Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida
Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida
Diari AVUI
-------------
Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida
Joan Tort
Els lleidatans podran pagar l'autobús urbà amb una targeta intel·ligent sense contacte, és a dir, que no cal passar l'abonament per cap màquina cancel·ladora sinó només apropar-lo a un dispositiu, pràcticament sense necessitat de treure'l de la cartera. El sistema serà operatiu a partir del dia 20 i progressivament substituirà les targetes de cartró que es piquen a les cancel·ladores habituals. El sistema és pioner a Catalunya, on fins ara només s'havien fet algunes proves, i durant el primer semestre del 2006, a més, es podrà recarregar mitjançant missatges SMS o per Internet. Fins a aquest moment, els usuaris podran recarregar 10, 20 o 30 viatges en 75 establiments, majoritàriament estancs i quioscos de Lleida. La targeta costarà un euro i cinc més per cada 10 viatges.
La Paeria i Autobusos de Lleida, gestionada per l'empresa catalana Sarbus, van presentar ahir el nou sistema, que en un futur s'ampliarà a tota l'àrea d'influència de la ciutat, inclòs el transport interurbà, per crear la integració tarifària.
A més d'aquesta targeta, anomenada T10, també s'han creat la d'estudiant, per a joves d'entre 4 i 25 anys, que funcionarà a partir del 2 de gener, així com dues més per a jubilats: la T Nostra A, amb descomptes del 50% per als més grans de 62 anys (fins ara era a partir dels 65 anys), i la T Nostra B, que permetrà els viatges gratuïts als jubilats amb una renda mínima anual de 6.100 euros. Aquestes dues seran operatives entre mitjans de gener i principis de febrer.
-------------
Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida
Joan Tort
Els lleidatans podran pagar l'autobús urbà amb una targeta intel·ligent sense contacte, és a dir, que no cal passar l'abonament per cap màquina cancel·ladora sinó només apropar-lo a un dispositiu, pràcticament sense necessitat de treure'l de la cartera. El sistema serà operatiu a partir del dia 20 i progressivament substituirà les targetes de cartró que es piquen a les cancel·ladores habituals. El sistema és pioner a Catalunya, on fins ara només s'havien fet algunes proves, i durant el primer semestre del 2006, a més, es podrà recarregar mitjançant missatges SMS o per Internet. Fins a aquest moment, els usuaris podran recarregar 10, 20 o 30 viatges en 75 establiments, majoritàriament estancs i quioscos de Lleida. La targeta costarà un euro i cinc més per cada 10 viatges.
La Paeria i Autobusos de Lleida, gestionada per l'empresa catalana Sarbus, van presentar ahir el nou sistema, que en un futur s'ampliarà a tota l'àrea d'influència de la ciutat, inclòs el transport interurbà, per crear la integració tarifària.
A més d'aquesta targeta, anomenada T10, també s'han creat la d'estudiant, per a joves d'entre 4 i 25 anys, que funcionarà a partir del 2 de gener, així com dues més per a jubilats: la T Nostra A, amb descomptes del 50% per als més grans de 62 anys (fins ara era a partir dels 65 anys), i la T Nostra B, que permetrà els viatges gratuïts als jubilats amb una renda mínima anual de 6.100 euros. Aquestes dues seran operatives entre mitjans de gener i principis de febrer.
Re: Targeta d'autobús intel·ligent a Lleida
GIRONADiari AVUI wrote:El sistema és pioner a Catalunya, on fins ara només s'havien fet algunes proves
Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
I percert, em sumo a la protesta de n'Eloi...A GIRONA, SALT i SARRIÀ fa temps que n'hi ha!!!
Això sí, interessant idea la de les recàrregues per SMS i internet...en canvi, no em sembla gaire bona idea, en el cas de la T-Estudiant, posar la foto, perque es perdria temps comprovant la cara del posseidor. A més, almenys aqui a Girona només es pot marcar una vegada en 30 minuts, pel que es descarta la possibilitat de poder gaudir més d'una persona alhora del descompte amb una sola tarja.
I percert, em sumo a la protesta de n'Eloi...A GIRONA, SALT i SARRIÀ fa temps que n'hi ha!!!
