Noticies del Museu de Móra la Nova APPFI
Noticies del Museu de Móra la Nova APPFI
http://www.diaridetarragona.com/031540/ ... ferroviari
Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
A l’octubre s’ha d’inaugurar la primera peça del museu del ferrocarril
A. CARALT - 20/06/2009 22:17
A la planta baixa de la torre de l’enclavament s’hi habilitarà una botiga-recepció i peces emprades per accionar els canvis de vies. Al primer pis, s’hi recrearà el despatx d’un antic factor de circulació i a la planta superior, es mostrarà la taula d’enclavament existent, des d’on es realitzaven els canvis de via i senyalització de l’estació. A més , un àudio-visual projectarà l’evolució d’aquests sistemes de control.
Un cop obert, la fundació que impulsa el centre d’interpretació, amb el recolzament de l’ajuntament, sol·licitarà un ajut al programa Leader per rehabilitar durant el 2010 dos edificis més del complex ferroviari, la majoria d’ells avui en estat d’abandonament.
De manera paral·lela, s’ha demanat al fons europeu Feder un ajut de 1,2 milions d’euros per posar en marxa el projecte del tren turístic de vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp, que inclou la rehabilitació dels vagons i les locomotores del comboi. Finalment, un nou taller d’ocupació s’ocuparà durant els propers 12 mesos de continuar instal·lant trams de vies i un pont giratori.
Bona part del complex fou, malauradament, enderrocat el 1983 anys després del tancament total del dipòsit i taller de reparació de locomotores a vapor, consumat l’any 1975. L’arribada progressiva de les noves màquines dièsel i elèctriques anys enrera havien anat arraconant aquell mitjà de transport.
L’estació de ferrocarril de Móra la Nova s’inaugurà l’any 1891 i ja des dels seus inicis, recorda el president l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari de Móra la Nova, Jordi Sasplugues, comptà amb un dipòsit de locomotores. Abans de la guerra civil, al complex hi treballaven prop de 300 persones amb 25 locomotores a vapor assignades.
L’auge extraordinari de l’estació es produí acabada la guerra. Renfe, empresa estatal que assumí el control ferroviari, decidí ampliar l’àmbit d’actuació de les locomotores a la línia de la Vall de Safán o a la línia Saragossa-Manresa.
Fins a 96 locomotores a vapor tenien la seva casa a Móra la Nova. A finals dels anys 50, al complex hi treballaven 1.000 persones. Amb l’arribada de l’electrificació, es tancà el dipòsit de Barcelona «i el de Móra la Nova es va convertir llavors en el més important a Catalunya», assegura Sasplugues.
Mig segle després, Móra la Nova ha decidit recuperar aquell immens llegat, patrimonial i humà. Signe d’això, és la presentació ara fa poc dies d’un treball de recerca de l’antropòleg ebrenc Josep Manel Llarch Garcia sobre la importància estratègica de l’estació.
Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
A l’octubre s’ha d’inaugurar la primera peça del museu del ferrocarril
A. CARALT - 20/06/2009 22:17
A la planta baixa de la torre de l’enclavament s’hi habilitarà una botiga-recepció i peces emprades per accionar els canvis de vies. Al primer pis, s’hi recrearà el despatx d’un antic factor de circulació i a la planta superior, es mostrarà la taula d’enclavament existent, des d’on es realitzaven els canvis de via i senyalització de l’estació. A més , un àudio-visual projectarà l’evolució d’aquests sistemes de control.
Un cop obert, la fundació que impulsa el centre d’interpretació, amb el recolzament de l’ajuntament, sol·licitarà un ajut al programa Leader per rehabilitar durant el 2010 dos edificis més del complex ferroviari, la majoria d’ells avui en estat d’abandonament.
De manera paral·lela, s’ha demanat al fons europeu Feder un ajut de 1,2 milions d’euros per posar en marxa el projecte del tren turístic de vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp, que inclou la rehabilitació dels vagons i les locomotores del comboi. Finalment, un nou taller d’ocupació s’ocuparà durant els propers 12 mesos de continuar instal·lant trams de vies i un pont giratori.
Bona part del complex fou, malauradament, enderrocat el 1983 anys després del tancament total del dipòsit i taller de reparació de locomotores a vapor, consumat l’any 1975. L’arribada progressiva de les noves màquines dièsel i elèctriques anys enrera havien anat arraconant aquell mitjà de transport.
L’estació de ferrocarril de Móra la Nova s’inaugurà l’any 1891 i ja des dels seus inicis, recorda el president l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari de Móra la Nova, Jordi Sasplugues, comptà amb un dipòsit de locomotores. Abans de la guerra civil, al complex hi treballaven prop de 300 persones amb 25 locomotores a vapor assignades.
L’auge extraordinari de l’estació es produí acabada la guerra. Renfe, empresa estatal que assumí el control ferroviari, decidí ampliar l’àmbit d’actuació de les locomotores a la línia de la Vall de Safán o a la línia Saragossa-Manresa.
Fins a 96 locomotores a vapor tenien la seva casa a Móra la Nova. A finals dels anys 50, al complex hi treballaven 1.000 persones. Amb l’arribada de l’electrificació, es tancà el dipòsit de Barcelona «i el de Móra la Nova es va convertir llavors en el més important a Catalunya», assegura Sasplugues.
Mig segle després, Móra la Nova ha decidit recuperar aquell immens llegat, patrimonial i humà. Signe d’això, és la presentació ara fa poc dies d’un treball de recerca de l’antropòleg ebrenc Josep Manel Llarch Garcia sobre la importància estratègica de l’estació.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Diumenge 14 de Juny d'enguany. Mentre esperava l'arribada del convoi històric de l'AZAFT de retorn a Saragossa després d'haver estat l'anima de la festa commemorativa de l'arribada del tren a Martorell, no vaig poder evitar de disparar aquesta foto.
- Attachments
-
- mora.jpg (212.78 KiB) Viewed 20077 times
Aragó perdrà quatre cotxes pel bloqueig del Museu
http://www.heraldo.es/noticias/aragon/z ... arril.html
Aragón perderá cuatro vagones históricos por el bloqueo del Museo del Ferrocarril
La falta de apoyo político provocará que los vehículos, de los años 40, se exhiban en un centro en construcción de Tarragona
MARÍA GONZALVO. Zaragoza
Cuatro vagones de la serie 5.000 de los años 40 -más conocidos como 'Los Cubanos'- podrían abandonar Aragón en breve. Se trata de cuatro importantes piezas del patrimonio ferroviario aragonés que la Asociación Zaragozana de Amigos del Ferrocarril y el Tranvía (Azaft) ha conservado durante 20 años. Azaft celebra además su 30 cumpleaños, y lo hace sin haber visto su sueño cumplido, montar un museo del ferrocarril en Aragón, y con un futuro incierto para los ferrocarriles que 'guarda'.
