Temes relacionats: Retards, avaries i deficiències en el servei de RENFE
A La Vanguardia en paper d'avui:
NFRAESTRUCTURAS
La culpa no era del AVE
Cercanías sigue entre averías, con una puntualidad del 95%, lo que da un margen de fiabilidad todavía inferior al correcto
FRANCESC PEIRÓN - Barcelona
LA EXPERIENCIA La llegada de la alta velocidad demuestra que la causa de tantos fallos es profunda
EL FUTURO Los cortes en la red serán importantes cara a los trabajos de modernización
Hace unos meses, en plena crisis ferroviaria, un experto de la Administración catalana ya lo advirtió. Achacar a las obras de la entrada de la alta velocidad a Barcelona las incidencias que se producían de forma sistemática en cercanías no era más que una cortina de humo. "El problema es mucho más profundo y estructural, no es una cosa circunstancial", aseguró. El tiempo le ha dado la razón y fuentes oficiales reconocen que todavía hoy la puntualidad se sitúa en el 95%. "Un 5% de falta de fiabilidad sigue siendo demasiado", afirmaron a la vista de este índice, que ha ido a la baja en relación con años anteriores al impacto de los trabajos del AVE.
Si meses atrás se miraba con detenimiento el listado sobre el origen de tantos fallos en el servicio, se corroboraba la tesis de que las obras en el corredor de alta velocidad representaban sólo un tercio del caos. Pero muchos prefirieron echar balones fuera y la cantinela de que con el AVE la mejora sería enorme se convirtió en habitual, en cotidiana.
La conexión entre Barcelona y Madrid, y viceversa, se realiza con notable éxito de público y crítica desde febrero. Sin embargo, tras un breve periodo de calma, los usuarios del servicio de proximidad, que son muchos más que los del tren veloz, vuelven a padecer averías a un ritmo similar al que se registraba antes de la llegada de la modernidad.
"La culpa no era, ni mucho menos, del AVE. El problema es más profundo, de más calado, y su solución supone encarar un proceso de reforma de la red que no será nada fácil y que tendrá un enorme coste social, por las molestias que se generarán". Así lo indican las citadas fuentes, quienes vieron como "una situación extraordinaria" el operativo de transporte alternativo montado ayer en la C2 norte, con autobuses entre las estaciones de Mollet del Vallès y Granollers, y que estaba previsto concluir a primera hora de hoy. Precisamente esta intervención se debió - ver más información en esta página- al desmantelamiento del paso de las vías del tren en Montmeló para la continuación del trazado de la alta velocidad hacia el norte.
No es más que un caso aislado, insistieron, en un panorama de futuro que traerá consigo muchas más afectaciones en las cercanías, en días y horas con más densidad de viajeros. De momento, esta semana, Adif - ente del ministerio de Fomento que gestiona la infraestructura ferroviaria- adjudicó por 11,7 millones de euros el contrato de obras para la instalación de la catenaria rígida en los túneles urbanos de Barcelona.
Como adelantó La Vanguardia el pasado 4 de junio, esta circunstancia, cuya repercusión en la mejora del servicio todos elogian, obligará a cortar la circulación en ambos subterráneos. Desde Adif se indica que todavía no se sabe cuándo se producirá este inconveniente, por cuanto todavía se ha de desarrollar el programa de los trabajos. Pero parece evidente que no será hasta el entorno del próximo verano cuando se programará una intervención de estas dimensiones.
Esta cirugía en las profundidades ferroviarias de la capital no será la única. Si se observan los partes de incidencia, la catenaria falla, pero muchas incidencias también tiene su origen en el sistema de señalizaciones , en la precariedad y obsolescencia de muchas estaciones o en los trenes, aunque aquí se ha conseguido que se estropeen hasta los convoyes nuevos de trinca. Todavía sigue en el aire qué ocurrió con la composición que se quedó parada cerca de una hora en el túnel de plaza Catalunya hace unas semanas. Ni Adif reconoció problema alguno en la infraestructura, ni Renfe asumió que su Civia de nueva generación sufriera problema alguno en su mecánica.
Resulta claro que a cercanías le quedan días de oscuridad.
AVE no era el culpable
- Guigui
- Administrador
No per sabut, és superflu explicar-ho
Una conclusió a la qual arribaria qualsevol persona que en conegui mínimament el rerefons. Però sempre està bé explicar-ho a un públic generalista que s'acontenta amb tot el que li diguin.metring wrote:Resulta claro que a cercanías le quedan días de oscuridad.
Per cert, quan Renfe parla d'un 95% de puntualitat en el servei de rodalia, deu voler dir que només abona Devolució Exprés sobre un 5% dels serveis. Perquè, sincerament, em costa de creure que només un de cada vint trens no arribi al minut...
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: AVE no era el culpable
Totalment d'acord amb el Guigui i fins i tot ni així m'ho acabo de creure. Hi ha dies que marxo al matí i m'han donat un Devolució Express i a la tarda-vespre al tornar un altre... Ara com que ja no vaig a la uni tampoc viatjo molt però dels últims 4 viatges crec que 3 m'han donat DE.
Per altra banda una amiga de Gavà m'ha comentat que abans arribava a Barcelona en uns 10 minuts i que ara sempre triga més del doble. Que quan hi havia les obres del AVE encara trigava més però que ara continua trigant molt. Algú sap una possible raó? Jo la veritat que aquell tros no el conec gens.
