BB9200 wrote:Jordi Freixas wrote:En tot cas, voldràs dir que l'empenen o la remolquen, no? O és que potser les elèctriques disposen de comandament múltiple? (la qual cosa permetria per exemple, comandar la composició des de la mateixa llevaneus, malgrat que la tracció continuaria essent exercida per la locomotora).
Comencem per aquí. Per la fotografia, la màquina de més enrere podria empènyer les 2, una original i la llevaneus, o bé una màquina remolca a una i dóna energia a la llevaneus a la vegada. Això és perfectament factible. Ja escanejaré més fotos, que en tinc per temps, però en una biblioteca em temo que...
Ehm.... no sé quina potència deuran tenir aquestes locomotores, però si no ténen comandament múltiple, dubto que això sigui factible. I a més... què vols que et digui? No ho acabo de veure necessari i és complicar-se molt la vida.
Per això et torno a preguntar: tens constància de que mitjançant la tracció d'una locomotora acoplada, es pugui comandar un tren des de la mateixa cabina de la llevaneus?
BB9200 wrote:Jordi Freixas wrote:Per maletes encara. Però el tema menjar i altres, jo ho deixaria per els vagons grocs i els vagons frigorífics, que per això hi són. A més, ja he dit abans que el vagó K continua operatiu (abans tenia una amiga que va treballar a la hípica durant un estiu).
O per correu
.
Sí. L'hi afegim un pantògraf i el podem fer servir per a transportar correus electrònics
BB9200 wrote:La qüestió és que sí que és cert que el K54 circula, però hi ha l'altre, que es pot comprovar que s'està caient a trossos, dit literalment.
D'acord. Però en cas d'acoplar el vagó de vora baixa (em semla que es diu així), més enllà de l'estríctament decoratiu no sé jo si podria servir d'alguna cosa actualment. Potser a l'hivern per transportar els esquís, tal i com es feia antigament...
BB9200 wrote:Jordi Freixas wrote:Entenc què vols dir. Pero pensa que el disseny de la locomotora implica que la seva estètica pateixi canvis que a vegades resulten inevitables (en altres casos, en canvi... sí, són completament evitables). Però perquè entenguis el que em vinc a referir concretament amb el terme real del DISSENY. Moltes vegades, el terme disseny es ven com si es tractés única i exclusivament de la part estètica de l'article en qüestió (article que tant pot tractar-se d'una locomotora, un automòvil, una cadira, o un minipimer). Això és completament fals, però el pitjor de tot és que la major part de la gent, ho entén així per defecte. El que realment s'ha d'entendre com a disseny de l'article en qüestió, és tot ell en sí mateix; mirant la part estètica, però també i sobretot, la part funcional, que en aquest cas seria la mecànica de la locomotora. Això fa que, davant de la modernització de l'any 1989, a les elèctriques hi apareguéssin elements estètics nous, com el mateix pantògraf, les reixes de ventilació del costat Núria, o els llums de gàlib (em sembla que més aviat són els llums de marxa enrere, però no n'estic segur).
És per a tot això que el que comentes de la part estètica exterior és fins a cert punt... relatiu.
Completament cert, però si tant insisteixo en la part del pantògraf és que no pega en una locomotora el estil actual, i menys encara el fet que parlem històrics i fins i tot de possibilitat major de manteniment.
Precísament en el tema de
"l'estil actual" és a on jo volia arribar. Pensa que en el moment de canviar-li el pantògraf es deurien plantejar altres condicionants tècnics més enllà del que pugui ser purament estètic. Però com que jo no sóc mecànic, prefereixo deixar aquest tema en interrogant.
De totes maneres, si ens posem a parlar de si "pega" o no "pega", jo prefereixo infinítament les elèctriques de Núria amb pantògraf "modern" abans que sense anar més lluny, la reforma exterior que s'els hi va fer als Beh 4/8.
BB9200 wrote:Per la decoració original, per mantenir el producte, és bastant necessari. No dic que estigui com la E3 (ex E2), que per cert he descobert el motiu del canvi de decoració, va ser perquè per el mal estat de la E2 antigua es va donar de baixa (de fet, només tenia la decoració FGC, ja ficaré una foto). No la va remodelar Rocafort per aquesta qüestió
De fet, ja vaig dir que FGC ha respectat a grans trets, i de fet, ha fet seu l'esquema de pintura original; l'única cosa que s'hi va fer quan va passar de FMGP a FGC va ser millorar-li els acabats i canviar el logo.
Però sobre el tema pintura, tot és discutir-ho.
Ah! I sobre el canvi de numeració, ja m'has respost un dubte que tenia
. Si en tant mal estat es troba la E2, potser seria qüestió de modernitzar-la també (encara que fós de manera diferent a les altres 3).
BB9200 wrote:i, per les mateixes raons que es va fer el canvi de numeració entre la 1002 i la 1006 Ripolleses, per part de FGC i tèrminis funcionals es va decidir de fer d'aquesta manera l'administració de numeració.
Ara m'he perdut: quines unitats són les 1002 i 1006 Ripolleses?
BB9200 wrote:Jordi Freixas wrote:Una altra cosa seria que per poguer ser comandades, vagin sempre amb ajudant, tal i com era abans.
Et dic jo que no seria cap problema tornar a posar un ajudant. De fet, en aquestes locomotores no les pot conduïr fàcilment un sol home.
Però precísament per això, al ser modernitzades s'els va modificar el frontal perquè el maquinista pogués comandar la màquina sense cap ajudant.
BB9200 wrote:Jo penso una cosa: És important també tenir en compte el Cotxe Saló. Si bé és cert que serveix per casaments i tal, potser seria necessari ficar-ho en determinats dies, a part potser del tren de Reis, ara desaparegut de la forma antigua i fet per automotor, pagant uns 15 euros més per viatjar-hi en ell.
Per això ja hi han els viatges d'època que, en ser remolcats per un automotor suposen en sí un frau. Més encara quan en certa ocasió, i davant de la meva queixa de que en temporada baixa no hi hagin més trens cap a Núria més enllà de les 5 de la tarda, el mateix cap d'explotació del Cremallera de Núria em va respondre que donat que no és una franja horaria rendible (en la qual en molts casos no hi pujava ningú) el tren que hi havia es va treure "perquè costa diners moure un tren".
BB9200 wrote:I d'altra banda, abans caldria contratar personal per fer això. No només per la restauració, sinó pel fet de maquinistes, ajudants, guies de viatge, etc. Això també ajudaria a la economia de la zona, la creació de treball.
Aquí ja entrem en un tema més delicat. De fer, es podria fer de moltes maneres, però aquest no és un tema que es pugui decidir en un fòrum, crec jo.