No exactament. El que vol dir és que la normativa europea només obliga a la liberalització del sector de les mercaderies, i a partir de 2010 al tràfic internacional de passatgers. També contempla que només siguin subvencionables els serveis de rodalia i de regionals, havent de ser els serveis de llarga distància i de mercaderies rentables per sí mateixos.Vilarrubla wrote:Si ho dius per la liberalització del sector... crec que volen dir que adif (o el Govern) no té l'obligació de liberalitzar trams ferroviàris que siguin d'interés públic (si no se li'n diu així, és similar). És a dir que si una empresa proposa Adif fer un servei de rodalies, Adif li ho pot negar si volen, mentre que si una empresa vol fer un servei de mercaderies, si és viable no li ho poden negar.
(al mens jo ho entenc així, els experts podran dir-ho millor)
Sobre Rodalies, si que s'ha traspassat a la Generalitat, però fins el gener no es farà efectiu, però igualment el servei el farà Renfe perquè hi ha un contracte que no s'acaba fins a finals del 2010 i per tant haurien de pagar una multa per rescindir-ho, suposo que ben grossa, a part de que la Gene no té una vareta màgica per tenir desenes de trens d'un dia per un altre i fer-ho fer a FGC o a una nova. Però igualment les vies seguiran sent d'adif.
Però a partir d'aquí, cadascú pot ampliar els límits de la liberalització als serveis de rodalia i regionals, i es pot fer de la manera que un vulgui. Per exemple, la Generalitat, que serà la que posarà els calers de la subvenció i el gestor del servei, pot treure a concurs la operació del nucli sencer de rodalia de Barcelona i donar-li a Renfe Operadora, a FGC, a una empresa conjunta, etc... O també pot dividir el concurs per lots, i adjudicar cada línia de rodalia a un operador que pot ser diferent...