Dresina d'inspecció?
Dresina d'inspecció?
Hola a tothom,
He estat mirant fotos velles i se m'ha acudit de preguntar aqui una cosa que sempre m'ha quedat en dubte. Es tracta d'una baluerna que vaig fotografiar cap al 1994 a Can Boixeres, i mirant el segon llibre del metro d'en Salmerón, sempre he cregut identificar-la amb la següent descripció, ja que al llibre no ve cap foto:
"Un altre vehicle adquirit aquells anys [1968] fou la dresina d'inspecció que va ser fabricada a Madrid per la firma Maquivías, S.A., i formava part d'una comanda de tres unitats, de les quals només s'arribaria a lliurar la primera. Era de dos eixos, amb rodes de 420mm de diàmetre, i estava equipada amb un motor dièsel Mercedes Benz de 4 cilindres (mod. OM-636) i una transmissió mecànica que atacava l'eix posterior. El seu interior podia transportar fins a 5 viatgers, però les nombroses avaries que va patir determinaren que molt aviat fos retirada de la circulació, i el 13 de març del 1989 fou donada de baixa, i des de llavors es troba apartada a les cotxeres de Can Boixeres".
Algú és un especialista en vehicles auxiliars o de servei i m'ho pot confirmar? Per cert, que la ferralla que es veu a la dreta de la dresina és el que quedava d'un cotxe R o M, els quals en aquella època encara anaven desballestant en comptagotes, juntament amb els darrers 300.
He estat mirant fotos velles i se m'ha acudit de preguntar aqui una cosa que sempre m'ha quedat en dubte. Es tracta d'una baluerna que vaig fotografiar cap al 1994 a Can Boixeres, i mirant el segon llibre del metro d'en Salmerón, sempre he cregut identificar-la amb la següent descripció, ja que al llibre no ve cap foto:
"Un altre vehicle adquirit aquells anys [1968] fou la dresina d'inspecció que va ser fabricada a Madrid per la firma Maquivías, S.A., i formava part d'una comanda de tres unitats, de les quals només s'arribaria a lliurar la primera. Era de dos eixos, amb rodes de 420mm de diàmetre, i estava equipada amb un motor dièsel Mercedes Benz de 4 cilindres (mod. OM-636) i una transmissió mecànica que atacava l'eix posterior. El seu interior podia transportar fins a 5 viatgers, però les nombroses avaries que va patir determinaren que molt aviat fos retirada de la circulació, i el 13 de març del 1989 fou donada de baixa, i des de llavors es troba apartada a les cotxeres de Can Boixeres".
Algú és un especialista en vehicles auxiliars o de servei i m'ho pot confirmar? Per cert, que la ferralla que es veu a la dreta de la dresina és el que quedava d'un cotxe R o M, els quals en aquella època encara anaven desballestant en comptagotes, juntament amb els darrers 300.
- Attachments
-
- dresina.jpg
- (83.25 KiB) Downloaded 837 times
Què és alló??
- faristol
- N8
- Posts: 769
- Joined: Friday 05/01/2007 20:20
- Location: Barcelona-Barri La Salut (Gràcia) i Masquefa.
Re: Dresina d'inspecció?
Molt no et puc ajudar pero com a curiositat et dire que el motor que cites es el que portaven els SEAT 1500 Diesel, un motor que es montava a ENMASA a Sant Adrià.Alemany wrote:
"Un altre vehicle adquirit aquells anys [1968] fou la dresina d'inspecció que va ser fabricada a Madrid per la firma Maquivías, S.A., i formava part d'una comanda de tres unitats, de les quals només s'arribaria a lliurar la primera. Era de dos eixos, amb rodes de 420mm de diàmetre, i estava equipada amb un motor dièsel Mercedes Benz de 4 cilindres (mod. OM-636)
Molt guapa la foto, arquelogia industrial i metrera pura.
Re: Dresina d'inspecció?
allò que hi ha a la dreta és la plataforma d'un cotxe de la sèrie 300. Es tallava la caixa del cotxe i es treia tot exceptuant el volant del frè d'estacionament. Tota la resta, a excepció dels bogies, es treia i aleshores la plataforma es feia servir per transportar materials del departament de vies, acoblant la plataforma a algun tractor. Les últimes es van desballestar totalment l'any passat.Alemany wrote: Per cert, que la ferralla que es veu a la dreta de la dresina és el que quedava d'un cotxe R o M, els quals en aquella època encara anaven desballestant en comptagotes, juntament amb els darrers 300.
Re: Dresina d'inspecció?
Sí senyor, i a més, el motor Willys de 6 cilindres que duia d'origen la locomotora del "tren del oeste" de les atraccions de Montjuïc, fou substituït de nou en nou per un d'aquests. Molt soroll, molta fumera i molta pudor de mala combustió.faristol wrote:Molt no et puc ajudar pero com a curiositat et dire que el motor que cites es el que portaven els SEAT 1500 Diesel, un motor que es montava a ENMASA a Sant Adrià.
