Jo, de jove, suposo que si bé no com tothom, com la majoria n'hem fet de tots els colors, ara bé, als anys 60 i 70 ningú es colava al metro i això que mai passava el revisor. Que ha passat doncs des d'aleshores?
Llavors a cada convoi hi anaven dos operaris; El motorista i el que obria i tancava les portes que generalement era un soldat de regiment de ferrocarrils que feia la mili. N'hi havia de dos tipus un dels quals feien, em sembla que tres anys, i es quedaven en plantilla al metro i cobraven el sou corresponent a la seva categoria laboral. A la Renfe, sempre passava el revisor (O Pica, o mastega etc..) La població estava mentalitzada Hi havia picaresca, naturalment, sobretot en el cas de la canalla; mig bitllet o sense pagar quan ja no tocava per haver arribat a l'edat corresponent, cosa que s'ocultava.
Ara ens trobem que s'han anat suprimint llocs de treball per fer sistèmes automàtics. Això ha estat progressiu fins arribar als motoristes que ja els queda poc.
Només quedara un pas més: Suprimir els viatgers per fer-los automàtics o suprimir el pagament. Només podrien accedir al servei, aquells a qui se'ls hagués injectat un xip com als gossos que carregués en compte l'import del viatge, com una mena de teletac biònic que cobrés l'import segons la quantitat de viatges realitzats a l'any. El que no portés el xip o fos invalidat, el sistèma el detectaria immediatament quedant immovilitzat mitjançant una xarxa accionada automàticament que per mitjà d'una cadena robotitzada similar a la del muntatge industrial de cotxes el llançaria al carrer de patac.
O fer com la Renfe, no acceptar serveis per no haver-los de fer i estalviar-se la feina.
També podriem tornar a l'anar a peu o al vehícle privat, això si, suprimint la policía de transit i implantar un servei privat de Robocops.
I tot el que s'estalviin tan les empreses públiques com les privades en mà d'obra que vagi per pagar el subsidi d'atur vitalici, no inferior a l'equivalent actual de 2000 Euros mensuals que ens han de permetre viure sense pencar que es del que realment es tracta. Perquè volen ser empresaris sino per manar i que la feina la facin uns altres?.
No senyors, no. No em faré mala sang pels que es colen ni pels grafiters, només en alguna ocasió m'he enutjat si algú s'ha colat passant darrera meu aprofitant-se del meu bitllet, perquè jo si que pago, però no per civisme o fidelitat al sistèma sino per fidelitat a mi mateix.