Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Enceto aquest fil per a que poguem parlar de ramals ferroviaris que en el seu dia van servir a industries que continuen en servei o ja desaparegudes:
-Vlianova i la Geltrú. Pirelli
-Celrà. Polígon industrial (No recordo el nom de la fàbrica. Ara és un centre cívic).
-Sant Adrià del Besòs. Companyia Espanyola per a la Fabricació Mecànica del Vidre
-Vlianova i la Geltrú. Pirelli
-Celrà. Polígon industrial (No recordo el nom de la fàbrica. Ara és un centre cívic).
-Sant Adrià del Besòs. Companyia Espanyola per a la Fabricació Mecànica del Vidre
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Bon dia.
-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.
-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.
- UT440_132M
- N10
- Posts: 3951
- Joined: Monday 03/03/2008 17:18
- Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
- Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
- Contact:
Els del sucre, i a Parets
Vols dir on ara hi ha "El Sucre" oi? No recordo que hi hagués cap ramal, tot i que deu fer moltíssims anys, suposo quan la carretera de Prats passava per davant del recinte i hi havia un pas a nivell amb barreres. Un altre ramal industrial, el podríem trobar entre Parets del Vallès i Granollers - Canovelles, mirant a l'esquerra sentit Vic. Encara hi ha la platja de vies i fins i tot dos tractors abandonats.fubang wrote:Bon dia.
-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Blanes: accés a la SAFA.
Aquest tenia la particularitat de que per salvar un petit desnivell ho feia amb un zig-zag amb dues agulles, a l'estil de l'argentí Tren a las Nubes que puja als Andes (switch back) i altres trens andins.
Dues fotos d'exemple:
http://es.geocities.com/carrilets/cremall/zigzag1g.jpg
http://es.geocities.com/carrilets/cremall/zigzag2g.jpg
Salut !!
Aquest tenia la particularitat de que per salvar un petit desnivell ho feia amb un zig-zag amb dues agulles, a l'estil de l'argentí Tren a las Nubes que puja als Andes (switch back) i altres trens andins.
Dues fotos d'exemple:
http://es.geocities.com/carrilets/cremall/zigzag1g.jpg
http://es.geocities.com/carrilets/cremall/zigzag2g.jpg
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Hola a tots! Soc nou en aquest fòrum i aquest és el meu primer missatge (i segur que no serà l'ultim!!!). Estic molt content de formar part d'una comunitat amb la que m'identifico totalment.
Vaig viure durant uns quants anys a Ciutat Meridiana, i des que era ben petit la mare em portava cada dia a l'estació del tren a trobar al meu avi que venia cada dia en tren (m'expliquen que les meves primeres paraules, a banda de mama i papa, van ser "piiiii, tren, yayo!!!"). La proximitat d'aquest barri amb Montcada Bifurcació encara va engrandir més la meva passió pels trens, ja que em fascinava veure la gran quantitat de locomotores, vagons i trens que sempre han tingut en aquesta estació (quan no sabien què fer perquè no plorés, el meu pare em baixava a veure-la des de la N-152).
Desprès vaig anar a viure a Mollet, a 50 metres de l'estació MSF, quan encara tenia una platja de vies (on hi ha ara l'aparcament) on estaven aparcades diverses màquines per la reparació de la catenària i de les vies (dresines, bateadores,...).
Avui dia visc a Mataró (qui m'ho havia de dir, bressol del ferrocarril).
Bueno, després d'aquesta parrafada explicant una mica d'on em ve l'afició pels ferrocarrils, anem a l'assumpte principal d'aquest fil.
A Mollet Santa Rosa encara queden les vies del que va ser un moll de càrrega i descàrrega de cereals de la Farinera Morató. Aquí us deixo dos enllaços a un parell de fotos, encara que a la pàgina web n'hi ha unes quantes més:
Mecanisme de descàrrega de cereals http://www.iguadix.es/transpirenaico/pic/mollet31.jpg
Tope de de la via de fàbrica http://www.iguadix.es/transpirenaico/pic/mollet14.jpg
Copyright (c) 2005-08 iGuadix.
