La creació de la Renfe

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Post Reply
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

La creació de la Renfe

Post by metring »

http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 28-004.pdf

LA LEY DE BASES DE ORDENA-
610N FERROVIARIA Y DE LOS
TRANSPORTES POR CARRETERA
Madrid, 28. — El «Boletín Oficial del Estado
» en su número de hoy martes, publica
lo siguiente:
Ley de bases de Ordenación ferroviaria y
de los transportes por carretera.


Para todas las líneas férreas españolas de
ancho normal, de servicio y uso público,
explotadas por compañías concesionarias,
cualquiera que sea la fecha de vencimiento
de la concesión, se adelanta al día- primero
de febrero de 1941. la consolidación de
la plena propiedad por el Estado, entrando
éste en dicho día en el goce de dichos
ferrocarriles."
¿a base segunda regula la forma de llevar
a cabo el rescate.
Por la base cuarta se crea la red nacional
ele ferrocarriles españoles, para hacerse
cargo de los que rescata el Estado y explotarlos,
en régimen de empresa industrial,
juntamente con los de vía ancha de
propiedad de aquél.
El Consejo de Administración estará formado
por un presidente. el director generail
de la red, dos consejeros representantes
del Ministerio de Obras Públicas, dos del
de Hacienda, uno del de Ejército, otro de
efe Agricultura, otro del de Industria y
Comercio, otro 3o Jos Sindicatos y dos técnicos
especializados nombrados por el Gobierno.
El Gobierno podri rescatar las líneas de
yia de ancho inferior al norma) español,
estén- o no federadas.
Por la base novena se crea el Consejo
directh'o de transportes por carretera.
Los servicios públicos para transportes de
viajeros y mercancías por carretera se ordenarán
separadamente, por agrupaciones,
acordadas por decreto, a propuesta del Ministerio
de Obras Públicas.
Por la base undécima, corrió organismo
superior para ,1a ordenación'de los transportes
terrestres, se crea, bajo la dependencia
inmediata del ministro de Obras
Públicas, la Junta Superior de Ferrocarriles
y Transportes por carretera, de la que
será presidente el propio ministro y presidente
efectivo el disector general de Ferrocarriles,
Tranvías y Transportes por carretera
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Denominacions

Post by Guigui »

De fet, ha canviat: ara es diu Renfe Operadora.

Com a dada curiosa de noms mantinguts, la denominació "Deutsche Reichsbahn", hereva de la República de Weimar i el nazisme, va passar... a la RDA i es mantingué fins a la reunificació alemanya el 1990.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
josep_serre
N9
N9
Posts: 2158
Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contact:

Re: Denominacions

Post by josep_serre »

Fals, el nom actual de l'antiga Renfe, és ADIF, Renfe Operadora és una empresa de nova creació.
Guigui wrote:De fet, ha canviat: ara es diu Renfe Operadora.

Com a dada curiosa de noms mantinguts, la denominació "Deutsche Reichsbahn", hereva de la República de Weimar i el nazisme, va passar... a la RDA i es mantingué fins a la reunificació alemanya el 1990.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
User avatar
Tony M. Nyphot
N6
N6
Posts: 221
Joined: Friday 18/09/2009 21:21

Re: Denominacions

Post by Tony M. Nyphot »

Lluita1714 wrote:I en tot cas critico que, sent Renfe Operadora, com a privada, encara sigui Renfe pel fet de Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles. Ara, ni "red", ja que això és d'Adif, ni Nacional, que és renfe operadora! Jo ho deixaria en Fe... :) o F.
Per començar Renfe Operadora no és privada ni ho serà a mitjà termini, després el "Renfe" de Renfe Operadora no significa res, simplement ho usa com si fos una paraula castellana, però es manté el nom perquè sempre s'ha conegut així als trens estatals com Iberia encara es diu Iberia després de la privatització i la competència.
And now for something completely different...
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Denominacions

Post by Lluita1714 »

