Cremallera de Núria

Per a tot tipus de material rodant, avistaments, seguiments, etc. de qualsevol empresa ferroviària (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Para todo tipo de material rodante, avistamientos, seguimientos, etc. de cualquier empresa ferroviaria (RENFE, FGC, TMB, TRAM...).
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

marc wrote:El cotxe cinema, és facilment recuperable, ja que només se li han tapat les finestres amb uns plafons del material que hi ha a l'interior, i si no vaig errat els seus seients encara els guarden, però com que es voldria recuperar l'interior original, així hi ha menys feina, ja és buit de dins :)
Jo particularment, en la mateixa línia del que deia sobre les locomotores de fer-ne dues de cada, també sóc partidari de deixar cotxes de viatgers en cadascuna de les seves tres versions; primera classe, segona classe, i reformada.
marc wrote:Pel que fa a les locomotore, jo crec més important restaurar-ne la part mecànica (causant de la seva desgracia i inutilitzaió), que no pas la part estetica. Si els de barcelona no saben distingir un 1000 d'un 1100 o un 8000 d'un 8100, si no els ho dius tampoc notaran la diferencia entre les locomotores restaurades o no.
Hi estic d'acord, però no s'hauria de descartar aquesta possiblitat per de cara a una segona fase.
marc wrote:A part, si les deixes com les originals pel què fa a finestres, com pel que fa a comandament de conducció, no te les deixarien utilitzar (mira com ha acabat la E3), ja que no tenen prou visivilitat pel costat Núria, ni disposen d'home mort, entre altres elements basics.
Home, la meva idea anava més encaminada a la part estètica que no pas la mecànica. Perquè es vegi més clar, adjunto dues fotos de TrensCat com a exemple:

Elèctrica reformada:
Image
Image

Elèctrica sense reformar:
Image
Image

A part de la qüestió de les finestres en sentit Núria i el pantògraf, hi ha el redisseny de l'hermetisme de les finestres en general, i la xapa, que en la sea versió antiga sembla que fóssin varies peces enlloc d'una, com en la versió reformada. Algun entès/a em podria aclarir perquè en la versió original, la xapa de la locomotora estava composada per varies peces enlloc d'una?

Totes quatre locomotores haurien de quedar homologables i homologades per a poguer circular.

EDITO:

Per cert, a on puc trobar imatges dels cotxes de viatgers amb l'interiorisme original, per fer-m'en una idea de com eren?
Last edited by Jordi Freixas on Monday 10/08/2009 14:13, edited 1 time in total.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Ah! I entre un tema i un altre, una matització que volia fer i que se m'havia anat passant:
BB9200 wrote:Les triples traccions? La llevaneus històrica i 2 locomotores de les originals.
Sobre això de la triple tracció ja ho discutirem en un altre moment perquè ara no és gent prioritari, però igual que la llevaneus L09, l'antiga tampoc té tracció propia; el pantògraf es per alimentar els motors que necessita la màquina per a poder treballar.

Però ara tampoc et sabria dir com funcionava aquesta màquina exactament. Només sé que no anava amb tracció propia.
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Notícies cremallera Núria

Post by marc »

Home, la meva idea anava més encaminada a la part estètica que no pas la mecànica. Perquè es vegi més clar, adjunto dues fotos de TrensCat com a exemple:
Estic completament d'acord amb la teva idea, però hauria de fer-se en una segona fase, ja que si no aquesta remodelació encariria un projece inicial que ja es car de per si. Crec personalment, i no se si ho compartireu, que és mes prioritari salbar i fer circular cotxes i locomotores, i per això és imprescindible que siguin fiables mecanicament, en cas contrari FGC i la direcció de vall de Núria no us deixarà circular.
De nou al FTC
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

image.jpg
En quant a la llevaneus, encara que anés per endavant, les 2 locomotores del darrere li donen l'energia. La foto de dalt n'çes un exemple.
En quant al furgó K54 o el K53 (em sembla que aquesta és la numeració), serviria per transportar les maletes, o menjar, o qualsevol utilitat relacionada amb el tren històric. La qüestió és que és original perquè es feia servir com a Tren Correu.
No sé l'estat del cotxe de Ribes, ni tampoc si és fàcilment recuperable, la veritat.
marc wrote:i per això és imprescindible que siguin fiables mecanicament,
Això ja ho compto jo. Però per tal que sigui un tren històric, és important alguna cosa que es catalogui per fora. Els pantògrafs tipus antic, la decoració original és almenys coses originals importants. I un manteniment de la mecànica encara més, és clar.
En el tema finestres, el únic que ho nota, en la meva opinió, són els maquinistes, en tot cas els cotxes originals sí tindrien que tenir les finestres practicables.

