Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Ja em diran, si ja estava més que parlat...
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
2011
Sembla que el 2011, la Generalitat tindrà mans lliures per a triar l'operadora per a rodalia.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Segons CiU, Girona sortirà perjudicada del traspàs
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/07 ... _67294.php
CiU afirma que els gironins sortiran perjudicats amb el traspàs de rodalies
ACN / Xavier Pi / Laura Quintana
Girona
Ult. Act. 30/07/2009 15:07
CiU ha afirmat que els gironins sortiran perjudicats amb el traspàs de rodalies que el govern espanyol va aprovar cedir a la Generalitat el passat 21 de juliol a Madrid. Aquest acord preveu la gestió total del sistema de rodalies de Barcelona per part del govern català i deixa en mans estatals els trens regionals. El diputat de CiU, Josep Rull, ha explicat aquest dijous que l'Estatut estableix competència 'exclusiva' sobre tots els serveis ferroviaris que transcorrin 'integrament' pel territori català i per tant, 'no té sentit només fer el traspàs d'una part i oblidar els regionals'. També ha remarcat que 'no només no es compleix l'Estatut sinó que els usuaris seran els grans perjudicats'.
El diputat de CiU, Josep Rull, ha titllat 'd'acte d'irresponsabilitat molt greu' l'acord arribat entre la Generalitat i l'estat espanyol per al traspàs de rodalies. Per a Convergència i Unió, les competències en matèria de ferrocarrils s'haurien de gestionar per crear un 'model català' que passés per 'trencar la fractura' entre rodalies i la resta de línies perquè 'ja no té sentit parlar de rodalies de Barcelona'. Per a CiU la solució seria estendre la xarxa de rodalies arreu de Catalunya, i diferenciar-la per territoris. D'aquesta manera, defensa el partit, cada àrea tindria integrat un altre sistema del mateix tipus. Però Rull ha sentenciat que, ara per ara, això 'és impossible a curt i mitjà termini perquè la Generalitat ha renunciat a tenir el control sobre els trens d'aquesta àrea'. Per tant, el diputat ha criticat que a partir de l'1 de gener del 2010, data en què es té previst fer efectiu el traspàs, 'el model no es podrà canviar'.També ha remarcat que l'entrada a Barcelona amb tren és un 'cul d'ampolla' on 'tenen prioritat els trens de rodalies' i els regionals 'sempre han de fer cua'. Des de CiU demanen una gestió conjunta dels sistema ferroviari català 'perquè sinó, la falta de coordinació i la possible bona gestió de rodalies de Barcelona' continuaran endarrerint als regionals. A més, Rull ha explicat que la gestió de rodalies 'pretén millorar les infraestructures de Barcelona' però 'ignora' la quadruplicació de vies que 'és el que evita que els trens regionals hagin d'esperar-se'. Amb tots aquests canvis, 'en surten perjudicats els usuaris dels trens regionals que continuaran fent cua', ha dit. El diputat ha criticat durament els combois que utilitza Renfe per fer els serveis i els ha titllat 'd'obsolets'. Segons Rull, 'el 54% dels trens que fan serveis regionals a Catalunya són d'abans del 1975 i els que podríem anomenar nous, són del 1987'. 'Els trens més antics de rodalies de Barcelona van a parar a regionals d'arreu de Catalunya', ha comunicat Rull.El partit critica que 'a causa de la incapacitat negociadora del govern de Catalunya' són els usuaris de regionals de mitja distància de Girona els que en surten més mal parats, ja que és l'àmbit més feble de tot el sistema.
Els usuaris, perjudicats
Des de CiU recalquen que 'la impossibilitat del traspàs de regionals fa que sigui molt difícil que aquelles reivindicacions que la plataforma d'usuaris de Renfe puguin avançar'. Les principals reivindicacions d'aquest col·lectiu reclamen el mateix tractament que tenen els usuaris de rodalies quan es produeixen retards superiors a quinze minuts i la millora dels serveis, tant en horaris com en nombre de trens, entre d'altres queixes. El diputat de CiU, Josep Rull, ha recalcat que 'cap d'aquestes peticions' s'han resolt i que 'la única millora' és que hi ha un tren que ara surt deu minuts abans però que 'tot i això el comboi segueix anant amb retard'.
