Curiositats de la història del Metro de BCN
Curiositats de la història del Metro de BCN
Bé, navegant per trenscat.cat he trobat algunes dades (i dates) curioses...
Per exemple: quins són els periodes més llargs sense inauguració de cap estació de metro?
-18 anys entre 1933 i 1951 (guerra civil i postguerra)
-8 anys entre 1959 i 1967 (no sé per què, però es pot imaginar veient la data)
-5 anys entre 1954 i 1959 (tampoc sé per què, però també es pot imaginar...)
-5 anys entre 1977 i 1982 (transició a la democràcia?)
-...i 5 anyets entre 2003-2008 (tenint en compte que facin bondat i inaugurin el tram de la L3 de Canyelles a Trinitat Nova aquest any 2008 ). Causa? Deutes dels J.J.O.O? Del Fòrum? Culpa de l´Estatut & Cia.? En tot cas, aquest és el cinquè (o tercer) periode més llarg de la història del Metro Barceloní sense cap inauguració d´estacions de metro noves...
Un altra dada curiosa: quin és l´any en què més estacions de metro s´han obert?
-1926!!! (L1 Bordeta-Catalunya i L4 Passeig de Gràcia-Jaume I), 11 estacions!(*)
-1975, 9 estacions (L3 Zona Universitària-Paral.lel)
-1985, 9 estacions (L2 La Pau-Pep Ventura i L3 Lesseps-Montbau)(**)
Cap altre any no s´ha passat de 6 estacions inaugurades...
(*) La L1 aleshores s´anomenava Metro Transversal, l´estació de Bordeta està tancada, se situa entre Mercat Nou i Sta.Eulàlia. El tram de la L4 feia part del Gran Metro (s´explotava com a ramal de l´actual L3).
(**) El tram La Pau-Pep Ventura de la L2 es va inaugurar com a part de la L4.
Em queden alguns dubtes:
Si el tram Liceu-Fernando de la L3 es va inaugurar el 1932 i el tram Jaume I-Correus de la L4 es va inaugurar el 1928, quan es van tancar?
I el tram Bordeta-Santa Eulàlia quan es va inaugurar, el 1932 o el 1933?
Per exemple: quins són els periodes més llargs sense inauguració de cap estació de metro?
-18 anys entre 1933 i 1951 (guerra civil i postguerra)
-8 anys entre 1959 i 1967 (no sé per què, però es pot imaginar veient la data)
-5 anys entre 1954 i 1959 (tampoc sé per què, però també es pot imaginar...)
-5 anys entre 1977 i 1982 (transició a la democràcia?)
-...i 5 anyets entre 2003-2008 (tenint en compte que facin bondat i inaugurin el tram de la L3 de Canyelles a Trinitat Nova aquest any 2008 ). Causa? Deutes dels J.J.O.O? Del Fòrum? Culpa de l´Estatut & Cia.? En tot cas, aquest és el cinquè (o tercer) periode més llarg de la història del Metro Barceloní sense cap inauguració d´estacions de metro noves...
Un altra dada curiosa: quin és l´any en què més estacions de metro s´han obert?
-1926!!! (L1 Bordeta-Catalunya i L4 Passeig de Gràcia-Jaume I), 11 estacions!(*)
-1975, 9 estacions (L3 Zona Universitària-Paral.lel)
-1985, 9 estacions (L2 La Pau-Pep Ventura i L3 Lesseps-Montbau)(**)
Cap altre any no s´ha passat de 6 estacions inaugurades...
(*) La L1 aleshores s´anomenava Metro Transversal, l´estació de Bordeta està tancada, se situa entre Mercat Nou i Sta.Eulàlia. El tram de la L4 feia part del Gran Metro (s´explotava com a ramal de l´actual L3).
(**) El tram La Pau-Pep Ventura de la L2 es va inaugurar com a part de la L4.
Em queden alguns dubtes:
Si el tram Liceu-Fernando de la L3 es va inaugurar el 1932 i el tram Jaume I-Correus de la L4 es va inaugurar el 1928, quan es van tancar?