Vaig viure durant uns quants anys a Ciutat Meridiana, i des que era ben petit la mare em portava cada dia a l'estació del tren a trobar al meu avi que venia cada dia en tren (m'expliquen que les meves primeres paraules, a banda de mama i papa, van ser "piiiii, tren, yayo!!!"). La proximitat d'aquest barri amb Montcada Bifurcació encara va engrandir més la meva passió pels trens, ja que em fascinava veure la gran quantitat de locomotores, vagons i trens que sempre han tingut en aquesta estació (quan no sabien què fer perquè no plorés, el meu pare em baixava a veure-la des de la N-152).
Desprès vaig anar a viure a Mollet, a 50 metres de l'estació MSF, quan encara tenia una platja de vies (on hi ha ara l'aparcament) on estaven aparcades diverses màquines per la reparació de la catenària i de les vies (dresines, bateadores,...).
Avui dia visc a Mataró (qui m'ho havia de dir, bressol del ferrocarril).
Bueno, després d'aquesta parrafada explicant una mica d'on em ve l'afició pels ferrocarrils, anem a l'assumpte principal d'aquest fil.
A Mollet Santa Rosa encara queden les vies del que va ser un moll de càrrega i descàrrega de cereals de la Farinera Morató. Aquí us deixo dos enllaços a un parell de fotos, encara que a la pàgina web n'hi ha unes quantes més:
Mecanisme de descàrrega de cereals http://www.iguadix.es/transpirenaico/pic/mollet31.jpg
Tope de de la via de fàbrica http://www.iguadix.es/transpirenaico/pic/mollet14.jpg
Copyright (c) 2005-08 iGuadix.
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Hola, benvingut al fòrum!!
Moltes gràcies per explicar la teva història i per la teva aportació sobre el moll de càrrega de Mollet Santa Rosa
Moltes gràcies per explicar la teva història i per la teva aportació sobre el moll de càrrega de Mollet Santa Rosa
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Montcada Bifurcació: Fàbrica de ciment Asland . Recordo, quan passava per allà, que sempre em fixava per veure quina locomotora hi havia (sempre la 276!)
- UT440_132M
- N10
- Posts: 3951
- Joined: Monday 03/03/2008 17:18
- Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
- Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
- Contact:
Línia St. Joan ramal a Ogassa
Aquí podríem incloure també, un ramal de la línia de St. Joan de les Abadesses cap a les mines d'Ogassa?
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Sempre em va cridar l'atenció l'existència d'un ramal de Cornellà a Sant Just Desvern per donar servei a la fàbrica Sanson.
Vaig trobar referències al llibre "El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell' però mai he vist fotografies ni restes del seu traçat.
Vaig trobar referències al llibre "El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell' però mai he vist fotografies ni restes del seu traçat.
Re: Línia St. Joan ramal a Ogassa
I suposso que també les línies dels FGC cap a les mines de sal de Súria i SallentUT440_132M wrote:Aquí podríem incloure també, un ramal de la línia de St. Joan de les Abadesses cap a les mines d'Ogassa?
- automotorserie 436
- N7
- Posts: 557
- Joined: Sunday 17/08/2008 20:47
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
El Ramal de mercancías del moll de la fusta que daba servicio a la antigua fábrica de la maquinista http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... ll#p126867
Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Un dels mes famosos:
El de la línia de Mataró entre EDF/rodalias i el riu Besós, amb las clausuradas estacions de Bogatell de mercaderías, i de pasatgers de Poblenou, amb ramals a la xarxa propia de la factoría de Macosa, cotxeres de Talgo, platja de vies a l'estació de Bogatell, i un altre platja de vies entre l'estació de Poblenou i el carrer Prim on hi había estacionat divers material pendent de desballestar.
També la zona sota el pont del carrer Marina, on ara hi ha un parc i un camp de futbol, hi había una sortida del tunel de la Meridiana fins l'estacio del Nord, amb un gran diposit de material amb las vías corresponents que s'extenían gairabé fins a la Plaça de les Glories.
