http://www.elpunt.cat/noticia/article/7 ... opeus.html
Transports europeus
Quan la gent no viatjava ens pensàvem que els trens d'Europa eren modèlics
24/05/09 02:00 - MANUEL CUYÀS email protegit
Preguntem les causes del retard i el conductor d'un autobús de la capital europea ens contesta com la megafonia de Renfe: «La pluja.»
Ara que és candidat al Parlament Europeu, Ramon Tremosa explica que, al contrari d'aquí, els mitjans de transport d'Europa són modèlics. Aquestes coses es podien dir quan la gent no viatjava, però és que ara tothom ha pogut comprovar quin pa s'hi dóna al «nord enllà» que Espriu s'imaginava des del seu despatx dels Jardinets de Gràcia.
Tremosa posa d'exemple els trens alemanys. Un dia vaig agafar un tren alemany. No estava pensat perquè la gent hi anés amb maletes però el cas era que aquella línia, pel lloc d'on sortia i pel punt on anava, només podia recollir viatgers amb maletes. Tampoc no estava pensat perquè la gent d'una certa edat pogués pujar-hi perquè els graons d'accés eren molt alts, però gairebé tots els viatgers eren persones d'una certa edat. Perquè el fred no entrés als vagons hi havia unes portes corredisses. Un cop tancada la porta, les vibracions del tren feien que de mica en mica s'anés obrint fins a obrir-se del tot. Els viatgers, immòbils amb les maletes a la falda, miraven la porta amb l'esperança que la mateixa vibració que l'obria la tanqués, però el moviment en sentit contrari no es produïa. No he explicat el pitjor. El pitjor és que, un cop arribats a casa, els meus dos fills, que venien amb mi i havien segut junts, van manifestar una erupció cutània que els va durar una setmana sencera i que segons l'opinió del metge es devia sense cap mena de dubte a la picada d'una puça i que segons la meva opinió era sense cap dubte una puça que tenia l'hàbitat en la tela que recobria els seients del tren alemany.
Dijous de la setmana passada vaig ser de viatge instructiu a Brussel·les amb estudiants de periodisme de la Blanquerna. Brussel·les: capital de la Unió Europea i seu del Parlament del qual Ramon Tremosa és aspirant. Un cop visitat l'edifici parlamentari i escoltades les explicacions i després d'un dinar a base de musclos i patates fregides a tocar de la Grand Place, va arribar l'hora de tornar. Havíem d'agafar l'avió a l'aeroport de Charleroi, que és a la quinta forca. Des que hi ha vols low cost tots els aeroports són a la quinta forca. Ens havia de dipositar a Charleroi un autobús que sortia de l'estació central de Brussel·les. Per arribar a l'estació havíem d'agafar un metro que tenia la parada amagada al fons d'unes galeries comercials. Encara bo que ens guiava la Lourdes Sánchez, que és funcionaria del Parlament Europeu i coneix la ciutat. Ja som al metro. Tranquils, que només són quatre estacions; agafarem l'autobús a l'hora. Entre l'estació tercera i la quarta el metro s'atura a mig túnel com ho fan els trens de Renfe quan s'acosten a a Arc de Triomf i tens més pressa. Mirem el rellotge. Si l'autobús ha sortit puntual, i no dubtem que ho hagi fet perquè som a Brussel·les, capital de la Unió Europea, l'acabem de perdre. Sortim a l'exterior, ens equivoquem dues vegades de ruta perquè la parada d'autobusos no està indicada, i quan arribem, deu minuts més tard de l'hora anunciada, l'autobús encara és allí. El conductor ens barra el pas. L'autobús va ple. Ens diu, però, que ara mateix en ve un altre. ¿Com en pot venir ara mateix un altre si segons l'horari el pròxim no surt fins d'aquí a tres quarts? El conductor ens ho explica: el que ara mateix ve és el que hauria d'haver sortit fa deu minuts; el seu, l'autobús que veiem, porta prop de tres quarts de retard. Li preguntem les causes de l'alteració horària i aquell conductor d'un autobús de la capital europea ens contesta com si ho fes la megafonia de l'estació de la plaça de Catalunya quan passa una cosa: «La pluja.» Mentre dinàvem, havia caigut un xàfec.
L'autobús se'n va, i en aquell moment la solució es fa present en forma d'uns taxistes que s'ofereixen a portar-nos a Charleroi per un preu que ells mateixos ens conviden a regatejar. Regategem i paguem en negre com si no fóssim a Brussel·les ni a cap altra ciutat d'Europa sinó al Caire o a Mèxic. Quan correm cap a Charleroi amb tres taxis de cinc places que carreguen vuit persones cada un, veiem en sentit contrari l'autobús que havia de venir «ara mateix». És aturat a la cuneta amb signes de pana.
