• Sitges també obté el compromís d'integrar el ferrocarril, tot i que sense detallar
M. V.
MADRID
La línia fèrria de la costa ja no serà una barrera entre la ciutat de Tarragona i el mar. L'alcalde Josep Félix Ballesteros (PSC), el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, van firmar ahir a Madrid un protocol pel qual el Govern central es compromet a soterrar el ferrocarril que circula per la ciutat en un traçat que totes tres administracions fixaran de comú acord.
Ballesteros va considerar la firma de l'acord com "un moment històric" per a la localitat i es va vanagloriar d'haver estat capaç "d'aconseguir en 10 mesos" el que el municipi havia reivindicat des de feia sis anys. "Recuperarem la mirada al mar i la connexió de la platja amb l'amfiteatre romà", va resumir.
ADÉU A BOFILL
Quan Ballesteros va accedir a l'alcaldia es va trobar damunt la taula amb un projecte elaborat per l'arquitecte Ricardo Bofill que preveia soterrar la línia pel seu actual traçat. Foment el rebutjava per la complexitat d'un subsòl molt semblant al dels esvorancs de l'AVE a Bellvitge. La rectificació va arribar a través del pla territorial del Camp de Tarragona, que va desplaçar el futur de la línia fèrria i l'estació a l'interior de la ciutat.
El nou traçat tampoc estarà exempt de dificultats. En una part del subsòl del centre urbà hi ha un llac subterrani i en una altra zona hi ha abundància de restes romanes. Aquests seran els esculls que haurà de salvar l'estudi informatiu del traçat que s'encarregarà de portar a terme Foment amb la participació d'una comissió de seguiment integrada per les dues administracions catalanes.
Però no tot s'acaba a la ciutat de Tarragona. L'alcalde de Sitges, Jordi Baijet, també es va endur de Madrid un tercer protocol pel qual Foment es compromet a integrar la línia fèrria de la costa al seu pas per aquesta població. En aquest cas, el compromís no detalla la fórmula que s'adoptarà per a la integració. Encara que Sitges reclamava també el soterrament, el més probable és que s'opti per una solució mixta, és a dir, "una part de la línia anirà sota terra i una altra, encaixonada", segons va indicar l'alcalde, encara que la decisió s'adoptarà a la vista de l'estudi encarregat ahir.
PASSEIG URBÀ
Quedi com quedi la fórmula d'integració, l'alliberament de terrenys ferroviaris deixarà a la ciutat 90.000 metres quadrats que es destinaran a passeig urbà i permetran que Sitges continuï sent "una destinació turística internacional", segons va dir el satisfet alcalde.
• El trasllat i soterrament de la línia fèrria costarà més de 300 milions
• Les futures obres acabaran amb una barrera secular entre la ciutat i el mar
FERRAN GERHARD
TARRAGONA
Els terrenys alliberats quan es desviï la línia fèrria entre Barcelona i València al seu pas per la ciutat de Tarragona seran d'ús públic, és a dir, zones verdes i equipaments. L'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros (PSC), va destacar ahir que aquest és un dels compromisos a què han arribat la Generalitat, el Ministeri de Foment i l'ajuntament després de subscriure dijous passat un conveni que permetrà, a principis de l'any 2010, disposar de l'estudi tècnic que possibilitarà l'obra.
Els primers càlculs sobre el cost del trasllat de la via del tren cap a l'interior i el soterrament, des de la platja de la Savinosa fins als voltants de la plaça de la Imperial Tàrraco, apunten que se superaran els 300 milions d'euros. L'alcalde Ballesteros va explicar que el finançament s'obtindrà a compte de les inversions del Govern central a Catalunya, les requalificacions urbanístiques en diversos sectors de la ciutat allunyats de la costa i, també, en una petita part, aprofitant sòl que quedi lliure a l'actual façana marítima. Ballesteros va insistir que aquestes últimes actuacions "tindran lloc a la zona de la Part Baixa i del Serrallo i permetran, sempre d'acord amb els veïns, relligar, articular l'actual teixit urbà".
