Tots els bitllets en un xip
• Paral·lelament a l'expansió de la integració tarifària a Catalunya, s'implantarà una targeta sense contacte que substituirà la magnètica
Els dels talons de paper van ser els primers bitllets venuts per viatjar en transport públic, els van seguir els tiquets resistius –en què cada recorregut fet quedava marcat per un petit forat–. La tecnologia va avançar fins a les actuals targetes amb banda magnètica en què queda enregistrada la informació de l'abonament. Aquesta, per exemple, indica que falten 10 viatges per exhaurir la T-50/30. Aquest sistema d'abonaments vigent des de fa més de 15 anys comença a ser «caduc», explica el director general del grup Calmell, Carlos Martí, que ha vist com la seva empresa especialitzada en mobilitat s'adaptava als nous temps fent tots els tipus de bitllets de transport. Calmell ja està produint les targetes sense contacte –que només acostant-les a les màquines de validar obren els accessos–. Aquests tiquets ja s'han implantat a la demarcació de Lleida i aviat ho faran a la de Girona amb l'horitzó d'expandir-ne el funcionament a tot Catalunya el 2012, paral·lelament a la implantació del sistema tarifari integrat a tot el territori. La posada en marxa d'aquest sistema de pagament d'aquí a quatre anys obligarà que durant un període de temps convisquin les targetes actuals amb les de sense contacte. Aquest temps s'aprofitarà per canviar màquines de venda i punts d'accés a les estacions que no estan adaptats al nou sistema.
La tecnologia de les targetes de banda magnètica està quedant antiquada, l'enregistrament d'informació és limitat i actualment les empreses de transport volen saber més coses sobre els seus usuaris amb l'objectiu d'oferir un servei més a la seva mida. Per això, els operadors aposten per implantar bitllets sense contacte que porten incorporat un xip. Aquest dispositiu envia unes ones al receptor situat on ara hi ha les màquines de validar els bitllets i permet saber quants passatgers utilitzen una determinada línia o quines són les parades on es concentren més usuaris, dades que de moment només s'obtenen per les enquestes de mobilitat.
Les noves targetes sense contacte també seran beneficioses per als passatgers. Una de les possibilitats que tenen és la d'incloure més d'un títol de transport en una única targeta oferint més «flexibilitat als viatgers». Un usuari que utilitza diàriament el transport públic de Barcelona recarregarà el xip de la targeta amb un abonament mensual però també podrà incloure-hi una T-10 de dues zones si puntualment es desplaça, per exemple, a Rubí. Tindrà dos bitllets en una única targeta unipersonal que, en cas de pèrdua, també facilitarà els mecanismes per retornar els bitllets pendents de validació. Calmell, a més, fa un altre format de targetes sense contacte per a viatgers ocasionals com ara els turistes que s'assembla als bitllets actuals però que porten un xip incorporat.
El sistema de les targetes sense contacte ofereix, segons explica Martí, la possibilitat de crear el que anomenen una llista blanca i una llista negra. La primera estaria formada per totes les persones que tenen algun tipus d'abonament, la segona seria la llista de targetes extraviades i que ja no es podrien utilitzar. Ara, en canvi, si algú perd un bitllet i un altre el troba aquest pot continuar utilitzant el tiquet per viatjar. Les targetes sense contacte compleixen les quatre V definides des del món empresarial perquè un projecte funcioni. Són virtuoses tecnològicament (en la mesura justa que es necessita), és un projecte viable econòmicament, visible políticament i vinculant socialment. A països com ara França les targetes sense contacte ja s'utilitzen per viatjar amb metro des de fa un temps.