Tony M. Nyphot wrote: Per començar Renfe Operadora no és privada ni ho serà a mitjà termini, després el "Renfe" de Renfe Operadora no significa res, simplement ho usa com si fos una paraula castellana, però es manté el nom perquè sempre s'ha conegut així als trens estatals com Iberia encara es diu Iberia després de la privatització i la competència.
Tinc entès que el sistema, com telefònica o ibèria, s'ha de privatitzar, i s'havia de privatitzar abans de l'any que vé, tot i que possiblement s'allargui l'establiment sencer d'un sistema privatitzat. Corregiu-me si m'equivoco.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Liberalització

Post by Guigui »

Lluita1714 wrote:Tinc entès que el sistema, com telefònica o ibèria, s'ha de privatitzar, i s'havia de privatitzar abans de l'any que vé, tot i que possiblement s'allargui l'establiment sencer d'un sistema privatitzat. Corregiu-me si m'equivoco.
De moment, quedaran liberalitzades les relacions de llarga distància internacionals, i més endavant les nacionals. Després de tot això, només hauria de quedar rodalia i regionals. Això si no surt alguna llumenera ultrathatcheriana amb elucubracions de l'estil de la setmana laboral de 65 hores.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
Jordi Freixas

Re: Denominacions

Post by Jordi Freixas »

Tony M. Nyphot wrote:Deixant de banda el contingut polític:
Lluita1714 wrote:I en tot cas critico que, sent Renfe Operadora, com a privada, encara sigui Renfe pel fet de Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles. Ara, ni "red", ja que això és d'Adif, ni Nacional, que és renfe operadora! Jo ho deixaria en Fe... :) o F.
Per començar Renfe Operadora no és privada ni ho serà a mitjà termini, després el "Renfe" de Renfe Operadora no significa res, simplement ho usa com si fos una paraula castellana, però es manté el nom perquè sempre s'ha conegut així als trens estatals com Iberia encara es diu Iberia després de la privatització i la competència.
Però Iberia o Telefonica no correspones a unes inicials; Renfe sí.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: Denominacions

Post by wefer »

Jordi Freixas wrote:Però Iberia o Telefonica no correspones a unes inicials; Renfe sí.
Amb "Renfe" s'ha fet el mateix que amb la "Sociedad Española de Automóviles de Turismo", és a dir, el que abans era "S.E.A.T." i en canvi avui dia és "Seat". En el seu moment, es va decidir oblidar el seu significat com a sigles ja que la marca ja no s'ajustava a la definició que representaven. En canvi, com el nom sí estava ben assentat entre la gent, es va decidir conservar-lo, però com a nom propi. D'aquí que ara la primera lletra sigui majúscula, i la resta minúscules, i no pas totes majúscules com correspondria a unes sigles i com era abans.
I ja dic, "Renfe", antiga "R.E.N.F.E." és exactament el mateix cas.
victorcasta
N10
N10
Posts: 4267
Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
Location: Horta

Re: La creació de la Renfe

Post by victorcasta »

Recordar que dir "R.E.N.F.E." és erroni. Abans i ara, s'ha de dir sempre "Renfe", ja que no són sigles, és un acrònim.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: La creació de la Renfe

Post by Lluita1714 »

El que deia, que hi han altres prioritats que el nom de la companyia..., total, esperem que un dia, Catalunya canviï la concessió d'operadora amb els traspassos, per acabar ja amb una gestió ridícula.

Ara que ho dius, jo sempre m'he preguntat, a qui se li va acudir la E del mig, realment hauria de ser R.N.F.E... ho van fer per sonoritat? tant costava cercar altres sigles?
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
victorcasta
N10
N10
Posts: 4267
Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
Location: Horta

Re: La creació de la Renfe

Post by victorcasta »

Lluita1714 wrote:Ara que ho dius, jo sempre m'he preguntat, a qui se li va acudir la E del mig, realment hauria de ser R.N.F.E... ho van fer per sonoritat? tant costava cercar altres sigles?
Per a això estan els acrònims: per a fer d'unes sigles una 'paraula' que sigui més fàcil de pronunciar.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Acrònims

Post by Guigui »

Encara recordo un gag d'en Toni Albà on feia dir al rei "SMS", però pronunciat com a paraula... :)

(Des d'aleshores, a casa ho diem així... :x )
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: La creació de la Renfe