"APORTACIÓ ESTRATÈGICA"
Xavier Tarrés (PSC), regidor d'Urbanisme, va explicar que aquests criteris s'inclouran en la revisió del pla d'ordenació urbana municipal. La seva aprovació inicial es portarà a terme d'aquí a un mes. Sergi de los Ríos (ERC), regidor de Promoció Econò- mica, va destacar que el projecte de nova façana marítima no només acabarà amb una barrera secular entre la ciutat i el mar, sinó que serà una aportació estratègica clara "perquè facilitarà la reordenació de tot el transport ferroviari al Camp de Tarragona i potenciarà la capitalitat de la ciutat".
Entre els principals èxits, el regidor De los Ríos va mencionar la millora de les comunicacions amb els barris de Llevant i Ponent, la posada en funcionament d'un tren lleuger per enllaçar les principals ciutats, la potenciació dels accessos a l'aeroport de Reus i a l'estació de l'AVE i també la garantia de servei del transport de mercaderies per tren al port.
Segons l'emplaçament final de la nova estació urbana de Tarragona, no hauria d'haver-hi problema per a connectar-la directament amb la xarxa d'AV de manera que els Avant tinguin parada directament a la ciutat. Com més ho penso, més inútil és l'estació de Camp.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc. ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Guigui wrote:Segons l'emplaçament final de la nova estació urbana de Tarragona, no hauria d'haver-hi problema per a connectar-la directament amb la xarxa d'AV de manera que els Avant tinguin parada directament a la ciutat. Com més ho penso, més inútil és l'estació de Camp.
No acabo de veure el que vols dir. La connexió LAV-Corredor Mediterrani anirà molt més amunt, vora l'aeroport de Reus. Sí que és cert que un ramal d'ample UIC seguirà l'actual via convencional Reus-Tarragona per a les mercaderies del port, però per arribar a la LAV per la vessant nord (direcció BCN) caldria construir un nou traçat fins a connectar amb la LAV Barcelona-Madrid.
victorcasta wrote:No acabo de veure el que vols dir. La connexió LAV-Corredor Mediterrani anirà molt més amunt, vora l'aeroport de Reus. Sí que és cert que un ramal d'ample UIC seguirà l'actual via convencional Reus-Tarragona per a les mercaderies del port, però per arribar a la LAV per la vessant nord (direcció BCN) caldria construir un nou traçat fins a connectar amb la LAV Barcelona-Madrid.
És una opció. L'altra, més senzilla, és fer un ramal en cul de sac que vagi a morir a l'estació del centre de Tarragona, per permetre almenys Avants Tarragona-Vilafant.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc. ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Em mostro contrari al canvi de recorregut de la línia. No solament hauran de vigilar de no trobar-se restes arqueològiques, sinó que trobo que la línia ja està molt ben situada actualment: l'únic que hi ha a l'altra banda de la via és el port, ja que de platja no n'hi ha tanta i és molt més fàcil connectar-la al turó on s'alça el centre de la ciutat mitjançant ponts per sobre la via.
Si els diners de l'Estatut han de servir per soterraments com aquest i el de Sitges, no calia fer-lo.
Nuevamente se harán las cosas mal si lo que en esa propuesta se indica finalmente se lleva a la práctica. Si se va a soterrar en Tarragona y la vía pasa por el exterior de la ciudad, ni se ofrecerá servicio útil ni el corredor cubierto servirá para nada.
En Tarragona hay ya espacio suficiente bajo la Rambla Nova para metr un mínimo de 4 vías en el sentido longitudinal y de punta a punta colocando la estación en un punto neurálgico clave de la ciudad y teniendo después línea directa con Reus, el aeropuerto, los polígonos industriales y el corredor de Torreforta.
¿Por qué soterrar en Tarragona y no hacerlo por la Rambla Nova? hay espacio de sobra, no se tocan cimientos ni se pasaría bajo edificios. Es inaudito e inadmisible pero se está proponiendo algo extrañísimo que lógicamente en el futuro hipotecará todo de nuevo.
