80 anys de semàfors a Barcelona
80 anys de semàfors a Barcelona
http://www.lavanguardia.es/premium/publ ... RE=3&TEXT=
Los semáforos de Barcelona cumplen 80 años
Este 2009 se cumplen 80 años de la puesta en marcha del primer semáforo en Barcelona. Fue en el cruce entre las calles Balmes y Provença y desde entonces el aparato ha evolucionado en funcionalidad y diseño. - Albert Domènech, Ivan Comas
(En el link, podeu veure un video.)
Los semáforos de Barcelona cumplen 80 años
Este 2009 se cumplen 80 años de la puesta en marcha del primer semáforo en Barcelona. Fue en el cruce entre las calles Balmes y Provença y desde entonces el aparato ha evolucionado en funcionalidad y diseño. - Albert Domènech, Ivan Comas
(En el link, podeu veure un video.)
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Al fil d'això, cal destacar que encara avui dia queden diversos semàfors gairebé originals conservats com a peça històrica (però funcional) a la part alta del carrer Urgell. Dubto que hi hagi gaires ciutats que hagin tingut aquesta sensibilitat.
Per una vegada que a Barcelona fem alguna cosa destacable, cal dir-ho.
Aquí us en passo una foto d'un d'ells, presa per Google maps:
Per una vegada que a Barcelona fem alguna cosa destacable, cal dir-ho.
Aquí us en passo una foto d'un d'ells, presa per Google maps:
- Attachments
-
- semafor-antic-bcn.jpg
- Semàfor antic de Barcelona
- (59.65 KiB) Downloaded 610 times
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Curiositats
Sí, realment curiosos, aquests semàfors, dos dels quals ja no fan servei en tractar-se de carrers d'un sol sentit. També n'hi ha un a la cruïlla Urgell-Buenos Aires.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Diria que aquest i el que comenta Guigui són els dos únics que queden de la mateixa època. Després, d'èpoques posteriors, cal destriar els que hi ha a les cruïlles, doncs encara hi ha exemplars completament metàl·lics i amb la pantalla de vidre "poc difusora" i les viseres allargades. Quan en trobi algun us passo la foto, però en queden a la Ronda Mitre i en algun punt de la Gran Via (crec recordar). Respecte a la "sensibilitat" que comenta Wefer, realment és prou remarcable el fet que es conservin sobretot perquè a la pràctica són susceptibles de representar perill en trobar-se al mig de la cruïlla. Qui els hagi atravessat conduint el cotxe segurament sabrà de què parlo.wefer wrote:Al fil d'això, cal destacar que encara avui dia queden diversos semàfors gairebé originals conservats com a peça històrica (però funcional) a la part alta del carrer Urgell. Dubto que hi hagi gaires ciutats que hagin tingut aquesta sensibilitat.
Per una vegada que a Barcelona fem alguna cosa destacable, cal dir-ho.
Aquí us en passo una foto d'un d'ells, presa per Google maps:
Què és alló??
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Semàfors grocs amb viseres allargades
També n'hi ha un al capdamunt del carrer Balmes, cantonada Pg. de St. Gervasi (Pl. Kennedy).Alemany wrote:Després, d'èpoques posteriors, cal destriar els que hi ha a les cruïlles, doncs encara hi ha exemplars completament metàl·lics i amb la pantalla de vidre "poc difusora" i les viseres allargades. Quan en trobi algun us passo la foto, però en queden a la Ronda Mitre i en algun punt de la Gran Via (crec recordar).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Semàfors grocs amb viseres allargades
Cert!!Guigui wrote:També n'hi ha un al capdamunt del carrer Balmes, cantonada Pg. de St. Gervasi (Pl. Kennedy).Alemany wrote:Després, d'èpoques posteriors, cal destriar els que hi ha a les cruïlles, doncs encara hi ha exemplars completament metàl·lics i amb la pantalla de vidre "poc difusora" i les viseres allargades. Quan en trobi algun us passo la foto, però en queden a la Ronda Mitre i en algun punt de la Gran Via (crec recordar).
Què és alló??
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Hola,
Ahir vaig fer fotos als semàfors situats a Balmes/Mitre. Ambdós formen part del mateix conjunt, al capdamunt del mateix suport i cadascun per a un sentit de la marxa de la Ronda Mitre. La capsa de llum de BUS ja no s'encen des de fa anys.
