Recuperen en edició facsímil el mapa de Barcelona de Cerdà

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Post Reply
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Recuperen en edició facsímil el mapa de Barcelona de Cerdà

Post by metring »

http://www.vilaweb.cat/www/ep/noticia?noticia=3590079

Recuperen en edició facsímil el mapa de la Barcelona de Cerdà


28/05/2009 13:00

MADRID, 28 (EUROPA PRESS)

La Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando recupera, en una limitada edició facsímil, el 'Pla dels voltants de la ciutat de Barcelona i projecte de la seva reforma i eixamplament', projectat per l'enginyer Ildefons Cerdà el 1859, amb motiu del 150è aniversari de l'aprovació del Pla Cerdà, que va establir les bases per a la transformació urbanística de la capital catalana.

"Barcelona és el que és actualment gràcies a Cerdà", ha destacat avui el director de la Reial Acadèmia de Belles Arts, Antonio Bonet, qui ha afirmat que aquest projecte "seria equiparable en art al quadre de 'Las Meninas' pintat per Velázquez".

La Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC) ha col·laborat en aquest projecte editant les 325 còpies facsímils de l'original que es conservava en la Biblioteca de l'Acadèmia. La presidenta de la SECC, Soledad López, ha destacat que aquesta edició busca "reivindicar un dels documents gràfics de més importància de la història de l'urbanisme universal".

Bonet ha destacat que, "a més d'una gran bellesa plàstica, el pla té una gran quantitat d'informació topogràfica i cartogràfica de Barcelona".

Alhora, el pla a escala 1:5.000, manuscrit en paper, incloïa dades estadístiques geogràfiques, físiques i climatològiques de la ciutat i censos de població, amb una gran quantitat d'elements descriptius sobre característiques i hàbits de població "que no havien pogut ser estudiats fins ara, ja que eren gairebé illegibles", ha puntualitzat.

PARE DE L'URBANISME MODERN

Les dades fan referència als anys 1849 i 1855 i insisteixen en la necessitat de reordenar i ampliar la ciutat. Per al director de la Reial Acadèmia, "aquest projecte continua la línia defensada per reformistes i liberals barcelonins, entre els quals hi havia el mateix Cerdà, un dels personatges crucials en la història de l'urbanisme modern, que reclamava, des de la dècada dels 40 del segle XIX, l'enderrocament de les muralles que envoltaven la ciutat".

Bonet ha indicat que "Cerdà, que també va fer l'avantprojecte de la reforma de l'interior de Madrid, va primar la circulació i la mobilitat de vehicles i persones, la higiene i l'amplitud dels espais oberts i verds en el seu disseny de l'Eixample".

"El disseny de l'Eixample projectat per Cerdà va convertir Barcelona en una urbs industrial amb una alta densitat de població deixant enrere per sempre el seu traçat medieval", ha sentenciat Bonet, qui ha recordat que el projecte de Cerdà ha estat objecte de crítiques i va tenir entre els seus grans opositors Josep Puig i Cadafalch, que ho va definir com "una Amèrica cursi".

"Avui dia, resulta indiscutible la importància de la seva obra, valorada positivament tant per arquitectes, sociòlegs, urbanistes i historiadors de l'art com per aquells que diàriament recorren els carrers i avingudes de l'Eixample", ha afegit.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”