Totalmente de acuerdo en que la estación del Camp de Tarragona es completamente inútil y un despilfarro de dinero. No sirve para nada. La línea de alta velocidad de Tarragona tendría que pasar por el centro de la ciudad y dirigirse a Reus y al aeropuerto. De lo contrario hubiese sido mejor no hacer nada y llevar el AVE directo de Lleida a BCN. El AVE más lógico tendría que ir parando en el centro de Tarragona, de ahí al nudo de Sant Vicenç de Calders, que es donde se tendría que haber construido una estación de las características de las del Camp de Tarragona, y de ahí y en paralelo a la costa hasta el aeropuerto del Prat, con estación pasante bajo la nueva terminal, y luego entrada a Sants y acceso por el túnel de Aragón tanto a Sagrera y Francia como al ramal de la Estación de Francia (todo ello vía túnel interior bajo el Garraf).
Y ojo, decir esto no es afirmar que el tramo del interior por Vilafranca sobre, que no sobra, pero la línea principal del AVE ha de ir paralela a la costa. No hacer las cosas así es hipotecar el futuro, atascar más aún la C2 y su corredor y dejar a la población local sin cercanías, sin regionales y sin movilidad alguna.
La línea verde es por donde pasaría yo las vías soterradas y en superficie en TGN
sot-TGN.jpg (87.61 KiB) Viewed 5463 times
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
Pues esperate porque aún falta la Estación Central de Tarragona, que estará al lado del aeropuerto de Reus y que será la más importante, y estará en el corredor mediterráneo. Es de suponer que habrá trenes desde la Central de Tarragona hacia Madrid, porque sino la gente que quiera ir a Madrid tendrá que ir hasta Perafort y los que quieran ir a Valencia tendrán que ir a la Estación Central.
593Dromedario wrote:Em mostro contrari al canvi de recorregut de la línia. No solament hauran de vigilar de no trobar-se restes arqueològiques, sinó que trobo que la línia ja està molt ben situada actualment: l'únic que hi ha a l'altra banda de la via és el port, ja que de platja no n'hi ha tanta i és molt més fàcil connectar-la al turó on s'alça el centre de la ciutat mitjançant ponts per sobre la via.
Si els diners de l'Estatut han de servir per soterraments com aquest i el de Sitges, no calia fer-lo.
victorcasta wrote:Pues esperate porque aún falta la Estación Central de Tarragona, que estará al lado del aeropuerto de Reus y que será la más importante, y estará en el corredor mediterráneo. Es de suponer que habrá trenes desde la Central de Tarragona hacia Madrid, porque sino la gente que quiera ir a Madrid tendrá que ir hasta Perafort y los que quieran ir a Valencia tendrán que ir a la Estación Central.
Como siempre, los barceloneses divagando sobre Tarragona...
La estación del aeropuerto (que no creo que se llame Tarragona-Central porque no estará en el centro de Tarragona y además va a estar en término municipal de Reus -con todo lo que conlleva -), que será utilizada por los trenes del supuesto corredor mediterráneo, estará a la misma distancia (o más) del centro de Tarragona que la de Perafort.
La diferencia es que estará mucho más cerca de Reus y de Salou y Cambrils, y justo al lado del aeropuerto de Reus. Para ir a Madrid, insisto, no será mucha diferencia irse a Perafort o a La Boella... si vives en el centro de Tarragona.
Pobre Tarragona, tan lejos de Madrid, tan cerca de Barcelona...
Digamos que somos catalanes divagando sobre Cataluña.
Y dime a ver si, para evitarnos todo el rollo consabido de toparnos con restos arqueológicos y demás... si no sería más fácil pasar bajo la Rambla Nova de cabo a rabo en un agujero que ya está hecho porque ya tenemos el aparcamiento actual ahí debajo para dirigirnos al aeropuerto y a Reus colocando unas 3 ó 4 estaciones en Tarragona, cualquiera de las cuales podría ser interesantísima y fomentando en superficie un verdadero tranvía del Camp que liberase de vehículos privados la zona de la superficie sumado a la construcción de varios aparcamientos disuasorios tanto en las proximidades como a la entrada.
Eso es perfectamente factible, no cuesta nada y solamente propiciamos que la gente use el TP. Se hace entrar por la costa tal y como entra ahora el ferrocarril y a la altura del mirador del final de la Rambla Nova se abre la entrada del túnel y tras eso: línea recta al aeropuerto y a Reus.