Això sí, interessant idea la de les recàrregues per SMS i internet...en canvi, no em sembla gaire bona idea, en el cas de la T-Estudiant, posar la foto, perque es perdria temps comprovant la cara del posseidor. A més, almenys aqui a Girona només es pot marcar una vegada en 30 minuts, pel que es descarta la possibilitat de poder gaudir més d'una persona alhora del descompte amb una sola tarja.
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
Jo m'havia fet la il·lusió de poder passar la targeta sense treure-la de la cartera... Llavors va ser que no.aarongilp wrote:Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
aarongilp wrote:perque es perdria temps comprovant la cara del posseidor.
Això rai, que a Lleida no hi ha revisors als autobusos. Al menys fa deu anys que no en vec cap ni un... Bé, potser sí que n'hi ha però no fan la seua feina.
Per cert, avui m'he passat per les oficines d'Autobusos de Lleida i m'han dit que a partir de demà es podran adquirir les noves targetes.
Sí, si que podràs, però a la que les màquines comencin a ser un pel velles (compta 2-3 anys) ja veuràs lo be que funcionen...avui, en els 3 cops que he agafat autobusos de TMG (la linia 8, la del campus de Montilivi), 1 tarjeta a les escombreries i...uns 30 o 40 empastaments de tarjeta aviam si les agafava...Sky wrote:Jo m'havia fet la il·lusió de poder passar la targeta sense treure-la de la cartera... Llavors va ser que no.aarongilp wrote:Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
I aquest sistema no permet fer tarjetes de bescanvi?aarongilp wrote:Sí, si que podràs, però a la que les màquines comencin a ser un pel velles (compta 2-3 anys) ja veuràs lo be que funcionen...avui, en els 3 cops que he agafat autobusos de TMG (la linia 8, la del campus de Montilivi), 1 tarjeta a les escombreries i...uns 30 o 40 empastaments de tarjeta aviam si les agafava...Sky wrote:Jo m'havia fet la il·lusió de poder passar la targeta sense treure-la de la cartera... Llavors va ser que no.aarongilp wrote:Hahahahaha!!! Utilitzen les mateixes màquines que les que utilitza TMG!!! Són una completa bírria (amb perdó)...la majoria de vegades ni empastant la tarja a la màquina l'agafa, no es pot discernir entre els diferents tipus possibles de tarjes (pel piiip que fa, d'altres si que en funció del tipus de tarja emeten diferents tipus de sons) i els bitllets surten malament...esperem que als lleidatans els surtin millor que als gironins...perque de no ser així...buuuufffff
Aviam si encara demanaré a l'ATM que posi la T-10 amb l'antic sistema que imperava a la Vallesana, és a dir, sistema talonari...
És a dir. Suposem que fas una recàrrega amb 66 viatges (crec que vas comentar que es podia fer) i quan et queden 60 et peta aquests 60 viatges els perds?aarongilp wrote:Tarjes bescanvi...que jo sàpiga, no...si peta, peta...pero bueno, és bo el sistema, llàstima que aquest en concret falli...
Si és així, crec que quan l'ATM posi targetes sense contacte només compraré T-10's
- Ecomobisostrans
- N10
- Posts: 3713
- Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Location: Barcelona
- Contact:
Per evitar aixo les tarjes haurien de portar un numero i quan s'espatlli teclejar a la maquina el nº de la tarja i aquesta que li digues al conductor el nº de viatges que et queden per poder fer un bescanvi (com si s'et espatlla una tarja de credit, que no perds els diners que hi tens posats.)UT596001 wrote:És a dir. Suposem que fas una recàrrega amb 66 viatges (crec que vas comentar que es podia fer) i quan et queden 60 et peta aquests 60 viatges els perds?
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
Això no solucionaria res, més aviat crearia un problema addicional.
M'explico: per tal que el sistema de targetes de bescanvi sàpiga, a partir del número de sèrie d'una targeta, quants viatges té en cada moment cal que ho desi en una base de dades que s'ha d'actualitzar a cada viatge. El problema rau en com tenir aquesta base de dades actualitzada.
