Ex funicular de Nuria

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
He2/2
N4
N4
Posts: 63
Joined: Wednesday 28/09/2005 23:00
Location: Viladecavalls (Vallès Occidental)
Contact:

Funicular de Núria

Post by He2/2 »

Efectivament el funicular de Núria a la Coma del Clot va ser constrüit aprofitant la maquinària i els bastidors del funicular que durant l'exposició de 1929 donava accés al Palau Nacional des del carrer Lleida.

Les cabines eren escalonades, amb tres departaments, el central era obert i destinat al transport de mercaderies i d'esquís. Anaven pintades de vermell (baix) i blanc (dakt). Cap als voltants de 1970 (no recordo la data exacta) es van renovar les cabines, amb un disseny similar, pero metàliques (abans eren metal·litzades) i pintades de color groc fort. Una d'aquestes és la que hi ha al Clot del Moro.

El funicular servia a l'hotel Puigmal, que primer va ser una residència privada, després un hotel i finalment va ser venut a la "Obra sindical Educación y Descamnso" i repatejat com a "residencia Juan Barceló". Un incendi va destruir l'hotel, pero no l'estació superior del funicular que hi estava adossada. Des lavors el funicular només va servir per a transportar esquiadors i excursionistes. Poc després es va suprimir el telecadira que unia l'estació superior del funicular amb el Pic de l'Aguila (havia quedat obsolet).

Finalment el funicular també va anar quedant obsolet i hagués calgut una renovació a fons, incluent la infraestructura, que al estar assentada a terra era molt sensible a l'acumulació de neu (mireu els funiculars alpins que es construeixen en tunel o en viaducte), sense que disposés de cap mitjà per netejar la via.

Donat el poc tràfic, es va optar per la solució més barata i es va desmantellar el funicular substituint-lo pel telecabina pulsant actual. L'ajtic hotel es va reconstruir i ampliar i ara és l'alberg de joventud Pic de l'Aguila (nom del cim que el domina, al costat).

Com a curiositat la maquinaria del funicular s'alimentava, al menys durant uns anys, amb una línia electrica que pujava des de Queralbs, quan al santuari encara depenia de la seva pròpia electricitat, la que es feia amb les aigues del llac de Núria.
Ferrovi
N8
N8
Posts: 867
Joined: Saturday 10/12/2005 11:02

Post by Ferrovi »

Hola, quina pena que el van treure, pero, si us fixeu en la foto, al costat d'ell està el Funiculat de Montjuc, que jo creia que el van desmantelar, i, on es l'altre cotxe?
orique
N9
N9
Posts: 2046
Joined: Sunday 02/10/2005 16:45
Location: Terrassa

Post by orique »

L'altre cotxe del funi de Montjuic està (o estava) a les cotxeres de Can Boixeres.
User avatar
entfe001
N10
N10
Posts: 3589
Joined: Monday 02/05/2005 13:43

Post by entfe001 »

Quan vaig estar a Núria ja fa alguns estius en algun punt del traçat antic del funicular es podia apreciar alguna travessa.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Jo vaig a Nuria el primer cap de setmana de l'Agost. Ja miraré si queda alguna cosa d'això per allà.
User avatar
sigfrid440s
N6
N6
Posts: 292
Joined: Sunday 03/09/2006 2:35
Facebook: ssygger
Location: Barcelona
Contact:

Post by sigfrid440s »

Ja no queda res de l'antic funicular.

De fet , fa poc vaig baixar per el cami que en el seu dia era el terraplen del funicular.

En wuant al antic funicular de montjuic, queda un cotxe al triangle.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Hummmm... més o menys per sota de l'actual telefèric, encara hi queda alguna resta de pedra "d'alguna cosa". No sé si pot tenir a veure amb l'antic traçat del funicular.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Abans que quedi el fil abandonat. Algú en sap alguna cosa?
User avatar
Rafa Monty
N6
N6
Posts: 167
Joined: Sunday 12/08/2007 21:01
Location: Próxima Estació: Vallparadís UPC

Post by Rafa Monty »

Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.