Molt guapa la foto, arquelogia industrial i metrera pura.
Jo hagués jurat que era un R o M. És cert el que dius dels frens, era la única cosa que sobresortia de la plataforma. Als bogies hi havia unes peces enormes de fundicio que deien "thermos-athermos" o alguna cosa semblant, i crec que això no ho duien els 300...El LLOP wrote: allò que hi ha a la dreta és la plataforma d'un cotxe de la sèrie 300. Es tallava la caixa del cotxe i es treia tot exceptuant el volant del frè d'estacionament. Tota la resta, a excepció dels bogies, es treia i aleshores la plataforma es feia servir per transportar materials del departament de vies, acoblant la plataforma a algun tractor. Les últimes es van desballestar totalment l'any passat.
Val a dir que recent sortit el llibre d'en Salmerón, era cert que llavors (tal i com resava) quedaven 5 cotxes 300 que vaig arribar a veure. També hi havia, crec recordar, tres cotxes R-M que suposo que són els restaurats (i que són els que surten a la portada). Però a més hi havia un parell o tres plataformes d'aquestes. Uns mesos després vaig comprovar amb horror que dels cinc 300 només en quedaven 3 sencers, els altres dos havien estat convertits en sengles plataformes, i entre tot allà estava aquesta dresina lletja, un cotxe del funicular de Montjuïc i un tramvia blau (nº indeterminat) que les inclemèncie l'havien deformat combant-lo d'una manera horrible.
Què és alló??
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Dresina d'inspecció?
Eppp....un Tramvia Blau????....de quin any estem parlant que el vas veure????
Re: Dresina d'inspecció?
Crec recordar que li vaig fer una foto una mica de gairell, ja que des de fora no podia aconseguir acostar-me gaire i menys en planos concrets. Quan la trobi la passo. Si la foto és de la mateixa tanda, hauria de ser del 1995, però pot ser de dos anys abans, dos anys després. Temps era temps que un, enlloc de treballar estudiava, i sempre sobraven ratos per anar aqui i allà "cámara en ristre".TramviaBlau wrote:Eppp....un Tramvia Blau????....de quin any estem parlant que el vas veure????
Què és alló??
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Dresina d'inspecció?
Per què us sorpren que hi hagués un Tramvia Blau allà? Havia de tractar-se del malograt cotxe 9, del qual es va utilitzar el truck per a fer operativa la jardinera 129, i la carrosseria, "emmagatzemada" a Can Boixeres, es va fer malbé (què estrany, oi?) i va ser desballestada (o potser li pegaria més "rematada").
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Dresina d'inspecció?
Ja m´imaginaba que seria la caixa del 9, que segons diuen va ser desballestat del tot en una data tan propera com 1998, o sigi que les dates d´Alemany cuadren, pero també pensaba en el numero 7 que es va pasar molt temps esperant una restauració pero no no se on......espero que trobis aquesta foto!!!
Re: Dresina d'inspecció?
Era prou lluny, i l'scanner no el tinc gaire fi, però de moment és el que puc oferir. És de la mateixa tanda que la foto de la dresina.TramviaBlau wrote:Ja m´imaginaba que seria la caixa del 9, que segons diuen va ser desballestat del tot en una data tan propera com 1998, o sigi que les dates d´Alemany cuadren, pero també pensaba en el numero 7 que es va pasar molt temps esperant una restauració pero no no se on......espero que trobis aquesta foto!!!
- Attachments
-
- tblau boixeres.jpg (80.09 KiB) Viewed 4727 times
Què és alló??
Re: Dresina d'inspecció?
Si es veu prou bé...Mare meva, què cascat estava el pobre!
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Dresina d'inspecció?
Impagable foto!!!!
Aixo es un document historic!!
Aixo es un document historic!!
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Dresina d'inspecció?
Fins i tot el cantó de la bobina de cable del fons sembla que expressi el seu descontent (emoticona trist ) per la situació del Tramvia, dels cotxes de Metro, i de tot allò que agonitzava, agonitza i agonitzarà a Can Boixeres.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: Dresina d'inspecció?
També hi havia un dels quatre cotxes del funicular de Montjuïc (Paral·lel-Miramar) i els antics motors de tracció. Per la mateixa època recordo haver-ne vist un altre a un lloc indeterminat entre Martorell i Barcelona (se m'ha esborrat de la memòria amb els anys!), dins d'un tancat en un poligon industrial. Un tercer era al museu, i el quart no recordo si el vaig arribar a localitzar. També hi havia a Boixeres (suposo que era aquest) el vagó de vores baixes de la L3 construït per M.F.C. i entre el 1989 i els primers 90s diverses "bateries" de 400 aliniats que van anar desapareixent poc a poc. I fins aquí el que vaig poder veure des del tren en marxa o recorrent a peu el perímetre de les instal·lacions.Fran-Ikarus wrote:Fins i tot el cantó de la bobina de cable del fons sembla que expressi el seu descontent (emoticona trist ) per la situació del Tramvia, dels cotxes de Metro, i de tot allò que agonitzava, agonitza i agonitzarà a Can Boixeres.