Un altre zona impotant la corresponent a l'estació de Magoria de FGC on ara també hi ha un camp de futbol, era zona de vías. Lo que avui es al Avinguda Carrilet de L'Hospitalet quand el tren no estaba soterrat, i l'antic traçat de la línia del Port de FGC que pasaba per els barris de Zona Franca i El Polvorí.
Un recort també per la zona de La Sagrera, recentment desapareguda per las obras del AVE.
Salutacions.
El de la línia de Mataró entre EDF/rodalias i el riu Besós, amb las clausuradas estacions de Bogatell de mercaderías, i de pasatgers de Poblenou, amb ramals a la xarxa propia de la factoría de Macosa, cotxeres de Talgo, platja de vies a l'estació de Bogatell, i un altre platja de vies entre l'estació de Poblenou i el carrer Prim on hi había estacionat divers material pendent de desballestar.
També la zona sota el pont del carrer Marina, on ara hi ha un parc i un camp de futbol, hi había una sortida del tunel de la Meridiana fins l'estacio del Nord, amb un gran diposit de material amb las vías corresponents que s'extenían gairabé fins a la Plaça de les Glories.
Un altre zona impotant la corresponent a l'estació de Magoria de FGC on ara també hi ha un camp de futbol, era zona de vías. Lo que avui es al Avinguda Carrilet de L'Hospitalet quand el tren no estaba soterrat, i l'antic traçat de la línia del Port de FGC que pasaba per els barris de Zona Franca i El Polvorí.
Un recort també per la zona de La Sagrera, recentment desapareguda per las obras del AVE.
Salutacions.
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Bon dia.
Si. Just abans del pas a nivell de la carretera de Prats, venint de Barcelona, hi havia l'agulla d'entrada al ramal de CAMPSA, i just passat el pas a nivell, les agulles de l'estació de Vic.UT440_132M wrote:Vols dir on ara hi ha "El Sucre" oi? No recordo que hi hagués cap ramal, tot i que deu fer moltíssims anys, suposo quan la carretera de Prats passava per davant del recinte i hi havia un pas a nivell amb barreres. Un altre ramal industrial, el podríem trobar entre Parets del Vallès i Granollers - Canovelles, mirant a l'esquerra sentit Vic. Encara hi ha la platja de vies i fins i tot dos tractors abandonats.fubang wrote:Bon dia.
-Vic. Dipòsits de magatzematge de combustibles de CAMPSA. Encara que eren al costat de l'estació crec que és pot considerar un ramal industrial, perquè les vies entraven dins les instal·lacions de CAMPSA.
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
La línia de Guardiola de Berguedà i l'extensió de La Pobla que, si bé també van transportar viatgers, van ser impulsades per empresaris tèxtils i del carbó i el ciment, per servir les seves fàbriques.
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Informació sobre el Ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses, del llibre Los caminos de la era industrial: la construcción y financiación de la Red Ferroviaria Catalana, de Pere Pascual, Fundación de los Ferrocarriles Españoles a les pàgines 375-376:
http://books.google.es/books?id=2xhIC8I ... na&f=false
http://books.google.es/books?id=2xhIC8I ... na&f=false
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Jo recordo haver vist les restes de via que comunicaven les naus de Can Torras del Poble Nou, inclús després de ser enderrocada. També havia vist els ramals de Can Girona a la banda de la Mar Bella que van subsistir fins a mitjans dels anys noranta, i de petit també recordo haver vist trens en marxa per la zona franca, inclús haver-nos de parar en un pas a nivell (o quelcom semblant, ara no se si vaig confós) perquè passés un mercaderies prou lent. Fins a l'any 2000 aproximadament, encara quedava la rasa per on havia circulat l'anomenat "tren de la potassa" pel carrer Mare de Déu de Port, ara ja no en queda cap resta.