I el tram Bordeta-Santa Eulàlia quan es va inaugurar, el 1932 o el 1933?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Algunes respostes
No es van tancar, a no ser que fos transitòriament per qüestions tècniques a causa del perllongament, tot i que no sé del cert si hom va arribar a aquest extrem. En qualsevol cas, les estacions de Fernando i Correus van deixar de prestar servei per aquest motiu.437.001 wrote:Si el tram Liceu-Fernando de la L3 es va inaugurar el 1932 i el tram Jaume I-Correus de la L4 es va inaugurar el 1928, quan es van tancar?
El 1932.437.001 wrote:I el tram Bordeta-Santa Eulàlia quan es va inaugurar, el 1932 o el 1933?
Last edited by Guigui on Sunday 16/03/2008 1:34, edited 1 time in total.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Segons el llibre "Sintesis Historica del Metro de Barcelona":
Inauguració del tram Bordeta-Santa Eulalia el 01-07-1932, junt amb el tram "Cataluña-Triunfo-Norte"
Tancament de l'estacio de "Fernando" 01-03-1968
Tancament de l'estació de "Correos" 20-03-1972
Tancament del tram "Cruce Aragón-Jaime I" 04-04-1972
Salutacions.
Inauguració del tram Bordeta-Santa Eulalia el 01-07-1932, junt amb el tram "Cataluña-Triunfo-Norte"
Tancament de l'estacio de "Fernando" 01-03-1968
Tancament de l'estació de "Correos" 20-03-1972
Tancament del tram "Cruce Aragón-Jaime I" 04-04-1972
Salutacions.
-
- N8
- Posts: 1203
- Joined: Wednesday 04/05/2005 14:25
- Location: De la Terra Ferma a l'exili
- Contact:
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Em permeto enllaçar-vos aquestes dues fotos de Correos que s'han pujat a Tranvia, l'usuari 'jms'. Són per caure de cul a terra:
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Increíbles fotos, moltissimes gràcies per penjar-les
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Fa un temps vaig estar recopilant dates d'inauguracions d'estacions de metro de Barcelona i Madrid, i aquí estan per dècades (he comptat dins del metro de BCN el soterrament de FGC entre Pça. Catalunya i Sarrià, així com el soterrament de FGC entre Pça. Espanya i Cornellà en l'època en què van ser efectuats, ja que són comparables a una obra de construcció de metro).
Anys Barcelona Acumulat BCN Madrid Acumulat MAD Relació dècada M/B Relació acum. M/B
1919-30 24 24 33 33 1,375 1,375
1931-40 5 29 5 38 1,000 1,310
1941-50 1 30 13 51 13,000 1,700
1951-60 15 45 1 52 0,067 1,156
1961-70 16 61 36 88 2,250 1,443
1971-80 24 85 33 121 1,375 1,424
1981-90 36 121 34 155 0,944 1,281
1991-00 15 136 45 200 3,000 1,471
2001-07 10 146 76 276 7,600 1,890
Cada columna fa referència, tal com ve indicat a la capçalera, als anys de construcció, Barcelona durant el període, l'acumulat de Barcelona, Madrid durant el període, l'acumulat a Madrid, la relació de la dècada entre Madrid i Barcelona, i la relació acumulada entre Madrid i Barcelona. Òbviament aquesta taula pot ser discutible, perquè per exemple no comptabilitza alguns trams com Cornellà-Molí Nou de FGC, ni inclou els trams urbans de Renfe, a més a més de comptar amb trams recents a Madrid que són a l'exterior -amb un cost menor, òbviament- i que no són urbans, així com no compta amb el Trambaix i el Trambesós a Barcelona o els metros lleugers a Madrid.
Anys Barcelona Acumulat BCN Madrid Acumulat MAD Relació dècada M/B Relació acum. M/B
1919-30 24 24 33 33 1,375 1,375
1931-40 5 29 5 38 1,000 1,310
1941-50 1 30 13 51 13,000 1,700
1951-60 15 45 1 52 0,067 1,156
1961-70 16 61 36 88 2,250 1,443
1971-80 24 85 33 121 1,375 1,424
1981-90 36 121 34 155 0,944 1,281
1991-00 15 136 45 200 3,000 1,471
2001-07 10 146 76 276 7,600 1,890
Cada columna fa referència, tal com ve indicat a la capçalera, als anys de construcció, Barcelona durant el període, l'acumulat de Barcelona, Madrid durant el període, l'acumulat a Madrid, la relació de la dècada entre Madrid i Barcelona, i la relació acumulada entre Madrid i Barcelona. Òbviament aquesta taula pot ser discutible, perquè per exemple no comptabilitza alguns trams com Cornellà-Molí Nou de FGC, ni inclou els trams urbans de Renfe, a més a més de comptar amb trams recents a Madrid que són a l'exterior -amb un cost menor, òbviament- i que no són urbans, així com no compta amb el Trambaix i el Trambesós a Barcelona o els metros lleugers a Madrid.
