Bones estava buscant informació sobre els noms i la història dels túnels urbans ferroviaris de Barcelona.
El nou túnel de Provença queda molt clar, també el túnel d'Aragó, però la resta tinc bastants dubtes ja que a diferents llocs et pots trobar amb diferents noms o que simplement parlin de la línia.
Per exemple el túnel de Meridiana crec que es va construir a la dècada de 1960, però no tinc clar a que se li'n diu túnel de Meridiana, la boca nord està bastant clara. Però el final sud? El túnel de Meridiana es considera que arriba fins a Arc de Triomf o fins a Catalunya? Crec que quan es va construir es va soterrar fins a Catalunya.
Desprès està el tram Sants-Catalunya, a vegades se l'anomena túnel de Plaça de Catalunya, però aquest túnel llavors només seria el tram Sants-Catalunya o fins a Arc de Triomf? Teòricament per l'any de construcció seria Sants-Catalunya però es podria pensar que es una perllongació del túnel de Meridiana.
Algú sap si hi ha una nomenclatura per als túnels?
Ja que hi estic posat... també preguntarem sobre els ramals jeje. Hi ha l'antic ramal de Marina que es va destruir per alliberar sól per a construir la Vila Olímpica, i el ramal Besòs que va reemplaçar aquest, desprès hi ha el ramal de les aigües. Tots aquests em queda bastant clar. Però el ramal de Glòries tinc bastants dubtes també. Crec que es va soterrar pels jocs olímpics també, però no se si es considera ramal de Glòries només el tram entre la bifuració del túnel d'aragó fins a Estació de França o si també la connexió amb el túnel de Catalunya/Meridiana que després es bifurca cap al Clot o Arenal.
De la bifurcació del túnel d'aragó crec que es diu bifurcació Aragó, oi? i la bifurcació del Clot que es dirigeix cap a Arc de Triomf o França es diu bifurcació de Glòries? i la resta de bifurcacions?
Edito:
També he trobar aixó: http://www.aemuntanya.net/GERS/StAndreu/Meridiana.htm sobre un túnel de renfe sota l'avinguda Meridiana però que està en desús. Algún en sap alguna cosa?
Túnels i ramals urbans de Barcelona
- Vilarrubla
- N8
- Posts: 673
- Joined: Sunday 31/05/2009 17:26
- Location: Urgell(et)
Túnels i ramals urbans de Barcelona
El que trobo dolç a tu t'amargue.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Túnels i ramals urbans de Barcelona
Crec que se n'havia parlat, d'això.
El ramal que va des del túnel d'Aragó a l'Estació de França se'n diu Ramal Glòries. Si vens des de Passeig de Gràcia, s'hi accedeix per la Bifurcació Aragó. Si vens des de Clot-Aragó, per la Bifurcació Glòries. Si vens des de l'Estació de França, es pren la Bifurcació Clot per anar cap a Clot-Aragó. I si vens pel túnel de Plaça Catalunya, un cop passat Arc de Triomf passes per la Bifurcació Marina per anar a Clot-Aragó o per ficar-te al túnel de Meridiana.
El ramal que va des del túnel d'Aragó a l'Estació de França se'n diu Ramal Glòries. Si vens des de Passeig de Gràcia, s'hi accedeix per la Bifurcació Aragó. Si vens des de Clot-Aragó, per la Bifurcació Glòries. Si vens des de l'Estació de França, es pren la Bifurcació Clot per anar cap a Clot-Aragó. I si vens pel túnel de Plaça Catalunya, un cop passat Arc de Triomf passes per la Bifurcació Marina per anar a Clot-Aragó o per ficar-te al túnel de Meridiana.
Re: Túnels i ramals urbans de Barcelona
Jo he parlat amb l'autor del text, i la més informació que sap és la que apareix a l'article, ja que el seu interés se centra més en les galeries o túnels subterranis en general que en el ferrocarril en concret. Encara desconeixent els motius de la construcció o del desús, ho va documentar prou bé.Vilarrubla wrote:Edito:
També he trobar aixó: http://www.aemuntanya.net/GERS/StAndreu/Meridiana.htm sobre un túnel de renfe sota l'avinguda Meridiana però que està en desús. Algún en sap alguna cosa?
Què és alló??
Re: Túnels i ramals urbans de Barcelona
Bon dia.
En tot cas el que jo recordo es que per aquest túnel hi passava una via que anava de Montcada Bifurcació fins als tallers de RENFE de S. Andreu on feien revisions i reparacions de locomotores a vapor. La via era en tot moment paral·lela a la doble via actual i el que ignoro és si el túnel és va construir al mateix temps que el de la doble via o bé uns anys després.
Els tallers de S. Andreu crec que varen tancar a principis dels anys 70 del segle passat. Les darreres locomotores que varen ser revisades eren del tipus 240F (al menys les darreres que jo hi vaig veure).
Es possible que ja s'hagi tractat aquest tema alguna vegada al fòrum.Vilarrubla wrote: També he trobar aixó: http://www.aemuntanya.net/GERS/StAndreu/Meridiana.htm sobre un túnel de renfe sota l'avinguda Meridiana però que està en desús. Algún en sap alguna cosa?
En tot cas el que jo recordo es que per aquest túnel hi passava una via que anava de Montcada Bifurcació fins als tallers de RENFE de S. Andreu on feien revisions i reparacions de locomotores a vapor. La via era en tot moment paral·lela a la doble via actual i el que ignoro és si el túnel és va construir al mateix temps que el de la doble via o bé uns anys després.
Els tallers de S. Andreu crec que varen tancar a principis dels anys 70 del segle passat. Les darreres locomotores que varen ser revisades eren del tipus 240F (al menys les darreres que jo hi vaig veure).
Re: Túnels i ramals urbans de Barcelona
El fil on se'n parlava concretament d'aquest túnel és http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... a&start=40
Re: Túnels i ramals urbans de Barcelona
Bengo, el mateix qui va encetar el fil (que pel que veig no ha tornat a intervenir) és el propi autor del text i qui va "capitanejar" la prospecció de les fotos.metring wrote:El fil on se'n parlava concretament d'aquest túnel és http://transport.cat/viewtopic.php?f=23 ... a&start=40
Què és alló??
Re: Mapes històrics
Sobre el Ramal Marina tinc molts un dubtes, jo era petit i ja no recordo on estava exactament el pas a nivell on es bifrucaven les vies que anaven a clot / Passeig de gràcia i les que aven a l'Estació del Bogatell i després Poble Nou.
Avui he passat entre el carrers Ramon Trias Fargas i Salvador Espriu era aqui exactamnet? En aquest mateix pont hi ha avui dia una xemeneia d'una antiga fàbrica algú sap quina fàbrica era la que habia allà. Avui dia hi ha una espècie d'edifici en forma de pont
per aquí passaven les vies? I l'actual entrada de l'estació de Metro de Ciutadella com era? Se que és deia Parada de Ribera de la L4.
Un altre dubte es per quin motiu es diu Ramal Marina? perque pasava per el costat del carrer Marina o per el fet que pasa per el Maresme o costat del mar de barcelona?
Avui en dia desde St.adrià fins a mataró encara se li diu Ramal Marina o té un altre nom?
Per ultim el Ramal entre l'estacio de arc de triomf i sant andreu meridiana o com antigamente era Estacio del Nord i Sant andreu meridiana com es diu aquest ramal? Ramal Meridiana?
Avui he passat entre el carrers Ramon Trias Fargas i Salvador Espriu era aqui exactamnet? En aquest mateix pont hi ha avui dia una xemeneia d'una antiga fàbrica algú sap quina fàbrica era la que habia allà. Avui dia hi ha una espècie d'edifici en forma de pont
per aquí passaven les vies? I l'actual entrada de l'estació de Metro de Ciutadella com era? Se que és deia Parada de Ribera de la L4.
Un altre dubte es per quin motiu es diu Ramal Marina? perque pasava per el costat del carrer Marina o per el fet que pasa per el Maresme o costat del mar de barcelona?
Avui en dia desde St.adrià fins a mataró encara se li diu Ramal Marina o té un altre nom?
Per ultim el Ramal entre l'estacio de arc de triomf i sant andreu meridiana o com antigamente era Estacio del Nord i Sant andreu meridiana com es diu aquest ramal? Ramal Meridiana?
Re: Túnels i ramals urbans de Barcelona
Algú recorda els vagons de càrrega que habian a l'EDF per les paltjes de vies molt aprop de l'entrada a l'estació i que contrestaven amb els trens de passatgers?
Algú recorda si per el 1986 com ho recordo amb 6 anys habia una linia activa de trens de carga que fes servir el Ramal Marina?
Algú recorda si per el 1986 com ho recordo amb 6 anys habia una linia activa de trens de carga que fes servir el Ramal Marina?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!