Tema cotxes: Et puc avançar que el de central de reserves està igual de transformat (tot canviat) que el cotxe cinema. N'és un altre, jo a part he comptat el de monistrol, que segur que està més que vandalitzat.
El cotxe 29, és això: Una simple remodelació de carroceria, de la mateixa forma que li van ficar aquesta espècie de porta.
Tema locomotores: La E1, i la E4 no tenen problemes. La E3 (ex E2), i la E2 (ex E3), mentre que la primera només li falta alguna part mecànica i les finestres actuals de la E1 i E4. La E2 necessitaria primer un trasllat, després recuperar les vandalitzacions, el pantògraf original, revisió de la mecànica, etc.
Jordi Freixas wrote:Per cert, a on puc trobar imatges dels cotxes de viatgers amb l'interiorisme original, per fer-m'en una idea de com eren?
Ho sento, però d'aquest fantàstic llibre que tinc de Núria, no hi ha cap imatge de interiors, però això potser seria qüestió d'ampliacions.
Per cert, la numeració frontal de la E3, originalment en totes les locomotores no era alguna cosa més petita?
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

BB9200 wrote:
image.jpg
En quant a la llevaneus, encara que anés per endavant, les 2 locomotores del darrere li donen l'energia. La foto de dalt n'çes un exemple.
En tot cas, voldràs dir que l'empenen o la remolquen, no? O és que potser les elèctriques disposen de comandament múltiple? (la qual cosa permetria per exemple, comandar la composició des de la mateixa llevaneus, malgrat que la tracció continuaria essent exercida per la locomotora).
BB9200 wrote:En quant al furgó K54 o el K53 (em sembla que aquesta és la numeració), serviria per transportar les maletes, o menjar, o qualsevol utilitat relacionada amb el tren històric. La qüestió és que és original perquè es feia servir com a Tren Correu.
Per maletes encara. Però el tema menjar i altres, jo ho deixaria per els vagons grocs i els vagons frigorífics, que per això hi són. A més, ja he dit abans que el vagó K continua operatiu (abans tenia una amiga que va treballar a la hípica durant un estiu).
BB9200 wrote:Això ja ho compto jo. Però per tal que sigui un tren històric, és important alguna cosa que es catalogui per fora. Els pantògrafs tipus antic, la decoració original és almenys coses originals importants. I un manteniment de la mecànica encara més, és clar.
Entenc què vols dir. Pero pensa que el disseny de la locomotora implica que la seva estètica pateixi canvis que a vegades resulten inevitables (en altres casos, en canvi... sí, són completament evitables). Però perquè entenguis el que em vinc a referir concretament amb el terme real del DISSENY. Moltes vegades, el terme disseny es ven com si es tractés única i exclusivament de la part estètica de l'article en qüestió (article que tant pot tractar-se d'una locomotora, un automòvil, una cadira, o un minipimer). Això és completament fals, però el pitjor de tot és que la major part de la gent, ho entén així per defecte. El que realment s'ha d'entendre com a disseny de l'article en qüestió, és tot ell en sí mateix; mirant la part estètica, però també i sobretot, la part funcional, que en aquest cas seria la mecànica de la locomotora. Això fa que, davant de la modernització de l'any 1989, a les elèctriques hi apareguéssin elements estètics nous, com el mateix pantògraf, les reixes de ventilació del costat Núria, o els llums de gàlib (em sembla que més aviat són els llums de marxa enrere, però no n'estic segur).

És per a tot això que el que comentes de la part estètica exterior és fins a cert punt... relatiu.

PD: Jo no sóc dissenyador industrial, però sí que em dedico al disseny gràfic (i si algú em dóna feina ja serà la repera... Image)
BB9200 wrote:En el tema finestres, el únic que ho nota, en la meva opinió, són els maquinistes, en tot cas els cotxes originals sí tindrien que tenir les finestres practicables.
Pel que fa al tema de les finestres, el problema no és que els maquinistes "siguin els únics que noten la dificultat de visibilitat"; el problema és precísament que tenen problemes de visibilitat.

Una altra cosa seria que per poguer ser comandades, vagin sempre amb ajudant, tal i com era abans.

Pel que fa als cotxes, evidentment tots els cotxes han de tenir les finestres practicables.

I bé... ara he de marxar. Quan torni, acabo de "quotejar-te" el missatge, jejeje... au fins ara!
Last edited by Jordi Freixas on Monday 10/08/2009 19:00, edited 1 time in total.
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

Jordi Freixas wrote:En tot cas, voldràs dir que l'empenen o la remolquen, no? O és que potser les elèctriques disposen de comandament múltiple? (la qual cosa permetria per exemple, comandar la composició des de la mateixa llevaneus, malgrat que la tracció continuaria essent exercida per la locomotora).
Comencem per aquí. Per la fotografia, la màquina de més enrere podria empènyer les 2, una original i la llevaneus, o bé una màquina remolca a una i dóna energia a la llevaneus a la vegada. Això és perfectament factible. Ja escanejaré més fotos, que en tinc per temps, però en una biblioteca em temo que...
Jordi Freixas wrote:Per maletes encara. Però el tema menjar i altres, jo ho deixaria per els vagons grocs i els vagons frigorífics, que per això hi són. A més, ja he dit abans que el vagó K continua operatiu (abans tenia una amiga que va treballar a la hípica durant un estiu).
O per correu :) . La qüestió és que sí que és cert que el K54 circula, però hi ha l'altre, que es pot comprovar que s'està caient a trossos, dit literalment.
Jordi Freixas wrote:Entenc què vols dir. Pero pensa que el disseny de la locomotora implica que la seva estètica pateixi canvis que a vegades resulten inevitables (en altres casos, en canvi... sí, són completament evitables). Però perquè entenguis el que em vinc a referir concretament amb el terme real del DISSENY. Moltes vegades, el terme disseny es ven com si es tractés única i exclusivament de la part estètica de l'article en qüestió (article que tant pot tractar-se d'una locomotora, un automòvil, una cadira, o un minipimer). Això és completament fals, però el pitjor de tot és que la major part de la gent, ho entén així per defecte. El que realment s'ha d'entendre com a disseny de l'article en qüestió, és tot ell en sí mateix; mirant la part estètica, però també i sobretot, la part funcional, que en aquest cas seria la mecànica de la locomotora. Això fa que, davant de la modernització de l'any 1989, a les elèctriques hi apareguéssin elements estètics nous, com el mateix pantògraf, les reixes de ventilació del costat Núria, o els llums de gàlib (em sembla que més aviat són els llums de marxa enrere, però no n'estic segur).