En las naves de Casetas y Canfranc duermen más de un centenar de vagones y coches ferroviarios a la espera de ser exhibidos. Unos son de su propiedad y otros pertenecen a una colección del Estado en depósito de la DPZ que ellos conservan con igual ahínco. "Azaft mantiene toda la colección en buen estado gracias a la mano de obra de sus socios. Hemos metido allí incontables horas", explica José María Valero, presidente de Azaft.
Durante años, además de salvaguardar este patrimonio ferroviario, la asociación ha tratado de aunar esfuerzos para levantar un Museo del Ferrocarril en Aragón. En más de una ocasión ha estado cerca de conseguirse, especialmente cuando se diseñó la Intermodal de Delicias, en 2002, pero nunca se ha visto materializado ante la falta de apoyo de las instituciones, según señala Azaft. "Ahora se ha llegado a una situación insostenible, porque se van a empezar a llevar vagones fuera de Aragón", dicen.
Cuatro vagones de la serie 5.000, 'Los Cubanos', viajarán rumbo al Museo de Mora la Nueva (Tarragona), todavía en fase de construcción. Estaba previsto que lo hicieran el 25 de julio, pero por un problema de trámite (el ordenador de Renfe no reconoce la numeración de los vagones), se les ha denegado temporalmente el permiso para el traslado. "Esos serán los primeros, pero ya se han iniciado conversaciones desde Madrid para trasladar más piezas a otros museos", cuentan.
"Están en su pleno derecho. Si aquí no hacemos nada, es lógico que se los lleven a otra parte. Si no, esto es como el perro del hortelano", reconoce Azaft, más molesta por la falta de interés de las administraciones que por el traslado de los vagones. "Claro que nos duele que el patromonio ferroviario salga de Aragón, pero al menos en Mora la Nueva lo podremos disfrutar", exclaman.
La Fundación de Preservación del Patrimonio Ferroviario e Industrial (Fppfi), impulsora del museo de Mora la Nueva, es consciente del importante papel que ha jugado Azaft. "Gracias a ellos se ha podido salvaguardar este patrimonio, y nosotros se lo tenemos que agradecer", apunta Jordi Sasplugas, presidente de la fundación. "Nuestras relaciones son buenas, porque compartimos el mismo sueño y también problemas similares", dice Sasplugas.
Los vagones, un regalo a Cuba
'Los Cubanos' son unos vagones de los años 40 que, después de ser retirados del servicio, el entonces presidente del Gobierno, Felipe González, mandó reparar y adaptar para los carriles americanos (con un ancho de raíl distinto). "Fue un regalo a Cuba de unas 60 unidades. Pero por cuestiones diplomáticas, una veintena no llegaron a embarcar. De estos, Renfe volvió a poner parte en servicio para trayectos regionales, generalmente playeros. Hace 20 años, la asociación se interesó por los otros, y Renfe Internacional (su propietaria) les dejó cinco en depósito. Estos son los que ahora se van a llevar", dicen.
Hace unos meses, la fundación catalana informó a Azaft de su intención de crear un tren turístico, y les manifestó su interés por estos vagones. La ruta iría desde la Costa Dorada y discurriría por el bajo Ebro hasta llegar a Caspe. "Aunque no se descarta adentrarse más si tenemos respaldo político", asegura Sasplugas. Tanto Azaft como sus compañeros catalanes observan un desinterés generalizado. "En España no hay cultura de ferrocarril. Solo hay que mirar los museos que hay aquí (Madrid, Vilanova i la Geltrú, Azpeita, Gijón y Mora la Nueva), y los que hay en Francia (unos 80), Inglaterra (más de 100) o incluso Rumanía (14)", indica Azaft.
En el patronato de la fundación catalana están incluidas además de cuatro comarcas catalanas por las que pasarían el tren turístico, la de Bajo Aragón-Caspe, por lo que en el proyecto se tiene también en cuenta a la aragonesa para incluir algún paquete turístico en tierras aragonesas.
Finalmente, la fundación catalana recurrió a la Fundación de Ferrocarriles Españoles para pedir estas piezas. En julio se firmó un convenio por el que cedían la custodia de 'Los Cubanos' por 15 años prorrogable para uso del tren turístico. Pese a la autorización, el traslado se ha detenido, aunque la previsión es que se retome en septiembre u octubre.
Patrimonio aragonés catalogado
Para 'Los Cubanos' no hay vuelta atrás. Pero Azaft quiere advertir que puede ser solo el comienzo. "Hay otros museos que también han iniciado contactos con el del ferocarril de Madrid para reclamar piezas de Aragón", señalan. Pero con esos no será tan fácil, porque la colección de vehículos de la antigua empresa Carde y Escoriaza que Azaft conserva está registrada desde 2004 en el BOA como Bien Catalogado del Patrimonio Cultural Aragonés. "Si quieren llevarse las piezas, tendrán que pedirlas al Gobierno aragonés", señalan.
La guerra de Azaft no es tanto impedir que otros museos se lleven piezas ferroviarias como reclamar una actuación de las administraciones aragonesas para que valoren su patrimonio. "Lo que queremos es que se conserven y se exhiban. Mejor aquí que fuera. Pero lo que no puede ser es que se repita la historia de los bienes de Lérida", dicen. A la vista de lo ocurrido con la vagoneta 'Zorrilla', surge la duda de si esa historia será solo un presagio de lo que podría pasar en un futuro.
Aragón perderá cuatro vagones históricos por el bloqueo del Museo del Ferrocarril
La falta de apoyo político provocará que los vehículos, de los años 40, se exhiban en un centro en construcción de Tarragona
MARÍA GONZALVO. Zaragoza
Cuatro vagones de la serie 5.000 de los años 40 -más conocidos como 'Los Cubanos'- podrían abandonar Aragón en breve. Se trata de cuatro importantes piezas del patrimonio ferroviario aragonés que la Asociación Zaragozana de Amigos del Ferrocarril y el Tranvía (Azaft) ha conservado durante 20 años. Azaft celebra además su 30 cumpleaños, y lo hace sin haber visto su sueño cumplido, montar un museo del ferrocarril en Aragón, y con un futuro incierto para los ferrocarriles que 'guarda'.