Ahir vaig fer fotos als semàfors situats a Balmes/Mitre. Ambdós formen part del mateix conjunt, al capdamunt del mateix suport i cadascun per a un sentit de la marxa de la Ronda Mitre. La capsa de llum de BUS ja no s'encen des de fa anys.
Què és alló??
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
A mi m'agraden aquest semàfors metàl·lics, amb les frontisses a la vista...en algun lloc havia vist alguns que a sobre de tot tenien com una punta de llança decorativa.....els heu vist???
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Ep Nois!
No recordeu aquells que tenien deu ó dotze llumetes petites i s'anaven apagan conforma passava el temps, fins que és tancava el semàfor principal, que era el de baix de tot?. Salut
No recordeu aquells que tenien deu ó dotze llumetes petites i s'anaven apagan conforma passava el temps, fins que és tancava el semàfor principal, que era el de baix de tot?. Salut
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
122-042-132 wrote:Ep Nois!
No recordeu aquells que tenien deu ó dotze llumetes petites i s'anaven apagan conforma passava el temps, fins que és tancava el semàfor principal, que era el de baix de tot?. Salut
Doncs ni idea, però m'agradaria molt veure'n un d'aquests!!!
Jo com a molt recordo els que pels vianants tenien, en comptes del Sr. Verd i el Sr. Vermell com uns llums molt semblants als dels cotxes però més petits.
I ja posats... els més estranys que hi hagut són els especials que es van dissenyar per la Vila Olímpica de la Vall d'Hebron, horitzontals en comptes de verticals. No sé si encara hi són o els han substituït.
Això, per no parlar del que donava el compte erera a Fabra i Puig, que després de presentar-lo com una gran innovació que es posaria a tots els semàfors de la ciutat, ja fa temps que el van treure i no se n'ha sabut res més. No sé si és a Badalona o Santa Coloma de Gramenet que encara en tenen d'aquests...
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
A Manresa, Andorra la Vella i Palma da Mallorca aquest comte enrera hi és pero pels vianants.
Per cert no creieu que al futur museu del transport hi hauria d'haver un apartat dedicat als semafors?
Per cert no creieu que al futur museu del transport hi hauria d'haver un apartat dedicat als semafors?
De nou al FTC
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Jo si els recordo sobretot al carrer Guipúscoa i van subsistir fins abans de la reforma. Eren caixes arrodonides per les puntes, més petits que els de cotxe i en ocasions, a la part superior, hi havia una "caixa de llum" que en lletres molt estretes resava PEATONES. Eren situats a un nivell més baix que els de cotxe, aproximadament a l'alçada del cap d'un adult. No recordo cap lloc a on en quedi algun...wefer wrote: Jo com a molt recordo els que pels vianants tenien, en comptes del Sr. Verd i el Sr. Vermell com uns llums molt semblants als dels cotxes però més petits
Per cert, a la Diagonal tot just entrant a la pl. Francesc Macià venint de la banda Llobregat, en queda un altre semàfor com el de Mitre, exclusiu per al carril bus i amb la mateixa caixa ex-lluminosa de BUS.
Una altra curiositat semafòrica, és que a segons quins carrers estrets, com per exemple tots els que van a petar a Milà i Fontanals (Tordera, Torrijos, Camprodón, etc) hi ha tan poca vorera que els semàfors estàn clavats a les façanes. A veure si porto una foto.
Què és alló??
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Ufff, jo aquests només els he vist a les pel·licules... La imatge correspon al 1950 al Cinc d'Oros, fixeu-vos que encara no hi era l'edifici que ara és del Deutsche Bank...TramviaBlau wrote:A mi m'agraden aquest semàfors metàl·lics, amb les frontisses a la vista...en algun lloc havia vist alguns que a sobre de tot tenien com una punta de llança decorativa.....els heu vist???
- Attachments
-
- 1950.jpg (30.61 KiB) Viewed 6574 times
Què és alló??