És per a tot això que el que comentes de la part estètica exterior és fins a cert punt... relatiu.
Completament cert, però si tant insisteixo en la part del pantògraf és que no pega en una locomotora el estil actual, i menys encara el fet que parlem històrics i fins i tot de possibilitat major de manteniment.
Per la decoració original, per mantenir el producte, és bastant necessari. No dic que estigui com la E3 (ex E2), que per cert he descobert el motiu del canvi de decoració, va ser perquè per el mal estat de la E2 antigua es va donar de baixa (de fet, només tenia la decoració FGC, ja ficaré una foto). No la va remodelar Rocafort per aquesta qüestió i, per les mateixes raons que es va fer el canvi de numeració entre la 1002 i la 1006 Ripolleses, per part de FGC i tèrminis funcionals es va decidir de fer d'aquesta manera l'administració de numeració.
Jordi Freixas wrote:Una altra cosa seria que per poguer ser comandades, vagin sempre amb ajudant, tal i com era abans.
Et dic jo que no seria cap problema tornar a posar un ajudant. De fet, en aquestes locomotores no les pot conduïr fàcilment un sol home.
Jo penso una cosa: És important també tenir en compte el Cotxe Saló. Si bé és cert que serveix per casaments i tal, potser seria necessari ficar-ho en determinats dies, a part potser del tren de Reis, ara desaparegut de la forma antigua i fet per automotor, pagant uns 15 euros més per viatjar-hi en ell.
I d'altra banda, abans caldria contratar personal per fer això. No només per la restauració, sinó pel fet de maquinistes, ajudants, guies de viatge, etc. Això també ajudaria a la economia de la zona, la creació de treball.
Jordi Freixas wrote:I bé... ara he de marxar. Quan torni, acabo de "quotejar-te" el missatge, jejeje... au fins ara!
Bufff, ja em puc anar preparant els Messersmiths i els Stadler :D .
Vaja, seguiria parlant, però tinc que fer coses amb el bloc ara, que sinó no el tindré preparat.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Ja he tornat (jua jua jua...). Continuem:
BB9200 wrote:Tema cotxes: Et puc avançar que el de central de reserves està igual de transformat (tot canviat) que el cotxe cinema. N'és un altre, jo a part he comptat el de monistrol, que segur que està més que vandalitzat.
Sigui com sigui, jo també l'havia comptat aquest cotxe. Tot i així actualment només queden 3 coxes en estat original (entenent original, com a estat de la reforma de 1989).
BB9200 wrote:El cotxe 29, és això: Una simple remodelació de carroceria, de la mateixa forma que li van ficar aquesta espècie de porta.
Sí. Però continuo tinguent el dubte de si realment, el servei d'explotació del Cremallera de Núria en podria prescindir a fi de recuperar un vagó de vatgers. Però abans que res, estaria bé que algun entès matitzés el motiu pel qual se li van acoplar aquestes portes centrals al vagó.

I una altra cosa que aniria bé saber: què s'en va fer dels antics interiorismes dels vagons? Se sap si ho van llençar o si és que està guardat per algun lloc?
BB9200 wrote:Tema locomotores: La E1, i la E4 no tenen problemes.
De fet, de cara a la meva idea del "dues de cada", jo aprofitaria i deixaria la E1 i la E4 en estat de reforma. Mentre que la E3 encara conserva l'estat original, es podria aprofitar també la E2 per tornar-la al seu estat d'origen. Tot i que no per això s'hauria d'obviar les condicionants tècniques que afectin l'apartat estètic.
BB9200 wrote:La E3 (ex E2), i la E2 (ex E3), mentre que la primera només li falta alguna part mecànica i les finestres actuals de la E1 i E4.
Amb això tinc un dubte. Per què s'els hi va canviar la numeració a aquestes dues locomotores?
BB9200 wrote:La E2 necessitaria primer un trasllat, després recuperar les vandalitzacions, el pantògraf original, revisió de la mecànica, etc.
Vandalitzacions et refereixes a gamberrades? Realment pateix desperfectes el material de Monistrol?
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Per cert, a on puc trobar imatges dels cotxes de viatgers amb l'interiorisme original, per fer-m'en una idea de com eren?
Ho sento, però d'aquest fantàstic llibre que tinc de Núria, no hi ha cap imatge de interiors, però això potser seria qüestió d'ampliacions.
I per internet no hi ha res? Per alguna banda o altra han d'havr-hi fotos antigues de l'interior dels vagons...
BB9200 wrote:Per cert, la numeració frontal de la E3, originalment en totes les locomotores no era alguna cosa més petita?
Ara mateix no t'ho sabria dir, però el més llògic seria que fós precísament al revers, ja que des que van ser les locomotores repintades com a FGC, el número del frontal comparteix espai amb el logo (cosa que per cert, ja us dic ara que si de mi depengués, això ho canviaria).
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