En las naves de Casetas y Canfranc duermen más de un centenar de vagones y coches ferroviarios a la espera de ser exhibidos. Unos son de su propiedad y otros pertenecen a una colección del Estado en depósito de la DPZ que ellos conservan con igual ahínco. "Azaft mantiene toda la colección en buen estado gracias a la mano de obra de sus socios. Hemos metido allí incontables horas", explica José María Valero, presidente de Azaft.
Durante años, además de salvaguardar este patrimonio ferroviario, la asociación ha tratado de aunar esfuerzos para levantar un Museo del Ferrocarril en Aragón. En más de una ocasión ha estado cerca de conseguirse, especialmente cuando se diseñó la Intermodal de Delicias, en 2002, pero nunca se ha visto materializado ante la falta de apoyo de las instituciones, según señala Azaft. "Ahora se ha llegado a una situación insostenible, porque se van a empezar a llevar vagones fuera de Aragón", dicen.
Cuatro vagones de la serie 5.000, 'Los Cubanos', viajarán rumbo al Museo de Mora la Nueva (Tarragona), todavía en fase de construcción. Estaba previsto que lo hicieran el 25 de julio, pero por un problema de trámite (el ordenador de Renfe no reconoce la numeración de los vagones), se les ha denegado temporalmente el permiso para el traslado. "Esos serán los primeros, pero ya se han iniciado conversaciones desde Madrid para trasladar más piezas a otros museos", cuentan.
"Están en su pleno derecho. Si aquí no hacemos nada, es lógico que se los lleven a otra parte. Si no, esto es como el perro del hortelano", reconoce Azaft, más molesta por la falta de interés de las administraciones que por el traslado de los vagones. "Claro que nos duele que el patromonio ferroviario salga de Aragón, pero al menos en Mora la Nueva lo podremos disfrutar", exclaman.
La Fundación de Preservación del Patrimonio Ferroviario e Industrial (Fppfi), impulsora del museo de Mora la Nueva, es consciente del importante papel que ha jugado Azaft. "Gracias a ellos se ha podido salvaguardar este patrimonio, y nosotros se lo tenemos que agradecer", apunta Jordi Sasplugas, presidente de la fundación. "Nuestras relaciones son buenas, porque compartimos el mismo sueño y también problemas similares", dice Sasplugas.
Los vagones, un regalo a Cuba
'Los Cubanos' son unos vagones de los años 40 que, después de ser retirados del servicio, el entonces presidente del Gobierno, Felipe González, mandó reparar y adaptar para los carriles americanos (con un ancho de raíl distinto). "Fue un regalo a Cuba de unas 60 unidades. Pero por cuestiones diplomáticas, una veintena no llegaron a embarcar. De estos, Renfe volvió a poner parte en servicio para trayectos regionales, generalmente playeros. Hace 20 años, la asociación se interesó por los otros, y Renfe Internacional (su propietaria) les dejó cinco en depósito. Estos son los que ahora se van a llevar", dicen.
Hace unos meses, la fundación catalana informó a Azaft de su intención de crear un tren turístico, y les manifestó su interés por estos vagones. La ruta iría desde la Costa Dorada y discurriría por el bajo Ebro hasta llegar a Caspe. "Aunque no se descarta adentrarse más si tenemos respaldo político", asegura Sasplugas. Tanto Azaft como sus compañeros catalanes observan un desinterés generalizado. "En España no hay cultura de ferrocarril. Solo hay que mirar los museos que hay aquí (Madrid, Vilanova i la Geltrú, Azpeita, Gijón y Mora la Nueva), y los que hay en Francia (unos 80), Inglaterra (más de 100) o incluso Rumanía (14)", indica Azaft.
En el patronato de la fundación catalana están incluidas además de cuatro comarcas catalanas por las que pasarían el tren turístico, la de Bajo Aragón-Caspe, por lo que en el proyecto se tiene también en cuenta a la aragonesa para incluir algún paquete turístico en tierras aragonesas.
Finalmente, la fundación catalana recurrió a la Fundación de Ferrocarriles Españoles para pedir estas piezas. En julio se firmó un convenio por el que cedían la custodia de 'Los Cubanos' por 15 años prorrogable para uso del tren turístico. Pese a la autorización, el traslado se ha detenido, aunque la previsión es que se retome en septiembre u octubre.
Patrimonio aragonés catalogado
Para 'Los Cubanos' no hay vuelta atrás. Pero Azaft quiere advertir que puede ser solo el comienzo. "Hay otros museos que también han iniciado contactos con el del ferocarril de Madrid para reclamar piezas de Aragón", señalan. Pero con esos no será tan fácil, porque la colección de vehículos de la antigua empresa Carde y Escoriaza que Azaft conserva está registrada desde 2004 en el BOA como Bien Catalogado del Patrimonio Cultural Aragonés. "Si quieren llevarse las piezas, tendrán que pedirlas al Gobierno aragonés", señalan.
La guerra de Azaft no es tanto impedir que otros museos se lleven piezas ferroviarias como reclamar una actuación de las administraciones aragonesas para que valoren su patrimonio. "Lo que queremos es que se conserven y se exhiban. Mejor aquí que fuera. Pero lo que no puede ser es que se repita la historia de los bienes de Lérida", dicen. A la vista de lo ocurrido con la vagoneta 'Zorrilla', surge la duda de si esa historia será solo un presagio de lo que podría pasar en un futuro.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Notícia trobada a http://www.trenolot.cat/
http://www.descobrir.cat/ca/notices/201 ... ia_093.php
Móra la Nova recupera la seva història ferroviària
S’inaugura la primera fase del Centre d’Interpretació del Ferrocarril, lligada a un projecte més ampli que inclourà un tren turístic que va del Baix Camp a la Franja
Estació de Móra la Nova Móra la Nova acaba d’estrenar la primera fase del seu Centre d’Interpretació del Ferrocarril, un equipament molt desitjat perquè recull la importància de l’estructura ferroviària en la seva història i desenvolupament —l’any 1958, a l’estació de Móra la Nova hi van arribar a treballar un miler de persones.