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Semàfor quàdruple amb punxa
D'aquests semàfors amb la punxa a dalt, encara se'n conserva un al mig de la cruïlla Urgell-Buenos Aires.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Semàfor quàdruple amb punxa
No exactament Guigui, fixa't al principi del fil la foto que va penjar en Wefer i veuràs que té un suport amb un fanal. Els dos que hi ha a Urgell/ Buenos Aires, i Urgell/Londres són iguals.Guigui wrote:D'aquests semàfors amb la punxa a dalt, encara se'n conserva un al mig de la cruïlla Urgell-Buenos Aires.
Què és alló??
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Us passo foto del de Balmes/Passeig de Sant Gervasi.
- Attachments
-
- balmes-p.st.gervasi.JPG
- (37.13 KiB) Downloaded 164 times
Què és alló??
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Lucà-Craywinckel
N'hi ha un altre, no gaire lluny d'aquest, allí on el carrer Lucà va a parar a la cruïlla Pg. de St. Gervasi amb Craywinckel.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
El d'Urgell, "decapitat"
http://www.lavanguardia.com/local/barce ... elona.html
Decapitado uno de los dos semáforos históricos de Barcelona
El mal estado de conservación de la señal, reconocida como Petit Paisatge , ha obligado a retirar la farola que lo coronaba
Barcelona | 26/02/2013 - 00:10h
Meritxell M. Pauné
El cruce de las calles Urgell y Buenos Aires ha perdido una parte de su encanto. La parte superior, en concreto. En medio de la calzada resistía entero uno de los dos semáforos históricos de Barcelona, seguramente los más antiguos que conserva la ciudad. Pero su mal estado de conservación ha llevado al Ayuntamiento a retirar la farola que lo coronaba, dejando la señal descabezada y mustia.
Según explican fuentes consistoriales, los servicios municipales retiraron la farola la primera semana de enero, en respuesta a una petición ciudadana que se quejaba del peligro que podía suponer para viandantes y vehículos. Estaba oxidada y ya no iluminaba, sólo ejercía de ornamento. “Se repondrá próximamente, pero estamos estudiado cómo hacerlo para garantizar que no se pierda su valor patrimonial”, tranquilizan las mismas fuentes.
No solo la farola ha perdido su uso natural, también la mitad de las luces que regulaban el tránsito. Al estar en el centro del cruce, tiene cuatro caras y cuatro semáforos. Sin embargo, hoy solo están en funcionamiento dos de ellos, porque las dos calles que regula son de sentido único. Cabe recordar que en el Eixample de principios de siglo todas las calles (excepto cuatro: Muntaner, Aribau, Pau Claris y Roger de Llúria) eran de doble dirección. Además la señal también acusa el desgaste y algún brote de incivismo. El tronco central, gris plateado como los semáforos, ostenta un tag hecho a rotulador y la base hexagonal, de piedra artificial y pintada con rayas rojas y blancas, está visiblemente deteriorada.
Su gemelo está a una manzana de distancia, en el cruce de Urgell con Londres, y sí que permanece entero. Pese a que ninguno de los dos está incluido en el Catálogo de Patrimonio de la ciudad, tienen título de Petit Paisatge de Barcelona. Se trata de un reconocimiento que atorga el consistorio a espacios y elementos singulares, normalmente de origen popular o publicitario, conservados por su valor histórico, estético o sentimental. Algunos de los más conocidos son la Gamba de Mariscal en el Moll de la Fusta, la medianera de La Pomera en Sant Andreu, el reloj del Sifón de la avenida de Roma o el búho publicitario de la plaza Tetuán.
En los últimos años el Instituto de Paisaje Urbano ha promovido la restauración de varios pequeños paisajes, como el termómetro Cottet del Portal del Ángel en 2011. Este enero ha lanzado una aplicación móvil, llamada BCN paisatge, que permite geolocalizar unos 200 elementos paisajísticos singulares de la ciudad.
Un invento impopular
"Son las dos columnas de señales -nombre con el que se conocían los primeros semáforos- más antiguas que quedan en la ciudad, pero nadie, ni Ayuntamiento ni vecinos, sabe con certeza cuando fueron colocados", explica el libro-catálogo de Maria Favà Petits Paisatges de Barcelona. "Se supone que son de finales de los años 40 del siglo XX o de principios de los 50", prosigue.