Si a algún tarraconense se le ocurre algo mejor... que lo dibuje y lo explique, estamos expectantes. Pero me preocupa que por esas tierras se hayan conformado con una estación como la de Perafort que "by-pasea" su capital, su aeropuerto y todo su entramado industrial elemental pasándoselo por las pelotas y que nadie haya dicho nada y se haya permitido eso. Igual no habría estado mal antes divagar aunque solo hubiese sido un pelín ¿no? no hace falta que hubiesen intervenido barceloneses raros de estos, no, simplemente entre tarraconenses.
Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
La estación de Renfe de Tarragona está a 300 metros de la Rambla Nova, lo único que necesita es un ascensor. O unas escaleras mecánicas. Ah, y que mejore la frecuencia de servicio del bus urbano. Sólo con eso, se ganaría la ai carai!. Pero si dos cosas tan simples no las saben hacer los políticos, o es que son unos inútiles, o es que viven del cuento, o es que no hay un duro, o es que sí hay un duro pero no llega de donde tiene que llegar.
La gente de Tarragona (+Reus+Salou+Valls...) no necesitamos el AVE para ir a Barcelona, es una pérdida de tiempo y dinero. Otra cosa es Tortosa y Amposta y Vinaròs. eso ya está lejos, y ahí sí estaría bien una estación del AVE (si es que algún día llega...). Nosotros necesitamos el AVE para ir a Zaragoza, a Madrid o más lejos al oeste y al sur, o bien para ir a Girona o más lejos al norte (París, Marsella, etc...). Y la estación del aeropuerto de Reus tampoco va a ser la panacea, porque sí es cierto que va a estar más cerca de Reus y Salou, Vila-seca, la Pineda y Cambrils, pero no lo va a estar de Valls ni del Vendrell ni de Torredembarra... ni del centro de Tarragona.
Lo que sí hace falta es que se pongan los políticos las pilas de una vez para desencallar el tranvía del Camp que una Reus con Cambrils, Vila-seca, Tarragona,el aeropuerto de Reus, la estación del AVE en Perafort y Valls -que por cierto todo el mundo la deja de lado-. Y una mejor conexión Renfe (sea regionales o cercanías) entre estos sitios.
Hace falta que se pongan las pilas porque al paso que vamos vamos a ser la única aglomeración de España de más de 500.000 habitantes que no disponga de transporte de cercanías (sea Renfe, FGC, o tranvía...).
Propuesta? La de la PTP me vale, con uno o dos retoques y extendiéndola a la estación del AVE y a Valls, tanto en tranvía como en Renfe. No hace falta hacer mil propuestas, lo que hace falta en la zona es sencillo, basta que quien decide (que no siempre es la provincia de Tarragona...) lo acepte... y destine el dinero necesario para llevarlo a cabo.
Pero claro, es muy fácil criticar que no se hace nada, cuando se ven los toros desde la barrera.
El que em fa més gràcia de tot el text de la notícia és el trauma que es deixa entreveure entre la classe política tarragonina pel fet d'estar creuada la ciutat per unes vies de tren. Sembla com si s'enrecordessin de quan Tarragona era verge de línies de ferrocarril i vulguin retornar-la a l'estat original. Per la mateixa manera de pensar més de mitja ciutat s'haurà d'enderrocar tard o d'hora.
De L.V. en paper d'avui:
El ferrocarril de la costa de Tarragona se trasladará al interior
ESTEVE GIRALT - Tarragona
Varios municipios, ahora partidos en dos por las vías del tren, quedarían desafectados
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) aprobó ayer el plan territorial del Camp de Tarragona, una hoja de ruta que define el desarrollo urbanístico y las grandes vías de comunicación del futuro para el Tarragonès, el Baix y Alt Camp, el Baix Penedès, la Conca de Barberà y el Priorat. Tras someter el documento a un proceso de participación territorial que ha durado casi un año, la Generalitat ha decidido apostar fuerte por el traslado de la línea ferroviaria de Renfe de la costa hacia el interior, lo que ya ha dado lugar a varias actuaciones administrativas en los últimos meses, según PTOP.
