Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Un Catalunya Exprés a màxima velocitat (en servei Mitja distància sense parar a cap estació) i Una unitat sèrie 5000 o 9000 del Metro (en servei sense parar a cap estació de qualsevol linia del metro de Barcelona) quina corre més? Son més potents les unitats Catalunya Exprés de Renfe o del Metro?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
- cristian26
- N7
- Posts: 544
- Joined: Saturday 24/11/2007 20:00
- Location: Granollers
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
La velocitat punta no ho sé, però en termes d'acceleració... la del metro no té color amb la del regional.
Arranca que llevo manoh libreh
Arranca que llevo manoh libreh
Qui té el cul llogat, no seu quan vol.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Un Catalunya Exprés té velocitats màximes de 140 o 160 km/h, depenent de les unitats, i un tren de la sèrie 5000 i 9000 té una velocitat màxima de 80 km/h. Així que fes números...sortrens wrote:
Un Catalunya Exprés a màxima velocitat (en servei Mitja distància sense parar a cap estació) i Una unitat sèrie 5000 o 9000 del Metro (en servei sense parar a cap estació de qualsevol linia del metro de Barcelona) quina corre més? Son més potents les unitats Catalunya Exprés de Renfe o del Metro?
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
No és tant un problema de potència si no de disseny. Per posar-te un cas extrem, una antiga locomotora diesel 340 de Renfe tenia una potència de 4.000 CV i una velocitat màxima de 130 Km/h. Un Ferrari F40, amb poc més d'una desena part d'aquesta potència (478 CV) assoleix els 324 Km/h.
De fet, en el món ferroviari, és més important el parell motor que no pas la potència.
Igualment, la capacitat d'acceleració acostuma a ser inversament proporcional a la velocitat màxima a causa sobretot de les relacions dels engranatges.
De fet, en el món ferroviari, és més important el parell motor que no pas la potència.
Igualment, la capacitat d'acceleració acostuma a ser inversament proporcional a la velocitat màxima a causa sobretot de les relacions dels engranatges.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Afegeixo al que comenta el Marçal (totalment d'acord amb ell ) el següent.
La potència és igual a parell motor per velocitat angular, o el que és el mateix, força per velocitat. Si tens una potència igual a X, pots administrar-la com vulguis, mitjançant les relacions de transmissió adients (jugant amb les relacions dels engranatges). Pots fer que gairebé tot sigui velocitat, però no tindràs pràcticament força, o a l'inrevès, pots tenir una barbaritat de força però a baixes velocitats.
És el que li passa a un cotxe: en primera el parell motor és molt gran (poses en marxa el vehicle i pots pujar pendents més o menys pronunciades), però s'assoleixen velocitats molt petites. En cinquena/sisena, la majoria de potència és velocitat.
Així de fàcil.
La potència és igual a parell motor per velocitat angular, o el que és el mateix, força per velocitat. Si tens una potència igual a X, pots administrar-la com vulguis, mitjançant les relacions de transmissió adients (jugant amb les relacions dels engranatges). Pots fer que gairebé tot sigui velocitat, però no tindràs pràcticament força, o a l'inrevès, pots tenir una barbaritat de força però a baixes velocitats.
És el que li passa a un cotxe: en primera el parell motor és molt gran (poses en marxa el vehicle i pots pujar pendents més o menys pronunciades), però s'assoleixen velocitats molt petites. En cinquena/sisena, la majoria de potència és velocitat.
Així de fàcil.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Per diferència d'arrencada la d'una 440 amb un 6000, aquesta sí que és forta .
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
I els trens de FGC que fan les línies R5 i R6 quines velocitats màximes tenen? Com els Catalunya EXprés de Renfe? I els de FGC que van a Sabadell?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Els de FGC agafen només 90 Km/h, ja que tenen la mania (equivocada, al meu entendre) d'explotar les seves línies com si fossin metros: moltes parades i escassa velocitat comercial, la qual cosa fa que cobreixin molt de territori amb bones freqüències però els fa inadequats per trajectes llargs com la R5 o la R6.sortrens wrote:I els trens de FGC que fan les línies R5 i R6 quines velocitats màximes tenen? Com els Catalunya EXprés de Renfe? I els de FGC que van a Sabadell?
Els Catalunya Expres, en canvi, fan servir material apte per 140 Km/h, encara que a l'hora de la veritat en molts casos la infraestructura i la sobresaturació de la xarxa tampoc permeten mantenir temps competitius.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
I al meu entendre, també.wefer wrote:Els de FGC agafen només 90 Km/h, ja que tenen la mania (equivocada, al meu entendre) d'explotar les seves línies com si fossin metros: moltes parades i escassa velocitat comercial, la qual cosa fa que cobreixin molt de territori amb bones freqüències però els fa inadequats per trajectes llargs com la R5 o la R6.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...
Crec que a tota la linia del valles no es pasa de 70