El primer semáforo de Barcelona se instaló en el cruce de Provença y Balmes, de eso sí ha quedado constancia, muchos años antes. Fue en enero de 1929, como muestra de la inovación local ante la cercana inauguración de la Exposición Universal -igual que hacemos hoy con el Mobile World Congress-. "Vista su eficacia, el día primero de agosto de 1929 la delegación de Obras Públicas decidió plantar semáforos de forma definitiva en la plaza Catalunya, paseo de Grácia, Rambla, Via Laietana, Gran Via y plaza Espanya", explica Lluís Permanyer en una de sus seguidas crónicas en La Vanguardia.
Los artífices de la innovación fueron los concejales republicanos Joaquim Llansó y el Jaume Vachier, que además era ingeniero. Al principio eran regulados a mano por un guardia urbano, pero en 1933 llegaron los primeros automáticos, que se accionaban cuando los vehículos pisaban unas bandas de caucho colocadas en el suelo. Los barceloneses no recibieron con benevolencia las señales luminosas, que conllevaban normas de circulación y limitaban el libre albedrío que regía el ya voluminoso -y caótico- tráfico de la ciudad condal. "¡Esto no tiene ningún futuro!", asegura Permanyer que rechistaban los cocheros de lujo sobre el nuevo invento.
Decapitado uno de los dos semáforos históricos de Barcelona
El mal estado de conservación de la señal, reconocida como Petit Paisatge , ha obligado a retirar la farola que lo coronaba
Barcelona | 26/02/2013 - 00:10h
Meritxell M. Pauné
El cruce de las calles Urgell y Buenos Aires ha perdido una parte de su encanto. La parte superior, en concreto. En medio de la calzada resistía entero uno de los dos semáforos históricos de Barcelona, seguramente los más antiguos que conserva la ciudad. Pero su mal estado de conservación ha llevado al Ayuntamiento a retirar la farola que lo coronaba, dejando la señal descabezada y mustia.
Según explican fuentes consistoriales, los servicios municipales retiraron la farola la primera semana de enero, en respuesta a una petición ciudadana que se quejaba del peligro que podía suponer para viandantes y vehículos. Estaba oxidada y ya no iluminaba, sólo ejercía de ornamento. “Se repondrá próximamente, pero estamos estudiado cómo hacerlo para garantizar que no se pierda su valor patrimonial”, tranquilizan las mismas fuentes.
No solo la farola ha perdido su uso natural, también la mitad de las luces que regulaban el tránsito. Al estar en el centro del cruce, tiene cuatro caras y cuatro semáforos. Sin embargo, hoy solo están en funcionamiento dos de ellos, porque las dos calles que regula son de sentido único. Cabe recordar que en el Eixample de principios de siglo todas las calles (excepto cuatro: Muntaner, Aribau, Pau Claris y Roger de Llúria) eran de doble dirección. Además la señal también acusa el desgaste y algún brote de incivismo. El tronco central, gris plateado como los semáforos, ostenta un tag hecho a rotulador y la base hexagonal, de piedra artificial y pintada con rayas rojas y blancas, está visiblemente deteriorada.
Su gemelo está a una manzana de distancia, en el cruce de Urgell con Londres, y sí que permanece entero. Pese a que ninguno de los dos está incluido en el Catálogo de Patrimonio de la ciudad, tienen título de Petit Paisatge de Barcelona. Se trata de un reconocimiento que atorga el consistorio a espacios y elementos singulares, normalmente de origen popular o publicitario, conservados por su valor histórico, estético o sentimental. Algunos de los más conocidos son la Gamba de Mariscal en el Moll de la Fusta, la medianera de La Pomera en Sant Andreu, el reloj del Sifón de la avenida de Roma o el búho publicitario de la plaza Tetuán.
En los últimos años el Instituto de Paisaje Urbano ha promovido la restauración de varios pequeños paisajes, como el termómetro Cottet del Portal del Ángel en 2011. Este enero ha lanzado una aplicación móvil, llamada BCN paisatge, que permite geolocalizar unos 200 elementos paisajísticos singulares de la ciudad.
