Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports. Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Us torno a passar una foto del funicular de Núria però quan va estava en servei a la exposició del 1929. Si no tinc mal entés, va ser desmantellat a l'any següent en acabar aquesta, i després de romandre emmagatzemat a unes cotxeres de TB, va tornar a ser muntat a Núria cap al 1942. Malgrat tot, encara es conserva dempeus el viaducte construït per al seu recorregut al 1929, del qual us passo una altra imatge.
Quina meravella! Es manté dempeus el pont i tot! quina ruta feia? hauré d'anar-hi ben aviat a Montjuïc, que fa temps que no hi vaig, i he d'anar per diversos afers, i si puc, aniré a veure aquell pont.
He trobat una altra foto:
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Lluita1714 wrote:Quina meravella! Es manté dempeus el pont i tot! quina ruta feia? hauré d'anar-hi ben aviat a Montjuïc, que fa temps que no hi vaig, i he d'anar per diversos afers, i si puc, aniré a veure aquell pont.
He trobat una altra foto:
Gràcies per la foto, aquesta no la coneixia. El fet de que només funcionés durant un any a Montjuïc fa que no hi hagi gaires d'aquella època.
Per ubicar-lo, passo una part del plànol de transports que acompanyava a la guia oficial de la exposició. Com que no es veia bé he assenyalat en verd el recorregut, i com a curiositat també he assenyalat en blau les famoses escales de l'exposició, part de les quals es muntarien posteriorment a l'estació de metro Marina L1. Quasi tots els edificis que apareixen al plànol es conserven avui dia.
Curiós... i quantes coses desconec d'aquesta muntanya. Quina quantitats de transport va arribar a haver-hi, per a que avui dia només quedin telefèrics turístics i un funicular a mig fer (podria arribar al castell, dic jo). Tot i així em sembla molt raonable el tancament d'aquest funicular, doncs té un recorregut insignificant, i la muntanya té, i penso que tenia en aquella època també, altres necessitats més importants de comunicació, avui dotades d'autobusos però.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Lluita1714 wrote:i un funicular a mig fer (podria arribar al castell, dic jo).
De fet, abans de la reforma en motiu de les olimpiades del 92, no hi havia un segón funicular que continuava més amunt?
Ja se n'ha parlat en altres fils, era el segon tram del funicular que arribava fins al peu del castell. Amb la restauració necessària a mitjans dels anys vuitanta, es va considerar que el segon tram ja quedava cobert pel telefèric, i es va optar per desmantellar-lo. En realitat el servei estava paralitzat des de l'any 1980 per motius de seguretat.
Lluita1714 wrote:Tot i així em sembla molt raonable el tancament d'aquest funicular, doncs té un recorregut insignificant, i la muntanya té, i penso que tenia en aquella època també, altres necessitats més importants de comunicació, avui dotades d'autobusos però.
Aquest funicular, com moltes de les construccions a la muntanya fetes amb motiu de l'exposició, va ser concebut com provisional, ja que es va necessitar un permís especial de l'exèrcit per poder construïr a l'anomenada "zona d'influència" del castell militar, i que era molt àmplia. És per això que molts dels equipaments es van desballestar o enderrocar immediatament després d'acabar el certàmen, conservant-se alguns però. En el cas d'aquest funicular, ja es preveia una davallada en picat del seu ús després de l'exposició, especialment per l'enderrocament d'una mena de planetari que hi havia al costat de l'estació superior.
Potser us interessi. Es pot veure clarament el traçat del funicular. Utilitat no en tenia gaire, però més del que podria tenir avui dia sí, ja que el carrer Lleida, hi arribava directament amb un petit desviament, abans que hi hagés el palau d'esports o el parc del costat.
Hi destaco, el carrer des de Rius i Taulet (darrera del Jacint Verdaguer i el parc de bombers), que acaba a la plaça aquella (de la pau o algo així), i també al paral·lel amb unes escales. Sembla que amb les reformes posteriors, es va desfer tot, i ara només queda una entrada de camions que no està ben bé a lo que era una avinguda. També un circuit en negre a un costat del palau nacional, sembla un trenet o una muntanya russa
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Lluita1714 wrote:ja que el carrer Lleida, hi arribava directament amb un petit desviament, abans que hi hagés el palau d'esports o el parc del costat.
No només això: hi havia una línia de tramvia (no sé quin nº) que pujava des del Paral·lel, pel carrer Lleida fins a l'estació inferior del funicular, i després de fer un cul de sac tornava a baixar pel carrer de la guàrdia urbana (o viceversa). Els autobusos de l'exposició, directament pujaven des de l'av. maria cristina i també pujaven pel carrer de la g.u. per continuar pujant pel carrer de sta. Madrona després de passar també per la part baixa del funicular.
Val a dir, per comprendre la seva construcció, que malgrat que només feia uns 100 metres de recorregut, pujava una pendent de trenta graus. Estalviava un seguit de llargs trams d'escales a peu que encara es conserven avui dia, i que als fumadors ens provoca un petit colapse fer-les totes seguides :vio
Per tant, dedueixo que les línies blaves del plànol que ens has mostrat són tramvies. Així doncs, passaven pel costat del Palau Nacional? Això ens ensenya potser una de les necessitats actuals de la muntanya, tot i que una mica diferent.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Lluita1714 wrote:Per tant, dedueixo que les línies blaves del plànol que ens has mostrat són tramvies. Així doncs, passaven pel costat del Palau Nacional? Això ens ensenya potser una de les necessitats actuals de la muntanya, tot i que una mica diferent.
No, la de tramvia únicament és la línia blava que passa pel carrer Lleida. L'altra línia blava que voreja el palau nacional correspon al traçat del tren miniatura servit per tres locomotores de vapor, i que per l'altra banda arribava fins al parc d'atraccions construït a la Fuixarda.
Alemany wrote:
No, la de tramvia únicament és la línia blava que passa pel carrer Lleida. L'altra línia blava que voreja el palau nacional correspon al traçat del tren miniatura servit per tres locomotores de vapor, i que per l'altra banda arribava fins al parc d'atraccions construït a la Fuixarda.
Quan hi hagi disponible una màquina del temps, aniré al 1929!!
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Avui, fa una estona, hi he anat. No només es conserva en peus el pont, tota la plataforma de dalt avall està intacta, com nova, ni una sola esquerda (és una plataforma única, la que queda, res del creuament). L'únic que falten són les vies, i el que sobra, els dos petits murs que delimiten les antigues estacions per barrar el pas, i la terra i la vegetació que cobreix quasi tot. Les dues estacions, es veu clarament que es conserven tal qual, amb escales i tot, però que les van cobrir de terra. Encara es veuen els murs a cada banda.
Després pujaré les fotos, ara deixo dit que un cop estic allà, me n'adono que sí que tenia molta utilitat, i que el trajecte era més llarg del que pot semblar a les imatges. Bàsicament, connectava la xarxa de tramvies, i molts autobusos, amb el Palau Nacional i aquell planetari. Per la època, em sembla un traçat lògic. I pensar les vegades que he passat per aquell lloc, de petit i de gran i que mai m'hi havia fixat, i avui aparco, i el primer que veig, és tot.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Fa cosa de dos anys, al FTC vam fer dues trobades per Montjuïc http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... ana#p83475 i vam tenir l'oportunitat de revisar el pont antic, i gràcies a les informacions, llibre en mà, que ens anava donant en faristol, vam veure que allò ho han aprofitat per fer passar una canonada d'aigua, si no ho recordo malament, i d'aquí que encara segueixi en peu.