CiU afirma que els gironins sortiran perjudicats amb el traspàs de rodalies
ACN / Xavier Pi / Laura Quintana
Girona
Ult. Act. 30/07/2009 15:07
CiU ha afirmat que els gironins sortiran perjudicats amb el traspàs de rodalies que el govern espanyol va aprovar cedir a la Generalitat el passat 21 de juliol a Madrid. Aquest acord preveu la gestió total del sistema de rodalies de Barcelona per part del govern català i deixa en mans estatals els trens regionals. El diputat de CiU, Josep Rull, ha explicat aquest dijous que l'Estatut estableix competència 'exclusiva' sobre tots els serveis ferroviaris que transcorrin 'integrament' pel territori català i per tant, 'no té sentit només fer el traspàs d'una part i oblidar els regionals'. També ha remarcat que 'no només no es compleix l'Estatut sinó que els usuaris seran els grans perjudicats'.
El diputat de CiU, Josep Rull, ha titllat 'd'acte d'irresponsabilitat molt greu' l'acord arribat entre la Generalitat i l'estat espanyol per al traspàs de rodalies. Per a Convergència i Unió, les competències en matèria de ferrocarrils s'haurien de gestionar per crear un 'model català' que passés per 'trencar la fractura' entre rodalies i la resta de línies perquè 'ja no té sentit parlar de rodalies de Barcelona'. Per a CiU la solució seria estendre la xarxa de rodalies arreu de Catalunya, i diferenciar-la per territoris. D'aquesta manera, defensa el partit, cada àrea tindria integrat un altre sistema del mateix tipus. Però Rull ha sentenciat que, ara per ara, això 'és impossible a curt i mitjà termini perquè la Generalitat ha renunciat a tenir el control sobre els trens d'aquesta àrea'. Per tant, el diputat ha criticat que a partir de l'1 de gener del 2010, data en què es té previst fer efectiu el traspàs, 'el model no es podrà canviar'.També ha remarcat que l'entrada a Barcelona amb tren és un 'cul d'ampolla' on 'tenen prioritat els trens de rodalies' i els regionals 'sempre han de fer cua'. Des de CiU demanen una gestió conjunta dels sistema ferroviari català 'perquè sinó, la falta de coordinació i la possible bona gestió de rodalies de Barcelona' continuaran endarrerint als regionals. A més, Rull ha explicat que la gestió de rodalies 'pretén millorar les infraestructures de Barcelona' però 'ignora' la quadruplicació de vies que 'és el que evita que els trens regionals hagin d'esperar-se'. Amb tots aquests canvis, 'en surten perjudicats els usuaris dels trens regionals que continuaran fent cua', ha dit. El diputat ha criticat durament els combois que utilitza Renfe per fer els serveis i els ha titllat 'd'obsolets'. Segons Rull, 'el 54% dels trens que fan serveis regionals a Catalunya són d'abans del 1975 i els que podríem anomenar nous, són del 1987'. 'Els trens més antics de rodalies de Barcelona van a parar a regionals d'arreu de Catalunya', ha comunicat Rull.El partit critica que 'a causa de la incapacitat negociadora del govern de Catalunya' són els usuaris de regionals de mitja distància de Girona els que en surten més mal parats, ja que és l'àmbit més feble de tot el sistema.
