Cronologia del ferrocarril de via ampla a Catalunya
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
Cronologia del ferrocarril de via ampla a Catalunya
De cara la meva pàgina web (http://www.trenscat.com per a qui no ho sàpiga ) estic preparant una cronologia completa del ferrocarril de via ampla (o sigui xarxa de renfe fins l'any passat) a Catalunya. Proposo que entre tots ampliem i corregim la cronologia que fins ara duc feta, extreta de diverses fonts (internet, revistes, memòria personal ,...).
CRONOLOGIA DEL FERROCARRIL DE VIA AMPLA A CATALUNYA
Any Tram posat en servei/Esdeveniment
1848 Barcelona-Mataró
1854 Barcelona-Molins de Rei
1854 Barcelona-Granollers
1855 Montcada-Sabadell
1856 Molins de Rei-Martorell
1856 Sabadell-Terrassa
1856 Tarragona-Reus
1859 Terrassa-Manresa
1860 Manresa-Lleida
1860 Granollers-Maçanet
1861 Lleida-Zaragoza
1862 Maçanet-Girona
1863 Reus-Montblanc
1865 Martorell-Tarragona
1865 València-Ulldecona
1865 Tarragona-Amposta
1865 Montblanc-Lleida
1867 Amposta-Ulldecona (per Tortosa)
1876 Granollers-Vic
1877 Girona-Figueres
1878 Figueres-Portbou
1880 Vic-Sant Joan de les Abadesses
1881 Barcelona-Vilanova
1882 Circulació per Aragó i Diagonal en servei
1883 Estació de França
1883 Valls-Vilanova
1884 Roda de Barà-Reus
1885 Valls-Picamoixons
1886 Les Franqueses-Barcelona (per Canovelles)
1891 Reus-Mora la Nova
1902 Baixador Passeig de Gràcia
1911 Inici obres doble via Terrassa-Manresa i construcció Montcada Bifurcació
1919 Ripoll-Ribes de Freser
1922 Ribes de Freser-La Molina-Puigcerdà
1924 Lleida-Balaguer
1928 Electrificació Barcelona-Sant Joan de les Abadesses
1929 Estació de França nova
1929 Electrificació Montcada Bifurcació-Manresa
1929 Puigcerdà-La Tor de Querol
1941 Tortosa-Prat de Comte
1942 Prat de Comte-Alcañiz
1949 Balaguer-Cellers
1950 Cellers-Tremp
1951 Tremp-La Pobla de Segur
1951 Electrificació Mataró-Arenys
1952 Doble via Tarragona-Reus
1956 Electrificació Bordeta-Molins-Martorell, Tarragona-Vilanova-Barcelona, Can Tunis, Barcelona EdF-Clot-Sagrera
1957 Electrificació Reus-Tarragona, St.Vicenç C.-Martorell, Reus-Móra la Nova
1958 Electrificació Sagrera-Maçanet, Arenys-Maçanet, Reus-Roda-St.Vicenç C., Maçanet-Girona
1963 Electrificació Girona-Portbou
1965 Canvi de 1500V a 3000V a la Barcelona-Manresa, Montcada-St.Joan i Ripoll-Puigcerdà
1973 Tancament Tortosa-Alcañiz
1975 Sants-Aeroport
1980 Tancament Ripoll-Sant Joan Abadesses
1981 Electrificació Manresa-Lleida
1982 El Papiol-Mollet
1992 "Nova" EdF
1994 Soterrament Terrassa
1996 Variant de l'Ebre i Tortosa cul-de-sac
2002 Soterrament Vic
2003 LAV Lleida-Madrid
2005 Traspàs a FGC de la línia Lleida-La Pobla de Segur
CRONOLOGIA DEL FERROCARRIL DE VIA AMPLA A CATALUNYA
Any Tram posat en servei/Esdeveniment
1848 Barcelona-Mataró
1854 Barcelona-Molins de Rei
1854 Barcelona-Granollers
1855 Montcada-Sabadell
1856 Molins de Rei-Martorell
1856 Sabadell-Terrassa
1856 Tarragona-Reus
1859 Terrassa-Manresa
1860 Manresa-Lleida
1860 Granollers-Maçanet
1861 Lleida-Zaragoza
1862 Maçanet-Girona
1863 Reus-Montblanc
1865 Martorell-Tarragona
1865 València-Ulldecona
1865 Tarragona-Amposta
1865 Montblanc-Lleida
