aarongilp wrote:De fet, la solució de corba/contracorba per entrar a l'andana central és bona per aconseguir amplituds suficients.
Però trobo que la corba i contracorba de Sagrera és massa brusca, anant al metro a la velocitat habitual d'entrada/sortida d'una estació. Haurien pogut suavitzar-les més.
Ara, a la L5 en alguns trens al entrar i sortir de l'estació van a 20 km/h.
aarongilp wrote:De fet, la solució de corba/contracorba per entrar a l'andana central és bona per aconseguir amplituds suficients.
Però trobo que la corba i contracorba de Sagrera és massa brusca, anant al metro a la velocitat habitual d'entrada/sortida d'una estació. Haurien pogut suavitzar-les més.
Ara, a la L5 en alguns trens al entrar i sortir de l'estació van a 20 km/h.
Salutacions.
Jo l'he fet amb un amic amb ATO i en MANUAL (sempre en 5000) i la veritat es que és nota la suavitat de la ma humana. Si s'entra amb ATO sembla que aquest no està ajustat del tot i fot unes sotragades bestials, mentre que si el motorista entra en manual les "sigasagues" són menys visibles.
aarongilp wrote:De fet, la solució de corba/contracorba per entrar a l'andana central és bona per aconseguir amplituds suficients.
Però trobo que la corba i contracorba de Sagrera és massa brusca, anant al metro a la velocitat habitual d'entrada/sortida d'una estació. Haurien pogut suavitzar-les més.
Al principi del nou traçat de Sagrera no era bona idea estar a l'últim cotxe d'un comboi sentit Hospital de Bellvitge: el maquinista accelerava al màxim i quan passava aquest cotxe per la rectificació era ben fàcil caure al terra si no t'agafaves fort. Jo he recollit a més d'un persona del terra.
Al cap de poc temps els maquinistes van deixar d'accelerar al màxim només sortir de l'estació, mantenint una velocitat moderada fins que l'últim cotxe passés pel tram en qüestió. Més d'una reclamació escrita deurien rebre.
Pujo aquest fil, i afegeixo una enquesta, per preguntar-vos què en penseu vosaltres que és millor, si una andana central gran, o pel contrari, va millor per distribuir el passatge, sobretot en estacions de correspondència, les tres típiques de la "Solució Barcelona". El que em fa gràcia és que no hagin aplicat aquesta solució a l'estació de Sagrera, que prou liada està ara, amb només el transbordament de dues línies, així que imagineu amb quatre, i una estació de Rodalies.
Fixeu-vos en el que diu l'article de la inauguració de l'estació de Fabra i Puig, del fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=23&t=8317 :
És a dir, que 54 anys abans, feien les coses amb més perspectiva que no pas ara, eren avançats al seu temps, en canvi, avui en dia fan les coses només pensant en el moment actual, i de vegades, ni així
Les de més afluència, com a mínim, haurien de tenir 3 andanes i utilitzar per exemple, les laterals per fer entrar la gent i la central per sortir. Així s'evitaria una mica el xoc de gent que surt amb la que vol entrar.
Crec que amb una andana central ben ample hauria d'haver-n'hi prou per absorbir el flux de viatgers. Exemples d'altres ciutats ho demostren. De pas, s'estalvien costos instal·lant una sola infraestructura per als dos sentits.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc. ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Guigui wrote:Crec que amb una andana central ben ample hauria d'haver-n'hi prou per absorbir el flux de viatgers. Exemples d'altres ciutats ho demostren. De pas, s'estalvien costos instal·lant una sola infraestructura per als dos sentits.
Si, però en el cas de Sagrera, està demostrat que és totalment ineficaç, la gent s'acumula al centre, i no es distribueix bé el passatge, tot i tenir sortides per les dues bandes. Pensem que és l'estació de correspondència amb més afluencia d'usuaris, i si ara està tant saturat, imagineu quan coincideixin les línies 4 i 9, no pot anar bé!!!!
metring wrote:Si, però en el cas de Sagrera, està demostrat que és totalment ineficaç, la gent s'acumula al centre, i no es distribueix bé el passatge, tot i tenir sortides per les dues bandes. Pensem que és l'estació de correspondència amb més afluencia d'usuaris, i si ara està tant saturat, imagineu quan coincideixin les línies 4 i 9, no pot anar bé!!!!
Crec que comença a ser hora de que la gent es deixi de tant individualisme, que no ha fet més que fomentar la idea de que siguin els altres qui resolgui els problemes de tothom. Doncs no, no és així. Per tant, si tenim una andana prou espaiosa, cal que la gent prengui consciència de que s'hi ha de distribuir per tot arreu, que prou espai hi ha. És el mateix que passa als autobusos, on la gent s'acumula entre les dues primeres portes i no deixa passar.
Que això no ho ha d'ensenyar TMB, queda prou clar. I també que és una tasca de vàries generacions. Però no podem anar gastant la pela grossa, simplement perquè la massa és incapaç de comprendre que no es pot amuntegar al mateix lloc.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc. ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Jo també he votat una andana central ben ample, crec que ja n'hi ha suficient. Si es fan tres andanes al final les dues laterals les acaben fent bastant estretes, i a Sagrera jo no crec que vagi tant malament.
oriolp13 wrote:Jo també he votat una andana central ben ample, crec que ja n'hi ha suficient. Si es fan tres andanes al final les dues laterals les acaben fent bastant estretes, i a Sagrera jo no crec que vagi tant malament.
No hi estic d'acord, perquè en hora punta, la massa de gent que va a fer transbordament és tal, que ni les escales mecàniques ni les normals donen abast de tanta gent que hi puja, i això només amb dues línies, quan obrin les altres no ens hi podrem ni moure! Però quina previsió és aquesta????
