Cremallera de Núria

Per a tot tipus de material rodant, avistaments, seguiments, etc. de qualsevol empresa ferroviària (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Para todo tipo de material rodante, avistamientos, seguimientos, etc. de cualquier empresa ferroviaria (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
xevi
N7
N7
Posts: 608
Joined: Wednesday 05/10/2005 18:43

Re: Notícies cremallera Núria

Post by xevi »

Aleshores ens hi posem, organitzem una possible sortida amb la E1 o E4 Ribes-Queralbs? Com s'organitza, primer proposem un dia o abans s'ha de parlar amb FGC per veure disponibilitats?
Merci.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Notícies cremallera Núria

Post by metring »

liniadelRipollés wrote:No va per tu.
Jordi Freixas wrote:
i, en conseqüència, evitem en tot cas prepotències, exigències i malshumors
Aquest comentari no l'he entès.
Si us plau, tracteu el tema amb calma, o :escoba missatges.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

xevi wrote:Aleshores ens hi posem, organitzem una possible sortida amb la E1 o E4 Ribes-Queralbs? Com s'organitza, primer proposem un dia o abans s'ha de parlar amb FGC per veure disponibilitats?
Merci.
Amb mi no hi compteu:

1- Ara mateix estic sense feina i sense un duro (la crisi...)
2- Si aquest tren no arriba a Núria, jo no hi col·laboro; es diu Cremallera de NÚRIA per alguna cosa.
User avatar
Trenscat
N10
N10
Posts: 2742
Joined: Friday 22/04/2005 1:19
Location: Terrassa-Estació del Nord
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Trenscat »

Doncs FGC dubto molt que accedeixi a fer posar algun tren especial més enllà de Queralbs, vistos els precedents.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

metring wrote:Si us plau, tracteu el tema amb calma, o :escoba missatges.
No et preocupis que en realitat no ha passat res.

Da'ltra banda... mirant la pàgina d'en Bernat m'han sorgit un parell de dubtes. Pel que fa al primer, cito textualment la imatge amb el comentari de peu de foto:

Image
La llevaneu 364.01 i la aleshores numerada E2 (realment E3) al dipòsit de Ribes Vila

Image
La locomotora elèctrica reformada numerada aleshores E3 (ara E2) entrant a Ribes Vila

Algú em pot aclarir què coi ha passat aquí? Mira que n'hi han un munt, de locomotores elèctriques al Cremallera de Núria com per haver de reenumerar i aquestes coses xD

I d'altra banda... en total, quants cotxes de viatgers queden al Cremallera de Núria que puguin ser utilitzats com a tals? Tot això sense comptar el cotxe saló. Segons la web d'en Bernat Borràs, la cosa queda així:

Cotxes 11 i 21: destinats al servei comercial segons petició del departament comercial (viatges històrics, celebracions, etc)

Cotxe 23: cotxe en servei comercial a Vall de Núria, per efectuar trens de socors (acoblat amb automotors, locomotora elèctrica o locomotora dièsel)

Cotxe 12: cotxe cinema. Transformat a cotxe per actes, exposicions, convencions, reunions de treball, conferències, etc. Es troba normalment estacionat a l'exposició de material mòbil de Ribes Vila on s'hi projecta un audiovisual del Cremallera

Cotxe 22: exposat a la intempèrie juntament amb la E2 a Monistrol Vila, Cremallera de Montserrat

Cotxe 24: a transformat en plataforma de càrrega pel Cremallera de Montserrat, amb la nova numeració PM02

Cotxe 27: adaptat com a vagó de treballs de manteniment i emergències per al Cremallera de Montserrat

Cotxe 29: adaptat com a vagó de treballs de manteniment i emergències per al Cremallera de Núria

En total...

-3 cotxes que continuen (encara que sigui ocasionalment) exercint de cotxes convencionals de viatgers.

-1 cotxe convencional de viatgers exposat a la intempèrie. Potser s'ha apartat perquè no estava en condicions mínimes per circular, o l'han fitcat allà a Monistrol per la gracia de Déu? Es podra salvar?

-1 cotxe adaptat a treballs de manteniment i emergències, però que encara conserva en bona part el seu estat original (amb seients inclosos).

