Bus TMB canvi de marxes automàtiques??
Bus TMB canvi de marxes automàtiques??
M'he fixa't que els busos no tenen canvi de marxa manual. Es la primera vegade que m'hi fixo algú pot aclarir desde quan?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Bus TMB canvi de marxes automàtiques??
Des dels Pegaso 5000s tots són amb canvi automàtic.
- ABB_Traccion
- N7
- Posts: 322
- Joined: Sunday 07/01/2007 2:49
Re: Bus TMB canvi de marxes automàtiques??
Hoola!
Tots els busos urbans (o suburbans) porten canvi de marxes automàtic, hi trobem de diferents tipus i marques:
Els més utilitzats:
VOITH: D853.1 D854.3..., canvis de marxa de 3 i 4 marxes més marxa enrera, hidromecànics que porten el Retarder VOITH (frè motor).
ZF: Ecomat 4HP 500, 5HP 500, 5HP 502, 6HP 592..., canvis de marxa de 4, 5 o 6 marxes més marxa enrera, hidromecànics amb doble primera o segona (o ambdues) i Intarder ZF (igual que el Retader VOITH).
Allison: Per a midibusos o microbusos. Canvis de 3, 4 i 5 marxes.
Hi ha un 'truc' per a diferenciar els autobusos que porten ZF dels que porten VOITH, a part de mirar el selector de marxes* situat al tabler d' instruments, pel so interior/exterior ho podem esbrinar:
ZF:
Interior: Al passar les marxes fa un so molt característic:
http://www.youtube.com/watch?v=eauauNQE ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=FqgpIysR ... annel_page
Exterior: Al frenar (això no es cumpleix a tots els que tenen ZF) sona una espècie de "psiuu suiii":
O bé el so de les marxes que també es pot sentir des de l' exterior:
http://www.youtube.com/watch?v=gWnjcuNB ... re=related
VOITH:
Interior: Els delata el Retarder que sona amb un xiulet característic:
http://www.youtube.com/watch?v=TGEVHHwNuYE
O bé el soroll que emet la caixa quan està parat:
http://www.youtube.com/watch?v=q9KjAWqbiT0
Exterior: També el retarder i el soroll excessiu per l' augment de revolucions quan arrenca.
*Teclat que porta el pupitre de conducció per a seleccionar la marxa desitjada, trobem de diferents tipus:
1 2 3 D N R
1 2 3 4 N R
1 2 D N R
D N R
On si es prem 1/2/3 es bloqueja la marxa desitjada i l' autobús no passa d' aquesta marxa (útil per pujades pronunciades tot i que es recomana anar sempre amb D)
D: Drive (passen totes les marxes cap endavant, funcionament normal)
N: Neutral (punt mort)
R: Reverse (marxa enrera, només es pot posar si l' autobús està parat i prement prèviament N)
En segons quins busos al costat de les tecles sol posar ZF o VOITH, per diferenciar el tipus de canvi que porta.
Per a fer-te una idea, els busos de TMB que porten ZF son:
MAN: 8000, 8200, 7800, 2800, 3300, 1500, tots els turístics.
Mercedes: 2200, 8700, 2400, 2700, 3000.
Iveco/Irisbus: 6500, 6600.
Els que porten VOITH son:
MAN: 8100, 8300, 2900, 7900, 3400, 1700, 4400, 6000.
Mercedes: 2300, 2500, 2600, 8500, 8600, 8800, 3100.
Iveco/Irisbus: 6700, 1300, 6300.
Personalment, prefereixo els que porten ZF, ja que tenen aquest so tan característic de les marxes i a més a més, no és tan brusc i no es revoluciona tant el motor.
Salutacions!
Tots els busos urbans (o suburbans) porten canvi de marxes automàtic, hi trobem de diferents tipus i marques:
Els més utilitzats:
VOITH: D853.1 D854.3..., canvis de marxa de 3 i 4 marxes més marxa enrera, hidromecànics que porten el Retarder VOITH (frè motor).
ZF: Ecomat 4HP 500, 5HP 500, 5HP 502, 6HP 592..., canvis de marxa de 4, 5 o 6 marxes més marxa enrera, hidromecànics amb doble primera o segona (o ambdues) i Intarder ZF (igual que el Retader VOITH).
Allison: Per a midibusos o microbusos. Canvis de 3, 4 i 5 marxes.
Hi ha un 'truc' per a diferenciar els autobusos que porten ZF dels que porten VOITH, a part de mirar el selector de marxes* situat al tabler d' instruments, pel so interior/exterior ho podem esbrinar:
ZF:
Interior: Al passar les marxes fa un so molt característic:
http://www.youtube.com/watch?v=eauauNQE ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=FqgpIysR ... annel_page
Exterior: Al frenar (això no es cumpleix a tots els que tenen ZF) sona una espècie de "psiuu suiii":
O bé el so de les marxes que també es pot sentir des de l' exterior:
http://www.youtube.com/watch?v=gWnjcuNB ... re=related
VOITH:
Interior: Els delata el Retarder que sona amb un xiulet característic:
http://www.youtube.com/watch?v=TGEVHHwNuYE
O bé el soroll que emet la caixa quan està parat:
http://www.youtube.com/watch?v=q9KjAWqbiT0
Exterior: També el retarder i el soroll excessiu per l' augment de revolucions quan arrenca.
*Teclat que porta el pupitre de conducció per a seleccionar la marxa desitjada, trobem de diferents tipus:
1 2 3 D N R
1 2 3 4 N R
1 2 D N R
D N R
On si es prem 1/2/3 es bloqueja la marxa desitjada i l' autobús no passa d' aquesta marxa (útil per pujades pronunciades tot i que es recomana anar sempre amb D)
D: Drive (passen totes les marxes cap endavant, funcionament normal)
N: Neutral (punt mort)
R: Reverse (marxa enrera, només es pot posar si l' autobús està parat i prement prèviament N)
En segons quins busos al costat de les tecles sol posar ZF o VOITH, per diferenciar el tipus de canvi que porta.
Per a fer-te una idea, els busos de TMB que porten ZF son:
MAN: 8000, 8200, 7800, 2800, 3300, 1500, tots els turístics.
Mercedes: 2200, 8700, 2400, 2700, 3000.
Iveco/Irisbus: 6500, 6600.
Els que porten VOITH son:
MAN: 8100, 8300, 2900, 7900, 3400, 1700, 4400, 6000.
Mercedes: 2300, 2500, 2600, 8500, 8600, 8800, 3100.
Iveco/Irisbus: 6700, 1300, 6300.
Personalment, prefereixo els que porten ZF, ja que tenen aquest so tan característic de les marxes i a més a més, no és tan brusc i no es revoluciona tant el motor.
Salutacions!
Re: Bus TMB canvi de marxes automàtiques??
Gràcies ABB_Traccion per el teu aclariment és molt interesant
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!