Jo també vaig per passos:
Jordi Freixas wrote:Amb això tinc un dubte. Per què s'els hi va canviar la numeració a aquestes dues locomotores?
Per la mateixa raó que se'ls va canviar la numeració a la 1006 i 1002. Per qüestions tècniques. La E2 passava a l'estat de baixa pel seu mal estat, que Rocafort va decidir no reformar-la. Quan escaneji l'article Carril que ho cita, i una imatge de la E2 en els seus últims temps es veurà més clar.
Jordi Freixas wrote:Vandalitzacions et refereixes a gamberrades? Realment pateix desperfectes el material de Monistrol?
Si pateix gamberrades, algun vidre estarà trencat. Exactament, em refereixo a gamberrades.
Jordi Freixas wrote:Ara mateix no t'ho sabria dir, però el més llògic seria que fós precísament al revers, ja que des que van ser les locomotores repintades com a FGC, el número del frontal comparteix espai amb el logo (cosa que per cert, ja us dic ara que si de mi depengués, això ho canviaria).
Completament d'acord. Això ho he comprovat i evidentment era bastant més petit, no es correspon amb l'original.
Jordi Freixas wrote:Sigui com sigui, jo també l'havia comptat aquest cotxe. Tot i així actualment només queden 3 coxes en estat original (entenent original, com a estat de la reforma de 1989).
Personalment, si fem la reforma del segle al cotxe cinema, al central de reserves, remodelem el de Monistrol exposat, comptem amb el que té la porta central, amb el cotxe saló, tenim 8 cotxes, 7 en realitat descomptant el cotxe Saló. Perquè les comptes em quadrin, em falta un.

El tema dels seients originals: Si els guarden (cosa que dubto), els aprofitem, i si no, en fem rèpliques, així de clar.
Jo compto que tot això tindria que començar per la E3 (en realitat E2), 2 cotxes i el furgó 21. I després, en funció de la demanda, anem incorporant més trens històrics.

I com que avui no disposo d'informació com fotografies, etc. No puc opinar massa cosa, però així ho crec.

Vaja, crec que només faré servir els Stadler :D .
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:En tot cas, voldràs dir que l'empenen o la remolquen, no? O és que potser les elèctriques disposen de comandament múltiple? (la qual cosa permetria per exemple, comandar la composició des de la mateixa llevaneus, malgrat que la tracció continuaria essent exercida per la locomotora).
Comencem per aquí. Per la fotografia, la màquina de més enrere podria empènyer les 2, una original i la llevaneus, o bé una màquina remolca a una i dóna energia a la llevaneus a la vegada. Això és perfectament factible. Ja escanejaré més fotos, que en tinc per temps, però en una biblioteca em temo que...
Ehm.... no sé quina potència deuran tenir aquestes locomotores, però si no ténen comandament múltiple, dubto que això sigui factible. I a més... què vols que et digui? No ho acabo de veure necessari i és complicar-se molt la vida.

Per això et torno a preguntar: tens constància de que mitjançant la tracció d'una locomotora acoplada, es pugui comandar un tren des de la mateixa cabina de la llevaneus?
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Per maletes encara. Però el tema menjar i altres, jo ho deixaria per els vagons grocs i els vagons frigorífics, que per això hi són. A més, ja he dit abans que el vagó K continua operatiu (abans tenia una amiga que va treballar a la hípica durant un estiu).
O per correu :) .
Sí. L'hi afegim un pantògraf i el podem fer servir per a transportar correus electrònics xD xD xD
BB9200 wrote:La qüestió és que sí que és cert que el K54 circula, però hi ha l'altre, que es pot comprovar que s'està caient a trossos, dit literalment.
D'acord. Però en cas d'acoplar el vagó de vora baixa (em semla que es diu així), més enllà de l'estríctament decoratiu no sé jo si podria servir d'alguna cosa actualment. Potser a l'hivern per transportar els esquís, tal i com es feia antigament...
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Entenc què vols dir. Pero pensa que el disseny de la locomotora implica que la seva estètica pateixi canvis que a vegades resulten inevitables (en altres casos, en canvi... sí, són completament evitables). Però perquè entenguis el que em vinc a referir concretament amb el terme real del DISSENY. Moltes vegades, el terme disseny es ven com si es tractés única i exclusivament de la part estètica de l'article en qüestió (article que tant pot tractar-se d'una locomotora, un automòvil, una cadira, o un minipimer). Això és completament fals, però el pitjor de tot és que la major part de la gent, ho entén així per defecte. El que realment s'ha d'entendre com a disseny de l'article en qüestió, és tot ell en sí mateix; mirant la part estètica, però també i sobretot, la part funcional, que en aquest cas seria la mecànica de la locomotora. Això fa que, davant de la modernització de l'any 1989, a les elèctriques hi apareguéssin elements estètics nous, com el mateix pantògraf, les reixes de ventilació del costat Núria, o els llums de gàlib (em sembla que més aviat són els llums de marxa enrere, però no n'estic segur).

És per a tot això que el que comentes de la part estètica exterior és fins a cert punt... relatiu.
Completament cert, però si tant insisteixo en la part del pantògraf és que no pega en una locomotora el estil actual, i menys encara el fet que parlem històrics i fins i tot de possibilitat major de manteniment.
Precísament en el tema de "l'estil actual" és a on jo volia arribar. Pensa que en el moment de canviar-li el pantògraf es deurien plantejar altres condicionants tècnics més enllà del que pugui ser purament estètic. Però com que jo no sóc mecànic, prefereixo deixar aquest tema en interrogant.