Tot esperant l'avió els alumnes parlen. Un diu: «Jo només conec uns trens eficients: els suïssos; només que et cobren seixanta euros per anar d'aquí a allà.» Mirem, i «l'allà» que l'alumne indica amb el dit és allà mateix. Tremosa, encara et faran arreglar els transports públics europeus.
Els trens d'Europa, modèlics?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Modèlics, potser no; però millors que aquí, segur
Ah, molt bona, l'anècdota. Però hi ha alguna altra conurbació a Europa Occidental que hagi patit els atacs sistemàtics de la xarxa de rodalia de Renfe a Barcelona? Hi ha algun altre país que tingui uns serveis regionals tan patètics, especialment pel que fa a l'incompliment d'horaris i el tall de línies per avaries?
Allò que ha passat a aquell grup a l'aerport de Charleroi, quants cops no haurà passat amb gent de fora que volia agafar el tren al Prat?
Sí, és cert. A l'estranger no són perfectes. Però que ara tampoc ens vinguin a dir exactament el contrari, que jo també ja fa temps que m'afaito i em moc regularment en transport públic en altres països.
Allò que ha passat a aquell grup a l'aerport de Charleroi, quants cops no haurà passat amb gent de fora que volia agafar el tren al Prat?
Sí, és cert. A l'estranger no són perfectes. Però que ara tampoc ens vinguin a dir exactament el contrari, que jo també ja fa temps que m'afaito i em moc regularment en transport públic en altres països.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
El que expliquen de l'autobús em recorda als bons temps (entengui's irònicament, és clar) de La Vallesana...
I recordo que els autobusos interurbans depenen de la Generalitat des dels anys 80...
I recordo que els autobusos interurbans depenen de la Generalitat des dels anys 80...
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Modèlics
Exemple de bones pràctiques a Europa, aquí mai existents:
Aquest cap de setmana, la meva dona va ser a Londres. Doncs diu que el metro està ple de personal que dóna avisos per a preparar el bitllet a la sortida, que ajuda les dones que porten cotxets de nens, que atén els usuaris desorientats, que ven bitllets a les taquilles, a més de les màquines autovenda... I tot això, al Londres del conservador Boris Johnson i a l'Anglaterra neoliberal.
I a la Barcelona del socialista Jordi Hereu i a la Catalunya i Espanya progressista?
Aquest cap de setmana, la meva dona va ser a Londres. Doncs diu que el metro està ple de personal que dóna avisos per a preparar el bitllet a la sortida, que ajuda les dones que porten cotxets de nens, que atén els usuaris desorientats, que ven bitllets a les taquilles, a més de les màquines autovenda... I tot això, al Londres del conservador Boris Johnson i a l'Anglaterra neoliberal.
I a la Barcelona del socialista Jordi Hereu i a la Catalunya i Espanya progressista?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
Je, je, si al metro d'aquí, si et quedes atrapat a l'ascensor, no hi ha ningú que t'ajudi
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
A França he patit alguna situació, especialment dies de vaga a Marsella...
I trens en retard pel Massís Central...
I els horaris dels TER són poc llegibles...
I fins no fa massa trobar-se un X2800 un EAD o un RGP era normal...
I trens en retard pel Massís Central...
I els horaris dels TER són poc llegibles...
I fins no fa massa trobar-se un X2800 un EAD o un RGP era normal...
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
Evidentment, podem trobar sempre exemples i anècdotes per arribar a la conclusió que ens queixàvem per gust i que, en realitat, els diferents transports públics de Catalunya són una mervella, l'enveja d'Europa. Jo no he estat a Brusel·les,però si que he estat a Alemanya, a Baviera, i he de dir que allò em va semblar el paradís dels transports públics.
No eren els trens ni els autobusos més nous que he vist (hi havia metros que tenien seients com els antics de la Renfe, ben tous). Però tot estava bet i no hi havia res trencat ni avariat. Les escales mecàniques funcionaven a totes les estacions!!! Les freqüències de pas no eren espectaculars (5 minuts en hora punta, 10 minuts la resta del dia i 20 minuts a la nit), però és que allà les línies comparteixen trams de via durant 3 o 4 estacions i venien clavats a l'hora en punt tots. Fins i tot els autobusos urbans complien l'horari, sense exagerar,gairebé sempre dins el minut de pas i sempre amb menys de 2 minuts de retard.
Era un plaer entrar a la web de la seva ATM (es diu MVV) i et diu el trajecte incloent els transbordaments amb els temps exactes (i molt resalistes) amb mapes de les estacions indicant el camí per fer el transbordament. Com que no fallaven mai, sabies que si seguies les indicacions al peu de la lletra feies els transbordaments a temps i facilment.
Suposo que per funcionar tan bé tots els transports, una ciutat amb tants habitants com Barcelona tenia molt menys trànsit al carrer. Era molt estrany ser a tocar del centre i veure tants pocs cotxes quan a Barcelona a qualsevol carrer trobaries molt més transit.