L’objectiu és que, un cop finalitzades les vuit fases del projecte —amb un pressupost total de 3,7 milions d’euros—, el Centre d’Interpretació del Ferrocarril es consolidi com un reclam dins el món del tren turístic, que unirà el Baix Camp, el Priorat, la Ribera d’Ebre, la Terra Alta i el Matarranya mitjançant el traçat del ferrocarril directe de Madrid a Barcelona, a la popularment coneguda “línia dels directes”.
El Centre d’Interpretació del Ferrocarril s’integrarà a la xarxa de museus de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.
http://www.descobrir.cat/ca/notices/201 ... ia_093.php
Móra la Nova recupera la seva història ferroviària
S’inaugura la primera fase del Centre d’Interpretació del Ferrocarril, lligada a un projecte més ampli que inclourà un tren turístic que va del Baix Camp a la Franja
Estació de Móra la Nova Móra la Nova acaba d’estrenar la primera fase del seu Centre d’Interpretació del Ferrocarril, un equipament molt desitjat perquè recull la importància de l’estructura ferroviària en la seva història i desenvolupament —l’any 1958, a l’estació de Móra la Nova hi van arribar a treballar un miler de persones.
L’objectiu és que, un cop finalitzades les vuit fases del projecte —amb un pressupost total de 3,7 milions d’euros—, el Centre d’Interpretació del Ferrocarril es consolidi com un reclam dins el món del tren turístic, que unirà el Baix Camp, el Priorat, la Ribera d’Ebre, la Terra Alta i el Matarranya mitjançant el traçat del ferrocarril directe de Madrid a Barcelona, a la popularment coneguda “línia dels directes”.
El Centre d’Interpretació del Ferrocarril s’integrarà a la xarxa de museus de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.
- canalcole
- N9
- Posts: 2074
- Joined: Friday 03/10/2008 19:23
- Facebook: XavierMartinezVidal
- Location: PENEDÈS
- Contact:
Retalls de premsa ferroviaris
Per a qui ho vulgui mirar, ahir, a l'apartat de Tarragona de La Vanguardia, sortia un especial de dues pàgines sobre l'espai ferroviari de M. la Nova.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Bona notícia a http://www.fcaf.cat/portal/?p=4152 (jo no la vaig veure ahir, però...):
Signatura del conveni de col·laboració entre la FPPFI i el Ministerio de Fomento
dilluns, 25 octubre 2010 | Font: Comunicats
Logo FPPFIEl dia 26 d’octubre de 2011, a les 16:15 h tindrà lloc la signatura pública del conveni de col·laboració entre la FPPFI i el Ministerio de Fomento pel qual aquest últim aporta 150.000€ per a la construcció de la cotxera del tren turístic un dels projectes que impulsa la FPPFI, aquesta aportació se suma als 200.000 € que aporta el FEDER, 30.000 € la Diputació de Tarragona i 20.000 € l’Ajuntament de Móra la Nova, en total 400.000 € per a construir una cotxera de 2000 m2 amb 4 vies que servirà de base de manteniment al futur tren turístic.
L’acte tindrà lloc al Ministerio de Fomento on el ministre Jose Blanco i el president de la FPPFI Jordi Sasplugas signaran el citat conveni de col·laboració en un acte davant els mitjans de comunicació.
Signatura del conveni de col·laboració entre la FPPFI i el Ministerio de Fomento
dilluns, 25 octubre 2010 | Font: Comunicats
Logo FPPFIEl dia 26 d’octubre de 2011, a les 16:15 h tindrà lloc la signatura pública del conveni de col·laboració entre la FPPFI i el Ministerio de Fomento pel qual aquest últim aporta 150.000€ per a la construcció de la cotxera del tren turístic un dels projectes que impulsa la FPPFI, aquesta aportació se suma als 200.000 € que aporta el FEDER, 30.000 € la Diputació de Tarragona i 20.000 € l’Ajuntament de Móra la Nova, en total 400.000 € per a construir una cotxera de 2000 m2 amb 4 vies que servirà de base de manteniment al futur tren turístic.
L’acte tindrà lloc al Ministerio de Fomento on el ministre Jose Blanco i el president de la FPPFI Jordi Sasplugas signaran el citat conveni de col·laboració en un acte davant els mitjans de comunicació.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Ara també tenen web pròpia del Centre d'Interpretació: http://www.appfi.net/centre/
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
http://lamarfanta.blogspot.com/2012/01/ ... ra-el.html
Un informe d'Adif desbloquejarà el projecte ferroviari de Móra la Nova
Publicat per Gustau Moreno el dia 13 de gener de 2012 | 12:47
La Comissió d’Urbanisme de les Terres de l’Ebre va deixar ahir sobre la taula l’aprovació de la modificació urbanística amb què l’Ajuntament de Móra la Nova vol tirar endavant el seu projecte d’aprofitament turístic del patrimoni ferroviari i industrial. Per exemple, Móra la Nova vol impulsar un tren turístic, el museu del ferrocarril i la configuració d’un nou teixit industrial, al costat de les vies de l’estació del tren. Però Urbanisme encara no pot donar-hi llum verd, ja que li falta tenir el permís d’Adif per poder reduir la zona de serveis de l’estació. El director general d’Urbanisme, Agustí Serra, ho va explicar per a Canal 21 Ebre.
La Comissió d’Urbanisme també ha suspès l’aprovació definitiva del pla especial urbanístic de catàleg de masies i cases rurals de Deltebre. D’altra banda, Urbanisme ha autoritzat constituir en zona verda un espai lliure al costat el Castell i del canal de la dreta de l’Ebre, a Amposta.
Un informe d'Adif desbloquejarà el projecte ferroviari de Móra la Nova
Publicat per Gustau Moreno el dia 13 de gener de 2012 | 12:47
La Comissió d’Urbanisme de les Terres de l’Ebre va deixar ahir sobre la taula l’aprovació de la modificació urbanística amb què l’Ajuntament de Móra la Nova vol tirar endavant el seu projecte d’aprofitament turístic del patrimoni ferroviari i industrial. Per exemple, Móra la Nova vol impulsar un tren turístic, el museu del ferrocarril i la configuració d’un nou teixit industrial, al costat de les vies de l’estació del tren. Però Urbanisme encara no pot donar-hi llum verd, ja que li falta tenir el permís d’Adif per poder reduir la zona de serveis de l’estació. El director general d’Urbanisme, Agustí Serra, ho va explicar per a Canal 21 Ebre.