1867 Amposta-Ulldecona (per Tortosa)
1876 Granollers-Vic
1877 Girona-Figueres
1878 Figueres-Portbou
1880 Vic-Sant Joan de les Abadesses
1881 Barcelona-Vilanova
1882 Circulació per Aragó i Diagonal en servei
1883 Estació de França
1883 Valls-Vilanova
1884 Roda de Barà-Reus
1885 Valls-Picamoixons
1886 Les Franqueses-Barcelona (per Canovelles)
1891 Reus-Mora la Nova
1902 Baixador Passeig de Gràcia
1911 Inici obres doble via Terrassa-Manresa i construcció Montcada Bifurcació
1919 Ripoll-Ribes de Freser
1922 Ribes de Freser-La Molina-Puigcerdà
1924 Lleida-Balaguer
1928 Electrificació Barcelona-Sant Joan de les Abadesses
1929 Estació de França nova
1929 Electrificació Montcada Bifurcació-Manresa
1929 Puigcerdà-La Tor de Querol
1941 Tortosa-Prat de Comte
1942 Prat de Comte-Alcañiz
1949 Balaguer-Cellers
1950 Cellers-Tremp
1951 Tremp-La Pobla de Segur
1951 Electrificació Mataró-Arenys
1952 Doble via Tarragona-Reus
1956 Electrificació Bordeta-Molins-Martorell, Tarragona-Vilanova-Barcelona, Can Tunis, Barcelona EdF-Clot-Sagrera
1957 Electrificació Reus-Tarragona, St.Vicenç C.-Martorell, Reus-Móra la Nova
1958 Electrificació Sagrera-Maçanet, Arenys-Maçanet, Reus-Roda-St.Vicenç C., Maçanet-Girona
1963 Electrificació Girona-Portbou
1965 Canvi de 1500V a 3000V a la Barcelona-Manresa, Montcada-St.Joan i Ripoll-Puigcerdà
1973 Tancament Tortosa-Alcañiz
1975 Sants-Aeroport
1980 Tancament Ripoll-Sant Joan Abadesses
1981 Electrificació Manresa-Lleida
1982 El Papiol-Mollet
1992 "Nova" EdF
1994 Soterrament Terrassa
1996 Variant de l'Ebre i Tortosa cul-de-sac
2002 Soterrament Vic
2003 LAV Lleida-Madrid
2005 Traspàs a FGC de la línia Lleida-La Pobla de Segur
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
FMT!
Estic d'acord amb el senyor Mortadel·lo.Mortadel·lo wrote:T'has deixat el Ferrocarril Subterráneo Transversal, que també és ample ibèric
Doncs potser si, si vols ser conseqüent amb les paraules "via ampla" hauries d'incloure'l...
Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Trenscat qui error mes gran
Falten 2 linies en ample iberic...
A veure qui les recorda
Les dues linies mai han sigut propietat de Renfe, les dues surten a la colección dels carrilet de Catalunya de Salmerón i 2 locomotores primer van circular per la primera linia i despres per l'altre
La primera d'aquesteslocomotores va funcionar de 1888 fins el 1972, primer a aquestes 2 linies, despres a Renfe i ara esta al museu de Vilanova.
La segona va funcionar de 1888 fins el 198x, primer a aquestes 2 linies, despres Renfe i Hunosa i ara es troba al museu de la Mineria a Asturies.
Falten 2 linies en ample iberic...
A veure qui les recorda
Les dues linies mai han sigut propietat de Renfe, les dues surten a la colección dels carrilet de Catalunya de Salmerón i 2 locomotores primer van circular per la primera linia i despres per l'altre
La primera d'aquesteslocomotores va funcionar de 1888 fins el 1972, primer a aquestes 2 linies, despres a Renfe i ara esta al museu de Vilanova.
La segona va funcionar de 1888 fins el 198x, primer a aquestes 2 linies, despres Renfe i Hunosa i ara es troba al museu de la Mineria a Asturies.