LA TECNOLOGIA DELS XIPS
La implantació de xips està en auge arreu del món, diu Martí. Hi ha tres tipus de xip diferents: de contacte, sense contacte i duals. Els primers són els que està potenciant el món de la banca, però que en el sector del transport públic s'ha desestimat perquè ofereix menys rapidesa en comparació amb el xip sense contacte que permet obrir els torns de les estacions en menys de 200 milisegons, cosa que fa que s'evitin les cues per accedir a qualsevol transport públic. Pel que fa al xip dual, permetria tenir les dues tecnologies en un mateix suport.
Els xips obren la porta al fet que es creïn diferents targetes per cobrir necessitats diverses. Els abonaments per viatjar en transport públic s'inclourien en una anomenada targeta ciutadana en què s'incorporarien les de les àrees verdes, les de les biblioteques i la del Bicing, entre d'altres. També hi hauria la targeta bancària, la sanitària i la personal; en aquesta última hi hauria el DNI i el carnet de conduir. «Si els interessos polítics confluïssin», una única targeta podria servir, per exemple, per fer transaccions bancàries i també com a abonament de transport.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2852113
L'àrea metropolitana, l'última
La primera demarcació que ha tingut targetes sense contacte és la de Lleida. Van aprofitar la posada en marxa del sistema tarifari integrat a principi d'aquest any per implantar les targetes sense contacte. Aquests tiquets permeten que l'usuari viatgi en qualsevol de les 17 línies urbanes, 14 de les interurbanes, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i Renfe. Les previsions de l'Autoritat del Transport Metropolità de Lleida són tenir vuit milions d'usuaris el primer any del servei tarifari integrat.
Després de Lleida, Girona i Tarragona seran les demarcacions que implantaran el sistema tarifari integrat i, per tant, les targetes sense contacte. Les previsions són instal·lar aquest sistema de pagament d'aquí a un mes a Girona i a final d'any a Tarragona amb l'horitzó que tot Catalunya funcioni amb aquestes targetes el 2012. L'àrea metropolitana, però, serà l'últim lloc on es faran servir aquest tipus de targetes ja que és on s'aglutina més població, 5,2 milions d'habitants repartits entre 202 municipis, dels quals 3,24 milions es desplacen durant un any amb transport públic. L'extensió de la xarxa, en què treballen diferents operadors, és una dificultat, l'avantatge és que el sistema tarifari integrat ha tingut una bona acollida.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2852111
Tots els bitllets en un xip
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Serveis a mida
Per exemple, que és absolutament ridícul tenir la Diagonal, una de les artèries més llargues i de més capacitat del país, servida únicament amb autobusos, excepte als seus extrems.Sky wrote:La tecnologia de les targetes de banda magnètica està quedant antiquada, l'enregistrament d'informació és limitat i actualment les empreses de transport volen saber més coses sobre els seus usuaris amb l'objectiu d'oferir un servei més a la seva mida.
És clar que per veure això no cal cap sistema de xips, cal un sistema de caps que pensin en quelcom més que en la poltrona que les respectives natges ocupen.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Tots els bitllets en un xip
Aleshores amb què he pagat jo els últims 5 anys l'autobús? És més, les targes integrades de l'ATM-Girona no funcionen, mentre que les no integrades sí, així que ja em diran...caqueta de periolistos...El Punt wrote:La primera demarcació que ha tingut targetes sense contacte és la de Lleida.
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
Re: Tots els bitllets en un xip
^^ A més també diu que les targetes sense contacte s'implanten a Lleida conjuntament amb el STI, quan fa un parell d'anys que funcionen als autobusos urbans.
- Santfeliuenc
- N10
- Posts: 3520
- Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
- Location: Sant Andreu de la Barca, BL
Re: Tots els bitllets en un xip
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
Re: Tots els bitllets en un xip
No, lo que harán será llevar a cabo el proyecto piloto "Sirocco" de FGC y el Banco Sabadell, de hace ya unos cuantos añitos.
Foto
Foto
- Santfeliuenc
- N10
- Posts: 3520
- Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
- Location: Sant Andreu de la Barca, BL
Re: Tots els bitllets en un xip
Hola,
Pues el proyecto será la leche (quien sepa de qué va), pero vaya birria de tarjeta.
