Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Post Reply
User avatar
davidbarna
N5
N5
Posts: 110
Joined: Friday 29/09/2006 21:44
Location: Barcelona

Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by davidbarna »

Xafardejant una mica més he trobat un altre article, aquest del 1987, on en Carles Salmerón feia el plantejament de ferrocarril turístic entre La Pobla de Lillet i Castellar de N'Hug:

http://www.raco.cat/index.php/Espais/ar ... 019/158795

En aquest cas, i pels detalls que ja coneixeu, el projecte es va demorar molts anys, tot i que afortunadament ja el podem veure en funcionament.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by Lluita1714 »

Mlagrat tot no està tant bé, ara és un ferrocarril deficitari i que no respon ni tan sols a les necessitats de transport públic de la zona. Si de cas, caldrà fer que en un futur hi arribi el tren convencional, com va arribar al seu dia (o estava projectat que arribés, ignoro si finalment va arribar a La Pobla de Lillet però sí que he vist plànols on el Ferrocarril de Guardiola de Berguedà hi anava)
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
lauria1226
N7
N7
Posts: 325
Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
Location: Barcelona i Pallars Jussà

Re: Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by lauria1226 »

La CGFC arribava fins a Guardiola de Bergadà amb la galga de via mètrica. A part del servei de viatgers, donava servei a l'empresa Carbons de Berga. Carregaven carbó (Lignit) a Guardiola i el transportaven fins a Barcelona. Quan es construí la central tèrmica de Cercs, el tram de ferrocarril entre Olbàn i Guardiola va deixar de tenir sentit per la companyia que passava una situació econòmica delicada i finalment fou suprimit a principis de la dècada dels 70s del segle passat. El tram Manresa-Olbàn aguantà una mica més donat que era de l'estat (FEVE) encara que l'explotació corria a càrrec de CGFC.

Des de Guardiola de Bergadà sortia la línia de via de 600mm o "Tren del Ciment" que unia l'estació de CGFC amb la fàbrica de ciment del "Clot del Moro" passant per la Pobla de Lillet. Aquesta línia era propietat de "ASLAND"

Aqui podem veure una foto dels anys 60s del passat segle de la que ignoro l'autor, encara que és una còpia que posseeixo des del 1978.
Attachments
Guardiola-Castellar de n'Hug.jpg
Guardiola-Castellar de n'Hug.jpg (190.05 KiB) Viewed 3009 times
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
User avatar
davidbarna
N5
N5
Posts: 110
Joined: Friday 29/09/2006 21:44
Location: Barcelona

Re: Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by davidbarna »

Només un incís: el tret de gràcia al ferrocarril entre Olban i Guardiola fou quan es produí la construcció del pantà de La Baells, a inicis dels setanta. Tot i que es va plantejar la possibilitat de reconstruir la via, l'empresa va optar per cobrar els diners de la indemnitació i treure's un problema de sobre. Mancada d'aquest tram, i pel fet de ser propietat de l'estat, la línia de Manresa a Olvan fou la següent en caure poc temps després.
marcel
N7
N7
Posts: 399
Joined: Monday 02/05/2005 18:35

Re: Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by marcel »

Lluita1714 wrote:Mlagrat tot no està tant bé, ara és un ferrocarril deficitari i que no respon ni tan sols a les necessitats de transport públic de la zona. Si de cas, caldrà fer que en un futur hi arribi el tren convencional, com va arribar al seu dia (o estava projectat que arribés, ignoro si finalment va arribar a La Pobla de Lillet però sí que he vist plànols on el Ferrocarril de Guardiola de Berguedà hi anava)
La gràcia d'aquest ferrocaril es que no és prou turistic per ser interessant i no és prou "normal" per oferir algo que es pugui assemblar a un servei de primera necessitat. Això amb el trajecte que té hem sembla pràcticament impossible. No serà rendible fins que sigui interesant turisticament. I d'això ja sabem que FGC no en sap gaire...
Marcel Estadella
N6
N6
Posts: 311
Joined: Saturday 18/02/2006 16:35
Location: Sabadell
Contact:

Re: Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by Marcel Estadella »

Quan vaig veure el caire que prenía en el seu inici (material totalment nou) em vaig esgarrifar . Muntat amb locomotores antigues restaurades del fons que tenía el Museu (q.e.p.r.) , hauría tingut atractiu i encant tant en material com en recorregut . Ara s'ha quedat amb la meitat de l'encant , i molt em temo que sempre anirà fluix de pistonada .

Salutacions .

Marcel
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Notícia de la revista del DPTOP del 1987- Tren La Pobla Lill

Post by marc »

Tinc informacions fiables que diuen que una (altres diuen que son mes) de les locmotores que hi ha (no se si al museu de la Pobla o a les cotxeres del colt del moro) estan en actiu i es preveia la seva utilització a la linia. Aquesta font pero no em va saber dir exactament perque aquesta locomotora finalment no s'ha fet servir, ni tampoc si aquesta es de les diesel o de les de vapor.
De nou al FTC
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”