No eren els trens ni els autobusos més nous que he vist (hi havia metros que tenien seients com els antics de la Renfe, ben tous). Però tot estava bet i no hi havia res trencat ni avariat. Les escales mecàniques funcionaven a totes les estacions!!! Les freqüències de pas no eren espectaculars (5 minuts en hora punta, 10 minuts la resta del dia i 20 minuts a la nit), però és que allà les línies comparteixen trams de via durant 3 o 4 estacions i venien clavats a l'hora en punt tots. Fins i tot els autobusos urbans complien l'horari, sense exagerar,gairebé sempre dins el minut de pas i sempre amb menys de 2 minuts de retard.
Era un plaer entrar a la web de la seva ATM (es diu MVV) i et diu el trajecte incloent els transbordaments amb els temps exactes (i molt resalistes) amb mapes de les estacions indicant el camí per fer el transbordament. Com que no fallaven mai, sabies que si seguies les indicacions al peu de la lletra feies els transbordaments a temps i facilment.
Suposo que per funcionar tan bé tots els transports, una ciutat amb tants habitants com Barcelona tenia molt menys trànsit al carrer. Era molt estrany ser a tocar del centre i veure tants pocs cotxes quan a Barcelona a qualsevol carrer trobaries molt més transit.
-
- N8
- Posts: 1203
- Joined: Wednesday 04/05/2005 14:25
- Location: De la Terra Ferma a l'exili
- Contact:
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
Però aquí fem la versió barata. Hi ha massa cotxes? Doncs els putegem tot el que podem... radars, velocitat variable, zona 30, etc.... Però l'important és que no costi diners, no hi fem una alternativa de transport, no... sols putegem els cotxes i punt.Albert wrote:Suposo que per funcionar tan bé tots els transports, una ciutat amb tants habitants com Barcelona tenia molt menys trànsit al carrer. Era molt estrany ser a tocar del centre i veure tants pocs cotxes quan a Barcelona a qualsevol carrer trobaries molt més transit.
El que s'hauria de fer és tenir una xarxa de transport públic com Déu mana i després, poc a poc, la gent deixarà el cotxe, tot i que durant un temps sigui relativament deficitària. Però suposo que això als d'ICV no els agradarà tant perquè no reporta diners com les multes a dojo.
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
Als països del nostre entorn i d'altres de llunyans con l'India i la Xina hi ha excepcions que comfirmen la regla general de l'eficiència del transport públic, mentre que al nostre: el que a fora és regla aquí és excepció i a l'inrevés.megapauer wrote:Però aquí fem la versió barata. Hi ha massa cotxes? Doncs els putegem tot el que podem... radars, velocitat variable, zona 30, etc.... Però l'important és que no costi diners, no hi fem una alternativa de transport, no... sols putegem els cotxes i punt.Albert wrote:Suposo que per funcionar tan bé tots els transports, una ciutat amb tants habitants com Barcelona tenia molt menys trànsit al carrer. Era molt estrany ser a tocar del centre i veure tants pocs cotxes quan a Barcelona a qualsevol carrer trobaries molt més transit.
El que s'hauria de fer és tenir una xarxa de transport públic com Déu mana i després, poc a poc, la gent deixarà el cotxe, tot i que durant un temps sigui relativament deficitària. Però suposo que això als d'ICV no els agradarà tant perquè no reporta diners com les multes a dojo.
Pel que fa a ICV, no cal fer-los cas, perquè és perdre el temps. Als anys 70s eren l'avanguarda del progrès social i ara van a remolc de la societat. De tant voler agradar a la dreta i demostrar-los-hi que no porten ni cua ni banyes, han acabat essent la "Gente Guapa" Allò que en Marx i Engels dèien referint-se al Socialisme Burgès; "que no arriba a la seva expressió adeqüada sino quan es converteix en simple figura retòrica" i es resumeix en la següent afirmació: "El Burgesos, son burgesos en interès de la classe obrera" i en una sola paraula molt d'aqui: "La Progressia".
En aquest sentit voldria remarcar el paper nefast que aquesta formació ha tingut en el tema del tramvia amb mobilitzacions en contra llavors del projecte i construcció del trambaix, coincidint amb el PP i ara que el tramvia és un èxit indiscutible esdevenen "conversos" i son pro-tramvia de "tota la vida". Però qui podria fiar-se'n?
Encara em ressona l'"slogan" aquell de "Salvem Sants Dia a Dia, ni pas elevat ni museu del Tramvia" i amb el pes que han tingut a les administracions locals i associacions de veïns de l'area de Barcelona a on es van apuntar corrents com "Mosques a la mel", hagin permès que els tramvies històrics de Barcelona siguin poc més de restes de ferralla vergonyosament
destruits per la intempèrie i desídia d'una colla d'incompetents carregats d'arrogància i fals orgull.
Last edited by 7100 on Monday 22/06/2009 9:45, edited 1 time in total.
Re: Els trens d'Europa, modèlics?
Gràcies per exposar la teva opinió i benvingut al fòrum!