Varios municipios, con territorios ahora partidos en dos por las vías del tren, quedarían desafectados, al menos parcialmente, si se cumplen los objetivos del Govern. El frente marítimo de Tarragona ciudad, entre la playa de la Savinosa y el núcleo urbano, con la construcción de una estación soterrada en la plaza Imperial Tarraco; el tramo que actualmente discurre entre el polígono petroquímico sur y el complejo turístico de Port Aventura; el tramo que une Vila-seca y Reus, incluido parte del trazado por el interior de la ciudad, y el recorrido urbano de Roda de Barà.
El gran objetivo de PTOP es cambiar así el papel secundario del ferrocarril entre los propios municipios del Camp de Tarragona. El tren tiene ahora un peso específico importante, en cambio, en la media y larga distancia, con la aparición del AVE y la alta velocidad regional. Si se cumplen los objetivos de la Generalitat, este nuevo sistema ferroviario debería vertebrar las principales ciudades y zonas turísticas, así como los grandes equipamientos y servicios, como la Universitat Rovira i Virgili, el parque temático de Port Aventura, los centros sanitarios de referencia, el aeropuerto de Reus y la nueva estación Central del Camp de Tarragona.
Precisamente, la nueva estación, en el sur del aeropuerto de Reus y sobre el corredor ferroviario del Mediterráneo, debería funcionar como punto de encuentro entre el AVE, los trenes regionales que circulan hacía Barcelona o Valencia, el nuevo sistema de cercanías y el futuro tranvía (Tram Camp), de trazado aún no concretado.
El plan territorial del Camp, que afecta a una población de cerca de medio millón de personas, será expuesto ahora a información pública. Se trata de una hoja de ruta muy ambiciosa pero que no especifica un calendario para todas sus actuaciones, ni una dotación presupuestaria, ya que para el desarrollo de todas las infraestructuras que se plantean en él debe intervenir también el Gobierno central.
No està malament, però jo no tocaria res de com està actualment, excepte l'estació AV camp de Tarragona i el fer el tramcamp, totes dues coses són molt necessàries. A part, si es soterra l'actual estació de Tarragona, on aniran les mercaderies del port ?
El frente marítimo de Tarragona ciudad, entre la playa de la Savinosa y el núcleo urbano, con la construcción de una estación soterrada en la plaza Imperial Tarraco
I què costava haver començat per aquí, en lloc de fer aquell desert del Camp?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc. ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Foment estudia un nou traçat de tren per a Tarragona
Actualitzat a les 09:14 h 08/11/2008
Tarragona podrà tenir un nou traçat de tren. El Ministeri de Foment s'ha compromès a fer un estudi per determinar un nou traçat que passi pel centre de la ciutat i enllaci amb l'estació de l'AVE. D'aquesta manera s'aconseguiria una vella reivindicació com suprimir les vies actuals, que separen la ciutat del mar i deixen aïllades algunes zones com el barri de pescadors.
L'estudi haurà de determinar les millors opcions per fer passar el tren pel centre de Tarragona. El pressupost del projecte és de més d'un milió d'euros i el termini per presentar-lo és de dos anys. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, ha valorat positivament en declaracions a Catalunya Ràdio la rapidesa amb què el Ministeri de Foment ha licitat la redacció d'aquest estudi.
Ballesteros deixa clar que el futur de la façana marítima de Tarragona dependrà molt del que digui aquest estudi i de la previsió de costos que es desprengui per a les diferents alternatives. Segons Ballesteros, però, tots els indicis apunten que el tren acabarà passant pel centre de la ciutat i no per on passa ara, al costat del mar.
UT440_132M wrote:Tarragona podrà tenir un nou traçat de tren. El Ministeri de Foment s'ha compromès a fer un estudi per determinar un nou traçat que passi pel centre de la ciutat i enllaci amb l'estació de l'AVE. D'aquesta manera s'aconseguiria una vella reivindicació com suprimir les vies actuals, que separen la ciutat del mar i deixen aïllades algunes zones com el barri de pescadors.
Genial. I també traslladaran el port terra endins?