-
- N10
- Posts: 3191
- Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
De fet potser no ho havia aclarit bé, però la meva intenció era fer una cronologia de les línies de la xarxa de via ampla que fins el 2004 eren de renfe, i que ara són d'adif, sense tenir en compte altres línies de via ampla que mai han sigut de RENFE, com per exemple la Mollet-Caldes o la línia 1 del metro. Per tant doncs, m'agradaria que ens centréssim en aquests aspectes. De tota manera, gràcies per les aportacions igualment, esperem que vagin creixent
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
-
- N10
- Posts: 3191
- Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
La L1 va de ser de RENFE un curt temps, que jo sàpiga.Trenscat wrote:De fet potser no ho havia aclarit bé, però la meva intenció era fer una cronologia de les línies de la xarxa de via ampla que fins el 2004 eren de renfe, i que ara són d'adif, sense tenir en compte altres línies de via ampla que mai han sigut de RENFE, com per exemple la Mollet-Caldes o la línia 1 del metro. Per tant doncs, m'agradaria que ens centréssim en aquests aspectes. De tota manera, gràcies per les aportacions igualment, esperem que vagin creixent
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
Trobat pel fòrum de Tranvía Portal:
- Enllaç soterrat Aragó-La Sagrera 30-5-1970
- Enllaç soterrat Estació de França-Clot Aragó 21-12-1972
- Enllaç soterrat Pl.Catalunya-Sants 1-6-1979
A seguir investigant dades, sobretot verificar-ne algunes d'inauguracions de trams de línia, electrificacions, reformes importants, soterraments, etc etc.
- Enllaç soterrat Aragó-La Sagrera 30-5-1970
- Enllaç soterrat Estació de França-Clot Aragó 21-12-1972
- Enllaç soterrat Pl.Catalunya-Sants 1-6-1979
A seguir investigant dades, sobretot verificar-ne algunes d'inauguracions de trams de línia, electrificacions, reformes importants, soterraments, etc etc.
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
Per cert, com a algunes de dades bàsiques que encara em falten per saber és la data (o dates) d'inauguracions del tram Mataró-Maçanet. També la data d'obertura del tram Portbou-Cervera de la Marenda, si és que no va arribar a Cervera a la mateixa data en que va arribar a Portbou Gràcies!
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
Linia Mollet - Caldes
Algú em podria dir quin és l'estat de la línia Mollet - Caldes?
No en queda casi res.
Hi ha 2 locomotores al museu de Vilanova i a Asturies. La traça per Santa Perpetua no en queda rastre. Segons el llibre del Salmeron encara es conservava l'estació de Santa Perpetua, pero ja no existeix. Per altre banda on exactament hi havia un pas a nivell hi ha una caseta que a mi em sembla ferroviari, pero encara no he pogut comprobar si era la caseta del guardaagulles.
Als Gallecs i Caldes encara queda la estació.
Tinc escanejat un mapa del traçat per Santa Perpetua del arxiu de l'ajuntament, que no puc fer public sense autorització
Hi ha 2 locomotores al museu de Vilanova i a Asturies. La traça per Santa Perpetua no en queda rastre. Segons el llibre del Salmeron encara es conservava l'estació de Santa Perpetua, pero ja no existeix. Per altre banda on exactament hi havia un pas a nivell hi ha una caseta que a mi em sembla ferroviari, pero encara no he pogut comprobar si era la caseta del guardaagulles.
Als Gallecs i Caldes encara queda la estació.
Tinc escanejat un mapa del traçat per Santa Perpetua del arxiu de l'ajuntament, que no puc fer public sense autorització
En qualsevol cas -corregiu-me si vaig errat-, l'espai que ocupen les vies és públic, i encara que desaparegui el servei de ferrocarril ho continua sent.davida wrote:Tinc escanejat un mapa del traçat per Santa Perpetua del arxiu de l'ajuntament, que no puc fer public sense autorització
Per tant se'm fa estrany que un ajuntament no deixi divulgar un plànol del traçat d'un terreny públic.
Holes!dgtxa wrote:Per tant se'm fa estrany que un ajuntament no deixi divulgar un plànol del traçat d'un terreny públic.
Dec suposar que tindrà a veure més aviat amb l'espionatge industrial que no pas amb motius municipals, ho dic per la presència de l'ALSTOM a Santa Perpètua. Malgrat que tampoc ho comprenc, perquè una cosa és els plànols d'una fàbrica i l'altra un traçat de via...Visible per a qualsevol persona!
Això, evidentment, si és que en aquest arxiu hi consta la factoria d'ALSTOM, cosa que dubto.
Salutacions!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2