RECTIFICACIÓ: Perdó, les fotos corresponen a l'any 1994
Descripció del vagó de vores baixes segons Salmerón al 2n llibre del Metro:
El vagó de vores baixes va ser construït a Barcelona per la societat Material para Ferrocarriles y Construcciones S.A. el 1932, era de dos eixos i amb una càrrega màxima de 12.000kg, disposava de vores abatibles de 300mm d'alçaria i una plataforma descoberta per al guardafre. Originàriament portava un enganxall Van Dorn (substituït el 1969 per un Tomlinson) i estava equipat amb fre d'aire comprimit i fre de cargol que actuaven sobre les quatre rodes. A la línia del GMB va prestar tot tipus de serveis, com el transport de balast i altres materials de via (carrils, travesses) i elements per a les estacions. Normalment es deixava anar via avall (desplaçat per la força de la gravetat) i es controlava la seva velocitat mitjançant el fre de cargol; el viatge de retorn l'efectuava acoblat al primer tren de pujada. Aquest vagó va funcionar fins als anys vuitanta i des de llavors es troba apartat a les cotxeres de Can Boixeres.
Last edited by Alemany on Saturday 05/09/2009 12:40, edited 2 times in total.
Què és alló??
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Dresina d'inspecció?
Jo recordo haber vist un funicular groc semblant a aquest a l´exterior d´una deixalleria que es veia desde l´autopista que va als tunels del Garraf, abans d´arribar a Castelldefels. Quan em vaig interesar mes per aquestes coses ja habia desaparegut.
Re: Dresina d'inspecció?
Puf, quines fotos!!! Tandebó m'hagués donat per aquelles èpoques per fer-ne!!!
Re: Dresina d'inspecció?
Pot ser sigui el lloc al qual em refereixo... El vaig veure un parell de vegades i en les dues ocasions em va agafar despistat. Era dins d'un tancat de tel·la metàl·lica al qual hi havia una nau i si no recordo malament, a prop hi havia una benzinera, però aquests records es remunten a l'any 90 ó 91, aixi que no em feu gaire casTramviaBlau wrote:Jo recordo haber vist un funicular groc semblant a aquest a l´exterior d´una deixalleria que es veia desde l´autopista que va als tunels del Garraf, abans d´arribar a Castelldefels. Quan em vaig interesar mes per aquestes coses ja habia desaparegut.
Què és alló??
Re: Dresina d'inspecció?
sí, era una deixalleria que hi ha al Prat. També és veu des de la nacional en direcció Sant Boi. Em sembla recordar que hi havia una locomotora de vapor com a decoració.
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Dresina d'inspecció?
Jo quan el vaig veure tenia una llanxa de salvament al sostre, de color blanc....no recordo en quins anys....
Re: Dresina d'inspecció?
No ho havia dit abans, però a la foto del funicular, al seu costat es veuen uns bogies vells i em temo que són les darreres restes dels 400 (o 200B) que van restar a Boixeres.
Què és alló??
- Serralson 10300
- N3
- Posts: 33
- Joined: Friday 12/08/2011 5:22
- Location: Carmel L5
Re: Dresina d'inspecció?
Una pregunta i disculpeu la meva ignorancia. O mes ben dit la meva inocencia.Fran-Ikarus wrote:Fins i tot el cantó de la bobina de cable del fons sembla que expressi el seu descontent (emoticona trist ) per la situació del Tramvia, dels cotxes de Metro, i de tot allò que agonitzava, agonitza i agonitzarà a Can Boixeres.
He observat en aquest fil i en altres, opinions que van desde la fina ironia, fins a la critica me oberta. Cada vegada que es parla de la manera en que TMB tracte el seu patrimoni historic.
La pregunta es: Realment ho estant fent tan malament, o ha sigut pitjor abans???? Es posible que rectifiquin algun dia???? O la seva politica es paga i calla nomes????
Apart de la foto del tranvia mort de pena i fastic, que acabo de veure. I del error que va ser el desballastament del unic elevador amb capacitat de 50.000kg del estat....
Algu em podria donar mes exemples????? Es que sembla molt gros, que amb els anys que te el metro no es conservi cap unitat historica.
O les poques que quedin no estiguin amb capacitat de funcionar..... Em resisteixo a creura.....
Salut.
"Hay dos cosas infinitas: el Universo y la estupidez humana. Y del Universo no estoy seguro."Albert Einstein