http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=3602322
L'Ictineu fa 150 anys
Avui es fa l'acte central de l'Any Monturiol, que commemora l'avarament del primer submarí de la història
Avui es fa l'acte central de l'Any Monturiol, que commemora el cent cinquantè aniversari de l'avarament de l'Ictineu, el primer submarí de la història, al port de Barcelona. L'Ictineu fou ideat pel figuerenc Narcís Monturiol Estarriol(1919-1885). L'acte d'avui, que es farà a les 19.00 al Museu Marítim, vol reivindicar el seu llegat en la història de la navegació submarina i destacar les seves facetes d'inventor, humanista, astrònom i polític.
Monturiol fou el primer en idear un submarí amb criteris científics i el seu coneixement i experiència acumulada en la construcció de submarins amb finalitats civils el van convertir en un referent. Els seus descobriments s'han utilitzat com a punt de partença de moltes recerques posteriors dedicades a la construcció de submergibles com testimonia el seu 'Assaig sobre l'art de navegar per dessota l'aigua', un extens treball científic publicat per primera vegada l'any 1891.
De l'Ictineu a l'Ictineu III
El nom d'aquest submergible prové de dues paraules gregues: icti (peix) i neo (nau) per a fer referència a la forma de peix que tenia. Monturiol va construir dos models de submarins, l'Ictineu I i l'Ictineu II, que van ser avarats al port de Barcelona el 28 de juny de 1859 i el 2 d'actubre de 1864 respectivament. Amb l'Ictineu I es van fer seixanta-nou immersions i amb l'Ictineu II dinou. Totes elles sense cap incident tot i arribar a submergir-se entre trenta i setanta metres i estar construït de fusta. Per tant, la immersió i la tornada a la superfície van suposar un gran èxit científic i tecnològic.
Passat tot aquest temps, l'empresa Ictineu Submarins S.L., en col·laboració amb el Museu Marítim de Barcelona, duu a terme l'Ictineu III, un projecte de submarí amb finalitat científica dissenyat a Catalunya i en fase de construcció (vídeo de VilaWeb TV). Es preveu que estigui acabat a finals d'aquest mateix any i serà l'únic submarí construït a casa nostra amb la finalitat de dedicar-se a la recerca submarina. Aquest submarí incorporarà elements innovadors i energies no contaminants. Hi cabran tres passatgers, tindrà una autonomia de deu hores i podrà baixar a mil dos-cents metres de profunditat.
L'any Monturiol és impulsat per l'Institut Ictineu, Centre Català de Recerca Submarina, l'Associació d'Innovadors Narcís Monturiol i Ictineu Submarins, amb el suport d'entitats públiques i privades.
L'Ictineu fa 150 anys
- BB9200
- N8
- Posts: 748
- Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
- Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
- Contact:
Re: L'Ictineu fa 150 anys
Monturiol, una persona que va tenir que anar a l'extranjer perquè sigués reconegut, és més reconegut a l'extranjer que aquí...
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: L'Ictineu fa 150 anys
Des de Madrid, sempre s'ha volgut fer creure que Narcís Monturiol no va inventar el submarí i, no sols això, sinó que no va fer res de bo.BB9200 wrote:Monturiol, una persona que va tenir que anar a l'extranjer perquè sigués reconegut, és més reconegut a l'extranjer que aquí...
Com a exemple, tenim aquest article de fa un parell de mesos:
http://www.gaceta.es/19-06-2009+un_ano_ ... 0,13,60140
En aquest article (per denominar-lo d'alguna manera), s'obliden de petits detalls tant curiosos com que el mateix Isaac Peral va acabar alabant la feina feta per Monturiol abans que ell, o que Monturiol va ser el primer en construir un motor que a la vegada renovava l'aire de l'habitacle.www.gaceta.es wrote:Cataluña dedica 2009 a homenajear a Narcís Monturiol, cuyos sumergibles eran incapaces de navegar. Tiempo después de su muerte, Isaac Peral y Caballero inventaría el submarino.
Peral va tenir el mèrit de millorar-lo i fer-lo funcionar millor, però no pas d'inventar-lo. A més, el submarí de Monturiol era civil, mentre que el de Peral era militar.
Una altra diferència és que el govern d'Espanya no va tenir cap mena d'interès pel submarí català, i es va negar a finançar-lo. En canvi, sí va ajudar a Peral en el seu, encara que els militars al final li van posar tants problemes que decidí abandonar l'Armada i el projecte.
Moraleja: si vols innovar, vés-te'n fora d'Espanya, que aquí seràs un friki mal vist... i si a sobre ets català, encara pitjor.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: L'Ictineu fa 150 anys
Des d'aqui "mil gràcies" a la gaceta, per evitar que seguíssim 150 anys més capficats en un error. Això de les baralles pels invents sempre m'ha fet molta gràcia, especialment pel que fa als invents espanyols en general. Englobant tota la península, entre el submari i l'helicòpter, sembla que els estrangers només li reconeixen a Espanya la invenció del motxo.wefer wrote:www.gaceta.es wrote:Cataluña dedica 2009 a homenajear a Narcís Monturiol, cuyos sumergibles eran incapaces de navegar. Tiempo después de su muerte, Isaac Peral y Caballero inventaría el submarino.
Què és alló??
- Trytasa Baldaquino
- N7
- Posts: 330
- Joined: Saturday 21/07/2007 22:56
- Location: La Trini (que existe!) - Trinitat Vella L1, 11, 40, 62, 76
Re: L'Ictineu fa 150 anys
Com vaig dir fa uns dies en un altre fil, el perill d'internet és que per totes bandes apareixen autoanomenats "mitjans de comunicació" i "diaris independents", que només són altaveus i pasquins de grups extremistes (d'una banda i de l'altra). Us poso com a exemple un parell de titulars 'a boleo' agafats ara mateix d'aquesta curiosa "Gaceta": "Usar términos nazis en otro idioma en Alemania no es anticonstitucional" o "¿Quién no tuvo un abuelo falangista?". Potser l'interior dels articles no té res a veure, pero es veu ràpid de quin peu calcen aquests amics...
Consell: no preneu cap mitjà de comunicació dels 'coneguts' com sí fos la Bíblia, i menys aquest que només coneixen els seus sectaris lectors.
Salut!
Consell: no preneu cap mitjà de comunicació dels 'coneguts' com sí fos la Bíblia, i menys aquest que només coneixen els seus sectaris lectors.
Salut!
¿Quin es el millor mitjà de transport?
A- El cotxe
B- El tren
C- L'autobús
D- El tramvia
E- L'avió
F- El que ens faci arribar al lloc de destí en un cost menor (tant econòmic com de temps)
A- El cotxe
B- El tren
C- L'autobús
D- El tramvia
E- L'avió
F- El que ens faci arribar al lloc de destí en un cost menor (tant econòmic com de temps)