Pallars Sobirà
Pallars Sobirà
Una pregunta, algú sap si existeix un antic trenet miner per la zona de l'estany negre al Pallars Sobirà?
Una tieta meva m'ho ha comentat i jo crec que es confon perquè ni em sona.
Si algú de vosaltres coneix algun trenet miner en servei en aquesta comarca, feu-m'ho saber, oK?
Gràcies.
Una tieta meva m'ho ha comentat i jo crec que es confon perquè ni em sona.
Si algú de vosaltres coneix algun trenet miner en servei en aquesta comarca, feu-m'ho saber, oK?
Gràcies.
Re: Pallars Sobirà
Alguna cosa vaig veure a la web de TrensCat. Em sembla que està a la secció del telefèric de l'estany de Gento.
- automotorserie 436
- N7
- Posts: 557
- Joined: Sunday 17/08/2008 20:47
Re: Pallars Sobirà
Si, existen restos de un antiguo ferrocarril minero de unos 4,5 kilómetros, se conservan en algun tramo las vías, hay un pequeño túnel y se accede a través de un teléferico, nunca he estado pero para hacer arqueología ferroviariapuede estar muy bien, pues ahí antes de construir el teléferico existía un funicular que se utilizó para construir una presa.
Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Pallars Jussà
Però caldria canviar el títol del fil: l'Estany Gento es troba al Pallars Jussà.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Pallars Sobirà
No té perquè. Això de l'Estany de Gento ho he dit jo. Potser ell es referia a aluna altra cosa.
Re: Pallars Sobirà
El primer que caldria esbrinar és a quin estany Negre es refereix. L'estany Negre de Peguera (davant del refugi Josep Maria Blanc, a la vall del Peguera, tributari de la Noguera Pallaresa a Espot) té tots els números per haver tingut un ferrocarril com el té l'estany Tort a la banda del Flamisell (després en parlo), i més coneguent les barrabassades que es van fer per l'actual territori del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Però com que no hi he estat, no ho puc assegurar.
D'altra banda, hi ha l'estany Negre a la Ribera de Caldes, per sobre de l'estany de Cavallers, o sigui a la banda diametralment oposada del Parc Nacional, territori que pertanyia al Pallars Sobirà abans de la creació de l'Alta Ribagorça. Aquest és impossible que hagi tingut cap tipus de ferrocarril, ja que es troba excavat entre grans desnivells de roca. Feu-li un cop d'ull des del refugi Ventosa i Calvell (per sobre del llac) i ho veureu.
On encara hi ha força trams de via és al voltant de l'Estany Tort a la capçalera de la Vall Fosca (no confondre amb el Tort de Peguera). Aquestes vies no havien arribat a connectar amb el famós traçat de l'estany Gento, tot i la proximitat, degut al desnivel considerable entre ambdós estanys. Fa tres setmanes vaig ser a Gento (per cert, em van denegar l'accés a la terrassa del telefèric tot i la meva insistència) i vaig observar una estructura metàl.lica que podria correspondre a un telefèric entre aquest estany i la Pleta de Jou, fins on probablement devien arribar les vies de Tort.
D'altra banda, hi ha l'estany Negre a la Ribera de Caldes, per sobre de l'estany de Cavallers, o sigui a la banda diametralment oposada del Parc Nacional, territori que pertanyia al Pallars Sobirà abans de la creació de l'Alta Ribagorça. Aquest és impossible que hagi tingut cap tipus de ferrocarril, ja que es troba excavat entre grans desnivells de roca. Feu-li un cop d'ull des del refugi Ventosa i Calvell (per sobre del llac) i ho veureu.
On encara hi ha força trams de via és al voltant de l'Estany Tort a la capçalera de la Vall Fosca (no confondre amb el Tort de Peguera). Aquestes vies no havien arribat a connectar amb el famós traçat de l'estany Gento, tot i la proximitat, degut al desnivel considerable entre ambdós estanys. Fa tres setmanes vaig ser a Gento (per cert, em van denegar l'accés a la terrassa del telefèric tot i la meva insistència) i vaig observar una estructura metàl.lica que podria correspondre a un telefèric entre aquest estany i la Pleta de Jou, fins on probablement devien arribar les vies de Tort.