De totes maneres, si ens posem a parlar de si "pega" o no "pega", jo prefereixo infinítament les elèctriques de Núria amb pantògraf "modern" abans que sense anar més lluny, la reforma exterior que s'els hi va fer als Beh 4/8.
BB9200 wrote:Per la decoració original, per mantenir el producte, és bastant necessari. No dic que estigui com la E3 (ex E2), que per cert he descobert el motiu del canvi de decoració, va ser perquè per el mal estat de la E2 antigua es va donar de baixa (de fet, només tenia la decoració FGC, ja ficaré una foto). No la va remodelar Rocafort per aquesta qüestió
De fet, ja vaig dir que FGC ha respectat a grans trets, i de fet, ha fet seu l'esquema de pintura original; l'única cosa que s'hi va fer quan va passar de FMGP a FGC va ser millorar-li els acabats i canviar el logo.

Però sobre el tema pintura, tot és discutir-ho.

Ah! I sobre el canvi de numeració, ja m'has respost un dubte que tenia ;) . Si en tant mal estat es troba la E2, potser seria qüestió de modernitzar-la també (encara que fós de manera diferent a les altres 3).
BB9200 wrote:i, per les mateixes raons que es va fer el canvi de numeració entre la 1002 i la 1006 Ripolleses, per part de FGC i tèrminis funcionals es va decidir de fer d'aquesta manera l'administració de numeració.
Ara m'he perdut: quines unitats són les 1002 i 1006 Ripolleses? :?
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Una altra cosa seria que per poguer ser comandades, vagin sempre amb ajudant, tal i com era abans.
Et dic jo que no seria cap problema tornar a posar un ajudant. De fet, en aquestes locomotores no les pot conduïr fàcilment un sol home.
Però precísament per això, al ser modernitzades s'els va modificar el frontal perquè el maquinista pogués comandar la màquina sense cap ajudant.
BB9200 wrote:Jo penso una cosa: És important també tenir en compte el Cotxe Saló. Si bé és cert que serveix per casaments i tal, potser seria necessari ficar-ho en determinats dies, a part potser del tren de Reis, ara desaparegut de la forma antigua i fet per automotor, pagant uns 15 euros més per viatjar-hi en ell.
Per això ja hi han els viatges d'època que, en ser remolcats per un automotor suposen en sí un frau. Més encara quan en certa ocasió, i davant de la meva queixa de que en temporada baixa no hi hagin més trens cap a Núria més enllà de les 5 de la tarda, el mateix cap d'explotació del Cremallera de Núria em va respondre que donat que no és una franja horaria rendible (en la qual en molts casos no hi pujava ningú) el tren que hi havia es va treure "perquè costa diners moure un tren".
BB9200 wrote:I d'altra banda, abans caldria contratar personal per fer això. No només per la restauració, sinó pel fet de maquinistes, ajudants, guies de viatge, etc. Això també ajudaria a la economia de la zona, la creació de treball.
Aquí ja entrem en un tema més delicat. De fer, es podria fer de moltes maneres, però aquest no és un tema que es pugui decidir en un fòrum, crec jo.
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

Jordi Freixas wrote:Ehm.... no sé quina potència deuran tenir aquestes locomotores, però si no ténen comandament múltiple, dubto que això sigui factible. I a més... què vols que et digui? No ho acabo de veure necessari i és complicar-se molt la vida.

Per això et torno a preguntar: tens constància de que mitjançant la tracció d'una locomotora acoplada, es pugui comandar un tren des de la mateixa cabina de la llevaneus?
No, si es remodelen les locomotores originals, 2 d'elles, no hi hauria problema en adaptar-les a comandament múltiple.
Llavors, si s'utilitzés una per donar energia a la llevaneus, i l'altre com si sigués un cotxe, remolcat, parlaríem de triple tracció.
Jordi Freixas wrote:Sí. L'hi afegim un pantògraf i el podem fer servir per a transportar correus electrònics
I agafem els pantògrafs moderns, els transformem perquè donin cabuda a Wi-Fi, i ja està xD .
Jordi Freixas wrote:D'acord. Però en cas d'acoplar el vagó de vora baixa (em semla que es diu així), més enllà de l'estríctament decoratiu no sé jo si podria servir d'alguna cosa actualment. Potser a l'hivern per transportar els esquís, tal i com es feia antigament...
És que és un emblema de la línia. Es perdria una mica d'essència, encara que no tingui cap ús.
Jordi Freixas wrote:Ara m'he perdut: quines unitats són les 1002 i 1006 Ripolleses?
Són les 2 estado de Puigcerdà que hi ha a Ripoll, una oxi i l'altre plena de graffits. Perquè se'ls va canviar la numeració és perquè les he citat com a exemple.
Jordi Freixas wrote:Però precísament per això, al ser modernitzades s'els va modificar el frontal perquè el maquinista pogués comandar la màquina sense cap ajudant.
Doncs llavors deixem els frontals com estan, cap problema.
Jordi Freixas wrote:Aquí ja entrem en un tema més delicat. De fer, es podria fer de moltes maneres, però aquest no és un tema que es pugui decidir en un fòrum, crec jo.
Ho he citat més que res perquè FGC és una empresa de la Generalitat, i per tant, del Govern.
Jordi Freixas wrote:Precísament en el tema de "l'estil actual" és a on jo volia arribar. Pensa que en el moment de canviar-li el pantògraf es deurien plantejar altres condicionants tècnics més enllà del que pugui ser purament estètic. Però com que jo no sóc mecànic, prefereixo deixar aquest tema en interrogant.