Saluts! :malabar
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

Rafa Monty wrote:Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.
Torna't a llegir el llibre. Hi diu precisament el contrari, que és exactament el que ja t'han comentat ;)
User avatar
Rafa Monty
N6
N6
Posts: 167
Joined: Sunday 12/08/2007 21:01
Location: Próxima Estació: Vallparadís UPC

Post by Rafa Monty »

Ah! Sí,



:oops:
User avatar
ElDesi1994
N7
N7
Posts: 343
Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
Facebook: Josué Ferrero
Location: Mollet del Vallès
Contact:

Re: Ex funicular de Nuria

Post by ElDesi1994 »

Després de tant temps, aprofito per dir que és aqui (el Funicular de Núria):


Més concretament, a pàrtir del minut 2:52 :D

Per qui vulgui la continuació del video (molt interessant):


PS: Avans del 2:52 del primer video, hi ha un tros preciós del cremallera a Núria. :P

Salutacions... :hola
Parlem amb propietat.
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Ex funicular de Nuria

Post by marc »

El van treure perque a l'hivern era un merder treure la neu de la via del funicular i el van canviar pel telecabina que no te aquet problema, tot i que no es van fixar que aquet ultim tenia molta menys capacitat de transport i no permet pujar maletes amb comoditat.
De nou al FTC
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: Ex funicular de Nuria

Post by Alemany »

Hola, us passo una foto del funicular el 2007 quan el museu ja havia deixat de ser museu.
Attachments
funinuria.JPG
funinuria.JPG (94.11 KiB) Viewed 5096 times
Què és alló??
Jordi Freixas

Re: Ex funicular de Nuria

Post by Jordi Freixas »

Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Ex funicular de Nuria

Post by marc »

Ja se que es marxar de tema pero aqui hi va haver dos problemes: el 1er una intenció de preservar el maxim de material possible, sobrepassant llargament el nombre d'adquisicions la capacitat de restauració del taller. Per un altre costat hi ha un primer cas millet que pel que he llegit evident. El primer problema no hauria de ser un problema si es volgues fer com a Vilanova, pero la sentencia de mort va ser el segon problema que va provocar comflictes amb l'alcalde de Castella que volia un troç del pastis. Per tot aixo, i per mes bons que siguin, no penso comprar cap llibre d'aquest inpresentable.
De nou al FTC
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: Ex funicular de Nuria

Post by Alemany »

Jordi Freixas wrote:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.
Què és alló??
User avatar
lauria1226
N7
N7
Posts: 325
Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
Location: Barcelona i Pallars Jussà

Re: Ex funicular de Nuria

Post by lauria1226 »

Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Per altra banda, els llibres hi son. Ademés d'una font important de documentació històrica sobre els nostres trens quina consulta s'ha convertit en imprescindible per a poder preservar les poques coses que encara queden, estan escrits en català, essent l'única font en la nostra llengua sobre el tema ferroviari.
També és la història d'un fracàs que no es pot atribuïr a un sol home. Tots en som una mica responsables per desidia o complaença mentre esperem que ens ho donin tot fet.
Ha sortit malament, si. Pero alguna cosa queda i és patrimoni de tots. Voler llençar-lo a la foguera només relflexa autoodi, falsa arrogància, debilitat i decadència. Les engrunes que han quedat cal valorar-les com a pròpies perquè han costat molt més esforç i han necessitat moltíssima més iniciativa de la que cal per demanar idees assegut davant d'un teclat.
"Qui no arrisca no pisca", diuen, però arriscar vol dir precisament assumir la possibilitat del fracàs i tenir la valentia de llençar-s'hi.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Jordi Freixas

Re: Ex funicular de Nuria

Post by Jordi Freixas »

lauria1226 wrote:Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Tampoc cal arribar en aquest extrem. Sobretot perquè a mi m'ha donat més la impressió de que el comentari d'en Marc era una simple opinió, mentre que per contra, tu, t'has excedit.
Jordi Freixas

Re: Ex funicular de Nuria

Post by Jordi Freixas »

Alemany wrote:
Jordi Freixas wrote:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.
I quina diferència hi ha entre el "museu" del moment de la foto, i l'actualitat?

I entre una cosa i l'altra em sorgeix un dubte: PER QUÈ NO AGAFEN EL MALEÏT FUNICULAR I EL POSEN A L'EXPOSICIÓ DEL CREMALLERA DE RIBES VILA, QUE SERIA EL MÉS LLÒGIC???
Last edited by Jordi Freixas on Sunday 03/01/2010 18:45, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”