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
De quina sèrie és el metro que es veu a primera foto? No s'assembla al 300 que hi ha al Triangle i tampoc he vist que s'assemblés a cap del les sèries que apareixen a la web d'en Wefer (secció de fitxes del material del metro).
Instagram: Ferrocarril | Aviació
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
És un 300 de la tercera sèrie, amb portes i finestres reformades.
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Es tracte d'una subserie de la serie 300, coneguts com a "Jaimitos" ja que eran ni no iguals semblants al metro de Mardrid, de fet d'aquesta subserie hi havia cotxes sense el recobriment exterior, degut a la manca de materials als anys de la seva construccio, i altres, com el de la foto, que podriem dir amb acabatsaim wrote:
De quina sèrie és el metro que es veu a primera foto? No s'assembla al 300 que hi ha al Triangle i tampoc he vist que s'assemblés a cap del les sèries que apareixen a la web d'en Wefer (secció de fitxes del material del metro).
(Entre nosaltres us dire que de petit quan veia arrivar un tren d'aquesta subserie m'enfadava ja que no es podia veure la via), crec que van ser els primer cotxes amb la cabina ocupant tota l'amplada
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
A la primera foto on es veuen les andanes, es veu que estaven molt malament, brutes com de runa. Això va ser així sempre?
- faristol
- N8
- Posts: 769
- Joined: Friday 05/01/2007 20:20
- Location: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Ja n'erem dos!!! quina rabia donava...BRILL 18 wrote:
(Entre nosaltres us dire que de petit quan veia arrivar un tren d'aquesta subserie m'enfadava ja que no es podia veure la via), crec que van ser els primer cotxes amb la cabina ocupant tota l'amplada
Gracies megapauer per posar aquestes fotos de Tranvia, son magnifiques dignes de ser vistes per tothom, perque es historia pura del metro Barcelonì, sobre el estat de les andanes i la runa al terra molt em sembla que estan presses poc abans de que aquesta estacio desapareixes, potser es tracata dels darrers dies de servei amb la demolicio ja començada i potser per aixo la rao de les fotos.
Curios que aquestes unitats anessin a Correos en dues unitats cosa que desconeixia, aquestes unitats no son de les originals de les linia, si no que eren en principi per el metro de Madrid amb un Gàlib mes estret, pero que finalment van acabra al metro d'aqui perque en la post guerra poc mes es podia trobar per ampliar material mobil.
jo m'enrecordo ja amb Correos tencat, que aquestes unitats anaven amb unitats originals del GMB i amb unitats de la serie 300 posterior, eren unes composicions peculiars amb vehicles bastant diferents d'estetica el que donava un aspecte poc homogeni als trens, pero es el que hi habia...
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Al comentari de la foto a la pàgina web original ( editado por improcedente ) l'autor diu que l'estació en el moment de la foto ja estaba tancada al públic i que s'usava com a túnel de maniobrespol wrote:A la primera foto on es veuen les andanes, es veu que estaven molt malament, brutes com de runa. Això va ser així sempre?
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
megapauer wrote:
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Gràcies per les respostes Lluísbcn i BRILL 18
Instagram: Ferrocarril | Aviació
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Quan funcionava el ramal de correus las circulacions eran intercaladas, una a Ramblas i la seguent a Correos, les composicions de Correos eren de dos cotxes i las de Ramblas de quatre, recordo els retols lluminoss on s'indicaba la destinacio de la proxima circulacio aixi com el desviament a la sortida de correos, on començaba la via e estoig fins al pont d'inici del ramalfaristol wrote: (
Curios que aquestes unitats anessin a Correos en dues unitats cosa que desconeixia, aquestes unitats no son de les originals de les linia, si no que eren en principi per el metro de Madrid amb un Gàlib mes estret, pero que finalment van acabra al metro d'aqui perque en la post guerra poc mes es podia trobar per ampliar material mobil.