Per últim... aquest llistat no està incomplert, Bernat? Ho dic perquè no hi has inclòs en aquesta llista els vagons grocs de mercaderies, procedents dels cotxes 01 i 28.
Last edited by Jordi Freixas on Wednesday 10/06/2009 14:16, edited 1 time in total.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Trenscat wrote:Doncs FGC dubto molt que accedeixi a fer posar algun tren especial més enllà de Queralbs, vistos els precedents.
Home, com a precedent inmediat hi tenim el tren dels llacs.
xevi
N7
N7
Posts: 608
Joined: Wednesday 05/10/2005 18:43

Re: Notícies cremallera Núria

Post by xevi »

A part del cotxe saló i el vagó exposat a Monistrol, n'hi ha 3 més a Ribes Vila (no sé la numeració i tampc sé, si un era el maleït cotxe ciinema), els vaig poder veure fa pocs mesos durant les obres de rehabilitació de Ribes Vila estacionats a l'exterior de les cotxeres, tots 3 juntets i preciosos. Espero que FGC hagi acabat amb la reconversió de vagons perquè ara si que en queden pocs.
De totes maneres pel que van dir desde la direcció de Vall de Núria els vagons (no em van dir quants) també passen les revisions anuals per no donar-los de baixa.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Dubto molt que el cotxe cinema continui donat d'alta, per això ja ni l'he comptat.

Però sí, actualment queden tres cotxes convencionals de viatgers intactes.

El que m'agradaria saber és si el cotxe convencional exposat a Monistrol (amb el qual ja en tindriem quatre) també passa les revisions anuals i continua donat d'alta, o és que directament està també de baixa.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

I per cert... un dubte existencial que acabo de veure mirant fotos de les circulacions especials de TrensCat (cito textalment el peu de foto):

Image

"Usant tracció "animal" s'acaba guardant el cotxe històric al dipòsit de Ribes Vila"

I ara la pregunta:

Realment pesa tant poc el cotxe saló com per poder-lo moure entre dos, o és que aquest parell són vascos? xD
User avatar
Trenscat
N10
N10
Posts: 2742
Joined: Friday 22/04/2005 1:19
Location: Terrassa-Estació del Nord
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Trenscat »

Això d'empènyer els cotxes a mà sempre s'ha fet així a Ribes Vila. El què costa és arrencar-lo però un cop es mou ja no és tan complicat. I de la resta de cotxes, efectivament el 01 i el 28 també procedeixen de la transformació de dos cotxes i potser també ho hauria de posar en aquest apartat. I sobre el cotxe cinema, no crec que estigui donat de baixa perquè segons deien tenien intenció de que el puguéssin llogar per a exposicions, conferències, etc i poder-lo desplaçar a Queralbs o a Núria si fos necessari.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Trenscat wrote:no crec que estigui donat de baixa perquè segons deien tenien intenció de que el puguéssin llogar per a exposicions, conferències, etc i poder-lo desplaçar a Queralbs o a Núria si fos necessari.
Però en qualsevol cas no està homologat per circular amb viatgers, no? O sí?
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Notícies cremallera Núria

Post by marc »

Fent el meu treball de recerca em van dir que tot el material està homologat i donat d'alta per circular, fins hi tot la nº6 :P , però la majoria de material no circula per altres motius.
De nou al FTC
7100

Re: Notícies cremallera Núria

Post by 7100 »

Encara no sé i dubto que quedi algú que ho sàpiga, perquè varen canviar els nºs a les locomotores E.2 i E.3, és a dir; la que està exposada a Ribes i que no està reformada és en realitat la "E.2" encara que hi figuri la calca E.3, mentre que la que hi ha a Monistrol Vila és la "E.3", però a la calca hi figura E.2.

Aquestes locomotores son de corrent continu, per tant no fan d'alternadors a la baixada sinó de dinamo amb els frens elèctrics.

Antigament, abans de les reformes que varen patir en passar a FGC, de baixada, ho feien amb el pantògraf plegat i era degut al sistèma de catenària-pantògraf especialment dissenyat per a ferrocarrils de muntanya, com veieu a la foto, els primitius pantògrafs portaven uns fregadors molt prims i separats i la catenària era simple (de tramvia). El perquè de tot plegat es relaciona amb el gel que a l'hivern s'acumula al fil, el primer fregador el treia i el segon assegurava el contacte elèctric, amb la catenària simple la pressió sobre el fil era superior. Això provocava un major desgast que ho compensaven baixant amb el pantògraf plegat, llavors els motors creaven el corrent necessari pel funcionament dels equips auxiliars.