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Re: Pallars Sobirà
Ei, la crònica està molt bé! Tandebó es pogués anar per investigar les restes!
Re: Pallars Sobirà
Doncs són tres excursions molt interessants i gens difícils:metring wrote:Ei, la crònica està molt bé! Tandebó es pogués anar per investigar les restes!
Estany Negre de Peguera: hi deu haver com a molt dues hores des de l'aparcament. Pista forestal sense cap problema i sense pèrdua possible.
Estany Negre de Boí: s'arriba en cotxe a la mateixa presa de Cavallers (nomès veure-la des del peu ja compensa e viatge). En unes dues horetes s'arriba al refugi, que és a sobre del llac en un esperó de roca. Excursió més difícil però més maca que l'anterior.
Estany Tort: Es pot pujar fins al Gento en una hora des de Sallente (el camí surt en zigzag a l'extrem esquerre de la presa; a dalt es camina una estona per la via de l'estany Gento i es creuen alguns túnels) o amb el telefèric, que puja a les 9 del matí i a les 3 de la tarda. De l'estació superior a l'estany Tort hi ha 40 minuts. A prop d'aquest últim hi ha el refugi de la Colomina, que com els altres dos forma part de la ruta dels Carros de Foc.
Per cert, el ferrocarril de l'estany Gento no és miner, sino que va servir per transportar els materials necessaris per a la construcció del salt d'aigua original amb l'ajut del funicular que hi havia a l'extrem sud del traçat, en la vertical de la Central de Cabdella. A principis dels 80 es va reformar la central de Sallente i es va construir el telefèric que actualment fa aquest recorregut turístic, tot i que encara es fa servir per tasques de manteniment mitjançant una plataforma de càrrega intercanviable amb la cabina de passatgers. Amb ella havien pujat una furgoneta que hi havia a Gento a finals del mes passat!
He recordat que un amic meu em va passar fotos del Josep Mª Blanc i de l'Estany Negre de Peguera. Les revisaré per comprovar si hi ha restes de vies.
Edito: hi ha una plataforma-funicular paral.lela a una canonada d'un salt d'aigua. La foto nomès diu "Peguera". Quan el vegi (ara mateix es troba en algun racó de Pirineu aragonès) li preguntaré on va ser presa la foto exactament.
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Pallars Sobirà
Més informació sobre les instal·lacions hidroelèctriques de la Vall Fosca a:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Estany_de_Sallente
http://ca.wikipedia.org/wiki/Central_de_Cabdella
http://www.trenscat.com/funis/gento_ct.html
i també aquí: http://www.vallfosca.net/
Salut !!
http://ca.wikipedia.org/wiki/Estany_de_Sallente
http://ca.wikipedia.org/wiki/Central_de_Cabdella
http://www.trenscat.com/funis/gento_ct.html
i també aquí: http://www.vallfosca.net/
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Pallars Sobirà
He tornat de vacances i m'he trobat els vostres comentaris respecte la pregunta que vaig fer fa uns dies, aclarir-vos que aquesta tieta em diu que és a l'estany Negre del Pallars Sobirà i "colindante" amb el Parc Nacional, sota d'Espot. He buscat i no trobo res nois. Si ningú de vosaltres ho sap, aquesta tieta es deu confondre o es deu referir a una altra cosa.
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Pallars Sobirà
Pel que jo sé, l'únic carrilet que conec de les característiques expressades al fil és el de via de 600mm que anava des de la casa de les aigües de Capdella fins a l'estany Gento. El primer de Maig del 1976, vaig fer a peu, tot el recorregut, hi ha dos tunels excavats a la roca recoberts d'obra de mamposteria i ciment, llavors ja no funcionava però la via hi era tota. Com que era més aviat planer (La pujada forta era/és arribar fins l'explanació) fou una excursió deliciosa.