De totes maneres, si ens posem a parlar de si "pega" o no "pega", jo prefereixo infinítament les elèctriques de Núria amb pantògraf "modern" abans que sense anar més lluny, la reforma exterior que s'els hi va fer als Beh 4/8.
Però és com deixar les BB9200 franceses del meu nick sense el seu característic pantògraf.

Demà segueixo, tanquen la biblioteca ;)
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Vandalitzacions et refereixes a gamberrades? Realment pateix desperfectes el material de Monistrol?
Si pateix gamberrades, algun vidre estarà trencat. Exactament, em refereixo a gamberrades.
Realment... els hi hauria de caure la cara de vergonya a FGC de fer el que han fet amb aquest material portant-lo allà.
BB9200 wrote:Personalment, si fem la reforma del segle al cotxe cinema, al central de reserves, remodelem el de Monistrol exposat, comptem amb el que té la porta central, amb el cotxe saló, tenim 8 cotxes, 7 en realitat descomptant el cotxe Saló. Perquè les comptes em quadrin, em falta un.
Torno a insistir en la necessitat de deixar-ne dos en estat de reforma de 1989; també és material històric.
BB9200 wrote:El tema dels seients originals: Si els guarden (cosa que dubto), els aprofitem, i si no, en fem rèpliques, així de clar.
De fet, una cosa que ja vaig plantejar a uns dies, és que es podrien construir rèpliques dels 3 cotxes que van ser desballestats a l'any 1983. D'aquesta manera, es podrien d'alguna manera... "recuperar".

I un altra cosa que podria fer FGC en absència futura del cotxe cinema (donat que l'hauriem recuperat :P ) i que personalment considero que per l'exposició podria quedar molt més autèntic seria construir en el mateix lloc, una maqueta a escala real del mateix vagó amb el seu interior habilitat com a cinema. Si realment necessiten que aquest saló-cinema estigui sobre rodes sempre es podria, o bé fer-ne una rèplica del mateix cotxe cinema actual, o bé fer que la hipotètica maqueta sigui acoplable al damunt d'un dels vagons plataforma (amb la qual no hi hauria d'haver massa problema) en cas que fós necessari un trasllat.
BB9200 wrote:Jo compto que tot això tindria que començar per la E3 (en realitat E2), 2 cotxes i el furgó 21. I després, en funció de la demanda, anem incorporant més trens històrics.
No. Millor començar per la E1 i la E4, que si es troben encara en estat de marxa serà que encara no estan tant fetes pols com les altres dues.
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Ehm.... no sé quina potència deuran tenir aquestes locomotores, però si no ténen comandament múltiple, dubto que això sigui factible. I a més... què vols que et digui? No ho acabo de veure necessari i és complicar-se molt la vida.

Per això et torno a preguntar: tens constància de que mitjançant la tracció d'una locomotora acoplada, es pugui comandar un tren des de la mateixa cabina de la llevaneus?
No, si es remodelen les locomotores originals, 2 d'elles, no hi hauria problema en adaptar-les a comandament múltiple.
Dic jo que dependrà també de les necessitats que hi puguin haver, no? Poter surt més rendible montar dos trens seguits, com s'ha fet sempre.
BB9200 wrote:Llavors, si s'utilitzés una per donar energia a la llevaneus, i l'altre com si sigués un cotxe, remolcat, parlaríem de triple tracció.
També s'hauria de saber si és que la llevaneus disposa dels comandaments necessaris per a poguer realitzar la operació que suposa moure un tren (cosa que si les mateixes locomotores, tal i com és el cas dels Beh 4/8 no tenen comandament múltiple, dubto moltíssim que ho tingui).
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Sí. L'hi afegim un pantògraf i el podem fer servir per a transportar correus electrònics
I agafem els pantògrafs moderns, els transformem perquè donin cabuda a Wi-Fi, i ja està xD .
Anirà millor que l'AVE això :D
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:D'acord. Però en cas d'acoplar el vagó de vora baixa (em semla que es diu així), més enllà de l'estríctament decoratiu no sé jo si podria servir d'alguna cosa actualment. Potser a l'hivern per transportar els esquís, tal i com es feia antigament...
És que és un emblema de la línia. Es perdria una mica d'essència, encara que no tingui cap ús.
Doncs poca conya. Estic pensant que no seria mala idea de recuperar-lo com a porta-esquís...
Jordi Freixas wrote:Ara m'he perdut: quines unitats són les 1002 i 1006 Ripolleses?
Són les 2 estado de Puigcerdà que hi ha a Ripoll, una oxi i l'altre plena de graffits. Perquè se'ls va canviar la numeració és perquè les he citat com a exemple.[/quote]

Aaaaaaaah!!! Ja em sonava que anava per aquí la cosa. Però el que no entenc és què hi tenen a veure amb FGC, si són de RENFE.
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Aquí ja entrem en un tema més delicat. De fer, es podria fer de moltes maneres, però aquest no és un tema que es pugui decidir en un fòrum, crec jo.
Ho he citat més que res perquè FGC és una empresa de la Generalitat, i per tant, del Govern.
I que consti que no t'ho he qüestionat. Però em venia a referir que aquí no estem discutint el com construir una empresa. Encara que sí, això podria crear nous llocs de treball.
BB9200 wrote:
Jordi Freixas wrote:Precísament en el tema de "l'estil actual" és a on jo volia arribar. Pensa que en el moment de canviar-li el pantògraf es deurien plantejar altres condicionants tècnics més enllà del que pugui ser purament estètic. Però com que jo no sóc mecànic, prefereixo deixar aquest tema en interrogant.