Un invento impopular
"Son las dos columnas de señales -nombre con el que se conocían los primeros semáforos- más antiguas que quedan en la ciudad, pero nadie, ni Ayuntamiento ni vecinos, sabe con certeza cuando fueron colocados", explica el libro-catálogo de Maria Favà Petits Paisatges de Barcelona. "Se supone que son de finales de los años 40 del siglo XX o de principios de los 50", prosigue.
El primer semáforo de Barcelona se instaló en el cruce de Provença y Balmes, de eso sí ha quedado constancia, muchos años antes. Fue en enero de 1929, como muestra de la inovación local ante la cercana inauguración de la Exposición Universal -igual que hacemos hoy con el Mobile World Congress-. "Vista su eficacia, el día primero de agosto de 1929 la delegación de Obras Públicas decidió plantar semáforos de forma definitiva en la plaza Catalunya, paseo de Grácia, Rambla, Via Laietana, Gran Via y plaza Espanya", explica Lluís Permanyer en una de sus seguidas crónicas en La Vanguardia.
Los artífices de la innovación fueron los concejales republicanos Joaquim Llansó y el Jaume Vachier, que además era ingeniero. Al principio eran regulados a mano por un guardia urbano, pero en 1933 llegaron los primeros automáticos, que se accionaban cuando los vehículos pisaban unas bandas de caucho colocadas en el suelo. Los barceloneses no recibieron con benevolencia las señales luminosas, que conllevaban normas de circulación y limitaban el libre albedrío que regía el ya voluminoso -y caótico- tráfico de la ciudad condal. "¡Esto no tiene ningún futuro!", asegura Permanyer que rechistaban los cocheros de lujo sobre el nuevo invento.
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Hola a tothom:wefer wrote:122-042-132 wrote:Ep Nois!
No recordeu aquells que tenien deu ó dotze llumetes petites i s'anaven apagan conforma passava el temps, fins que és tancava el semàfor principal, que era el de baix de tot?. Salut
Doncs ni idea, però m'agradaria molt veure'n un d'aquests!!!
Jo com a molt recordo els que pels vianants tenien, en comptes del Sr. Verd i el Sr. Vermell com uns llums molt semblants als dels cotxes però més petits.
I ja posats... els més estranys que hi hagut són els especials que es van dissenyar per la Vila Olímpica de la Vall d'Hebron, horitzontals en comptes de verticals. No sé si encara hi són o els han substituït.
Això, per no parlar del que donava el compte erera a Fabra i Puig, que després de presentar-lo com una gran innovació que es posaria a tots els semàfors de la ciutat, ja fa temps que el van treure i no se n'ha sabut res més. No sé si és a Badalona o Santa Coloma de Gramenet que encara en tenen d'aquests...
Dels semafors amb varies llumetes que s´apagaven, els recordo al llarg del carrer Balmes,potser a partir del c/ Corsega, fin pelai. També per a vianants recordo els de tres llums (Com els del cotxes, peró més petits) inclús amb dos llums (Vermell i Verd) aquets ultims els recordo al carrer aragó i a Via Laietana/Pl. de l´Angel.Aquet ultim lloc,recordo que a fi dels anys 60 varen ser camviats per els de tres llums.
Salutacions
Re: 80 anys de semàfors a Barcelona
Segons l'article, els semàfors del carrer Urgell són del 1929 i, per tant, mereixen un reconeixement i una atenció que l'Ajuntament de moment no els està donant.
Per comparar-ho, a Berlin hi ha el famós semàfor històric de Postdamer Platz de 1924, però és només una rèplica moderna, perquè després de la segona guerra mundial i de la divisió de Berlín, tota aquesta zona va acabar essent un immens descampat. Doncs bé, a Berlin l'han reconstruït i el tenen a totes les guies. Potser que a Barcelona sapiguem valorar més el que tenim.
http://en.wikipedia.org/wiki/Potsdamer_ ... fic_lights
Per comparar-ho, a Berlin hi ha el famós semàfor històric de Postdamer Platz de 1924, però és només una rèplica moderna, perquè després de la segona guerra mundial i de la divisió de Berlín, tota aquesta zona va acabar essent un immens descampat. Doncs bé, a Berlin l'han reconstruït i el tenen a totes les guies. Potser que a Barcelona sapiguem valorar més el que tenim.
http://en.wikipedia.org/wiki/Potsdamer_ ... fic_lights