Els usuaris, perjudicats
Des de CiU recalquen que 'la impossibilitat del traspàs de regionals fa que sigui molt difícil que aquelles reivindicacions que la plataforma d'usuaris de Renfe puguin avançar'. Les principals reivindicacions d'aquest col·lectiu reclamen el mateix tractament que tenen els usuaris de rodalies quan es produeixen retards superiors a quinze minuts i la millora dels serveis, tant en horaris com en nombre de trens, entre d'altres queixes. El diputat de CiU, Josep Rull, ha recalcat que 'cap d'aquestes peticions' s'han resolt i que 'la única millora' és que hi ha un tren que ara surt deu minuts abans però que 'tot i això el comboi segueix anant amb retard'.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Nadalades?
http://www.catalunyapress.es/noticia.ph ... pSeccion=1
Nadal obre la porta a la gestió privada del servei de Rodalies
13 de Agost de 2009
El conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha obert la porta a que una empresa privada es faci càrrec de la gestió del servei de Rodalies en 2011, tot i que ha remarcat que la titularitat d’aquest servei “serà sempre pública”. (¿?)
En declaracions a COMRàdio, Nadal ha assegurat que “si les prestacions són satisfactòries i RENFE ha fet cas del nou gestor de l’ens ferroviari”, el Govern català renovarà el contracte programa amb la companyia per seguir gestionant el servei de Rodalies a l’àrea metropolitana. El conseller ha assegurat que la voluntat del Govern és continuar treballant amb RENFE “sempre que sigui possible”. Joaquim Nadal ha destacat que la companyia “té un contracte vigent fins el 2010 que nosaltres respectarem”.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques ha demanat al gestor d’infraestructures ADIF que posi “tots i més” dels 4.000 milions d’euros del Pla de Rodalies per als propers cinc anys. Segons Nadal, l’ADIF ha de gastar tots aquests diners “per fer totes les obres en la infraestructura perquè RENFE posi trens nous”.
Joaquim Nadal també ha afirmat que durant els 100 primers dies de la gestió de Rodalies “intentarem que es vagin notant unes quantes coses”, tot i que el conseller ha qualificat el traspàs del servei com “una aposta de llarg recorregut” ja que el que es vol és “implantar un nou mètode”. Per Nadal, l’objectiu ha de ser que l’usuari “percebi que aquella companyia que gestiona els trens té una nova direcció”.
Nadal obre la porta a la gestió privada del servei de Rodalies
13 de Agost de 2009
El conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha obert la porta a que una empresa privada es faci càrrec de la gestió del servei de Rodalies en 2011, tot i que ha remarcat que la titularitat d’aquest servei “serà sempre pública”. (¿?)
En declaracions a COMRàdio, Nadal ha assegurat que “si les prestacions són satisfactòries i RENFE ha fet cas del nou gestor de l’ens ferroviari”, el Govern català renovarà el contracte programa amb la companyia per seguir gestionant el servei de Rodalies a l’àrea metropolitana. El conseller ha assegurat que la voluntat del Govern és continuar treballant amb RENFE “sempre que sigui possible”. Joaquim Nadal ha destacat que la companyia “té un contracte vigent fins el 2010 que nosaltres respectarem”.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques ha demanat al gestor d’infraestructures ADIF que posi “tots i més” dels 4.000 milions d’euros del Pla de Rodalies per als propers cinc anys. Segons Nadal, l’ADIF ha de gastar tots aquests diners “per fer totes les obres en la infraestructura perquè RENFE posi trens nous”.
Joaquim Nadal també ha afirmat que durant els 100 primers dies de la gestió de Rodalies “intentarem que es vagin notant unes quantes coses”, tot i que el conseller ha qualificat el traspàs del servei com “una aposta de llarg recorregut” ja que el que es vol és “implantar un nou mètode”. Per Nadal, l’objectiu ha de ser que l’usuari “percebi que aquella companyia que gestiona els trens té una nova direcció”.
- BB9200
- N8
- Posts: 748
- Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
- Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
- Contact:
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Home, jo crec que per canviar-ho tot sempre s'hi estarà a temps. Una companyia privada que administri els serveis té que comprar nous trens. Jo sóc partidari que ho gestioni Arriva, que és experta en aquests temes, o fins i tot que es creei una nova companyia. Però que sigui bona.