Per altra banda una amiga de Gavà m'ha comentat que abans arribava a Barcelona en uns 10 minuts i que ara sempre triga més del doble. Que quan hi havia les obres del AVE encara trigava més però que ara continua trigant molt. Algú sap una possible raó? Jo la veritat que aquell tros no el conec gens.
- Guigui
- Administrador
Queda cosa per fer
Segueix havent-hi obres a l'Hospitalet. Sí, la LAV ja està feta, i per als peixos grossos, tot solucionat, perquè ja poden fer córrer la seva joguineta. Però encara queda molta cosa per fer: intercanviador de la Torrassa, reubicació del traçat a Vilanova, col·locació de l'inefable calaix de Sants... Totes aquestes coses afecten el trànsit ferroviari.pukyxd wrote:Per altra banda una amiga de Gavà m'ha comentat que abans arribava a Barcelona en uns 10 minuts i que ara sempre triga més del doble. Que quan hi havia les obres del AVE encara trigava més però que ara continua trigant molt. Algú sap una possible raó? Jo la veritat que aquell tros no el conec gens.
La meva experiencia del 5% de retrasos a la C3 es:
- Trens que no arriben a la hora, 5 minuts de marge, ni per casualitat. En hores punta.
- De sortirda Barcelona a l'hora punta de la tarda no van mai a l'hora apartir de les 18h fins 21h.
- Els cap de setmana son molt puntuals i a mig matí son bastants puntuals. Inclus d'entrada a Barcelona per la tarda.
- El trens en hores extremes abans 7h i despres 21h son sempre puntuals.
Quan per Plaça Catalunya pasa un tren cada 6-10 minuts els retrasos disminueixen molts. Perque si un tren va tard no afecta a la resta.
El problema es que segurament aquest 5% del trens que van tard, no porten el 5% dels viatgers sino bastant mes, potser fins el 20% dels viatgers, perque son els trens en hora punta.
- Trens que no arriben a la hora, 5 minuts de marge, ni per casualitat. En hores punta.
- De sortirda Barcelona a l'hora punta de la tarda no van mai a l'hora apartir de les 18h fins 21h.
- Els cap de setmana son molt puntuals i a mig matí son bastants puntuals. Inclus d'entrada a Barcelona per la tarda.
- El trens en hores extremes abans 7h i despres 21h son sempre puntuals.
Quan per Plaça Catalunya pasa un tren cada 6-10 minuts els retrasos disminueixen molts. Perque si un tren va tard no afecta a la resta.
El problema es que segurament aquest 5% del trens que van tard, no porten el 5% dels viatgers sino bastant mes, potser fins el 20% dels viatgers, perque son els trens en hora punta.
- wefer
- Administrador
Doncs el nostre "estimat" president de la Generalitat, Sr. Montilla, assegurava fa unes setmanes en una entrevista a la TV que el problema de rodalies ja s'havia acabat i que tot tornava a funcionar perfectament. A sobre, ho posava com exemple de bona gestió. I com que la gent s'ho empassa, "suma y sigue".metring wrote:Cercanías sigue entre averías, con una puntualidad del 95%, lo que da un margen de fiabilidad todavía inferior al correcto
Dit d'una altra manera: mentre circulen pocs trens, la infraestructura actual aguanta. A la que se li demana una mica d'esforç, fa aigües per tot arreu, ja que és una xarxa obsoleta no preparada per aquesta funció.davida wrote:El problema es que segurament aquest 5% del trens que van tard, no porten el 5% dels viatgers sino bastant mes, potser fins el 20% dels viatgers, perque son els trens en hora punta.
La única solució, per tant, és invertir en ampliar la infraestructura per poder-hi posar més trens.
Paral·lelament, si volem captar més clients del transport privat per reduïr la congestió i la contaminació i ser més competitius, també és imprescindible tenir trens més ràpids entre poblacions distants de l'Àrea Metropolitana on la quota actual del transport públic és testimonial.
Resumint, només hi ha una solució possible: més vies (quàdruples vies a totes les entrades, com a qualsevol ciutat europea) i les infraestructures associades perquè aquestes siguin plenament operatives (salts de moltó, nova senyalització, tensió reforçada, etc).
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Guigui
- Administrador
Si no usessin...
Entre d'altres motius, això passa perquè hom no fa cas al que diu la meva signatura:wefer wrote:Doncs el nostre "estimat" president de la Generalitat, Sr. Montilla, assegurava fa unes setmanes en una entrevista a la TV que el problema de rodalies ja s'havia acabat i que tot tornava a funcionar perfectament. A sobre, ho posava com exemple de bona gestió. I com que la gent s'ho empassa, "suma y sigue".
|
|
V
L'AVE, vist que s'ha construit a Chamartín, Sevilla, Zaragoza, etc... i no ha fet res del dolent, jo segueixo pensant que és per culpa d'una mala gestió en la construcció, o vés a saber quines coses més que fan olor a tufillo ... Però és el mateix que pel que he obert el fòrum de si rodalies és una mala idea o no... Jo crec en tots els comentaris de qui ha contestat, una mala gestió (retards, avaries, etc). En pla de broma jo proposo tornar a fer funcionar les locomotores de vapor, que no necessiten senyals automatitzades, ni C.T.C ni demés històries. Així, segur que avaries 0!!!!