Avui el problema del superior desgast no existeix però el del gel al fil si, i és per això que els Stadler porten un semipantògraf en el frontal costat Núria. Aquest pantògraf no és operatiu electricament, només té l'objectiu de rascar el gel acumulat al fil conductor i assegurar el contacte del pantògraf central.

Actualment, les dues locomotores operatives E.1 i E.4, estan reformades i porten un sol semi-pantògraf anàleg als dels automotors A.5-A.8.

Una altra reforma que se'ls va fer, fou la instal.lació d'un sistèma de seguretat que de baixada, en passar d'una certa velocitat, atura el tren automàticament i és aqui on hi ha el problema. Com sabeu, la resistència elèctrica disminueix amb l'augment de temperatura del conductor. En el primer viatge, no passa res donat que la temperatura encara és relativament baixa però al segon i amb més seguretar al tercer, en disminiur la resitència; augmenta la velocitat de baixada accionant constantment l'esmentat sistèma de seguretat que provoca detencions incoherents al llarg del viatge. Això durant els mesos de l'estiu pot començar a partir del primer viatge

Si la locomotora està a Núria de reserva com a tren de Socors, és completament fiable perquè és troba, com podriem dir "freda".

De Ribes a Queralbs i tornada on la major part del trajecte és per simple adherència, la fiabilitat és total, però si puja fins a Núria i al damunt ens trobem a l'estiu, el viatge de retorn podria eternitzar-se, afectant negativament els horaris habituals de la línia.
Attachments
Convoi arribant a Queralbs Juny 1974
Convoi arribant a Queralbs Juny 1974
E11974.jpg (249.06 KiB) Viewed 3627 times
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Notícies cremallera Núria

Post by 122-042-132 »

Caram 7100!, una informació impecable sobre les "E" de Núria. Salut
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Notícies cremallera Núria

Post by marc »

No tenia ni idea de l’existència d'aquest sistema de seguretat, però com dius és un sistema mecànic o analògic, i per tant no es podria desactivar i tant panxons?, la velocitat es pot controlar perfectament amb el velocímetre, i si a sobre baixes el pantògraf i baixes per inèrcia, o amb la dinamo de la locomotora segur que arribes be a Queralbs.
De nou al FTC
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Alguna soluió hi han de poguer trobar a aquest problema. El qe no pot ser és que això condicioni la circulació de segons quin material. Si aqesta màquina en baixada dóna tots aquests problemes, el que vol dir és que s'ha d'arreclar perquè no funciona bé.

D'altra banda, pel que fa al tema tren d'emergència, i ja independentment de si està freda, funciona perfectament, etc... continua sent una realitat, que les E1-E2/E3-E4 tenen si no la que més, una velocitat destacadament lenta en baixada per zona de cremallera. Ficar com a "tren d'emegència" un material més lent dels automotors habituals sigui la manera més coherent d'actuar en cas d'urgències reals.
7100

Re: Notícies cremallera Núria

Post by 7100 »

Que funciona perfectament ho demostra la temporada que la "E.4" ha estat de servei a la línia de Montserrat, essent el primer vehícle ferroviari en tornar-hi des del 1957. Però fèia trens de treballs, fora d'hores. Ara ja tenen la Diesel.

El principal problema per a llur funcionament, és de mentalitat. Avui, per avui, igual que a l'adif, FGC no veu amb bons ulls la circulació de material que no sigui l'habitual i no estan disposats a trencar-se el cap. La mentalitat funcionarial és cada cop més forta i els interessos corporatius passen pel damunt inclús del servei als usuàris. Si no, com s'explica la supressio dels semi-directes en les relacions Igualada i Manresa?. Totes les explicacions oficials o semi-oficials, no son creibles.

Aqui veiem a la "E.4" fent un tren de treballs el dia 28 de Març del 2003, és a dir, tres mesos abans de la reinauguració del Cremallera de Montserrat.