Encara així, ADIF i Foment mai es deslligaran de la xarxa de rodalies de Barcelona.
Encara així, ADIF i Foment mai es deslligaran de la xarxa de rodalies de Barcelona.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Re: Nadalades?
Doncs jo crec molt més important que el servei que es doni sigui bo i fiable, i no que els trens vagin pintats de vermell o carbassa.metring wrote:Per Nadal, l’objectiu ha de ser que l’usuari “percebi que aquella companyia que gestiona els trens té una nova direcció”.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Titularitat pública, empresa privada
Vol dir que les condicions del servei les posarà un ens públic, en aquest cas la Generalitat, tot i que el propi servei pugui anar a càrrec d'una empresa privada.metring wrote:El conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha obert la porta a que una empresa privada es faci càrrec de la gestió del servei de Rodalies en 2011, tot i que ha remarcat que la titularitat d’aquest servei “serà sempre pública”. (¿?)
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Hot potatoe
http://www.cronica.cat/noticia/Rodalies ... eneralitat
Rodalies Renfe, una patata calenta per la Generalitat
Les noves avaries enregistrades els últims dies a diferents línies de Rodalies Barcelona evidencien el deteriorat estat de la infraestructura. La línia dos entre Barcelona i Portbou va patir ahir retards d'entre 30 i 60 minuts per una avaria a la catenària. També la línia entre Barcelona i Terrassa presenta problemes
Una de les reivindicacions històriques de la Generalitat i que s'ha aconseguit amb el nou Estatut, el traspàs de Renfe Rodalies, va camí de convertir-se en una patata calenta pel govern català. Amb una infraestructura obsoleta, que fa temps que no es renova i que és incapaç d'absorbir el moviment de persones que genera, la Generalitat haurà de treballar i molt per modernitzar aquest mitjà de transport.
Les últimes avaries que s'han enregistrat entre ahir i avui constaten el deficient servei de les Rodalies de Barcelona. Durant tota la tarda d'ahir la línia 2 nord entre Barcelona, Girona i Portbou va funcionar amb retards d'entre 30 i 60 minuts, a causa d'una avaria al sistema elèctric. Adif ha informat que el problema el van causar dos trens que va trencar la catenària i van seguir circulant.
Avui, els retards els pateixen els usuaris de la línia que cobreix el servei entre Terrassa i Manresa. Els retards han afectat dos trens que circulaven entre dos quarts de vuit i les vuit del matí. La causa del retard ha estat un problema lleu en la infraestructura a Molins de Rei i que ha estat solucionat posteriorment. Tot plegat, certifica que la feina i la inversió del govern català en aquesta infraestructura haurà de ser molt gran a partir del dia 1 de gener del 2010.
Rodalies Renfe, una patata calenta per la Generalitat
Les noves avaries enregistrades els últims dies a diferents línies de Rodalies Barcelona evidencien el deteriorat estat de la infraestructura. La línia dos entre Barcelona i Portbou va patir ahir retards d'entre 30 i 60 minuts per una avaria a la catenària. També la línia entre Barcelona i Terrassa presenta problemes
Una de les reivindicacions històriques de la Generalitat i que s'ha aconseguit amb el nou Estatut, el traspàs de Renfe Rodalies, va camí de convertir-se en una patata calenta pel govern català. Amb una infraestructura obsoleta, que fa temps que no es renova i que és incapaç d'absorbir el moviment de persones que genera, la Generalitat haurà de treballar i molt per modernitzar aquest mitjà de transport.
Les últimes avaries que s'han enregistrat entre ahir i avui constaten el deficient servei de les Rodalies de Barcelona. Durant tota la tarda d'ahir la línia 2 nord entre Barcelona, Girona i Portbou va funcionar amb retards d'entre 30 i 60 minuts, a causa d'una avaria al sistema elèctric. Adif ha informat que el problema el van causar dos trens que va trencar la catenària i van seguir circulant.
Avui, els retards els pateixen els usuaris de la línia que cobreix el servei entre Terrassa i Manresa. Els retards han afectat dos trens que circulaven entre dos quarts de vuit i les vuit del matí. La causa del retard ha estat un problema lleu en la infraestructura a Molins de Rei i que ha estat solucionat posteriorment. Tot plegat, certifica que la feina i la inversió del govern català en aquesta infraestructura haurà de ser molt gran a partir del dia 1 de gener del 2010.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Errors mimètics
Es veu que els becaris del copiar + enganxar no s'extralimiten massa en les seves funcions.Avui, els retards els pateixen els usuaris de la línia que cobreix el servei entre Terrassa i Manresa. Els retards han afectat dos trens que circulaven entre dos quarts de vuit i les vuit del matí. La causa del retard ha estat un problema lleu en la infraestructura a Molins de Rei i que ha estat solucionat posteriorment.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Qun puntàs ixò dels Arriva aquests!!!! No sabia ni que existíssin....BB9200 wrote:Home, jo crec que per canviar-ho tot sempre s'hi estarà a temps. Una companyia privada que administri els serveis té que comprar nous trens. Jo sóc partidari que ho gestioni Arriva, que és experta en aquests temes, o fins i tot que es creei una nova companyia. Però que sigui bona.
Encara així, ADIF i Foment mai es deslligaran de la xarxa de rodalies de Barcelona.
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Arriva, en anglès "Araiva", o així ho diuen els anglesos, és una societat privada anglesa, que sota adjudicació d'entitats públiques (municipis i comtats), i d'altres organismes supramunicipals, explota centenars de línies d'autobus i també ferrocarrils, a moltes ciutats angleses, jo en concret puc parlar de Londres, Liverpool i Chester, però em consta a molts d'altres llocs. Creada el 1938, actualment està present, a part de practicament tot el Regne Unit, a una dotzena d'Estats Europeus, i està considerada una de les empreses més importants de transport d'Europa, amb 44.000 treballadors i 1.000.000.000 (mil milions) de passatgers transportats a l'any. Si aneu a Londres, molts dels antics bussos de la "London Transport", avui porten el nom d'Arriva.
Jo tanmateix, tenint un bon antecedent, com a mínim fins ara, com son els FGC, de primer ho provaria amb l'empresa pública catalana; també depent de la idea que tingui el govern de la Generlitat, sí explotació pública o privada. Peró, compte!, si és privada hi pot haver línies que és tanquin, perque aquestes empreses només volen línies principals i el màxim de sanejades. Per la meva experiència a les ciutats angleses que he comentat més amunt, tampoc és res de l'altre món aquesta empresa. També sembla que a Galicia, Mallorca i Madrid, fan d'operadors de línies de bus, amb la seu a "Madrid", perqué a Madrid?. O sigui que amb aquest antecedents encara menys.
Salut
Jo tanmateix, tenint un bon antecedent, com a mínim fins ara, com son els FGC, de primer ho provaria amb l'empresa pública catalana; també depent de la idea que tingui el govern de la Generlitat, sí explotació pública o privada. Peró, compte!, si és privada hi pot haver línies que és tanquin, perque aquestes empreses només volen línies principals i el màxim de sanejades. Per la meva experiència a les ciutats angleses que he comentat més amunt, tampoc és res de l'altre món aquesta empresa. També sembla que a Galicia, Mallorca i Madrid, fan d'operadors de línies de bus, amb la seu a "Madrid", perqué a Madrid?. O sigui que amb aquest antecedents encara menys.
Salut
Last edited by 122-042-132 on Monday 07/09/2009 23:25, edited 1 time in total.
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
De totes maneres, jo sóc més partidari de comptar amb FGC abans que en una altra companyia, per una raó ben senzilla; ja porta des de la reinstauració de la Generalitat fent-se càrrec de línies deficitaries optimitzant-les per convertir-les en tot el contrari.
I que consti que això ho dic tot tinguent clar que hi ha certs temes que no m'acaben d'agradar.
I que consti que això ho dic tot tinguent clar que hi ha certs temes que no m'acaben d'agradar.
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Poder l' avantatge més immediat que se m'acut ara de FGC sobre RENFE és que posats a fer-ho malament, almenys ho fem malament en un sol lloc. RENFE ho fa tan malament a tants llocs tan diferents i llunyans entre sí que, al final, opten per solucionar els problemes a un sol lloc, que ja sabem quin és, pensant que així tenen contenta a una majoria raonable d' usuaris.
FGC només pot tenir problemes aquí i, per tant, per poc que sigui, arreglarà coses d' aquí. No sé si se m'ha entès prou bé el que volia dir.
FGC només pot tenir problemes aquí i, per tant, per poc que sigui, arreglarà coses d' aquí. No sé si se m'ha entès prou bé el que volia dir.
Conec una frase meravellosa per posar-la en aquesta signautra, però lamentablement no m'hi cap en aquest marge.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Clar
Tranquil, ha quedat clar com l'aigua.Busman wrote:No sé si se m'ha entès prou bé el que volia dir.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Article d'en Josep Rull a l'Avui
Quedi clar que hi ha algunes coses amb les quals estic en desacord. Però penjo l'article com a element de reflexió.
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/09 ... _71270.php
Rodalies: un mal traspàs
El govern tripartit té un balanç ben magre pel que fa al desplegament de l’Estatut. I els pocs progressos que es produeixen es venen com a èxits en un greu exercici d’irresponsabilitat. Un dels exemples més estridents ha estat el pretès traspàs del servei de Rodalies. Pretès, perquè estem davant d’un traspàs que oblida el serveis de mitjana distància (regionals), que renuncia al control sobre les infraestructures (vies i estacions) i que suposa una capacitat de decisió sobre els serveis (trens) limitada fins al 2012.
1. Sense regionals. L’Estatut és categòric a l’hora d’establir que la Generalitat té la competència exclusiva sobre “els transports terrestres de viatgers o mercaderies per ferrocarril que transcorrin íntegrament dins del territori de Catalunya”. No fa cap distinció entre Rodalies i mitjana distància. I, tanmateix, el tripartit ha acceptat una competència amputada: només es parla de Rodalies i s’oblida de la baula més feble del sistema, que avui està patint més intensament el desori de Renfe, els serveis de mitjana distància.
És una insensatesa fraccionar el sistema ferroviari català. Una gestió segregada de serveis aboca els usuaris de regionals a continuar fent cua als accessos de l’àrea metropolitana de Barcelona. Catalunya ha demanat competències sobre ferrocarrils, no per continuar fent el mateix que l’Estat, sinó per canviar radicalment de model. Amb l’acord Montilla-Blanco, no podrem garantir que les rodalies de Barcelona arribin a les ciutats de Girona o de Tarragona, ni tampoc no podrem bastir unes rodalies pròpies per a les àrees de Lleida, les Terres de l’Ebre, el Camp de Tarragona o les comarques gironines.
Per què aquesta oposició tan contundent del govern espanyol a la transferència dels regionals? Dues raons. Primera. Els regionals catalans li són rendibles, aquí Renfe obté més del 40% de la facturació de la mitjana distància de tot l’Estat. Segona. Transferir regionals també suposaria cedir a Catalunya els Avant d’alta velocitat, i això esparvera el conspicu ministre gallec.
2. Sense vies, ni estacions. El govern de Catalunya també es resigna a acceptar una transferència sense capacitat de control sobre les infraestructures. Adif, a 500 quilòmetres de distància, continuarà gestionant les vies, les catenàries i les estacions, per bé que l’Estatut obria la porta perquè la Generalitat obtingués la titularitat de les infraestructures interiors de Catalunya (Lleida-Manresa-Barcelona, Puigcerdà-Vic-Barcelona, Tortosa-l’Aldea i Barcelona-Maçanet per la costa) i l’encomana de gestió de les infraestructures anomenades d’interès general. Sembla una temeritat gestionar trens sense vies, i més tenint en compte els antecedents de la mala gestió del ministeri de Foment.
3. Sense trens. Fins al 2012 la Generalitat es limita a subrogar-se el contracte-programa que el ministeri de Foment té subscrit amb Renfe. No el pot alterar. No en pot decidir les inversions i, a data d’avui, amb l’acord ja subscrit, el DPTOP no sap quina serà la dotació econòmica del traspàs.
Això és encara més complicat si es té en compte l’obsolescència de la flota que Renfe té operant a Catalunya: el 25% dels trens que avui circulen pel Principat són d’abans de l’any 1975. Fa tota la sensació que l’Estat, davant la imminència del traspàs, va decidir enviar-nos la ferralla. Recordem que els últims 4 anys el ministeri de Foment, amb el vistiplau del conseller Nadal, ens ha “regalat” quaranta unitats del 1975 retirades de Madrid o d’Andalusia.
El traspàs, en el termes acordats, s’ha de concretar l’1 de gener de 2010. Encara som a temps de modificar-ne els termes, fer un exercici d’ambició col·lectiva i evitar hipoteques per al futur. Perquè amb els instruments necessaris i plena capacitat de decisió, el nostre país ha estat capaç de construir un dels sistemes de rodalies més eficients d’Europa: els metros del Vallès i del Baix Llobregat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/09 ... _71270.php
Rodalies: un mal traspàs
El govern tripartit té un balanç ben magre pel que fa al desplegament de l’Estatut. I els pocs progressos que es produeixen es venen com a èxits en un greu exercici d’irresponsabilitat. Un dels exemples més estridents ha estat el pretès traspàs del servei de Rodalies. Pretès, perquè estem davant d’un traspàs que oblida el serveis de mitjana distància (regionals), que renuncia al control sobre les infraestructures (vies i estacions) i que suposa una capacitat de decisió sobre els serveis (trens) limitada fins al 2012.
1. Sense regionals. L’Estatut és categòric a l’hora d’establir que la Generalitat té la competència exclusiva sobre “els transports terrestres de viatgers o mercaderies per ferrocarril que transcorrin íntegrament dins del territori de Catalunya”. No fa cap distinció entre Rodalies i mitjana distància. I, tanmateix, el tripartit ha acceptat una competència amputada: només es parla de Rodalies i s’oblida de la baula més feble del sistema, que avui està patint més intensament el desori de Renfe, els serveis de mitjana distància.
És una insensatesa fraccionar el sistema ferroviari català. Una gestió segregada de serveis aboca els usuaris de regionals a continuar fent cua als accessos de l’àrea metropolitana de Barcelona. Catalunya ha demanat competències sobre ferrocarrils, no per continuar fent el mateix que l’Estat, sinó per canviar radicalment de model. Amb l’acord Montilla-Blanco, no podrem garantir que les rodalies de Barcelona arribin a les ciutats de Girona o de Tarragona, ni tampoc no podrem bastir unes rodalies pròpies per a les àrees de Lleida, les Terres de l’Ebre, el Camp de Tarragona o les comarques gironines.
Per què aquesta oposició tan contundent del govern espanyol a la transferència dels regionals? Dues raons. Primera. Els regionals catalans li són rendibles, aquí Renfe obté més del 40% de la facturació de la mitjana distància de tot l’Estat. Segona. Transferir regionals també suposaria cedir a Catalunya els Avant d’alta velocitat, i això esparvera el conspicu ministre gallec.
2. Sense vies, ni estacions. El govern de Catalunya també es resigna a acceptar una transferència sense capacitat de control sobre les infraestructures. Adif, a 500 quilòmetres de distància, continuarà gestionant les vies, les catenàries i les estacions, per bé que l’Estatut obria la porta perquè la Generalitat obtingués la titularitat de les infraestructures interiors de Catalunya (Lleida-Manresa-Barcelona, Puigcerdà-Vic-Barcelona, Tortosa-l’Aldea i Barcelona-Maçanet per la costa) i l’encomana de gestió de les infraestructures anomenades d’interès general. Sembla una temeritat gestionar trens sense vies, i més tenint en compte els antecedents de la mala gestió del ministeri de Foment.
3. Sense trens. Fins al 2012 la Generalitat es limita a subrogar-se el contracte-programa que el ministeri de Foment té subscrit amb Renfe. No el pot alterar. No en pot decidir les inversions i, a data d’avui, amb l’acord ja subscrit, el DPTOP no sap quina serà la dotació econòmica del traspàs.
Això és encara més complicat si es té en compte l’obsolescència de la flota que Renfe té operant a Catalunya: el 25% dels trens que avui circulen pel Principat són d’abans de l’any 1975. Fa tota la sensació que l’Estat, davant la imminència del traspàs, va decidir enviar-nos la ferralla. Recordem que els últims 4 anys el ministeri de Foment, amb el vistiplau del conseller Nadal, ens ha “regalat” quaranta unitats del 1975 retirades de Madrid o d’Andalusia.
El traspàs, en el termes acordats, s’ha de concretar l’1 de gener de 2010. Encara som a temps de modificar-ne els termes, fer un exercici d’ambició col·lectiva i evitar hipoteques per al futur. Perquè amb els instruments necessaris i plena capacitat de decisió, el nostre país ha estat capaç de construir un dels sistemes de rodalies més eficients d’Europa: els metros del Vallès i del Baix Llobregat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
El 25% del parc anterior a 1975? Jo diria que a data d'avui, no circula cap o quasi cap tren a Rodalies o regionals anterior a aquesta data (les 440 i 470 daten de 1974-1985, i les que circulen no són les primeres de la sèrie, sinó en general de les darreres). I per cert, no sé què és pitjor, si una doble de 440, on és relativament fàcil accedir-hi des de qualsevol andana, o un 465 en simple que a moltes estacions es necessita ser alpinista per a pujar-hi i que a sobre no pots posar-lo en doble composició perquè no hi cap...
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Fer el modern
A Suïssa, hi ha tota una sèrie de locomotores (amb més de 100 unitats) que és dels anys 60; i trens que són dels anys 60 i 70. I allí ningú no es queixa.
No es tracta de l'antiguitat en si, sinó de la netedat i comfort que ofereixen. I perdoneu per donar la tabarra amb Suïssa, però hi he vist moltes coses que m'han cridat l'atenció, especialment en relació amb el que tenim per aquí.
No es tracta de l'antiguitat en si, sinó de la netedat i comfort que ofereixen. I perdoneu per donar la tabarra amb Suïssa, però hi he vist moltes coses que m'han cridat l'atenció, especialment en relació amb el que tenim per aquí.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Molt d'acord amb l'article de l'Avui, i amb les apreciacions d'En Lluísbcn i d'En Guigui. Salut
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Ja ho vaig comentar un cop, però amb el tema de l'osbolescència no cal anar molt lluny. N' hi ha prou de veure en quin estat estan les unitats de la sèrie 5000 del Metro de Madrid i comparar-les amb certes unitats de cert metro que ja no circulen.
Conec una frase meravellosa per posar-la en aquesta signautra, però lamentablement no m'hi cap en aquest marge.
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Tampoc ens passem podríem dir en quin estat estaven els 1000 del metro de Madrid una mica anteriors als 1000 d'aquí i que no circulen de fa molts anys i els 300 de Madrid tampoc circulen, mentre que els 5000 de Madrid són una mica o força posteriors als 1000 d'aquí segons la subsèrie.
Busman wrote:Ja ho vaig comentar un cop, però amb el tema de l'osbolescència no cal anar molt lluny. N' hi ha prou de veure en quin estat estan les unitats de la sèrie 5000 del Metro de Madrid i comparar-les amb certes unitats de cert metro que ja no circulen.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van