Altres temes relacionats amb aquest:TRANSPORT
Les targetes Jove, Familiar, Dia i Trimestral són residuals
Les validacions d'aquests quatre títols de transport representen només un 2,8% del total
La que té més èxit és la T-10, amb un 69,45% de cancel·lacions en mig any | AMT vol canviar la T-Jove i la T-Familiar
FRANCESC MELCION
Quatre de les sis targetes multiviatge utilitzables a la regió metropolitana de Barcelona són d'ús residual. Creades fa set anys, amb la posada en funcionament de la integració tarifària del transport urbà, ni la T-Jove, ni la T-Familiar, ni la T-Dia, ni la T-Trimestral han quallat entre els usuaris. Del total de validacions durant els primers sis mesos del 2008 (340.485.967), només un 2,75% són per l'ús d'aquestes quatre targetes.
Aquests quatre targetes queden lluny de la penetració que ha tingut la T-10, amb un 68,48% de validacions, la T-50/30, amb un 19,22%, i la T-Mes, amb un 9,56%. Les úniques que realment s'utilitzen. Per exemple, la T-10 ha mantingut unes validacions molt similars des que es va crear el 2001, amb un 71,80% d'ús. Xifra similar a la del 2007 (71,05%).
L'ús de la T-50/30 s'ha incrementat força. S'ha passat d'un 11,70% de validacions el 2001 a un 15,56% el 2007. En canvi, la T-Mes va tenir més bona acceptació al principi, amb un 16,32% de validacions el primer any que es va posar en funcionament, però les cancel·lacions es van reduir a un 9,64% l'any passat.
El poc impacte de dues d'aquestes targetes, la T-Jove, amb un 1,11% de validacions, i la T-Familiar, amb un 0, 79% d'usos, han dut l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a estudiar modificar-les de cara al 2009. "No han resultat tan atractives com s'esperava al principi", afirma un portaveu de l'ATM. Tot i això, encara no ha dit com es concretarà.
"Si finalment es du a terme, serà el primer canvi estructural dels últims set anys", afirma Pau Noy, secretari de relacions internacionals de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). "És clar que allò que no es fa servir és que no funciona. En el cas de la T-Jove és molt cara per als joves", destaca Noy. La primera zona costa 108 euros i es pot fer servir durant noranta dies consecutius des la primera validació. La T-Familiar, "es va crear a petició de famílies, per poder fer desplaçaments en grup", recorda Noy. Els 70 viatges durant 30 dies a un preu de 43,80 euros no l'han feta prou atractiva.
La PTP, fa anys que demana a l'AMT que faci una profunda revisió dels títols vigents. Aquest canvi passa primer de tot per crear un títol anual, que tingui una tarifa plana i econòmica, i perquè es resolguin dos dels punts negres que té actualment: joves i infants.
Pagament fraccionat
Al parer de l'associació, s'ha de crear una targeta per als joves més econòmica, anual i que es pugui pagar de manera fraccionada, i s'ha de garantir la gratuïtat dels viatges per als infants. No tenen autonomia per anar sols i han d'anar acompanyats, unes persones que sí que paguen el bitllet, destaca Noy.
AVUI.cat
- Targeta ATM sense contacte
- Tots els bitllets en un xip
- Sistema tarifari integrat ATM