Un altre carril supervivent pel que fa molts anys que no veig passar tres (potser encara està en ús) és la via d'un metre del Passeig de l'Agrícola, a l'antic barri de Can Tunis. Però crec que encara s'utilitza de vegades
Un altre carril supervivent pel que fa molts anys que no veig passar tres (potser encara està en ús) és la via d'un metre del Passeig de l'Agrícola, a l'antic barri de Can Tunis. Però crec que encara s'utilitza de vegades
Què és alló??
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
-Montmeló: ramal des de la C-2 sentit Granollers cap als dipòsits d'emmagatzematge de Repsol
http://maps.google.es/maps?q=41.563027, ... 05922&z=17
http://maps.google.es/maps?q=41.563027, ... 05922&z=17
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Jo el vaig seguir l'any 1966, hi havia els espadins del canvi a Cornellà i les travesses fins a Sant Just però els carrils ja no hi eren.Echoes wrote:Sempre em va cridar l'atenció l'existència d'un ramal de Cornellà a Sant Just Desvern per donar servei a la fàbrica Sanson.
Vaig trobar referències al llibre "El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell' però mai he vist fotografies ni restes del seu traçat.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
L'any 1970 o 71 en aquest moment no ho recordo exactament, en una excursió al Taga les vies seguien després de Sant Joan, més que un ramal semblava la continuació de la línia principal, fins arribar a Ogassa on es dividien en tres culs de sac dins d'una mena d'hangar descobert pels costats un dels quals el situat a l'esquerra mirant a Sant Joan, era o havia estat el carregador, en aquesta via encara hi havia un quants vagons de Renfe molt fets malbé de fusteria. La catenària de l'estació de Sant Joan convergia en la sortida direcció Ogassa i continuava uns metres, era composta amb tirants però d'un sol fil de contacte, com la de les vies desviades, passat aquestes escasses desenes de metres, finalitzava. La següent vegada que hi vaig anar, solament fins a Surroca de Dalt, varem notar que els carrils estaven fregats, delatant que no feia gaire que hi havia passat un tren, en arribar a Ogassa els vagons dipositats al carregador ja no hi eren. Per la setmana Santa del 1971, ja havien aixecat la via des de Sant Joan. Parlo de memòria però a grans trets és pot donar per cert. Les dates exactes son el que em falla i llavors no duia mai la càmera al damunt.metring wrote:Informació sobre el Ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses, del llibre Los caminos de la era industrial: la construcción y financiación de la Red Ferroviaria Catalana, de Pere Pascual, Fundación de los Ferrocarriles Españoles a les pàgines 375-376:
http://books.google.es/books?id=2xhIC8I ... na&f=false
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Ramals ferroviaris industrials desapareguts
Trobo a faltar el ramal de via mètrica a la factoria Glude de Martorell que finalment va ser aixecat, no així el de Renfe. Desgraciadament no en tinc cap foto però si que vaig atinar a recollir aquesta imatge que adjunto. Es tracta d'un tren de tremujes de balt de moro destinat a l'esmentada factoria remolcat per una Alsthom a Martorell enllaç l'any 1974.
Val a dir, que encara que no sé si va ser aquest el motiu pel que la Glude va deixar el serveis de la llavors CGFC, aquest servei era molt deficient i les tremujes totalment inestables. Es tractava d'un invent de la casa que partia dels vagons de les antigues companyies que formaren l'esmentada CGFC i era molt normal que descarrilessin (Anar per terra, segons l'argot carriletaire de l'època)(En aquest sentit, en alguns pobles coberts per aquest ferrocarril era conegut com el "descarrilet")
Val a dir, que encara que no sé si va ser aquest el motiu pel que la Glude va deixar el serveis de la llavors CGFC, aquest servei era molt deficient i les tremujes totalment inestables. Es tractava d'un invent de la casa que partia dels vagons de les antigues companyies que formaren l'esmentada CGFC i era molt normal que descarrilessin (Anar per terra, segons l'argot carriletaire de l'època)(En aquest sentit, en alguns pobles coberts per aquest ferrocarril era conegut com el "descarrilet")
- Attachments
-
- Tren de tremujes de la Glude Martorell 1974.jpg (190.38 KiB) Viewed 8159 times
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.