A mi juicio creo que no se puede categorizar en plan, o hacemos una central, o hacemos laterales, o hacemos 3 andenes... depende de muchos factores. Hay estaciones donde con un andén central ya va bien, otras donde serían convenientes 3 andenes y otras donde lo mejor son andenes laterales.
Lo que sí que pienso es que como ya se ha dicho, un andén central bien amplio es lo mejor. Y añadiría yo que con mamparas de protección como extra. El motivo es que anteponiendo este método a los clásicos andenes laterales, los trabordos hacia el sentido contrario son a nivel y directos y lo que nos ahorramos en pasillos para ir de un sentido a otro de la marcha al pasar directamente por el andén lo podemos emplear en la construcción de un vestíbulo a un nivel o cota superior más amplio y exactamente con las mismas salidas a la calle que tendría una estación con andenes laterales convencional.
Los 3 andenes de la denominada "solución Barcelona" me parecen menos prácticos. Puede que en alguna estación de mucho tráfico sea necesaria alguna solución de este tipo pero siempre a costa de estrechar tanto los laterales como el centro y como no hay mamparas, aumentamos la inseguridad, aún recuerdo la grabación del empujón a la vía en una estación de este tipo: hiela la sangre. Pero ojo, esto puede pasar cualquier día como haya aglomeraciones de cualquier tipo. Creo que es buena solución solamente en casos puntuales y siempre que se trate el caso particular de una estación concreta y que se le dé la amplitud necesaria. Los 3 andenes enmarañan más aún la estructura de pasillos y corredores de una estación, por lo que si además esa estación es un intercambiador, empeoramos el tema y hemos de dar otras soluciones. Creo que hay cierto tipo de estaciones que están mal hechas ya desde el principio y dejar en ellas 3 andenes obliga si en el futuro hay cambios a remodelar por completo la estación. Hay otros puntos en los que habría que remodelar la estación de arriba abajo pasase lo que pasase. Es lo que pasa cuando se ha construído para ahorrar costes tan "a ras de suelo", que luego es muy difícil remodelar, modificar o reestructurar nada. La estación de Sagrera de la Meridiana (así debiera llamarse en el futuro) tiene ya de por sí un entramado difícil y curioso de pasillos y corredores. Si además de ello, tenemos hoy las líneas 1 y 5 pero en el futuro vamos a tener las cercanías y la L9, evidentemente nos hemos de replantear todo el intercambiador entero y, si hace falta, rehacerlo enterito (creo que es lo que están haciendo). Y en una estación donde se rehace toda entera y podemos empezar de nuevo, yo por lo menos quedo más convencido con un espacio mucho mayor en un andén central que te lleve a un vestíbulo amplio desde donde redirigirme a las otras líneas. Incluso yo añadiría ascensores de gran capacidad en el medio de esos andenes centrales que nos pudiesen trasladar a un nivel inferior o superior para enlazar con las otras líneas ferroviarias que se enclavasen en esos niveles superiores o inferiores, caso de estar hablando de un intercambiador. En un intercambiador o estación cualquiera, un doble andén lateral nos obliga a conectar ambos andenes con un pasillo, ya sea superior o inferior a las vías de referencia. Si ponemos además un andén central hemos de conectarlo a ese mismo pasillo, mientras que desde un único andén central podemos acceder directamente al vestíbulo sin más.
Yo prefiero el andén central amplio con mamparas de seguridad y un vestíbulo moderno e igualmente amplio, pero cada estación es un mundo y necesita su propio plan particular.
Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
He respost tres, però manca l'opció "depén". Perquè la resposta depén de molts factors, ara se m'ocorreixen dos:
1) Quantitat de gent que passa o passarà per aquella estació. Si es preveu un gran intercanviador, això significa gent pujant i baixant a totes hores amb la qual cosa es necessitarà una andana central per baixar dels trens i dues laterals per pujar per exemple. Una estació amb menys moviment o on simplement la gent a unes hores baixa i a d'altres puja, amb laterals o central n'hi hauria prou.
2) Temes constructius/econòmics. Fer una andana central obliga a fer una contracorba i a desviar el traçat de les vies, però ens deixa menys escales mecàniques i ascensors a construïr; les andanes laterals no modifiquen el traçat de la via però obliguen a disposar de més escales mecàniques i ascensors.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
[...]
Yo prefiero el andén central amplio con mamparas de seguridad y un vestíbulo moderno e igualmente amplio, pero cada estación es un mundo y necesita su propio plan particular.
Saludos,
Sergio
Esa es la gran verdad: una solución diferente para cada estación. En estaciones de correspondencia, tres andenes, en otras con poca afluencia, con uno central va que chuta, e ir mirando para cada caso en particular. Pero por favor, insisto, ¿Cómo me ponen Sagrera, que será una bestialidad la cantidad de gente que va a pasar por ahí, con una mega-estación de correspondencia, como la que será en el futuro, y me dejan un sólo andén central?????????!!!!!!!!!!
La mejor solución habría sido ampliar los andenes laterales, no eliminarlos, ya que, recordemos, que si hay un andén central amplio, es porque eliminaron los laterales, no porque hayan sacado más espacio de la chistera de un mago, así que lo que tenemos ahora es un "pegote" más que una solución eficaz para distribuir el pasaje.
Jo quan anava a la pista d'atletisme de Can Dragó, baixava a l'estació de Fabra i Puig, sempre sortia per les portes dels laterals, encara que hagués de pujar escales, perquè a l'andana central la gent s'acumulava a les escales mecàniques i trigaves moltíssim en pujar al vestíbul... (aquelles escales són estretes i lentes, i no absorbeixen gaire passatge a la vegada...)