- Attachments
-
- Camí d'estany Gento 1 de Maig del 1976.jpg (224.05 KiB) Viewed 3335 times
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Pallars Sobirà
L'excursió la varem iniciar a Rialb. En cotxe fins a Llessui. D'allí es puja per una pista fins a la cabaneta del collet, on trenquen les aigües. A la dreta et queden els pics gairebé bessons del Montsèn de Pallars i el Roio i a l'esquerra surt un senderó que porta a la casa de les aigües on hi havia un funicular no apte per a cardíacs que baixava fins al fons de la Vall de Capdella. A partir de l'esmentada casa de les aigües ja s'agafava la via del tren. Cal dir que cap a finals dels 80s l'Associació d'amics del ferrocarril de Lleida va iniciar gestions a fi i efecte de rehabilitar la línia amb finalitats turístiques, no es descartava la incorporació d'alguna màquina de vapor. Aquest projecte estava inspirat en d'altres de semblants i exitosos que hi ha al Pirineu francès. L'oposició de grups ecologistes locals i la FECSA que ja de bon principi no estava gaire entusiasmada, varen provocar que l'Associació es decantés cap a altres objectius i al cap de poc temps (1988) i dins de la campanya "Ara Lleida", la garrafeta va arribar a la terra ferma i començà la primera etapa de viatges entre Lleida i la Pobla de Segur que configuren l'embrió del que anys més tard (1997) seria ARMF i l'actual tren dels Llacs.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Pallars Sobirà
Suposo que et refereixes a l'Estany Negre de Peguera, situat prop del refugi Josep Maria Blanc, al Sud-oest d'Espot.xevi wrote:He tornat de vacances i m'he trobat els vostres comentaris respecte la pregunta que vaig fer fa uns dies, aclarir-vos que aquesta tieta em diu que és a l'estany Negre del Pallars Sobirà i "colindante" amb el Parc Nacional, sota d'Espot. He buscat i no trobo res nois. Si ningú de vosaltres ho sap, aquesta tieta es deu confondre o es deu referir a una altra cosa.
Les coordenades serien:
UTM 31N
x=339308
y=4711749
i en Latitud i Longitud:
42º32'22"N
1º2'18"E
Veig que hi ha una presa, segurament hi havia un carrilet desmontable a sang tipus decauville per a proveir de material de construcció. Probablement, com passa a altres llocs en aquella zona, el refugi Josep Maria Blanc sigui una construcció inicialment pensada per a acomodar els treballadors de l'obra.
Per poc, però tot plegat dins els límits del Parc Natural.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Pallars Sobirà
La majoria dels refugis de l'Alt Pirineu ubicats al costat d'estanys reconvertits en embassaments (i especialment els del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici) són xalets bastits per FECSA, ENHER o les seves antecessores per acollir els enginyers o els obrers encarregats de les obres hidroelèctriques.genissimon wrote:Veig que hi ha una presa, segurament hi havia un carrilet desmontable a sang tipus decauville per a proveir de material de construcció. Probablement, com passa a altres llocs en aquella zona, el refugi Josep Maria Blanc sigui una construcció inicialment pensada per a acomodar els treballadors de l'obra.
Per poc, però tot plegat dins els límits del Parc Natural.
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Pallars Sobirà
Gràcies per les correcccions. Lo dels refugis és el que volia dir, però tu ho has expressat millor.
Salut !!
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Pallars Sobirà
Fins no fa gaires anys a totes les obres públiques de certa envergadura el moviment de terres es feia mitjançant vagonetes tipus Decauville, inclús avui s'utilitza maquinària semblant en el cas del muntatge de les tuneladores del metro amb locomotores de via de 600mm marca Schöma com el material en servei al tren del ciment, amb la diferència del carrossat. Avui amb els diferents tipus de "Dumpers", aquestes vagonetes pràcticament han desaperegut. Al pirineu hi ha hagut molt material diferent i de diferents tipus la majoria de duració efímera. Que jo sàpiga, l'única instal.lació que podem considerar "tren", és el carrilet de l'estany Gento. Un altre tipus de maquinària que tembé es va utilitzar foren els telefèrics.
En la foto uns imatge d'un d'aquests telefèrics per transportar mineral situat al pirineu aragonès, a prop del poble de Parzán, més amunt de Bielsa, en la ruta que porta al tunel del mateix nom que comunica amb França.
En la foto uns imatge d'un d'aquests telefèrics per transportar mineral situat al pirineu aragonès, a prop del poble de Parzán, més amunt de Bielsa, en la ruta que porta al tunel del mateix nom que comunica amb França.
- Attachments
-
- Teleferic de Parzan.JPG (338.4 KiB) Viewed 3158 times
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.