Com a curiositat cal dir que mentre a la línia de Núria estiren el tren a la pujada a la de Montserrat l'empenyen, exactament igual com es fèia a l'antic Cremallera.
Attachments
Locomotora E.4 sortint de Monistrol Vila el 28-3-2003
Locomotora E.4 sortint de Monistrol Vila el 28-3-2003
e4032003.jpg (178.83 KiB) Viewed 3478 times
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Al marge de les moltíssimes coses que s'haurien de replantejar de cara a la resta dels FGC, hi ha... que determinats aspectes "mentals" pel que fa al Cremallera de Núria els pot sortir car a la llarga; a excepció dels vagons de viatgers que en el seu moment es van desballestar (gravíssim error), farien bé de reflexionar sobre el fet que el material restant de tota la flota de primera generació, d'alguna manera o altra continua en actiu. I deixant de banda el material reconvertit (vagons grocs, plataformes, etc), el material no transformat (o... si més no, més "respectat") no continuen, o bé exposats, o bé realitzant circulacions esporàdiques i d'altres per casualitat, no; una bona part del màrketing del Cremallera de Núria en depèn; tu el que no pots fer és tenir com a part de la teva oferta un "vagó d'època", i resulta que el "vagó d'època" es remolqui amb un Stadler, un Beh 4/8, o una màquina diesel quan resulta que en aquesta línia es disposa de material d'època en òptimes condicions. I això només com a exemple.

Algú s'imagina què passaria si posant per cas, PRECÍSAMENT les dues màquines elèctriques que funcionen perfectament o bé fóssin venudes (exactament dela mateixa manera que uns suissos van vendre recentment a FGC material antic d'una altra companyia -els Sport Wagen-) o es desballestessin? Oi que això és impensable?

Doncs... que les E1 i E4 no puguin circular entre Queralbs i Ribes, també ho ha de ser. I en aquest sentit estaria bé requerir a tot aquell que vulgui contractar un viatge turístic, que EXIGEIXI que hi sigui afegida la màquina elèctrica com a part del paquet.
liniadelRipollés
N10
N10
Posts: 3191
Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Re: Notícies cremallera Núria

Post by liniadelRipollés »

Empenyen atès que a dalt no hi ha agulla per girar locomotora.
7100 wrote:Com a curiositat cal dir que mentre a la línia de Núria estiren el tren a la pujada a la de Montserrat l'empenyen, exactament igual com es fèia a l'antic Cremallera.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
liniadelRipollés
N10
N10
Posts: 3191
Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Re: Notícies cremallera Núria

Post by liniadelRipollés »

Em consta que hi va haver almenys una persona estranya, però molt estranya, que es va posar en contacte amb presidència de la Generalitat per demanar la preservació dels cotxes de viatgers antics del Núria, el dia següent de la seva retirada. Va al.legar que eren coetanis a l'Estatut de Núria i que això per si sols ja en mereixia llur preservació.
Van assegurar-li que es preservarien, ja que fins llavors ni l'intrèpid queixòs ni FGC mateix, tenien molt clar que fer amb les andròmines antigues.
Realment van acomplir la paraula i allò escrit i aquesta persona, íntima meva, està molt cofoia i satisfeta.

No utilitzem la paraula EXIGENCIA per demanar res antic, jo prefereixo SOL.LICITAR AMABLEMENT. Tindreu més èxit, de debò. Amb exigències els trens antics passen pel bufador.

Jordi Freixas wrote:Al marge de les moltíssimes coses que s'haurien de replantejar de cara a la resta dels FGC, hi ha... que determinats aspectes "mentals" pel que fa al Cremallera de Núria els pot sortir car a la llarga; a excepció dels vagons de viatgers que en el seu moment es van desballestar (gravíssim error), farien bé de reflexionar sobre el fet que el material restant de tota la flota de primera generació, d'alguna manera o altra continua en actiu. I deixant de banda el material reconvertit (vagons grocs, plataformes, etc), el material no transformat (o... si més no, més "respectat") no continuen, o bé exposats, o bé realitzant circulacions esporàdiques i d'altres per casualitat, no; una bona part del màrketing del Cremallera de Núria en depèn; tu el que no pots fer és tenir com a part de la teva oferta un "vagó d'època", i resulta que el "vagó d'època" es remolqui amb un Stadler, un Beh 4/8, o una màquina diesel quan resulta que en aquesta línia es disposa de material d'època en òptimes condicions. I això només com a exemple.

Algú s'imagina què passaria si posant per cas, PRECÍSAMENT les dues màquines elèctriques que funcionen perfectament o bé fóssin venudes (exactament dela mateixa manera que uns suissos van vendre recentment a FGC material antic d'una altra companyia -els Sport Wagen-) o es desballestessin? Oi que això és impensable?

Doncs... que les E1 i E4 no puguin circular entre Queralbs i Ribes, també ho ha de ser. I en aquest sentit estaria bé requerir a tot aquell que vulgui contractar un viatge turístic, que EXIGEIXI que hi sigui afegida la màquina elèctrica com a part del paquet.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
Post Reply

Return to “Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario”