http://www.avui.cat/cat/notices/2009/09 ... _70947.php
La crisi frena l’Eix Transversal
Dos anys després d’adjudicar-se, el desdoblament encara no ha començat per la falta de liquiditat de la concessionària. El conseller Nadal diu que el tram Vic-Girona s’iniciarà aquest mes
Quim Torrent
Sant Hilari Sacalm
Ult. Act. 07/09/2009 02:43
Tard i, a sobre, amb retard. Així s’iniciaran les obres de desdoblament de l’Eix Transversal, previst per aquest final d’any. Tard perquè és una obra que s’havia d’abordar gairebé l’endemà mateix de la inauguració, el desembre de 1997. I amb retard perquè l’empresa adjudicatària de la concessió, Cedinsa, ha badat excessivament a l’hora de redactar el projecte constructiu i de buscar els diners necessaris per abordar la inversió.
El juny de l’any 2007, el conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, va fer pública l’adjudicació del projecte a Cedinsa i va anunciar el començament de les obres per a principis de 2008. Però divuit mesos després d’aquella data, encara no es veu ni una màquina a l’entorn dels 153 quilòmetres que té la carretera entre Cervera i Riudellots. Cedinsa té problemes per obtenir crèdits que li permetin començar les obres. L’alt volum d’inversió, 708 milions d’euros, i la dificultat d’obtenir diners dels bancs en l’actual context de crisi han fet que Cedinsa retardés el començament de l’obra més important del tripartit fora de l’àrea metropolitana.
En aquest context, i també pel fet que l’oposició ha denunciat en repetides ocasions que no s’hagin començat les obres, el conseller Nadal ha redoblat la pressió sobre Cedinsa perquè desencalli la situació. Nadal va assegurar a l’AVUI que “l’obra està garantida” i “que el tram entre Vic i Girona es començarà a fer aquest mateix mes”. “És cert que la redacció del projecte ha trigat més del que estava previst, però el retard acumulat no és tan gran”, defensa Nadal. En qualsevol cas, les dates anunciades inicialment, que preveien l’acabament del tram Cervera-Manresa a finals del 2010 i la resta de trams a finals del 2011, s’allargaran, sent optimistes, almenys un any més.
De moment, aquesta tardor l’empresa concessionària només podrà començar les obres al tram Girona-Vic, ja que els altres trams els ha d’adjudicar després d’un concurs –i quan tingui diners per pagar-ho– a altres constructores. Es tracta d’una fórmula habitual en obres d’aquest gran volum d’inversió, en què per contracte l’empresa que s’adjudica l’obra n’ha de subcontractar una part a altres companyies.
Encariment del projecte
Des de Convergència, el diputat responsable d’infraestructures, Josep Rull, va denunciar que el retard respon “al fet d’haver licitat de cop sobre un estudi informatiu tot l’Eix Transversal”, la qual cosa ha comportat un encariment de 70 milions respecte al cost inicial, segons el diputat convergent. Rull critica que el govern s’hagi limitat a tenir un “paper d’observador” durant el retard provocat per la falta de liquiditat de la concessionària de les obres.
El territori veu amb preocupació com el desdoblament de l’Eix, una via que va quedar petita immediatament després de la inauguració, s’allarga excessivament. “El retard en una infraestructura com aquesta és un problema”, reconeix el president de la Cambra de Comerç de Manresa, Pere Casals. Tot i que almenys a l’entorn de Manresa sí que es va desdoblar un petit tram durant el 2008, des del Bages consideren “inadmissible” el retard de la concessionària i consideren que al govern li ha faltat exigència.
L’homòleg de Casals a Girona, Domènec Espadalé, veu amb “preocupació” com amb els anys ha anat creixent el trànsit i s’ha anat endarrerint el desdoblament. “S’han modificat alguns dels projectes i també sembla que hi ha un problema de diners, però sigui com sigui cal que es comenci ja a fer l’obra”, reclama Espadalé.
I encara més crític es mostra el president territorial d’Osona de la Cambra de Barcelona, Oriol Guixà, que creu que la fórmula de peatge a l’ombra “és imaginativa, però no és pràctica”. Per a la comarca osonenca, que també veu com altres projectes clau com el desdoblament del tren s’allarguen any rere any, el retard de l’Eix “és catastròfic perquè és la nostra via bàsica per comunicar-nos amb Espanya i França”, reconeix Guixà.