La Comissió d’Urbanisme també ha suspès l’aprovació definitiva del pla especial urbanístic de catàleg de masies i cases rurals de Deltebre. D’altra banda, Urbanisme ha autoritzat constituir en zona verda un espai lliure al costat el Castell i del canal de la dreta de l’Ebre, a Amposta.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
http://www.fcaf.cat/portal/moviment-de- ... a-la-nova/
Moviment de la Bonita previ al seu trasllat a Móra la Nova
Font: Comunicats 30 mar 2012
Comunicat de la FPPFI (Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari-Industrial)
Logo FPPFIEl passat dia 28 de març va tenir lloc al museu del ferrocarril de Madrid Delicias el moviment de la locomotora 241F-2238 mes coneguda com la “bonita” locomotora insígnia del desaparegut dipòsit de Móra la Nova i una de les poques que es conserva de les 96 amb les que va arribar a comptar aquest dipòsit a finals dels anys 50. L’APPFI i mes tard la FPPFI, van iniciar ara fa 11 anys les negociacions per poder recuperar-la i tornar-la a la vida després de 38 d’abandonament.
Finalment i gràcies al director del museu de Delicias Sr. Miguel Muñoz la Fundación de los Ferrocarriles Españoles (ens que custodia la locomotora des de el 1984) va cedir-la a l’entitat moranovenca el passat mes de novembre, així doncs des d’aleshores fins a la data s’ha preparat una complexa maniobra per poder treure la bonita d’una via sense conexió per situar-la a la via principal des d’on en dates properes viatjarà fins a Móra la Nova juntament amb l’automotor Renault ABJ-2 9304 i la locomotora de vapor “mikado” 141F-2316 també cedides a l’entitat.
Levante locomotora
Després de 3 mesos de negociacions l’ajuntament de Madrid va donar els permisos necessaris per emplaçar en un parc municipal les 2 grues de gran tonatge per on la bonita i l’automotor havien de “volar” ja que eren mes de 35 metres els que separaven la via morta de la via principal. L’operació va començar el dia 26 de març amb la preparació dels eixos de la locomotora per a poder rodar fora del museu on les grues l’havien d’alçar. Finalment el dia 28 a les 5:00h començaven les tasques de muntatge de les grues amb un gran desplegament logístic i de mitjans que varen permetre moure l’automotor, el tender de la locomotora i finalment la locomotora que amb les mes de 120 Tm va posar a prova el dispositiu i utillatge especialment dissenyat per l’operació que sota la direcció de l’APPFI i amb la participació de l’empresa Grupo Campayo, de 7 voluntaris de l’APPFI, 3 voluntaris de l’ARMF de Lleida i de 4 mes de l’AAFM de Madrid va permetre realitzar la maniobra que va finalitzar passades les 15:00h.
La participació de diversos professionals juntament amb els voluntaris de les diferents entitats i del propi museu del ferrocarril ha permès culminar una maniobra històrica que mai s’havia realitzat i que molts “experts” havien considerat com a impossible, sens dubte una mostra mes de la feina ben feta.
http://www.telemadrid.es/?q=programas/m ... o-28032012
Moviment de la Bonita previ al seu trasllat a Móra la Nova
Font: Comunicats 30 mar 2012
Comunicat de la FPPFI (Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari-Industrial)
Logo FPPFIEl passat dia 28 de març va tenir lloc al museu del ferrocarril de Madrid Delicias el moviment de la locomotora 241F-2238 mes coneguda com la “bonita” locomotora insígnia del desaparegut dipòsit de Móra la Nova i una de les poques que es conserva de les 96 amb les que va arribar a comptar aquest dipòsit a finals dels anys 50. L’APPFI i mes tard la FPPFI, van iniciar ara fa 11 anys les negociacions per poder recuperar-la i tornar-la a la vida després de 38 d’abandonament.
Finalment i gràcies al director del museu de Delicias Sr. Miguel Muñoz la Fundación de los Ferrocarriles Españoles (ens que custodia la locomotora des de el 1984) va cedir-la a l’entitat moranovenca el passat mes de novembre, així doncs des d’aleshores fins a la data s’ha preparat una complexa maniobra per poder treure la bonita d’una via sense conexió per situar-la a la via principal des d’on en dates properes viatjarà fins a Móra la Nova juntament amb l’automotor Renault ABJ-2 9304 i la locomotora de vapor “mikado” 141F-2316 també cedides a l’entitat.
Levante locomotora
Després de 3 mesos de negociacions l’ajuntament de Madrid va donar els permisos necessaris per emplaçar en un parc municipal les 2 grues de gran tonatge per on la bonita i l’automotor havien de “volar” ja que eren mes de 35 metres els que separaven la via morta de la via principal. L’operació va començar el dia 26 de març amb la preparació dels eixos de la locomotora per a poder rodar fora del museu on les grues l’havien d’alçar. Finalment el dia 28 a les 5:00h començaven les tasques de muntatge de les grues amb un gran desplegament logístic i de mitjans que varen permetre moure l’automotor, el tender de la locomotora i finalment la locomotora que amb les mes de 120 Tm va posar a prova el dispositiu i utillatge especialment dissenyat per l’operació que sota la direcció de l’APPFI i amb la participació de l’empresa Grupo Campayo, de 7 voluntaris de l’APPFI, 3 voluntaris de l’ARMF de Lleida i de 4 mes de l’AAFM de Madrid va permetre realitzar la maniobra que va finalitzar passades les 15:00h.
La participació de diversos professionals juntament amb els voluntaris de les diferents entitats i del propi museu del ferrocarril ha permès culminar una maniobra històrica que mai s’havia realitzat i que molts “experts” havien considerat com a impossible, sens dubte una mostra mes de la feina ben feta.
http://www.telemadrid.es/?q=programas/m ... o-28032012
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
http://www.xatic.cat/inici/comunicacio/ ... oticia=287
LA COTXERA DEL TREN TURÍSTIC DE MÓRA LA NOVA, UNA REALITAT.
31 de març de 2012
La FPPFI (Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova), formada per l’Ajuntament de Móra la Nova, i els Consells Comarcals de la Ribera d’Ebre, del Priorat, de la Terra Alta, del Baix Camp i del Bajo Aragón Caspe, es va constituir l’any 2006 i des d’aleshores està tirant endavant amb molta empenta el seu projecte de tren turístic i museïtzació.
