Ampliació túnel Vallvidrera i enllaç subterrani amb Numància

Cotxes, motos, bicis, etc. i infrastructures associades (autopistes i autovies).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Post Reply
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Ampliació túnel Vallvidrera i enllaç subterrani amb Numància

Post by metring »

http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... lhora.html

L'ampliació del túnel de Vallvidrera i l'enllaç subterrani amb Numància es faran alhora

La concessionària de la infraestructura, Tabasa, assegura que les obres no afectaran la circulació de vehicles

2/06/09 02:00 - Barcelona - Paula Mercadé

* Encara no saben quin sistema faran servir per comptar els ocupants dels cotxes i poder aplicar els descomptes

El túnel de Vallvidrera està pendent d'una ampliació que permetrà convertir els tres carrils actuals en quatre, dos per sentit. L'obra no es fa per augmentar la capacitat de la via, sinó per complir la normativa europea de seguretat, segons la qual el 2014 tots els túnels hauran de tenir les calçades desdoblades i segregades segons el sentit. La concessionària de la via, Tabasa, farà coincidir les obres d'ampliació amb les de l'enllaç subterrani del túnel fins al carrer Numància. Aquesta segona actuació permetrà descongestionar l'accés a la Via Augusta i connectar millor amb la ronda del Mig. Tabasa tot just ha començat a redactar els projectes, però assegura que les obres no provocaran cap mena d'afectació a la circulació de vehicles.

La normativa europea de seguretat estableix que el 2014 tots els túnels han de tenir dos carrils i cada sentit de la via ha d'estar separat. Per tal de complir aquesta norma, Tabasa ha d'ampliar el túnel de Vallvidrera, ja que des del peatge fins al final del túnel només hi ha tres carrils, amb un de reversible en funció de les necessitats del trànsit. Al matí, en hora punta, s'habiliten dos carrils d'entrada a Barcelona i n'hi ha un de sortida. La situació s'inverteix al vespre, quan hi ha més cotxes que surten de la capital catalana i es destinen dos carrils al trànsit en direcció al Vallès. Amb l'ampliació, dos dels tres carrils del túnel actual es destinaran als cotxes que surtin de Barcelona; els dos nous, als que hi entrin, i el tercer actual quedarà per a serveis. El nou vial es farà aprofitant les dues boques que hi ha al costat del túnel actual des del 1991. Llavors ja s'havia previst fer dos carrils per sentit, però quan es va construir la ronda de Dalt el govern va optar perquè a Vallvidrera hi hagués un únic túnel un amb tres carrils. El projecte actual preveu que la via de servei que ja existeix quedarà enmig dels dos túnels i permetrà evacuar els vehicles en cas d'incident (vegeu el gràfic). El director general de Tabasa, Albert Vilalta, explicava que tenir les dues boques i el vial de servei facilita una part de la feina, però que caldrà fer tots els estudis geològics necessaris. El nou túnel, que es finançarà amb els beneficis obtinguts per la concessionària, no farà incrementar la capacitat de la via, ja que l'ampliació només afegirà uns 400 vehicles diaris més als 35.000 actuals. Tabasa vol fer coincidir les obres d'ampliació amb les de l'enllaç subterrani del túnel amb el carrer Numància. L'actuació permetrà descongestionar l'accés a la Ciutat Comtal per la Via Augusta i connectar millor amb la ronda del Mig. Les dues actuacions estan en fase embrionària, però Vilalta va assegurar que, tot i que es faran alhora, no afectaran la circulació de vehicles.
Home, de mitjana edat i cotxe de gamma alta

El perfil dels conductors que circulen pels túnels de Vallvidrera és clar: homes (un 71,4%), de 26 a 40 anys (superen el 35%) i que condueixen cotxes de gamma alta (superen el 35%).

Els túnels de Vallvidrera absorbeixen, principalment, mobilitat obligada. Un 35,6% dels usuaris d'aquesta via van de casa a la feina, i un altre 24,6% fan el trajecte contrari, és a dir, de la feina al seu domicili. Hi ha un 23,8% de desplaçaments de feina, per exemple un comercial que va d'un punt a un altre utilitzant aquesta via.

Pel que fa als desplaçaments, un 43,4% dels conductors que passen pels túnels de Vallvidrera surten de Sant Cugat en direcció a Barcelona, seguits d'un 11,6% que es desplacen entre Terrassa i la capital catalana. Els usuaris que van de Rubí a la capital del país representen un 8,3%, i els que van del Vallès Occidental al Baix Llobregat representen un 7,2%.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Desdoblament projectat

Post by Guigui »

http://www.avui.cat/cat/notices/2009/11 ... _78184.php

Túnels de Vallvidrera: del Vallès a l’Eixample

La concessionària Tabasa aborda el desdoblament dels túnels, però l’Ajuntament discrepa de la conveniència de l’obra

Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 15/11/2009 11:52


Divuit anys després de la seva inauguració, els túnels de Vallvidrera s’han convertit en una via imprescindible per a les entrades i sortides de Barcelona. Com moltes de les infraestructures construïdes abans dels Jocs Olímpics els túnels s’han quedat petits i corren el risc de morir d’èxit. El nombre de vehicles que circulen diàriament per túnel ha passat de poc més de 16.000 el 1991 als 35.000 actuals, fet que pràcticament obliga a desdoblar-lo immediatament per motius de seguretat.