Suposant que aquesta base de dades és la única font que determini quants viatges resten a cada targeta, resulta que a cada cancel·lació s'ha de generar una comunicació entre el lector de targetes instal·lat a l'autobús i el servidor de la base de dades instal·lat a la seu de l'empresa o on convingui, que ha de respondre al terminal si la targeta té suficient saldo per autoritzar el viatge. Si les emissores de ràdio ja són inaudibles en molts casos, una comunicació d'aquestes característiques la veig massa propensa a errors o, en cas de requerir una tecnologia més avançada, excessivament costosa.
Per la qual cosa es dedueix que el saldo de viatges de cada targeta no depèn d'una base de dades centralitzada. De fet, el saldo s'emmagatzema dins la pròpia targeta (tal i com passa ara amb els abonaments de banda magnètica estandaritzats a la Regió Metropolitana de Barcelona). No fa gaire vaig llegir un article a al revista Investigación y Ciencia que explicava prou bé el funcionament d'aquest sistema. Quan el trobi t'ho explicaré amb més detall, però a grans trets el lector de targetes sense contacte genera una dèbil corrent induïda que alimenta al processador de la targeta, la qual pot enviar el sistema el saldo restant de la mateixa i descomptar-ne un en cas de viatgar o augmentar el comptador en les recàrregues. Si es malmet el circuit d'inducció (que ocupa bona part de la superfície interior de la targeta), aquesta no pot obtenir força per enviar al terminal quants viatges resten. Una altra qüestió és si el xip de control i memòria resta intacte aquestes dades siguin recuperables. Per això necessitaria repassar l'article, i per això abans l'haig de trobar.
De fet, amb els abonaments integrats no es pot fer un bescanvi només amb el número de sèrie de la targeta. Per fer els bescanvis en cas de banda magnètica il·legible es pren com a referència les impressions mecàniques al dors de la mateixa (un altre tema àmpliament discutible és la legibilitat d'aquestes impressions).
En resum: amb el número de sèrie de la targeta hom no fa res.
M'explico: per tal que el sistema de targetes de bescanvi sàpiga, a partir del número de sèrie d'una targeta, quants viatges té en cada moment cal que ho desi en una base de dades que s'ha d'actualitzar a cada viatge. El problema rau en com tenir aquesta base de dades actualitzada.
Suposant que aquesta base de dades és la única font que determini quants viatges resten a cada targeta, resulta que a cada cancel·lació s'ha de generar una comunicació entre el lector de targetes instal·lat a l'autobús i el servidor de la base de dades instal·lat a la seu de l'empresa o on convingui, que ha de respondre al terminal si la targeta té suficient saldo per autoritzar el viatge. Si les emissores de ràdio ja són inaudibles en molts casos, una comunicació d'aquestes característiques la veig massa propensa a errors o, en cas de requerir una tecnologia més avançada, excessivament costosa.
Per la qual cosa es dedueix que el saldo de viatges de cada targeta no depèn d'una base de dades centralitzada. De fet, el saldo s'emmagatzema dins la pròpia targeta (tal i com passa ara amb els abonaments de banda magnètica estandaritzats a la Regió Metropolitana de Barcelona). No fa gaire vaig llegir un article a al revista Investigación y Ciencia que explicava prou bé el funcionament d'aquest sistema. Quan el trobi t'ho explicaré amb més detall, però a grans trets el lector de targetes sense contacte genera una dèbil corrent induïda que alimenta al processador de la targeta, la qual pot enviar el sistema el saldo restant de la mateixa i descomptar-ne un en cas de viatgar o augmentar el comptador en les recàrregues. Si es malmet el circuit d'inducció (que ocupa bona part de la superfície interior de la targeta), aquesta no pot obtenir força per enviar al terminal quants viatges resten. Una altra qüestió és si el xip de control i memòria resta intacte aquestes dades siguin recuperables. Per això necessitaria repassar l'article, i per això abans l'haig de trobar.
De fet, amb els abonaments integrats no es pot fer un bescanvi només amb el número de sèrie de la targeta. Per fer els bescanvis en cas de banda magnètica il·legible es pren com a referència les impressions mecàniques al dors de la mateixa (un altre tema àmpliament discutible és la legibilitat d'aquestes impressions).
En resum: amb el número de sèrie de la targeta hom no fa res.