...
I si realmente eran composicions molt variades perto tenien el seu encant
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Tinc a casa el Carril 7.2 (d'abril-març de 1982) on venen detallades les sèries antigues de metro de Barcelona (concretament, totes les que ara no circulen, amb excepció dels remolcs 1400, i amb els remolcs sèrie 1300 presentats com a gran novetat). Aquí teniu una taula resumida del parc mòbil de metro BCN el desembre de 1981:
Sèrie 121-132: 12 cotxes motors, construïts entre 1926-29, ample ibèric, 1500 V per 3r. carril, construïts per MACOSA (ex-Girona) (part mecànica) i General Electric (d'ara en endavant, GE) (part elèctrica). 350 places per cotxe, de les quals 54 segudes. Utilitzats a la línia 1. 4 motors de 130 CV, amb 3 portes per costat.
Sèrie 251-254: 4 cotxes motors, construïts l'any 1944, ample ibèric, 1500 V 3r. carril, MTM (mecànica) i Elin (elèctrica), 194 places/cotxe (44 segudes), motors 4x90CV, 3 portes. Línia 1.
Sèrie 261-270 (M) i 271-280 (R): 10 M, 10 Rc, anys 1953-55, ibèric, 1500 V 3r. carril, MTM (mecànica), Brown Boveri (elèctrica). 190 places (30 segudes), motors 4x170 CV, 4 portes. Línia 1. Originalment sèrie 300 del transversal.
Sèrie 401-460 (M) i 401-420 (R): 60 M, 20 R, anys 1958-68, ibèric, 1500 V 3r. carril, MTM (mecànica), BB (elèctrica), 190 places (30 segudes), motors 4x170 CV, 4 portes. Línia 1.
Sèrie 301-312 (M) i 301-308 (Rc): 12 M, 8 Rc (originalment 10 i 10), any 1924, ample UIC, 1200 V catenària, Euskalduna (mecànica) i GE (elèctrica), 130 places (18 segudes), 4x125 CV, 3 portes. Línia 3.
Sèrie 321-322 (M) i 321-322 (R): 2 M, 2 Rc, coneguts com Salamancas, any 1944, ample UIC, 1200 V catenària, Euskalduna (mecànica) i GE (elèctrica), 102 places (12 segudes), 4x120 CV, 4 portes. Línia 3.
Sèrie 331-336 (M) i 331-334 (R): 6 M, 4 Rc, anys 1949-59, ample UIC, 1200 V catenària, Euskalduna (mecànica) i GE (elèctrica), 118 places (18 segudes), 4x125 CV, 4 portes. Línia 3.
Sèrie 341-358 (M) i 341-364 (R): 18 M, 24 Rc, anys 1962-1970, ample UIC, 1200 V catenària, MACOSA (mecànica) i GE (elèctrica), 118 places (18 segudes), 4x125 CV, 4 portes. Línies 2? i 4.
Sèrie 601-607 (M) i 651-657 (R): 6 M, 6 Rc, any 1959, ample UIC, 1200 V catenària, MACOSA (mecànica) i BB (elèctrica), 170 places (30 segudes), 4x105 CV, 4 portes. Línia 5.
Sèrie 1001-1208 (M) i 1301-1325 (R): 208 M, 25 R, anys 1870-1982, ample UIC, 1200 V catenària i 3r. carril, MAN/MTM/MACOSA (mecànica) i BB (elèctrica), 236 places (36 segudes), 4x136 CV, 4 portes, línies 3B i 5.
En aquell moment no circulaven la sèrie 100 (excepte 3 motors com a tren històric restaurat), ni la sèrie 200A (251-254), ni part dels remolcs de la darrera sèrie de 300, que sobraven (i em sembla que després van tornar a ser utilitzats durant els anys 80), ni la sèrie 600, que va ser cedida a FGC.
Sèrie 121-132: 12 cotxes motors, construïts entre 1926-29, ample ibèric, 1500 V per 3r. carril, construïts per MACOSA (ex-Girona) (part mecànica) i General Electric (d'ara en endavant, GE) (part elèctrica). 350 places per cotxe, de les quals 54 segudes. Utilitzats a la línia 1. 4 motors de 130 CV, amb 3 portes per costat.
