Per a mercaderies i viatgers "externs" a Andorra:
- Túnel de base del Cadí, nova línia Barcelona-Manresa-Berga-Puigcerdà amb ramal Túnel del Cadí-La Seu d'Urgell-Andorra. Tot en ample UIC, radis de corba amplis (1300m, velocitats > 160 Km/h) i apartadors de més de 1000 metres.
- Túnel de base del Port d'Envalira. A cota inferior al túnel helicoidal al nord de l'Hospitalet. Ample UIC electrificat.
Per als viatgers "interns" d'Andorra: un sistema de tram-tren que bé podria ser en ample mètric o en UIC i amb trams en cremallera combinat amb elements que ja existeixen com el Funicamp. Si es fa en UIC es podrien aprofitar algunes infraestructures del punt anterior si es fa en ample mètric surt més econòmic. Jo em decantaria per l'ample UIC.
Salut !!
He2/2 wrote:Andorra te tres necessitats diferents de transport.
Primer, les mercaderies. a part de tabac, la inmensa majoria del consum d'Andorra, ve de l'importació. Això representa un transit important de camions, tant des d'Espanya com des de França. A més cal distrubuir aquestes mercaderies a totes le parròquies.
Segon, l'accés de viatgers, tant des dels destins més propers, com des de destins internacionals. A més si volem que la gent arribi al principat sense cotxe caldrà assegurar-li la mobilitat interior, per disuadir de l'us del vehicle privat.
Tercer, la mobilitat interior, tant per assegurar els desplaçaments interns com l'accés a les estacions d'esqui i altres centres d'interés. Massa sovint el transit bloqueja les carreteres del principat. L'actual servei d'autobusos és completament insuficient i es basa en la premisa de que la inmensa majoria dels desplaçaments es fan en transport privat.
Pot pensar-se en una solució ferroviaria que cobreixi totes aquestes necessitats? Per altra banda estem parlant d'un país amb una orografia certament difícil. Per altra banda l'estació més propera és la de l'Hospitalet, a l'Arieja, amb el Pas de la Casa a 2100 m. d'altitud i el Por d'Envalira a 2400. Però si el suïssos poden, per que no s'ha de poder al pirineu?
Una idea, que segur que us semblarà molt estrambòtica. Una línia que atrevesses el principat, de La Seu a L'Hospitalet, a l'estil del FO (ara MGB), amb trams de cremallera (però amb pendent moderats <10%), però a diferència del model suïs, amb ample UIC, la qual cosa permeteria el transport de mercaderies sense ruptura de càrrega (el pendent moderat permet el pas de material només amb fre d'adherència). Seria una línia amb radis petits, adaptada al màxim al terreny i amb un traçat que permetés servir el màxim de nuclis habitats i punts d'interés. La línia pujaria des de l'Hospitalet pel vesant de solana (menys neu i territori andorrà) fins al Pas de la Casa. travessaria amb tunel fins al Grau Roig i seguiria el curs del Valira d'Orient passant per Soldeu, El tarter, Canillo, Meritxell, Encamp, Escaldes, fins a Andorra la Vella. Més avall el traçat seria menys dificil per Sta. oloma i St. Julià cap a La farga i La Seu. Caldria plantejar també la possibilitat d'un ramal que seguís ei Valira del Nord fin Ordino.
Bé, és només una idea. a veure que us sembla.