Post by wefer »

victorcasta wrote:Recordar que dir "R.E.N.F.E." és erroni. Abans i ara, s'ha de dir sempre "Renfe", ja que no són sigles, és un acrònim.
D'acord... però escrit en majúscules, és a dir RENFE. Els acrònims es poden escriure tant en majúscules com en minúscules, però t'asseguro que mai abans del canvi ADIF/Renfe he vist "Renfe" escrit en minúscules. Tots els cotxes, locomotores i estacions sempre han portat com a inscripció RENFE, o fins i tot RFE (amb la FE més petita com un superíndex i amb una ratlla a sota).
victorcasta
N10
N10
Posts: 4267
Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
Location: Horta

Re: La creació de la Renfe

Post by victorcasta »

wefer wrote:
victorcasta wrote:Recordar que dir "R.E.N.F.E." és erroni. Abans i ara, s'ha de dir sempre "Renfe", ja que no són sigles, és un acrònim.
D'acord... però escrit en majúscules, és a dir RENFE. Els acrònims es poden escriure tant en majúscules com en minúscules, però t'asseguro que mai abans del canvi ADIF/Renfe he vist "Renfe" escrit en minúscules. Tots els cotxes, locomotores i estacions sempre han portat com a inscripció RENFE, o fins i tot RFE (amb la FE més petita com un superíndex i amb una ratlla a sota).
Doncs...

Image

Image
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: La creació de la Renfe

Post by wefer »

Aha, és cert doncs que s'ha utilitzat en els logos.
No obstant, és curiós que en tots els cotxes és tal com et deia abans, i suposo que la manera correcta és precisament tot en majúscules:
Viquipèdia wrote:Els acrònims poden escriure's en majúscules o minúscules, però sempre sense punts ni barres entre els seus components.
D'això, sembla deduïr-se que ha de ser o en majúscules o en minúscules, però barrejat... suposo que és una llicència artística dels logos.
User avatar
Tony M. Nyphot
N6
N6
Posts: 221
Joined: Friday 18/09/2009 21:21

Re: La creació de la Renfe

Post by Tony M. Nyphot »

wefer wrote:Aha, és cert doncs que s'ha utilitzat en els logos.
No obstant, és curiós que en tots els cotxes és tal com et deia abans
Tampoc.

Image
wefer wrote:i suposo que la manera correcta és precisament tot en majúscules:
Viquipèdia wrote:Els acrònims poden escriure's en majúscules o minúscules, però sempre sense punts ni barres entre els seus components.
D'això, sembla deduïr-se que ha de ser o en majúscules o en minúscules, però barrejat... suposo que és una llicència artística dels logos.
En tot cas la llicència artística és escriure la primera lletra de la primera paraula en minúscula. Que es pugui escriure en minúscules no l'exclou de la norma de la majúscula a l'inici d'oració.
And now for something completely different...
josep_serre
N9
N9
Posts: 2158
Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contact:

Re: La creació de la Renfe

Post by josep_serre »

Sí que era així amb tot el material anterior a la creació de les UNE's.
Tony M. Nyphot wrote:
wefer wrote:Aha, és cert doncs que s'ha utilitzat en els logos.
No obstant, és curiós que en tots els cotxes és tal com et deia abans
Tampoc.

Image
wefer wrote:i suposo que la manera correcta és precisament tot en majúscules:
Viquipèdia wrote:Els acrònims poden escriure's en majúscules o minúscules, però sempre sense punts ni barres entre els seus components.
D'això, sembla deduïr-se que ha de ser o en majúscules o en minúscules, però barrejat... suposo que és una llicència artística dels logos.
En tot cas la llicència artística és escriure la primera lletra de la primera paraula en minúscula. Que es pugui escriure en minúscules no l'exclou de la norma de la majúscula a l'inici d'oració.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
User avatar
Platanito
N9
N9
Posts: 2396
Joined: Friday 17/06/2005 9:22
Location: La Bordurie

Re: La creació de la Renfe

Post by Platanito »

Llavors, si no ho he entés malament, seria més correcte ReNFE que Renfe?

I per què no RNFFCCEE?
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”