Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Bé, aquests dies he estat al Sen Fermín, i (com no?) he trobat un moment per visitar l'estació de tren. Res de l'altre món; trens de mercaderies... segons els horaris els trens que per allà hi circulen són, o trens Alvia, Talgo o Regionals (de fet vaig veure estacionat en unes toperes en sentit Zaragoza i Barcelona un automotor Regional -432?-). També vaig veure arribar el que dedueixo que seria el nou "Alvia Pío Baroja" (apreciar ironía...) en destinació Barcelona Sants. Va entrar per la via 1. Dedueixo que això deu ser degut a que per aquell país en els trams de vía doble s'hi circula per l'esquerra. I bé... dedueixo que aquesta deu ser la línia Madrid - Irún / Hendaya (encara que igualment no acabo de tenir no tinc molt clar per on passa aquesta, exactament).
També segons el mapa de les vies de la península ibèrica penjat a l'interior de l'estació, no hi constava que hi hagués cap més línia per allà a la vora que la que donava servei a la present estació. No obstant, uns mil metres més enllà de la mateixa estació, seguint per la carretera que s'allunya del centre de la ciutat cap a la població veïna (l'estació d'Iruña es troba a pocs metres del límit del terme municipal de la ciutat) hi vaig veure una altra línia, en via única, per on hi vaig arribar a veure circular una 432 i un tren de mercaderies. Tot i que en cap dels dos casos, semblava que els trens anéssin a parar a cap estació, veient la velocitat a la qual circulaven, en un primer moment no em vaig adonar de que les vies de l'estació, i la següent via única poguéssin ser dues línies diferents.
En resum: quines són les linies que passen per allà exactament? Són dues línies diferents? És possible que formin part d'una mateixa línia i que l'una sigui un bypass de l'altra?
Aquí ho deixo. Un, dos, tres... respongui otra ves
També segons el mapa de les vies de la península ibèrica penjat a l'interior de l'estació, no hi constava que hi hagués cap més línia per allà a la vora que la que donava servei a la present estació. No obstant, uns mil metres més enllà de la mateixa estació, seguint per la carretera que s'allunya del centre de la ciutat cap a la població veïna (l'estació d'Iruña es troba a pocs metres del límit del terme municipal de la ciutat) hi vaig veure una altra línia, en via única, per on hi vaig arribar a veure circular una 432 i un tren de mercaderies. Tot i que en cap dels dos casos, semblava que els trens anéssin a parar a cap estació, veient la velocitat a la qual circulaven, en un primer moment no em vaig adonar de que les vies de l'estació, i la següent via única poguéssin ser dues línies diferents.
En resum: quines són les linies que passen per allà exactament? Són dues línies diferents? És possible que formin part d'una mateixa línia i que l'una sigui un bypass de l'altra?
Aquí ho deixo. Un, dos, tres... respongui otra ves
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Per Iruña, també coneguda per Pamplona hi passa només una línia que va de Castejón de Ebro fins a Altsasu, tota ella de via única, és una línia amb un tràfic de viatgers força feble, el de mercaderies tampc és que sigui espectacular.
Els serveis que hi ha són Alvia amb Madrid i els Alvia Barcelona Irun, Barcelona-Vigo i el Talgo III Barcelona-Irun Hendaia tot i que s'ha incrementat en els darrers anys les expedicions de llarga distància per connectar amb Madrid des de la posada en marxa de la línia d'alta velocitat, millorant el temps al deixar de passar els trens per Saragossa, cosa que per altra banda ha estat perjudicial de cara a transbords i és previsible que pugui millorar.
Pel que fa als regionals només hi ha uns testimonials trens amb Saragossa i amb Vitoria ja que malhauradament el tren difícilment pot competir tal com està amb la modrna xarxa d'autopistes i l'autocar freqüent i barat.
La línia és de via única per tant no es circula ni per la dreta ni per l'esquerra i a les estacions normalment els trens estacionen a la via principal. Tot i amb això aquesta línia pertanyia a la companyia del Nord i es va concebre situant la senyalització a l'esquerra de la via en aquell moment la senyalització moderna d'adif no sabria dir amb seguretat si està situada a la dreta o l'esquerra de la via.
És un altre dels molts llocs d'Espanya on la carretera ha guanyat de llarg la partida al tren.
Els serveis que hi ha són Alvia amb Madrid i els Alvia Barcelona Irun, Barcelona-Vigo i el Talgo III Barcelona-Irun Hendaia tot i que s'ha incrementat en els darrers anys les expedicions de llarga distància per connectar amb Madrid des de la posada en marxa de la línia d'alta velocitat, millorant el temps al deixar de passar els trens per Saragossa, cosa que per altra banda ha estat perjudicial de cara a transbords i és previsible que pugui millorar.