La Fundació, en una primera fase del projecte de museïtzació, va inaugurar el maig del 2010 el Centre d’Interpretació amb la restauració, museïtzació i obertura al públic de l’antiga torre d’Enclavament de l’Estació de Móra la Nova i la recuperació i restauració d’un Pont giratori. En aquesta part del projecte es pretén anar habilitant diferents edificis ferroviaris de la mateixa estació i museïtzar-los cadascun amb una temàtica diferent relacionada amb el món del ferrocarril.
Però el projecte de la Fundació va més enllà de crear un museu. Potser la part més important del projecte és la creació d’un tren turístic que porti el turisme de les costes tarragonines a les comarques d’interior. Es contempla també la creació de 6 paquets turístics a les 5 comarques que travessa la línia, funcionant com a eix vertebrador del turisme cultural interior i lligat a altres centres i museus com ara el Museu de les Mines de Bellmunt del Priorat. Aquest tipus de producte ja fa anys que funciona en països com ara Gran Bretanya, Alemanya i França.
Per tal d’avançar en aquest eix del projecte, l’APPFI ha signat aquest mes de març un conveni de col•laboració amb l’ARMF (Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari de Lleida). Aquesta segona entitat ja fa alguns anys que es dedica a la reparació de material ferroviari i tenen experiència en l’explotació de trens turístics.
Una de les primeres tasques de col•laboració entre les dues entitats permetrà el transport de dues màquines de vapor que formaran part del tren turístic, que actualment estan al Museu del Ferrocarril de Madrid, i ja s’està treballant per transportar-les en breu a les instal•lacions de la FPPFI.
Aquestes dues locomotores han estat cedides a l’APPFI per part de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
En l’actualitat l’entitat treballa per poder repetir altres tallers d’ocupació per tal de poder continuar amb les tasques de restauració tant de vehicles com d’edificis i instal•lacions.
LA COTXERA DEL TREN TURÍSTIC DE MÓRA LA NOVA, UNA REALITAT.
31 de març de 2012
La FPPFI (Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova), formada per l’Ajuntament de Móra la Nova, i els Consells Comarcals de la Ribera d’Ebre, del Priorat, de la Terra Alta, del Baix Camp i del Bajo Aragón Caspe, es va constituir l’any 2006 i des d’aleshores està tirant endavant amb molta empenta el seu projecte de tren turístic i museïtzació.
La Fundació, en una primera fase del projecte de museïtzació, va inaugurar el maig del 2010 el Centre d’Interpretació amb la restauració, museïtzació i obertura al públic de l’antiga torre d’Enclavament de l’Estació de Móra la Nova i la recuperació i restauració d’un Pont giratori. En aquesta part del projecte es pretén anar habilitant diferents edificis ferroviaris de la mateixa estació i museïtzar-los cadascun amb una temàtica diferent relacionada amb el món del ferrocarril.
Però el projecte de la Fundació va més enllà de crear un museu. Potser la part més important del projecte és la creació d’un tren turístic que porti el turisme de les costes tarragonines a les comarques d’interior. Es contempla també la creació de 6 paquets turístics a les 5 comarques que travessa la línia, funcionant com a eix vertebrador del turisme cultural interior i lligat a altres centres i museus com ara el Museu de les Mines de Bellmunt del Priorat. Aquest tipus de producte ja fa anys que funciona en països com ara Gran Bretanya, Alemanya i França.
Per tal d’avançar en aquest eix del projecte, l’APPFI ha signat aquest mes de març un conveni de col•laboració amb l’ARMF (Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari de Lleida). Aquesta segona entitat ja fa alguns anys que es dedica a la reparació de material ferroviari i tenen experiència en l’explotació de trens turístics.
Una de les primeres tasques de col•laboració entre les dues entitats permetrà el transport de dues màquines de vapor que formaran part del tren turístic, que actualment estan al Museu del Ferrocarril de Madrid, i ja s’està treballant per transportar-les en breu a les instal•lacions de la FPPFI.
Aquestes dues locomotores han estat cedides a l’APPFI per part de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
En l’actualitat l’entitat treballa per poder repetir altres tallers d’ocupació per tal de poder continuar amb les tasques de restauració tant de vehicles com d’edificis i instal•lacions.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Col·laboració turística
Si a la Gruyère francesa organitzen trajectes turístics amb fondue, podrien fer el mateix amb vins del Priorat, Montsant i la Terra Alta amb trajectes entre Reus i Móra o Riba-roja.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
A veure què en penseu d'aquest article:
http://blogs.elpunt.cat/carlesgorini/20 ... spectacle/
El patrimoni com a espectacle
12 juny 2012 per Carles Gorini
L’Associació d’Amics del Ferrocarril de Móra feia deu anys que perseguia una locomotora i, ara, ja la té a casa. Suposo que es pot afirmar que en aquest cas ha triomfat la tenacitat dels aficionats. Volien recuperar un exemplar, la 241f 2238, la Bonita, que havia estat adscrita al dipòsit de Móra, la qual cosa els la feia sentir “seva”. Amb aquesta acció n’han afegit encara una altra, la Mikado 241f 2316. El viatge entre Madrid (perquè la locomotora ha estat en una dependència exterior del Museu del Ferrocarril els darrers trenta-vuit anys) i Móra s’ha fet molt a poc a poc. Adif només va autoritzar el comboi que traslladava les locomotores a vapor a circular a la velocitat de trenta quilòmetres per hora i a reduir-la a cinc cada cop que trobessin un canvi d’agulles. En aquestes condicions el trajecte entre ambdós punts s’ha convertit en una epopeia de trenta-cinc hores en les quals, la fatiga i la il·lusió s’han transmès entre els que acompanyaven el tren i els que l’esperaven a Móra. La mistificació del viatge estava servida.
Són precisament els detalls d’una aventura que només cinc minuts després d’acabar corria a convertir-se en mite el que impedeix veure amb claredat les seves conseqüències. No és el primer cop que una entitat s’apressa a sol·licitar la cessió de vehicles i instal·lacions ferroviàries amb la pretensió de restaurar-los i fer un museu. Fins ara ningú no ha reeixit en l’objectiu. No se n’ha sortit l’administració a través de la RENFE (aquest és el motiu pel qual els han cedit les locomotores), ni les diferents iniciatives que han volgut tirar endavant els Amics del Ferrocarril, és a dir, des del voluntariat. El discurs que les justifica és, però, sempre el mateix i, en ell, s’hi barregen conceptes com el turisme, el patrimoni o la memòria històrica en un poti-poti de mal pair.
