De Vilaweb http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=3140441
Foment ha reduït més d'un 35% la plantilla de manteniment de rodalies en tretze anys
Les dades les fan públiques els sindicats per denunciar l'«externalització del servei», que Renfe i Adif neguen
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Els sindicats dels comitès d'empresa de Renfe i Adif denuncien que falta personal per donar un bon servei a rodalies. Segons dades de la CGT, l'any 1994 hi havia a tot Catalunya 2.444 treballadors dedicats a les tasques de manteniment, tant d'infraestructura com de trens. L'any passat, els empleats que feien aquestes feines eren 1.572, un 35,7% menys. Tant Renfe com Adif neguen una retallada de la plantilla. Malgrat que les dues empreses tenen vigent un expedient de regulació d'ocupació, asseguren que estan creant llocs de treball. A tall d'exemple, l'Adif diu que l'any passat hi havia 153 persones menys treballant que el 2005, però l'oferta pública de treball permetrà incorporar 165 nous empleats. Una xifra que els sindicats consideren insuficient.
+ Les andanes de la plaça de Catalunya, plenes de gent per una de les avaries que van afectar la xarxa de rodalies a l'estiu. Foto: A.P.
Renfe i Adif són reticents a donar les xifres dels treballadors que configuren les seves plantilles. Només l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, ens que depèn del Ministeri de Foment, ha admès que el desembre del 2005 la plantilla de Catalunya era de 1.854 treballadors, una xifra que va baixar un 8% i va arribar als 1.707 empleats el desembre de l'any passat. Adif va explicar la pèrdua de llocs de treball per l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) vigent en la companyia, però assegurava que gràcies a l'oferta de treball públic s'incorporaran 165 treballadors durant el 2009. Renfe no ha explicat quanta gent tenia en plantilla. Però va assegurar que l'empresa creava llocs de treball malgrat que també té vigent un ERO. «Enguany, s'han incorporat 23 treballadors per fer el manteniment dels trens i 35 més per atendre els passatgers i vendre bitllets a les estacions», assegura Renfe. Els sindicats admeten que Renfe i Adif generen nous llocs de treball però «no tants com els que s'han perdut» i, per tant, continuen sent «insuficients per poder oferir un bon servei als usuaris».
Malgrat les dificultats amb què topen els sindicats perquè les companyies els diguin la plantilla que tenen, la CGT assegura que l'any 1994 hi havia, a tot Catalunya, 2.444 treballadors dedicats directament a les tasques de manteniment, tant d'infraestructura com de trens. En canvi, l'any passat, els empleats que feien aquestes feines eren 1.572, un 35,7% menys. El Sindicat Ferroviari (SF) també corrobora la pèrdua de personal i assegura que en quatre anys, del 2003 al 2007, hi va haver una retallada de 397 treballadors en les dues companyies. Anant a exemples concrets, el secretari de la secció sindical de la CGT d'Adif, José Luis Barba, explica que el 1994 hi havia nou persones fent el manteniment de les instal·lacions de seguretat elèctrica del tram entre Montcada i Vic. Ara, assegurava Barba, són quatre les que han de fer la mateixa feina.
Els sindicats lamenten que no només s'han perdut llocs de treballs, sinó que alguns d'aquests treballs s'han externalitzat. És a dir, Renfe o Adif haurien contractat altres empreses per fer algunes feines. L'operadora ferroviària admet que subcontracta alguns serveis però els redueix «a casos especials, quan hi ha pics de feina». Adif nega categòricament que privatitzin serveis. En canvi, el SF i la CGT coincidien a denunciar que a l'estació de França i a la del passeig de Gràcia, que depenen de l'Administrador d'Infraestructures, part del personal que es dedica a la venda de bitllets treballa per a una empresa externa.
FALTA DE MANTENIMENT
La retallada de personal que denuncien els sindicats fa que no es pugui fer manteniment preventiu, i això incideix directament en el servei. «Si no es fa el manteniment adequat, ni de la infraestructura ni dels trens, s'incrementa el nombre d'avaries», afirma el responsable d'informació i premsa del SF, Jaime Tonda. El responsable de la secció sindical de CCOO, Cristóbal Cobo, afegeix que a la resta de l'Estat també hi falta personal de manteniment, però la diferència respecte de Catalunya és que «la xarxa de Barcelona és més vella i la vida dels combois a vegades supera els 25 anys». Cobo recorda que l'Estat va deixar d'invertir durant molts anys en el servei de rodalies i encara no s'han notat les inversions que va prometre el Ministeri de Foment arran del desgavell provocat per les obres de l'arribada de la línia d'alta velocitat a Barcelona.
El mal servei de rodalies s'explica també, segons els sindicats de les dues companyies, per la falta de personal d'atenció al client. El secretari del sector ferroviari de la UGT, José Bravo, exigeix interventors a cada tren de rodalies. Així, si hi hagués una avaria, el passatger, com a mínim, estaria informat.
Total plantilla de Renfe
i d'Adif
- 1994: 5.443 treballadors
- 2007: 3.801 treballadors. El descens és del 30,2%
Plantilla d'Adif dedicada al manteniment de la infraestructura - 1994: 894 treballadors
- 2007: 590 treballadors. El descens és del 34%
Plantilla d'Adif dedicada a la circulació - 1994: 771 treballadors
- 2007: 507 treballadors.
El descens ha estat del 34,2%
Plantilla d'Adif dedicada a la venda de bitllets - 1994: 475 treballadors
- 2007: 307 treballadors.
El descens ha estat del 35,4%
Plantilla de Renfe dedicada al manteniment de trens - 1994: 779 treballadors
- 2007: 475 treballadors.
El descens ha estat del 39%
Plantilla de Renfe dedicada a la informació dels passatgers a Barcelona - 1994: 210 treballadors
- 2007: 133 treballadors.
Descens del 36,7%
Ara entenem alguna cosa...
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Per comparar (Renfomentadif s'hi presta)...
Ara voldria saber quina ha estat l'evolució de la plantilla a Madrid durant el mateix període. Més que res, perquè són dos nuclis amb la mateixa importància quantitativa, on no hi té res a veure que un sigui la capital de l'imperi i l'altre la d'una colònia.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Per comparar (Renfomentadif s'hi presta)...
Guigui wrote:Ara voldria saber quina ha estat l'evolució de la plantilla a Madrid durant el mateix període. Més que res, perquè són dos nuclis amb la mateixa importància quantitativa, on no hi té res a veure que un sigui la capital de l'imperi i l'altre la d'una colònia.
Sento desil·lusionar ningú, realment no disposo de les dades que demanes però de les vegades que he estat a Madrid no he tingut l'impressió que les persones dedicades a la venda de bitllets siguin desproporcionades amb relació a les de Barcelona.
El cas és que l'antiga Renfe i l'actual Adif i Renfe, en molts anys no han incorporat personal llevat d'algune convocatòries de treball realitzades amb comptagotes, la disminució de personal de manteniment de la infrastructura afecta tota la xarxa i fins i tot coses sagrades fins fa poc temps com era Rodalies Madrid van notant una progressiva major deixadesa.
L'altre camí per cobrir la manca de personal són els trasllats fets també amb comptagotes i a més dificultats perquè poques residències són excedents de personal.
Pel que fa al personal a les estacions dedicat a la venda i atenció al client aquest ha anat disminuint a tota la xarxa, arribant al punt dramàtic d'haver-se de recórrer ala subcontractació que en altres casos, representa un estalvi en els comptes de les empreses, almenys a curt termini.
Algú podrà dir que per la llarga distància Renfe té altres canals de venda com internet o les agències de viatge, però la realitat és que el primer té sovint un funcionament deficient i el segon està en la majoria dels casos mancat de qualsevol cosa semblant a la professionalitat.
La subcontractació és habitual a les estacions d'Adif ara bé en el cas de Barcelona-Sants possiblement supera a totes les altres quant al caos que hi ha d'empreses dedicades a diferents aspectes cada una d'elles per una funció en concret.
DIA CERRADO, este ordenador se apagará de forma AUTOMATICA a la hora establecida.
Re: Ara entenem alguna cosa...
Aneu amb compte a l'hora d'analitzar qui fa el manteniment a Renfe donat que hi juguen Nertus, Actren i Irvia, que són empreses 50% Renfe i 50% Siemens, CAF i Alstom respectivament.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2