Pel que fa als regionals només hi ha uns testimonials trens amb Saragossa i amb Vitoria ja que malhauradament el tren difícilment pot competir tal com està amb la modrna xarxa d'autopistes i l'autocar freqüent i barat.
La línia és de via única per tant no es circula ni per la dreta ni per l'esquerra i a les estacions normalment els trens estacionen a la via principal. Tot i amb això aquesta línia pertanyia a la companyia del Nord i es va concebre situant la senyalització a l'esquerra de la via en aquell moment la senyalització moderna d'adif no sabria dir amb seguretat si està situada a la dreta o l'esquerra de la via.
És un altre dels molts llocs d'Espanya on la carretera ha guanyat de llarg la partida al tren.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
I què m'en potsdir de la via que va pels afores? És un bypass potser?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Madrid-Pamplona i Madrid-Hendaia
No. La línia principal de Madrid a Hendaia passa per Valladolid (la d'Aranda ha caigut força en desús, tot i ser més curta), Burgos, Miranda de Ebro i Vitòria. Els trens de Madrid a Pamplona no passen d'allí.Jordi Freixas wrote: I bé... dedueixo que aquesta deu ser la línia Madrid - Irún / Hendaya (encara que igualment no acabo de tenir no tinc molt clar per on passa aquesta, exactament).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
A Pamplona el q hi ha és un bucle (l'estació és el punt groc), per tant et pot haver semblat q uns metres més enllà hi hagués una altra línia amb trens a tota velocitat, però és la mateixa q es recargola...
Això té els dies comptats pq ja està en construcció una variant de traçat (la línia blava), tot l'antic traçat amb el bucle pel barri de San Jorge es desmantella, i l'estació es trasllada al sud de la ciutat (el punt blau) a la zona de Echavacoiz, prop del nou hospital universitari, Zizur, la ronda oest, el parc tecnològic, etc etc.
Echavacoiz també serà l'estació d'alta velocitat, primer nomès com a estació terme de la LAV des de l'Aragó q arriba des del sud i més tard també passant cap al nord quan es completi la connexió amb l'Y Basca a Ezkio-Itsaso.
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Efectivament, això ja quadra més. Però... no quedarà molt als afores la nova estació?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Estació als afores
Menys que a Tarragona i Guadalajara, per posar dos famosos exemples perpetrats pels mateixos autors dels fets.Jordi Freixas wrote:Però... no quedarà molt als afores la nova estació?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Com a Figueres - Vilafant potser?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Vilafant, per a comparar
Vilafant queda 2,5 km fora del centre de Figueres. En el cas de Pamplona, diria que en són més, però també cal dir que el nucli urbà és força més gran.Jordi Freixas wrote:Com a Figueres - Vilafant potser?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Doncs més o menys com la nova estació de Burgos - Rosa de Lima...
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
M´encanta. Així almenys hi haurà una altra ciutat amb una estació a prendre pel sac...
Proposo que Barcelona-Sants es traslladi a Begues i Madrid-Atocha a Titulcia.
Proposo que Barcelona-Sants es traslladi a Begues i Madrid-Atocha a Titulcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Primer pas
De moment, El Prat Aeroport ja s'ha traslladat al Prat "Intermodal".437.001 wrote:Proposo que Barcelona-Sants es traslladi a Begues i Madrid-Atocha a Titulcia.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Quantes línies hi passen per Iruña i el voltant?
Per cert a qui vagi a Pamplona, de Pamplona hi sortien dues línies de via estreta, una cap a Lekunberri, Andoain i Lasarte-Oria (anomenada Plazaola, i que en part és una via verda), i una altra cap a Aoiz i Sangüesa. Em sembla que l´estació es situava al carrer Conde Rodezno (o Rodeno?). La FEVE les va tancar els anys 50/60... La línia Pamplona-Aoiz/Sangüesa estava electrificada, i actualment en part és també una via verda (la zona de la Foz de Lumbier, almenys).
A Navarra, però sense arribar a Pamplona, hi havia dues altres línies de via estreta: el Vasco-Navarro (en el tram Vitoria-Estella) i la línia Irun-Elizondo. Tancades també als anys 50/60 i en part convertides en via verda...
A Navarra, però sense arribar a Pamplona, hi havia dues altres línies de via estreta: el Vasco-Navarro (en el tram Vitoria-Estella) i la línia Irun-Elizondo. Tancades també als anys 50/60 i en part convertides en via verda...