Sincerament, no veig cap relació entre la restauració d’una locomotora i l’afirmació que amb l’acció es recupera el passat o es preserva la memòria. En el transcurs d’una conferència a l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, un representant del Museu Marítim de Barcelona va considerar que havien fracassat en l’objectiu de transmetre la cultura del mar amb la reconstrucció del pailebot Santa Eulàlia, perquè s’havia convertit només en una atracció, un objecte. Va admetre que era un èxit de gent, que feien cua per pujar, però precisament els que hi pujaven no aprenien res del món dels navegants.
Potser perquè tenia aquest argument al cap que, a l’arribada del tren, l’estació se m’apareixia com una reproducció, a escala 1:1, de la realitat. Una joguina de mida descomunal. Acollia diversos models de locomotores, cotxes, vagons i una instal·lació d’enclavament recentment restaurada. Havia llegit a la premsa que la intenció dels organitzadors de l’acte consistia en la restauració de diversos espais de l’estació de Móra perquè servissin de centre d’interpretació del ferrocarril. També, de locomotores i cotxes de viatgers perquè els permetessin fer viatges fins a Reus o Casp. En definitiva, fer un museu del ferrocarril.
Ara bé, de què parlen quan diuen que volen fer un museu? Quan la llista d’iniciatives no reeixides és llarga, l’ombra de la sospita hauria d’encendre alguna alarma. ¿Es tracta de fer el mateix que els altres, fins i tot el mateix que va fer el Museu Marítim amb el Santa Eulàlia, tot i saber que l’objectiu no s’aconsegueix? En què es diferencia, aquest? Es coneixen els fracassos, se sap de la dificultat del patrimoni industrial per transmetre cap connexió amb el seu context original i, malgrat tot, s’insisteix en la repetició de la fórmula.
Potser, assistim a una discreta perversió en la qual es fomenta la confusió dels termes perquè n’hi ha que es pensen que, amb això, guanyen: els organitzadors de la funció, els presumptes restauradors, perquè l’argúcia de vincular els seus objectius amb el discurs de la protecció del patrimoni els assegura l’accés a uns fons econòmics que d’altra manera no obtindrien; i els organismes públics, perquè poden sumar al seu rèdit electoral el fet que es comprometen amb una activitat que diu que defensa i promociona la cultura. A mi em sembla que uns i altres no tenen altra cosa al pap que fer del patrimoni un espectacle, que és una cosa ben diferent de fer cultura. En tot cas, el que m’agradaria és que ens acostuméssim a dir les coses pel seu nom.
http://blogs.elpunt.cat/carlesgorini/20 ... spectacle/
El patrimoni com a espectacle
12 juny 2012 per Carles Gorini
L’Associació d’Amics del Ferrocarril de Móra feia deu anys que perseguia una locomotora i, ara, ja la té a casa. Suposo que es pot afirmar que en aquest cas ha triomfat la tenacitat dels aficionats. Volien recuperar un exemplar, la 241f 2238, la Bonita, que havia estat adscrita al dipòsit de Móra, la qual cosa els la feia sentir “seva”. Amb aquesta acció n’han afegit encara una altra, la Mikado 241f 2316. El viatge entre Madrid (perquè la locomotora ha estat en una dependència exterior del Museu del Ferrocarril els darrers trenta-vuit anys) i Móra s’ha fet molt a poc a poc. Adif només va autoritzar el comboi que traslladava les locomotores a vapor a circular a la velocitat de trenta quilòmetres per hora i a reduir-la a cinc cada cop que trobessin un canvi d’agulles. En aquestes condicions el trajecte entre ambdós punts s’ha convertit en una epopeia de trenta-cinc hores en les quals, la fatiga i la il·lusió s’han transmès entre els que acompanyaven el tren i els que l’esperaven a Móra. La mistificació del viatge estava servida.
Són precisament els detalls d’una aventura que només cinc minuts després d’acabar corria a convertir-se en mite el que impedeix veure amb claredat les seves conseqüències. No és el primer cop que una entitat s’apressa a sol·licitar la cessió de vehicles i instal·lacions ferroviàries amb la pretensió de restaurar-los i fer un museu. Fins ara ningú no ha reeixit en l’objectiu. No se n’ha sortit l’administració a través de la RENFE (aquest és el motiu pel qual els han cedit les locomotores), ni les diferents iniciatives que han volgut tirar endavant els Amics del Ferrocarril, és a dir, des del voluntariat. El discurs que les justifica és, però, sempre el mateix i, en ell, s’hi barregen conceptes com el turisme, el patrimoni o la memòria històrica en un poti-poti de mal pair.
Sincerament, no veig cap relació entre la restauració d’una locomotora i l’afirmació que amb l’acció es recupera el passat o es preserva la memòria. En el transcurs d’una conferència a l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, un representant del Museu Marítim de Barcelona va considerar que havien fracassat en l’objectiu de transmetre la cultura del mar amb la reconstrucció del pailebot Santa Eulàlia, perquè s’havia convertit només en una atracció, un objecte. Va admetre que era un èxit de gent, que feien cua per pujar, però precisament els que hi pujaven no aprenien res del món dels navegants.
Potser perquè tenia aquest argument al cap que, a l’arribada del tren, l’estació se m’apareixia com una reproducció, a escala 1:1, de la realitat. Una joguina de mida descomunal. Acollia diversos models de locomotores, cotxes, vagons i una instal·lació d’enclavament recentment restaurada. Havia llegit a la premsa que la intenció dels organitzadors de l’acte consistia en la restauració de diversos espais de l’estació de Móra perquè servissin de centre d’interpretació del ferrocarril. També, de locomotores i cotxes de viatgers perquè els permetessin fer viatges fins a Reus o Casp. En definitiva, fer un museu del ferrocarril.
Ara bé, de què parlen quan diuen que volen fer un museu? Quan la llista d’iniciatives no reeixides és llarga, l’ombra de la sospita hauria d’encendre alguna alarma. ¿Es tracta de fer el mateix que els altres, fins i tot el mateix que va fer el Museu Marítim amb el Santa Eulàlia, tot i saber que l’objectiu no s’aconsegueix? En què es diferencia, aquest? Es coneixen els fracassos, se sap de la dificultat del patrimoni industrial per transmetre cap connexió amb el seu context original i, malgrat tot, s’insisteix en la repetició de la fórmula.