Amb aquest objectiu treballa la concessionària pública de l’obra. Des que el govern va aprovar el decret 70/2008 que donava a Tabasa la potestat d’invertir els seus beneficis en infraestructures, l’empresa ha emprès tres estudis que han de culminar amb el desdoblament del túnel principal i amb la millora de la connexió de l’obra amb el centre de Barcelona. Són actuacions separades però que tenen un objectiu comú: rebaixar el temps de connexió entre el Vallès i la ciutat, i acabar –o disminuir– el col·lapse que es produeix a la Via Augusta cada matí. Tot i ser una entrada amb peatge –costa 3,52 euros a primera hora del matí–, la majoria de vehicles s’han de parar per les retencions que formen a l’arribada a Barcelona.

Però no totes les veus són favorables a aquest desdoblament. De fet, l’Ajuntament de Barcelona i el departament d’Obres Públiques mantenen un enfrontament soterrat sobre la conveniència d’abordar l’obra de manera urgent. Fonts municipals van explicar a l’AVUI que desdoblar el túnel “és un error de prioritats” perquè a Barcelona hi ha inversions més necessàries. L’Ajuntament argumenta que hi ha un acord del ple que impedeix que s’incrementi el nombre de carrils d’entrada a la ciutat.

Des del consistori contradiuen fins i tot l’argument de la seguretat. Consideren que amb la instal·lació de radars o la col·locació de balises per separar els carrils n’hi hauria prou per reduir el risc d’accidents. El principal temor de l’Ajuntament és que el desdoblament augmenti notablement el nombre de vehicles que accedeixen a la ciutat, fet que sobrecarregaria encara més el trànsit interurbà.

La concessionària, però, no comparteix aquests arguments ja que considera que el nombre de carrils d’entrada no augmentaria. “El nombre de vehicles que entren en hora punta no creixerà gaire a curt termini”, explica el director general de Tabasa, Albert Vilalta. L’estimació dels estudis previs xifra en 38.000 més la intensitat mitjana diària de vehicles per al 2016 i amb 41.000 el 2026. Els augments, a més, no necessàriament s’haurien de produir en hora punta.

Projecte inicial
Desdoblar el túnel vol dir retornar al projecte inicial de l’obra, planificada en el Pla General Metropolità. Com la resta d’autopista, estava previst que el túnel principal de l’obra, de 2.500 metres, fos desdoblat. La manca de diners per finançar-ho i el fet que la previsió inicial d’intensitat de vehicles fos baixa van fer que s’optés per una alternativa més barata. Construir un túnel de tres carrils amb un de central reversible en funció del trànsit.

Quan es va construir l’obra ja es van fer l’embocadura a les dues bandes de Collserola. El projecte de desdoblament haurà de respectar aquestes dues embocadures, que ara són l’entrada a la galeria de serveis de l’obra. Un altre condicionant del projecte és que els pendents de la via siguin inferiors al 4,4%, per evitar problemes amb els camions.

En obres l’any 2011
Vilalta espera que tant l’estudi informatiu del desdoblament com l’estudi d’impacte ambiental, que es van adjudicar a finals de setembre, estiguin aprovats els pròxims sis mesos. Llavors s’obrirà un procés d’al·legacions abans de redactar el projecte constructiu, previsiblement el 2010. Si tot va com està previst les obres es podrien licitar a principis de 2011.

El pla econòmic i financer de l’empresa reserva 130 milions per a l’obra, que es podria encarir. De fet, el cost final del projecte té molt a veure amb les actuacions que es faran a l’entrada de la via a la ciutat per evitar els embussos a la Via Augusta. El desdoblament no serviria de res si no es fessin les obres necessàries per conduir els vehicles cap al centre de la ciutat. En aquest sentit, Tabasa ha encarregat un altre estudi que avaluarà el millor traçat per conduir els vehicles al centre de la ciutat. A priori hi ha dues opcions: una connexió directa amb el carrer Numància o crear un nou corredor de baixada a la ciutat per l’avinguda J.V. Foix.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
Santfeliuenc
N10
N10
Posts: 3520
Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
Location: Sant Andreu de la Barca, BL

Re: Ampliació túnel Vallvidrera i enllaç subterrani amb Numància

Post by Santfeliuenc »

Hola,

Y para obras de ferrocarril, todo son problemas...

:avall

Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
Post Reply

Return to “Vehicles privats / Vehículos privados”