Com algú s'ha pogut fixar, al ser vacances estic aprofitant per rellegir la meva biblioteca de llibres i revistes, i estic trobant coses d'història verdaderament interessants.
En especial, en antics números de la revista Hobbytren i altres revistes franceses.
De Hobbytren us passo un resum d'un article sobre el projecte del ferrocarril a Menorca (l'article és llarg, i per no aburrir us el passo resumit):
A Menorca hi havia problemes de comunicacions, en definitiva, faltava transport.
El 1908, de la mà d'Antoni Vila Juaneda, després d'investigar les possibilitats ferroviàries a Cuba, va estudiar la nova llei ferroviària, va contractar a la empresa Estruuch Hermanos i el 1909, el alcalde de Ciutadella Llorenç Cardona, va transmetre al seu company de Ferreries Nartomeu Pons, les ventatjes d'un ferrocarril a l'illa.
En un pròxim post, les reunions entre alcaldes de la zona.
Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer
- BB9200
- N8
- Posts: 748
- Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
- Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
- Contact:
Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
- BB9200
- N8
- Posts: 748
- Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
- Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
- Contact:
Re: Projectes descartats de ferrocarrils a Barcelona
Continuo amb el resum:
Menorca, llei de ferrocarrils secundaris del 26 de març del 1908 en mà, projecta un ferrocarril que atravessi tota l'illa, de Maó a Ciutadella, amb parades centrals a Ferreries, Es Mercadal i Alaior, i amb apartadors a Es Pla Verd i El Toro, de 46km de recorregut, i amb ample de via d'un metre.
El 1908, d'Antoni Vila Juaneda surt l'inici del projecte del ferrocarril, i contacta amb l'empresa Estruuch hermanos.
El 26 d'abril de 1909, els ajuntaments del projecte (Maó, Ciutadella, Alaior, Es Mercadal i Ferreries constitueixen l Entitat Menorca per afrontar el projecte. Cada ajuntament té d'aportar diners, en el cas que es construís la línia (Maó, 6851 pesetes, Ciutadella 3912, Alaior 2241, Es Mercadal 1398 i Ferreries 597 pesetes.
Després d'una reunió el 23 de septembre de 1909, s'inicien els tràmits del projecte, i el juliol de 1910 els alcaldes menorquins firmen una petició al ministeri de Guerra en sol·licitud de l'autorització ministerial per fer el projecte del ferrocarril secundari, va ser concedida 2 mesos més tard, i la última reunió reunió el 26 d'abril del 1912 està amb els municipis (a Maó), la empresa Estruuch i representants de la vida social i económica insular per la presentació del projecte, ja redactat. A partir d'aquí, res més se sap que a l'illa hi ha carreteres, una, la Me 1, passant pel costat del que anava a ser el ferrocarril.
El pròxim post, les característiques tècniques de la línia projectada. (potser l'últim post del projecte).
Menorca, llei de ferrocarrils secundaris del 26 de març del 1908 en mà, projecta un ferrocarril que atravessi tota l'illa, de Maó a Ciutadella, amb parades centrals a Ferreries, Es Mercadal i Alaior, i amb apartadors a Es Pla Verd i El Toro, de 46km de recorregut, i amb ample de via d'un metre.
El 1908, d'Antoni Vila Juaneda surt l'inici del projecte del ferrocarril, i contacta amb l'empresa Estruuch hermanos.
El 26 d'abril de 1909, els ajuntaments del projecte (Maó, Ciutadella, Alaior, Es Mercadal i Ferreries constitueixen l Entitat Menorca per afrontar el projecte. Cada ajuntament té d'aportar diners, en el cas que es construís la línia (Maó, 6851 pesetes, Ciutadella 3912, Alaior 2241, Es Mercadal 1398 i Ferreries 597 pesetes.
Després d'una reunió el 23 de septembre de 1909, s'inicien els tràmits del projecte, i el juliol de 1910 els alcaldes menorquins firmen una petició al ministeri de Guerra en sol·licitud de l'autorització ministerial per fer el projecte del ferrocarril secundari, va ser concedida 2 mesos més tard, i la última reunió reunió el 26 d'abril del 1912 està amb els municipis (a Maó), la empresa Estruuch i representants de la vida social i económica insular per la presentació del projecte, ja redactat. A partir d'aquí, res més se sap que a l'illa hi ha carreteres, una, la Me 1, passant pel costat del que anava a ser el ferrocarril.
El pròxim post, les característiques tècniques de la línia projectada. (potser l'últim post del projecte).
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Per què no es va acabar fent?
I se saben les causes concretes per les quals el projecte va quedar descartat?
(Se suposa que falta de perspectiva econòmica, però no està de més dilucidar-ho amb detall.)
(Se suposa que falta de perspectiva econòmica, però no està de més dilucidar-ho amb detall.)
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- BB9200
- N8
- Posts: 748
- Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
- Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
- Contact:
Re: Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer
No, no se saben. Si de fet, el projecte estava redactat i tot. També és cert que en aquella època hi havia molts projectes de ferrocarrils secundaris que no es van fer.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Per què no es va acabar fent?
La gran majoria de projectes que no es van portar a terme van ser precisament per això, per no trobar prou suport econòmic. Dit d'altra manera, ningú volia invertir-hi ja que no se'n veia la rendibilitat.Guigui wrote:I se saben les causes concretes per les quals el projecte va quedar descartat?
(Se suposa que falta de perspectiva econòmica, però no està de més dilucidar-ho amb detall.)
El temps ha portat la raó en la majoria de casos als que no van voler invertir, ja que fins i tot la majora dels que sí es van fer van acabar també amb problemes económics que els van fer desaparèixer o haver de pasar a mans públiques.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- He2/2
- N4
- Posts: 63
- Joined: Wednesday 28/09/2005 23:00
- Location: Viladecavalls (Vallès Occidental)
- Contact:
Re: Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer
Podeu consultar els següents enllaços:
http://www.grijalvo.com/Baulies/Ferroca ... orca_1.htm
http://www.aj-esmercadal.org/WebEditor/ ... MEN005.pdf
Pel que fa al traçat previst, s'ha dit que seguia el de la carretera ME1. En realitat entra Maó i Es Mecadal havia d'anar un amica més al nord, seguint aproximadament l'anomenat Camí de'n Kane.
http://www.grijalvo.com/Baulies/Ferroca ... orca_1.htm
http://www.aj-esmercadal.org/WebEditor/ ... MEN005.pdf
Pel que fa al traçat previst, s'ha dit que seguia el de la carretera ME1. En realitat entra Maó i Es Mecadal havia d'anar un amica més al nord, seguint aproximadament l'anomenat Camí de'n Kane.
Re: Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer
Menorca seria el lloc ideal a on construir-hi una línia de Tren Tram.
Re: Ferrocarril a Menorca que no es va arribar a fer
Estic segur que aquesta línia, si s0hagués fet, s'hauria tancat durant l'etapa negra de FEVE, als anys 60.
I sí, s'hi podria fer un tren-tram, però si ja bramen a Mallorca, o m'ho vull imaginar a Menorca.
I sí, s'hi podria fer un tren-tram, però si ja bramen a Mallorca, o m'ho vull imaginar a Menorca.