Sèrie 251-254: 4 cotxes motors, construïts l'any 1944, ample ibèric, 1500 V 3r. carril, MTM (mecànica) i Elin (elèctrica), 194 places/cotxe (44 segudes), motors 4x90CV, 3 portes. Línia 1.
Sèrie 261-270 (M) i 271-280 (R): 10 M, 10 Rc, anys 1953-55, ibèric, 1500 V 3r. carril, MTM (mecànica), Brown Boveri (elèctrica). 190 places (30 segudes), motors 4x170 CV, 4 portes. Línia 1. Originalment sèrie 300 del transversal.
Sèrie 401-460 (M) i 401-420 (R): 60 M, 20 R, anys 1958-68, ibèric, 1500 V 3r. carril, MTM (mecànica), BB (elèctrica), 190 places (30 segudes), motors 4x170 CV, 4 portes. Línia 1.
Sèrie 301-312 (M) i 301-308 (Rc): 12 M, 8 Rc (originalment 10 i 10), any 1924, ample UIC, 1200 V catenària, Euskalduna (mecànica) i GE (elèctrica), 130 places (18 segudes), 4x125 CV, 3 portes. Línia 3.
Sèrie 321-322 (M) i 321-322 (R): 2 M, 2 Rc, coneguts com Salamancas, any 1944, ample UIC, 1200 V catenària, Euskalduna (mecànica) i GE (elèctrica), 102 places (12 segudes), 4x120 CV, 4 portes. Línia 3.
Sèrie 331-336 (M) i 331-334 (R): 6 M, 4 Rc, anys 1949-59, ample UIC, 1200 V catenària, Euskalduna (mecànica) i GE (elèctrica), 118 places (18 segudes), 4x125 CV, 4 portes. Línia 3.
Sèrie 341-358 (M) i 341-364 (R): 18 M, 24 Rc, anys 1962-1970, ample UIC, 1200 V catenària, MACOSA (mecànica) i GE (elèctrica), 118 places (18 segudes), 4x125 CV, 4 portes. Línies 2? i 4.
Sèrie 601-607 (M) i 651-657 (R): 6 M, 6 Rc, any 1959, ample UIC, 1200 V catenària, MACOSA (mecànica) i BB (elèctrica), 170 places (30 segudes), 4x105 CV, 4 portes. Línia 5.
Sèrie 1001-1208 (M) i 1301-1325 (R): 208 M, 25 R, anys 1870-1982, ample UIC, 1200 V catenària i 3r. carril, MAN/MTM/MACOSA (mecànica) i BB (elèctrica), 236 places (36 segudes), 4x136 CV, 4 portes, línies 3B i 5.
En aquell moment no circulaven la sèrie 100 (excepte 3 motors com a tren històric restaurat), ni la sèrie 200A (251-254), ni part dels remolcs de la darrera sèrie de 300, que sobraven (i em sembla que després van tornar a ser utilitzats durant els anys 80), ni la sèrie 600, que va ser cedida a FGC.
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Aquesta mateixa persona va penjar una imatge mes una mica mes tard, per això no es veuen una rera l'altre.megapauer wrote:Em permeto enllaçar-vos aquestes dues fotos de Correos que s'han pujat a Tranvia, l'usuari 'jms'.
A la tercera imatge es veu una estació amb 3 andanes (Aragón o Diagonal), i un tren de la serie 300 de quatre vagons (cap a Cataluña). Aquesta te menys qualitat.
PD: Fantastiques imatges, les tres.
-
- N8
- Posts: 1203
- Joined: Wednesday 04/05/2005 14:25
- Location: De la Terra Ferma a l'exili
- Contact:
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Aquí va la tercera:
Re: Curiositats de la història del Metro de BCN
Hola.
Fa pocs dies vaig trobar aquesta foto per internet:
http://home.swipnet.se/~w-21791/u-barcelona.jpg
Sembla la estació de plaça catalunya de la L3, l'extrany es que no hi ha catenaria!
Va circular algun temps tota la L3 amb 3r Rail?
Fa pocs dies vaig trobar aquesta foto per internet:
http://home.swipnet.se/~w-21791/u-barcelona.jpg
Sembla la estació de plaça catalunya de la L3, l'extrany es que no hi ha catenaria!
Va circular algun temps tota la L3 amb 3r Rail?