Yo creo que podrían aprovechar y hacer una remodelación total de los títulos de transporte disponibles y propiciar la aparición de muchos más que fuesen novedosos y además se adaptasen a las necesidades reales de la gente, es decir, crear un abanico de títulos de transporte por número de viajes (de 10 a los que quieras) y otro gran abanico de opciones por tiempo (1 día, 2, 3... una semana, 1 mes, etc.).
Y otra cosa que podrían hacer sería equiparar distancias entre estaciones y tiempos de viaje para que no cueste más ir de tu estación a la estación de al lado que a otra que está 3 zonas más allá, simplemente por el capricho de alguien al elegir las zonas con la mente centrada en Barcelona.
Sería un buen momento.
Saludos,
Sergio
PD: Adjunto esquema-propuesta (de hace tiempo ya) ofreciendo todas las opciones posibles con títulos que podrían incluirse en esa especie de "Oyster-RMB".
Pues el proyecto será la leche (quien sepa de qué va), pero vaya birria de tarjeta.
Yo creo que podrían aprovechar y hacer una remodelación total de los títulos de transporte disponibles y propiciar la aparición de muchos más que fuesen novedosos y además se adaptasen a las necesidades reales de la gente, es decir, crear un abanico de títulos de transporte por número de viajes (de 10 a los que quieras) y otro gran abanico de opciones por tiempo (1 día, 2, 3... una semana, 1 mes, etc.).
Y otra cosa que podrían hacer sería equiparar distancias entre estaciones y tiempos de viaje para que no cueste más ir de tu estación a la estación de al lado que a otra que está 3 zonas más allá, simplemente por el capricho de alguien al elegir las zonas con la mente centrada en Barcelona.
Sería un buen momento.
Saludos,
Sergio
PD: Adjunto esquema-propuesta (de hace tiempo ya) ofreciendo todas las opciones posibles con títulos que podrían incluirse en esa especie de "Oyster-RMB".
- Attachments
-
- Títulos de transporte
- titulos.gif (20.07 KiB) Viewed 3212 times
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
Per fi!!!!!!!!!
http://paper.avui.cat/article/barcelona ... anent.html
La nova targeta del transport metropolità serà permanent
| És de plàstic i incorpora un xip on es podran carregar els diferents títols de transport | Entrarà en funcionament el 2010 a la primera corona de Barcelona | Ja s'ha implantat a Girona, Lleida i Tarragona
Virgínia Mascaró
L'Entitat Metropolitana del Transport (EMT), que integra divuit municipis de l'àrea metropolitana, projecta implantar el 2010 les noves targetes de transport amb un xip incorporat i sense contacte a la primera corona metropolitana. La targeta es podrà utilitzar en tots els mitjans de transports que operen a la primera corona. I s'estendrà a tota la regió els dos anys següents.
Durant la primera fase d'implantació, les noves targetes sense contacte es podran fer servir amb Rodalies Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat i metro, amb estacions i accessos limitats, especialment adequats per implantar el nou sistema, però també es podran utilitzar al tramvia i als autobusos de TMB que entren o surten de la primera corona.
"Es tracta d'una zona reduïda, però alhora significativa, perquè concentra la majoria de desplaçaments amb transport públic", afirma Marc Garcia, director tècnic de l'ATM. L'objectiu és garantir-hi una oferta adaptada suficient el 2010. "Desconeixem si les noves targetes funcionaran en un 100% de les línies d'autobusos de la primera corona, però sí que sabem que hi prendran part", puntualitza Garcia.
El pla per implantar el nou sistema encara s'està elaborant. "La definició de les fases i dels operadors que hi intervindran es tancarà l'any que ve", destaca el director tècnic de l'ATM. Renfe hi participa d'una manera molt directa, perquè ja ha aplicat aquesta tecnologia als trens de rodalies de Madrid.