De totes maneres, si ens posem a parlar de si "pega" o no "pega", jo prefereixo infinítament les elèctriques de Núria amb pantògraf "modern" abans que sense anar més lluny, la reforma exterior que s'els hi va fer als Beh 4/8.
Però és com deixar les BB9200 franceses del meu nick sense el seu característic pantògraf.
Precísament per això mateix et dic de deixar-ho en interrogant. Si mecànicament es factible, endavant. Però si no... el primer és el primer.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Notícies cremallera Núria

Post by genissimon »

Pel que jo sé, el funcionament de les llevaneus de Núria és el següent:

Tant la llevaneus històrica (la 364.01 elèctrica) com l'actual (la L-09 dièsel) comparteixen el disseny bàsic que és que estan muntades damunt un bogi de dos eixos sense tracció. Els motors que tenen són per accionar la turbina (364.01) o la turbofressadora (L-09). Totes dues disposen d'un mecanisme que els permet pivotar la caixa per canviar de sentit i poder treure neu tant de pujada com de baixada. Totes dues han de ser empeses per una locomotora.

Les diferències:

La L-09 disposa de connexió per a la unitat múltiple de les locomotores dièsel (DM06 i D9) de manera que es pot comandar la locomotora des de la llevaneu.

La 364.01, en canvi, necessitava que hi hagués personal a la cabina de la locomotora elèctrica que l'empenyia. Per a facilitar la comunicació disposava en la seva part posterior de dues mànegues extensibles tipus manxa (fuelle) que s'acoblaven als marcs de les finestres anteriors de les locomotores elèctriques. Els maquinistes s'havien d'entendre a crits. Quan FGC assumí la gestió de la línia als anys 80 del segle XX, amb la reforma (i pintat de groc) de la llevaneus, es van eliminar aquestes curioses mànegues i suposo que el personal de la llevaneus s'entenia amb el de la locomotora per radiotelèfon.

P.D.: no he sigut capaç de trobar una fotografia d'aquestes mànegues. Suposo que en algun dels llibres publicats hi sortirà, però a internet no n'he trobat cap.

Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

Seré tonto... En el llibre que tinc surt una fotografia molt bona sobre aquestes mangues, i no l'he escanejat :evil: .
Tot això de la llevaneus antigua ho sabia, i basant-me en això puc dir que triple tracció és possible. Personal a la locomotora que empenyi la llevaneus, a la llevaneus, i que no hi hagi personal ni tan sols funcioni la locomotora remolc. Aquesta seria la gran possibilitat de la triple tracció, encara que per mi l'important és també la recuperació del Tren de Reis.

Jordi Freixas wrote:Dic jo que dependrà també de les necessitats que hi puguin haver, no? Poter surt més rendible montar dos trens seguits, com s'ha fet sempre.
Et dic jo que depenent de la càrrega que tingui que remolcar una d'aquestes... Aniria realment bé comandament múltiple. Surt rendible a la llarga.
Jordi Freixas wrote:Doncs poca conya. Estic pensant que no seria mala idea de recuperar-lo com a porta-esquís...
I fins i tot per temporada estival també que funcionés. No sé jo si pegaria en els Beh, però t'asseguro que en els GTW pega :) .
Jordi Freixas wrote:Aaaaaaaah!!! Ja em sonava que anava per aquí la cosa. Però el que no entenc és què hi tenen a veure amb FGC, si són de RENFE.
Sols ho he dit com a exemple ;) .
Jordi Freixas wrote:Precísament per això mateix et dic de deixar-ho en interrogant. Si mecànicament es factible, endavant. Però si no... el primer és el primer.
Factible en línies d'alta muntanya ho és més que els actuals pantògrafs. Per això, i qüestió d'estètica, és important que se'ls torni a aplicar, per mi.
Jordi Freixas wrote:Realment... els hi hauria de caure la cara de vergonya a FGC de fer el que han fet amb aquest material portant-lo allà.
No sé ara com estaran. Però és cert que han patit vandalisme. Comparteixo la opinió, com a mínim tindrien que haver ficat una cotxera vigilada, a part que aquell material no pinta res allà, que el fet de ser antic material FMGP.
Jordi Freixas wrote:Torno a insistir en la necessitat de deixar-ne dos en estat de reforma de 1989; també és material històric.
No! Si això és cert! Però hi ha massa poc cotxes. Necessitaríem fer la reforma del segle a varis d'ells per tornar-los aptes a transport per passatgers, com a mínim.
Jordi Freixas wrote:De fet, una cosa que ja vaig plantejar a uns dies, és que es podrien construir rèpliques dels 3 cotxes que van ser desballestats a l'any 1983. D'aquesta manera, es podrien d'alguna manera... "recuperar".
És molt bona opció. Fins i tot ficant els materials necessaris als actuals 2 vagons plataforma. Amb 2 ''rèpliques'' seria suficient, crec jo.
Aquí ficaré quan estiguin arreglades fotos sobre el que parlem.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

Llevaneus a Fontalba antiga:

E4 arribant a Queralbs:

Llevaneus a Queralbs:

E4 amb cotxes amb finestres practicables en un dia de nevada:

E2 antiga abans d'ésser apartada del servei pel seu mal estat mecànic:

Totes aquestes imatges són del llibre MAF de Ribes a Núria.
Last edited by BB9200 on Tuesday 29/12/2009 16:02, edited 1 time in total.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Notícies cremallera Núria

Post by marc »

Nois, ja que ara esta de moda el finançament català, potser que toquessim de peus a terra i pensessim en coses realistes. Si ja val una fortuna reparar 3 locomotores i 6 cotxes per posar-los de nou en circulació, imagineu-vos quan val reformar-los al seu estat original o fins-hi tot construir-ne repliques. Potser que aquest projecte tingues 2 fases: una primera més realista i barata, i una segona ... (s'accepten propostes)
De nou al FTC
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

A veure:
Estàvem parlant de la segona previsible fase.
La qüestió és aquesta per la primera, indiscutible:
BB9200 wrote:Jo compto que tot això tindria que començar per la E3 (en realitat E2), 2 cotxes i el furgó 21. I després, en funció de la demanda, anem incorporant més trens històrics.
I pot ser qualsevol locomotora. L'objectiu és que acabi tan ple com aquest tren:

I això és possible.
I planificat està, de la manera que he citat recentment amb temporades, i horaris fet, preus, etc. Ja ho tinc realment planificat. Ara estàvem parlant de la continuació.
Last edited by BB9200 on Tuesday 29/12/2009 16:03, edited 1 time in total.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

BB9200 wrote:Tot això de la llevaneus antigua ho sabia, i basant-me en això puc dir que triple tracció és possible. Personal a la locomotora que empenyi la llevaneus, a la llevaneus, i que no hi hagi personal ni tan sols funcioni la locomotora remolc. Aquesta seria la gran possibilitat de la triple tracció, encara que per mi l'important és també la recuperació del Tren de Reis.
Doncs llavors saps que això de "triple tracció" no en té res; només tindries una sola locomotora empenyent pel darrere una màquina sense tracció propia (la llevaneus), i arrossegant a la vegada una composició que inclouria, suposo que més vagons del que seria habitual en tractar-se de la Nit de Reis + una segona locomotora que, al no existir el comandament mútiple seria com arrossegar un vagó de més i més pesat. Home... potser si ara al Cremallera de Núria hi afegissim una locomtora 252 de les que habitualment estiren trens Talgo per a línies d'Alta Velocitat arreu de l'estat (amb les modificacions tècniques necessaries per tal de poguer circular per ample mètric, cremallera i senyalització FGC xD) segurament podria arrossegar aquesta composició sense cap mena de problema però... no sé jo si una locomotora elèctrica de Núria podria fer-ho això. Però bé... dius que ja s'havia fet això mateix? Continuo considerant totalment innecessària aquesta "triple" tracció.
BB9200 wrote:Et dic jo que depenent de la càrrega que tingui que remolcar una d'aquestes... Aniria realment bé comandament múltiple. Surt rendible a la llarga.
Seria molt més rendible instal·lar el comandament múltples a les Beh 4/8 que no pas a les elèctriques. A més... per algun lloc vaig llegir que en el parc mòbil de Núria, existeix des de la inauguració de la línia una limitació del nombre de cotxes de viatgers que poden ser remolcats, atrivuint-ho a altres factors que no tenien necessariament a veure amb la potència de la màquina que els arrossegués. Em sembla que com a molt es poden remolcar fins a tres cotxes de viatgers, i més de tres hi ha perill de descarrilament. Però de totes maneres agrairé que algun/a entès/a m'ho aclareixi.
BB9200 wrote:I fins i tot per temporada estival també que funcionés. No sé jo si pegaria en els Beh, però t'asseguro que en els GTW pega :) .
Sí, i amb l'AVE... perdó...vull dir el Metro també xD
BB9200 wrote:Factible en línies d'alta muntanya ho és més que els actuals pantògrafs. Per això, i qüestió d'estètica, és important que se'ls torni a aplicar, per mi.
I jo insisteixo que més enllà del que sigui purament estètic només serà factible el que diguin els mecànics. Si no és factible recuperar els pantògrafs antics, mala sort.
BB9200 wrote:No! Si això és cert! Però hi ha massa poc cotxes. Necessitaríem fer la reforma del segle a varis d'ells per tornar-los aptes a transport per passatgers, com a mínim.
Bé, amb el aquest comentari concret em referia a les locomotores, però també val pels cotxes. S'en podria fer dos de cada. Però per això s'hauria de salvar el cotxe-oficina i el cotxe-cinema.
BB9200 wrote:És molt bona opció. Fins i tot ficant els materials necessaris als actuals 2 vagons plataforma. Amb 2 ''rèpliques'' seria suficient, crec jo.
Els vagons plataforma deixa'ls tranquils que ben ocupats estan en altres tasques a la línia. Posats a fer rèpliques, fem-les partint de 0.
BB9200 wrote:Aquí ficaré quan estiguin arreglades fotos sobre el que parlem.
Ara m'he perdut. De què ficarà fotos? De les rèpliques?
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Notícies cremallera Núria

Post by BB9200 »

No, sobre tot el que hem estat parlant (E2 apartada, Llevaneus, numeració frontal més gran o petita). Són les últimes que he ficat.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Jordi Freixas

Re: Notícies cremallera Núria

Post by Jordi Freixas »

Ok ok...

Sobre el tema de la E2 apartada... no hagués estat més fàcil i menys embolic canviar-li la numeració amb la E4?
Post Reply

Return to “Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario”