Mapes històrics
Mapes històrics
A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):
http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").
http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: Notícies línia de La Pobla de Segur
Realment espectacular. Fora del territori lleidatà s'aprecia el tren fins a La Pobla de Lillet. Curiós com presenten a Manresa com si el ferrocarril Lleida-Manresa fos de la CGFC, no ho acabo d'entendre, a Manresa, sembla com si el FC. (actual Renfe) tingés un ramal a La Pobla de lillet, no obstant, la línia Martorell-Manresa de la CGFC no existís. No obstant si que hi es a Igualada. La ruta Martorell-Manresa, no datava de 1912?Sky wrote:A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):
http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").
Destaco el FC a Puigcerdà, sense via al costat francès.
Es veu l'antic cremallera de Montserrat.
Destaco, fora de l'interès ferroviari, el retoc a l'escut de Lleida. Un any següent de la impremta d'aquest plànol, en república, van fer una mena de segell de tinta per provar de tapar la corona de l'escut, per la fortalesa (republicana), i per aclarir-ho, dalt posa "REPÚBLICA ESPAÑOLA"
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Re: Notícies línia de La Pobla de Segur
Ho torno a penjar perquè he pogut reduir bastant la mida de l'arxiu, ara són 4,85 MB:
http://www.hotlinkfiles.com/files/27697 ... lleida.jpg
http://www.hotlinkfiles.com/files/27697 ... lleida.jpg
Re: Notícies línia de La Pobla de Segur
Això és digne d'anar al subfòrum d'història, hi estàs d'acord?Sky wrote:A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):
http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Més curiositats del mapa
I el Tren Groc, que semblava arribar només fins a La Guingueta d'Ix. Realment, va ser així?Lluita1714 wrote:Destaco el FC a Puigcerdà, sense via al costat francès.
Curiós, també, que presentessin la línia de La Pobla com a "en construcció" en tot el tram fins a la frontera. Potser encara no existia el concepte d'"en planificació".
Sigui com sigui, com a document històrico-geogràfic, un autèntic diamant.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Notícies línia de La Pobla de Segur
Sí, també tinc els mapes de la resta de províncies.metring wrote:Això és digne d'anar al subfòrum d'història, hi estàs d'acord?
Re: Mapes històrics
Provincias de España: Barcelona: http://www.megaupload.com/?d=8RG2MOWF
Provincias de España: Gerona: http://www.megaupload.com/?d=GT3LUOJM
Provincias de España: Tarragona: http://www.megaupload.com/?d=PVFARHAY
I uns quants més d'interessants, també provinents de la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya:
Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.megaupload.com/?d=9IU4NLO4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.megaupload.com/?d=J9FO98X1
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=F1M64J2H
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=QXVX3IGS
Tots tenen vora 5 MB.
Provincias de España: Gerona: http://www.megaupload.com/?d=GT3LUOJM
Provincias de España: Tarragona: http://www.megaupload.com/?d=PVFARHAY
I uns quants més d'interessants, també provinents de la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya:
Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.megaupload.com/?d=9IU4NLO4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.megaupload.com/?d=J9FO98X1
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=F1M64J2H
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=QXVX3IGS
Tots tenen vora 5 MB.
Re: Mapes històrics
Això no acaba de rutllar, molts problemes per baixar-me algun document, tota l'estona em porta d'un link a un altre
Re: Mapes històrics
Mm, jo els puc descarregar bé.
Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.
Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: Mapes històrics
Espectacular!
Barcelona 1903. Destaco:
El ferrocarril econòmic de Guardiola de Berguedà, abans d'arribar a La Pobla de Lillet, i abans de l'existència de tot el que avui és la línia Llobregat-Bages, ja que el ramal a Igualada sí que hi era.
El nom de Sant Boi, sembla fet en dos idiomes forasters, San Boy, i San Baudilio.
Destaco que l'il·lustrador no tenia ni idea d'on era Sant Andreu de la Barca, a quin costat del riu, i el va posar en mig, potser amb dret a una estació de MZA.
El tren de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Encara sense la via a Ribes
FC Girona - Las Planas, el tram fins a Olot, en construcció
FC a Sant Feliu de Guíxols, que surt del plànol.
La zona de l'estació de França amb un ramal al port que arriba fins al Prat de Llobregat.
FC. de Sarrià, quan encara no anava més enllà de Sarrià.
Destaco a nivell geogràfic el Canal de la dreta, un canal de reg que feia també de desembocadura del Llobregat, i amés, Castelldefels, les llacunes naturals abans que arribi l'especulació urbanística.
Girona (any, posterior a 1930 ja que té el FC a la frontera, té corona a l'escut així que és posterior a la segona república, per tant, posterior a 1936, a l'època de la dictadura). Destaco:
FC a Olot,
FC a Sant Feliu de Guíxols
FC a Palamós
FC a Banyoles
Cremallera de Núria
FC Ripoll - Sant Joan de les Abadesses - "Torallas"
Això em fa pensar que si Girona s'hagués modernitzat els ferrocarrils i carrilets que tenia, potser ara sigués una ciutat millor del que és, i tindria una xarxa "de la ai carai!"
Barcelona 1903. Destaco:
El ferrocarril econòmic de Guardiola de Berguedà, abans d'arribar a La Pobla de Lillet, i abans de l'existència de tot el que avui és la línia Llobregat-Bages, ja que el ramal a Igualada sí que hi era.
El nom de Sant Boi, sembla fet en dos idiomes forasters, San Boy, i San Baudilio.
Destaco que l'il·lustrador no tenia ni idea d'on era Sant Andreu de la Barca, a quin costat del riu, i el va posar en mig, potser amb dret a una estació de MZA.
El tren de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Encara sense la via a Ribes
FC Girona - Las Planas, el tram fins a Olot, en construcció
FC a Sant Feliu de Guíxols, que surt del plànol.
La zona de l'estació de França amb un ramal al port que arriba fins al Prat de Llobregat.
FC. de Sarrià, quan encara no anava més enllà de Sarrià.
Destaco a nivell geogràfic el Canal de la dreta, un canal de reg que feia també de desembocadura del Llobregat, i amés, Castelldefels, les llacunes naturals abans que arribi l'especulació urbanística.
Girona (any, posterior a 1930 ja que té el FC a la frontera, té corona a l'escut així que és posterior a la segona república, per tant, posterior a 1936, a l'època de la dictadura). Destaco:
FC a Olot,
FC a Sant Feliu de Guíxols
FC a Palamós
FC a Banyoles
Cremallera de Núria
FC Ripoll - Sant Joan de les Abadesses - "Torallas"
Això em fa pensar que si Girona s'hagués modernitzat els ferrocarrils i carrilets que tenia, potser ara sigués una ciutat millor del que és, i tindria una xarxa "de la ai carai!"
Last edited by Lluita1714 on Tuesday 25/08/2009 18:50, edited 1 time in total.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Re: Mapes històrics
Si, si, ho he fet, però no em surt res, i em torna a sortir un captcha i un anunci de cop reduïr panxaSky wrote:Mm, jo els puc descarregar bé.
Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: Mapes històrics
Lo de Barcelona no és el que era al 1930. Això és un plànol on ensenyen com seria la ciutat literalment projectada per Cerdà, amb les vies ferroviaries i tramvies.
L'eixample mai arribà al Besòs, ni Glòries mai va arribar a tenir aquesta forma, ni la Barceloneta tan gran, el nom de l'Av. Gaudí, l'Av. Roma, La Diagonal.
Absència de la línia de Balmes
L'eixample mai arribà al Besòs, ni Glòries mai va arribar a tenir aquesta forma, ni la Barceloneta tan gran, el nom de l'Av. Gaudí, l'Av. Roma, La Diagonal.
Absència de la línia de Balmes
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Re: Mapes històrics
Vaja, a la fitxa de l'ICC només ficava això:Lluita1714 wrote:Lo de Barcelona no és el que era al 1930. Això és un plànol on ensenyen com seria la ciutat literalment projectada per Cerdà, amb les vies ferroviaries i tramvies.
Títol: Plano-guia de Barcelona
Any original: 1930
Els he pujat a un altre servidor... Espero que rutlli ara. En aquest s'ha d'esperar uns instants i prémer el botó "Download" al peu de la pàgina.metring wrote:Si, si, ho he fet, però no em surt res, i em torna a sortir un captcha i un anunci de cop reduïr panxa
Provincias de España: Barcelona: http://www.sendspace.com/file/z3bqyl
Provincias de España: Gerona: http://www.sendspace.com/file/b6zpca
Provincias de España: Tarragona: http://www.sendspace.com/file/3n5fb0
Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.sendspace.com/file/cziwk4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.sendspace.com/file/jeuu1e
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.sendspace.com/file/xx0t89
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.sendspace.com/file/1qg3vx
Re: Mapes històrics
Ara si, gràcies!!
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Mapes històrics
Pel que fa a la xarxa de via estreta de la vall del Llobregat:
- El FC a Castellar de n'Hug (de fet, al Clot del Moro) es va inaugurar al 1914, tot i que prestava servei a la fàbrica ASLAND des de molts anys abans.
- El FC arriba a Guardiola de Berguedà el 1904.
- La xarxa de la CGFC (ara FGC) de Martorell a Manresa es comença a construir als anys 20 del s.XX després de la creació de la pròpia CGFC, per fusió de les companyies respectives del Barcelona-Martorell, Martorell-Igualada i Manresa-Berga (amb prolongació d'Olvan a Guardiola). La primera decisió que es pren com a CGFC és la unificació de la xarxa amb la connexió a Martorell (Enllaç) i la construcció de la línia de Martorell a Manresa. L'antiga TFEMB feia correspondència amb Norte a Manresa i tenia una gran estació a la riba nord del Cardener: Manresa-Riu.
Salut !!
- El FC a Castellar de n'Hug (de fet, al Clot del Moro) es va inaugurar al 1914, tot i que prestava servei a la fàbrica ASLAND des de molts anys abans.
- El FC arriba a Guardiola de Berguedà el 1904.
- La xarxa de la CGFC (ara FGC) de Martorell a Manresa es comença a construir als anys 20 del s.XX després de la creació de la pròpia CGFC, per fusió de les companyies respectives del Barcelona-Martorell, Martorell-Igualada i Manresa-Berga (amb prolongació d'Olvan a Guardiola). La primera decisió que es pren com a CGFC és la unificació de la xarxa amb la connexió a Martorell (Enllaç) i la construcció de la línia de Martorell a Manresa. L'antiga TFEMB feia correspondència amb Norte a Manresa i tenia una gran estació a la riba nord del Cardener: Manresa-Riu.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Mapes antics
No he trobat cap altre fil semblant, i obro un de nou.
He trobat una petita joia al cor de la Xina. Resulta que ells volen tenir el seu propi Google Maps, i li diuen World Map. Apart de tots els noms en castellà (Sardañola Terrasa, Montblanch o Vich, i d'algun poble nou aprop d'Ascó anomenat UNK... Trobem trens a Olot, Bbanyoles, Sant Feliu de Guíxols, Guardiola de Berguedà i... per si no fos poc... La Pobla de Segur-Saint Girons, i alguna sorpresa més pel Delta de l'Ebre i Sant Joan de les Abadesses.
Per saber quina mena de mapes van fer servir per fer-ne aquest de noi, aneu a Ferrol, Galícia... i veureu.
http://tianditu.cn
He trobat una petita joia al cor de la Xina. Resulta que ells volen tenir el seu propi Google Maps, i li diuen World Map. Apart de tots els noms en castellà (Sardañola Terrasa, Montblanch o Vich, i d'algun poble nou aprop d'Ascó anomenat UNK... Trobem trens a Olot, Bbanyoles, Sant Feliu de Guíxols, Guardiola de Berguedà i... per si no fos poc... La Pobla de Segur-Saint Girons, i alguna sorpresa més pel Delta de l'Ebre i Sant Joan de les Abadesses.
Per saber quina mena de mapes van fer servir per fer-ne aquest de noi, aneu a Ferrol, Galícia... i veureu.
http://tianditu.cn
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
- D4V1D.83FY
- N4
- Posts: 50
- Joined: Monday 15/11/2010 20:48
- Contact:
-
- N7
- Posts: 323
- Joined: Friday 01/12/2006 18:22
- Location: R1
Re: Mapa xarxa Catalunya 1930
A més pel que veig hi han moltes linees desaparescudes que alguns en el forum proposen de reestablir com tren-trams o algo aixi, com e de la costa i també sembla que hi havia ferrocarril per la costa brava... o m'equivoco? lo curios es el tren mollet-caldes de montbui...
Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Ferrocarril vs. carretera
Si veus com eren els cotxes i les carreteres, entendràs el perquè.fredebcnteatre wrote:Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
-
- N7
- Posts: 323
- Joined: Friday 01/12/2006 18:22
- Location: R1
Re: Ferrocarril vs. carretera
Per desgracia ara el que mana es el cotxe... joooooo, ja ho podrien haber modernitzat i no treure linees a destajo... coi... retalladors que son alguns...Guigui wrote:Si veus com eren els cotxes i les carreteres, entendràs el perquè.fredebcnteatre wrote:Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.