Potser, assistim a una discreta perversió en la qual es fomenta la confusió dels termes perquè n’hi ha que es pensen que, amb això, guanyen: els organitzadors de la funció, els presumptes restauradors, perquè l’argúcia de vincular els seus objectius amb el discurs de la protecció del patrimoni els assegura l’accés a uns fons econòmics que d’altra manera no obtindrien; i els organismes públics, perquè poden sumar al seu rèdit electoral el fet que es comprometen amb una activitat que diu que defensa i promociona la cultura. A mi em sembla que uns i altres no tenen altra cosa al pap que fer del patrimoni un espectacle, que és una cosa ben diferent de fer cultura. En tot cas, el que m’agradaria és que ens acostuméssim a dir les coses pel seu nom.
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Apa, ara començaré a desgranar:
Uiii, quina gent més perversa i malintencionada!!!!! Mira que voler restaurar i preservar patrimoni! Els hi hauríem de fer pam pam al culet! A sobre, segur que ho fan per forrar-se, i no per res de cultural!!
Espectacular em sembla a mi aquest article, però no per cap cosa bona. Vull pensar que tenia un mal dia quan el va fer...
Ah, no? Aleshores què és, una mostra de modernitat? La portaran a circular per l'AVE potser?Carles Gorini wrote: Sincerament, no veig cap relació entre la restauració d’una locomotora i l’afirmació que amb l’acció es recupera el passat o es preserva la memòria.
I què ha de ser un museu? Mostrar només miniatures? Hem de fer una reproducció de la Mona Lisa a tamany segell?Carles Gorini wrote:Potser perquè tenia aquest argument al cap que, a l’arribada del tren, l’estació se m’apareixia com una reproducció, a escala 1:1, de la realitat. Una joguina de mida descomunal. Acollia diversos models de locomotores, cotxes, vagons i una instal·lació d’enclavament recentment restaurada.
I per què no ho han d'intentar? És que a partir dels fracassos, potser no se'n aprèn? Ens hem de rendir i deixar que es perdin patrimoni i infraestructures històriques??Carles Gorini wrote:Ara bé, de què parlen quan diuen que volen fer un museu? Quan la llista d’iniciatives no reeixides és llarga, l’ombra de la sospita hauria d’encendre alguna alarma. ¿Es tracta de fer el mateix que els altres, fins i tot el mateix que va fer el Museu Marítim amb el Santa Eulàlia, tot i saber que l’objectiu no s’aconsegueix? En què es diferencia, aquest? Es coneixen els fracassos, se sap de la dificultat del patrimoni industrial per transmetre cap connexió amb el seu context original i, malgrat tot, s’insisteix en la repetició de la fórmula.
Carles Gorini wrote:Potser, assistim a una discreta perversió en la qual es fomenta la confusió dels termes perquè n’hi ha que es pensen que, amb això, guanyen: els organitzadors de la funció, els presumptes restauradors, perquè l’argúcia de vincular els seus objectius amb el discurs de la protecció del patrimoni els assegura l’accés a uns fons econòmics que d’altra manera no obtindrien; i els organismes públics, perquè poden sumar al seu rèdit electoral el fet que es comprometen amb una activitat que diu que defensa i promociona la cultura. A mi em sembla que uns i altres no tenen altra cosa al pap que fer del patrimoni un espectacle, que és una cosa ben diferent de fer cultura. En tot cas, el que m’agradaria és que ens acostuméssim a dir les coses pel seu nom.
Uiii, quina gent més perversa i malintencionada!!!!! Mira que voler restaurar i preservar patrimoni! Els hi hauríem de fer pam pam al culet! A sobre, segur que ho fan per forrar-se, i no per res de cultural!!
Espectacular em sembla a mi aquest article, però no per cap cosa bona. Vull pensar que tenia un mal dia quan el va fer...
- carles10000
- N6
- Posts: 210
- Joined: Monday 18/10/2010 19:34
- Location: propera parada:Gorg Enllaç amb linia 2 i 10 de metro i Tram
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Aquest paio no te ni idea....si l'idea de cultura son les subvencions al cinema espanyol,o a obres d'art que no l'enten ningú......anem llestos!
Segur que aquest bon senyoy viatja en IBERIA o AVE...........
Segur que aquest bon senyoy viatja en IBERIA o AVE...........
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
La meva resposta en el seu blog:
wefer wrote:Un afeccionat criticant la restauració d’una locomotora, per la qual han lluitat durant 10 anys un munt de gent desitjosa de recuperar la història de Móra d’Ebre?
Un historiador insinuant que les restauracions no serveixen per a res i que és millor que les peces històriques es degradin i es perdin?
No entenc res.
Quines alternatives proposes per “transmetre la cultura històrica”?
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Atenció, l'autor ha contestat això al seu bloc:
Carles Gorini wrote:
M’agraden els trens, és cert. Cadascú pensa com vol i ho expressa com pot. En conseqüència, agraeixo la crítica.
Però a mi no em sembla que una locomotora per si sola esdevingui una peça “històrica”, ni que amb la seva reconstrucció es transmeti cap mena de “cultura històrica” (que tampoc no sé què vol dir “cultura històrica).
També és cert que el del patrimoni industrial és un camp poc freqüentat pels historiadors i, encara menys, pels arqueòlegs, per la qual cosa, passa sovint, les intervencions que s’hi fan estan mancades de rigor metodològic (i això, és clar, és culpa tant dels historiadors com dels arqueòlegs).
En tot cas, és una qüestió sobre la què es pot discutir molt.
- carles10000
- N6
- Posts: 210
- Joined: Monday 18/10/2010 19:34
- Location: propera parada:Gorg Enllaç amb linia 2 i 10 de metro i Tram
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Aquest paio sap lo que es l'arqueologia industrial?
-
- N6
- Posts: 311
- Joined: Saturday 18/02/2006 16:35
- Location: Sabadell
- Contact:
Re: Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
Llegiu la resta dels articles del blog, mireu el seu perfil i veureu de quin peu calça.
Sensació personal: si es gasten els diners en recuperar peces no n'hi ha per pagar historiadors que investiguin l'història ferroviària. I em planto.
Per cert, també li he deixat resposta.
Salutacions
Sensació personal: si es gasten els diners en recuperar peces no n'hi ha per pagar historiadors que investiguin l'història ferroviària. I em planto.
Per cert, també li he deixat resposta.
Salutacions