http://www.elpunt.cat/barcelona/article ... stida.html
El viaducte del TAV a Bàscara pren forma i la primera fase del túnel ja està enllestida
L'empresa Adif té en execució el tram de Vilademuls a Llers i ja s'han perforat més de 500 metres del túnel de Figueres
12/04/09 02:00 - Bàscara - mar vicente
El viaducte del TAV que travessa el Fluvià a Bàscara té tota la fonamentació feta i l'empresa Adif ha aixecat gairebé tots els pilars que aguantaran la via. L'estructura, que fa més de 800 metres de llarg, serà el viaducte més important entre Barcelona i Figueres. Segons dades d'Adif, el túnel de les Cavorques, que unirà el Pla de l'Estany amb l'Alt Empordà, també està molt avançat i l'empresa té gairebé enllestida la primera fase de la perforació. Pel que fa a la resta del traçat de Vilademuls a Llers, tots els trams estan en execució. L'última gran obra que va començar va ser el túnel que va de Llers a Figueres per sota de la futura presó. Fins ara s'han foradat més de 500 metres del túnel, que en total en fa més de 1.700.
Les obres del polèmic tram del TAV a l'Alt Empordà, que va provocar l'oposició dels alcaldes i la societat per l'impacte ambiental que suposarà al territori, avancen molt de pressa i es pot veure sobretot als municipis de Bàscara, Pontós i Garrigàs, però també a Vilafant. Segons fonts d'Adif, s'està seguint el calendari previst i tots els trams estan en execució. L'Alt Empordà està afectat per tres subtrams: de Vilademuls a Pontós, de Pontós a Borrassà, i de Borrassà a Llers.
L'obra més important d'aquest tram és el viaducte de Bàscara, que travessa el Fluvià i que passa a pocs centenars de metres de la població. L'empresa encarregada de l'obra ja té feta tota la fonamentació i ha començat a aixecar els pilars –a la imatge–. Segons explica l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, els pilars estan pràcticament aixecats i al costat sud ja s'ha començat a fer l'estructura de ferro del que serà la plataforma. Aquest viaducte enllaçarà amb el túnel de les Cavorques per la boca nord. Aquest tub que enllaçarà amb el Pla de l'Estany s'està fent en dues fases. La primera, que consisteix a foradar la part superior del túnel, està pràcticament acabada i ara només faltarà acabar d'excavar la part inferior perquè estigui acabat.
AP-7 i la Font Vella
El túnel que passa per sota de la presó de Figueres es va començar a perforar a finals de l'any passat i en aquests mesos ja s'han fet 500 metres dels 1.700 que farà. Pel que fa a la resta d'estructures del traçat, està molt avançat el viaducte que ha de salvar la zona del rec de la Font Vella de Garrigàs i s'ha començat l'obra per fer el viaducte que haurà de travessar l'autopista AP-7 també a Garrigàs. A banda de les grans estructures, el que és més visible són els moviments de terres que s'estan fent i que ja marquen el futur traçat del tren d'alta velocitat, una decisió molt criticada al territori per l'impacte.
835 metres per passar el Fluvià
És la llargada del viaducte de Bàscara, que serà el més llarg del TAV entre Barcelona i Figueres. Es va allargar per reduir l'impacte ambiental
Un camí públic tallat
L'alcalde de Garrigàs, Josep Masoliver, s'ha mostrat preocupat i molest amb Adif per com s'estan tirant endavant les obres dins del seu terme municipal. «N'estem fins al capdamunt, xerren molt i no compleixen res», deia Masoliver, que concretava que amb el viaducte que s'està començant a construir per travessar l'AP-7 tallaran un camí públic i afectaran els accessos de la fàbrica de pinso –vegeu la pàgina següent–. «Només maregen la perdiu i van dient que faran i no fan res, ja els he dit que no signaré res que no estigui tot això solucionat», va dir Masoliver, contundent. El viaducte travessarà l'autopista per davant de la fàbrica de pinso i el que demana l'alcalde és que resolguin els accessos, és a dir, que es faci una desviació o el que calgui. Masoliver continua negociant amb Adif per arribar a una solució tant per al municipi com per a la fàbrica.
Pols i pas de camions
Els alcaldes afectats per aquest tram de les obres, que s'hi havien mostrat en contra, fa mesos que van abandonar la lluita pel canvi de traçat, però continuen denunciant la destrossa del territori que suposa el pas de la infraestructura. A banda d'això, la majoria es queixen dels problemes de brutícia i pols que comporten les obres. «Si reguen dos cops ho haurien de fer deu», deia l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret. També critiquen que el pas de camions de gran tonatge està fent malbé les carreteres d'accés als pobles. Tot i això, tenen el compromís que quan acabin les feines de construcció de la plataforma de via se'ls arreglaran les calçades. L'alcalde de Pontós, Narcís Algam, va explicar que estan negociant amb l'Estat que es garanteixi un pas de 12 metres d'amplada i de 6 metres d'altura a la carretera d'accés al poble, que quedarà afectada per un talús.
L'N-II es mourà al final
El projecte de construcció del tren d'alta velocitat en aquest tram preveu que la carretera N-II es desplaci i s'elevi 7 metres entre Pontós i Garrigàs perquè la via del tren passi per sota. Fonts de l'empresa Adif han explicat que en tot cas aquesta actuació es farà al final de tot de l'obra, cosa que confirmen els dos alcaldes afectats. Tot i això, sí que s'està preparant l'estructura perquè la carretera es pugui desplaçar. Pel que fa a l'autopista AP-7, tot i que s'està començant a construir el viaducte que permetrà que el TAV travessi la infraestructura, Adif no preveu de moment cap afectació a l'autopista en aquest tram. Precisament, les obres del viaducte han coincidit amb unes feines a la mitjana de l'autopista entre Bàscara i Garrigàs, que han fet pensar que podria quedar afectat el trànsit a l'autopista.
Darrera actualització ( Diumenge, 12 d'abril del 2009 03:00 )