La migració del sistema actual al nou tindrà un cost alt. "A la regió metropolitana, on es produeixen dos de cada tres desplaçaments amb transport públic, caldrà adaptar 6.000 màquines validadores. I les més de vuitanta empreses del transport que hi operen hauran d'incorporar els nous sistemes tecnològics per garantir l'operativitat", afirma Carme Fàbregues, cap de sistemes de l'ATM.
El nou sistema no eliminarà, d'entrada, el que ja funciona a la regió metropolitana des de fa set anys. "Les noves targetes conviuran amb les de banda magnètica de manera indefinida per poder estar tranquils i garantir el bon funcionament del sistema integrat", especifica Marc Garcia.
La nova targeta del transport metropolità serà permanent
| És de plàstic i incorpora un xip on es podran carregar els diferents títols de transport | Entrarà en funcionament el 2010 a la primera corona de Barcelona | Ja s'ha implantat a Girona, Lleida i Tarragona
Virgínia Mascaró
L'Entitat Metropolitana del Transport (EMT), que integra divuit municipis de l'àrea metropolitana, projecta implantar el 2010 les noves targetes de transport amb un xip incorporat i sense contacte a la primera corona metropolitana. La targeta es podrà utilitzar en tots els mitjans de transports que operen a la primera corona. I s'estendrà a tota la regió els dos anys següents.
Durant la primera fase d'implantació, les noves targetes sense contacte es podran fer servir amb Rodalies Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat i metro, amb estacions i accessos limitats, especialment adequats per implantar el nou sistema, però també es podran utilitzar al tramvia i als autobusos de TMB que entren o surten de la primera corona.
"Es tracta d'una zona reduïda, però alhora significativa, perquè concentra la majoria de desplaçaments amb transport públic", afirma Marc Garcia, director tècnic de l'ATM. L'objectiu és garantir-hi una oferta adaptada suficient el 2010. "Desconeixem si les noves targetes funcionaran en un 100% de les línies d'autobusos de la primera corona, però sí que sabem que hi prendran part", puntualitza Garcia.
El pla per implantar el nou sistema encara s'està elaborant. "La definició de les fases i dels operadors que hi intervindran es tancarà l'any que ve", destaca el director tècnic de l'ATM. Renfe hi participa d'una manera molt directa, perquè ja ha aplicat aquesta tecnologia als trens de rodalies de Madrid.
La migració del sistema actual al nou tindrà un cost alt. "A la regió metropolitana, on es produeixen dos de cada tres desplaçaments amb transport públic, caldrà adaptar 6.000 màquines validadores. I les més de vuitanta empreses del transport que hi operen hauran d'incorporar els nous sistemes tecnològics per garantir l'operativitat", afirma Carme Fàbregues, cap de sistemes de l'ATM.
El nou sistema no eliminarà, d'entrada, el que ja funciona a la regió metropolitana des de fa set anys. "Les noves targetes conviuran amb les de banda magnètica de manera indefinida per poder estar tranquils i garantir el bon funcionament del sistema integrat", especifica Marc Garcia.
Re: Tots els bitllets en un xip
Ejem... això no és del tot cert. Només estan adaptades les estacions de la zona A (i la 0), i només admet l'abono Anual del Consorcio de Transportes. I diguem que no hi ha més perquè el Consorcio de Transportes no posa massa ganes...metring wrote:Renfe hi participa d'una manera molt directa, perquè ja ha aplicat aquesta tecnologia als trens de rodalies de Madrid.
On sí està molt més avançat és a Astúries, on el sistema tarifari integrat Asturià en la seva totalitat funciona amb tecnologia sense contacte, a través del CTA (Consorcio de Transportes de Asturias). Crec que, a més, RENFE ja ha començat a fer servir la tecnologia sense contacte per als títols propis, és a dir, que no siguin del CTA, cosa que a Madrid, no.