Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Potser la confusió vé donada perquè l'estació actual del metro (1932) està construïda a continuació de l'antiga (1926) a partir dels topalls, és a dir, que l'estació de la foto és al costat Hospitalet però els topalls estàn en sentit Marina. D'aquesta manera, l'error que vaig cometre és que el vestíbul assenyalat en vermell de la foto antiga no correspon al de la foto que vaig fer jo, sinó al de l'altra banda (de fet hi ha dos, un enfront de l'altre amb les quatre vies pel mig).
Se m'entén?
Se m'entén?
Què és alló??
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Alemany wrote:Potser la confusió vé donada perquè l'estació actual del metro (1932) està construïda a continuació de l'antiga (1926) a partir dels topalls, és a dir, que l'estació de la foto és al costat Hospitalet però els topalls estàn en sentit Marina. D'aquesta manera, l'error que vaig cometre és que el vestíbul assenyalat en vermell de la foto antiga no correspon al de la foto que vaig fer jo, sinó al de l'altra banda (de fet hi ha dos, un enfront de l'altre amb les quatre vies pel mig).
Se m'entén?
Ara ho he entés, a la foto antiga, el fotógraf estava d' esquenes a L' Hospitalet !! Hi quedaran mes restes de l' antiga estació ? Imagino que al fer la nova, i sobre tot el macro tunel metro-renfe als anys 70, va desapareixer tot.
Per cert, recordo, de ben petit, agafar el Metro a Catalunya direcció Sta. Eulalia i que anava ben a poc a poc i xiulant pel tunel, el meu pare deia que hi havia trballadors a la via, deu ser l' epoca en que estaven construint l' actual Universitat L1
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Exacte. He ajuntat dues fotos meves (no gaire bones ) i he intentat dibuixar a mà alçada les línies arquitectòniques de l'estació original. En principi sembla que es conserva el sostre de vigues a la secció a on estàn les columnes rematxades, i a continuació comença la secció amb volta que, pel que sembla, és la mateixa també. He dibuixat aproximadament les entrades als vestíbuls, que per cert, El Llop ens va dir què hi havia darrera de un, però saps per casualitat a on dona l'altre? És possible que sigui introbable, perquè per les fotos que vaig fer aquest està tapiat a més de reixat, a diferència del d'enfront.iluro wrote:Ara ho he entés, a la foto antiga, el fotógraf estava d' esquenes a L' Hospitalet !! Hi quedaran mes restes de l' antiga estació ? Imagino que al fer la nova, i sobre tot el macro tunel metro-renfe als anys 70, va desapareixer tot.
- Attachments
-
- catal.jpg (43.72 KiB) Viewed 3827 times
Què és alló??
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Si, si, aqui és veu perfectament la volta de la primera estació Catalunya del Transversal. Entre tots anem recuperant petits retalls de la història dels nostres transports. Salut i Bon Nadal a tothom!!!
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
perquè després digueu que abans no llençaven els diners, fer una estació que només va durar 6 anys no sembla massa sostenible
ES PELIGROSO ASOMARSE
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Penseu que menys les escales i les andanes laterals, encara ara existeix, la gran obra d'infraestructura encara és conserva. Quan és va fer la nova estació compartida entre el Transversal i Nord, aquesta va continuar donant servei. Salut
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Mortadel·lo wrote:perquè després digueu que abans no llençaven els diners, fer una estació que només va durar 6 anys no sembla massa sostenible
Aquesta linia va neixer amb vocació d' arrivar fins a la estació del Nord, alguna raó tindrien per fer una estació terme enlloc de fer un tunel en cul de sac, pero ves a saber.....
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Jo ho veig més atribuible a dues coses:iluro wrote:Aquesta linia va neixer amb vocació d' arrivar fins a la estació del Nord, alguna raó tindrien per fer una estació terme enlloc de fer un tunel en cul de sac, pero ves a saber.....
1. Les construccions provisionals de llavors no eren tant provisionals com ara (p.ex. el Poble Espanyol de la expo'29 es va construir amb l'intenció d'enderrocar-lo un cop acabat el certàmen). Cal tenir de tota manera en compte el que comenta 122-042-132, només enderrocant escales i vestíbul l'estació quedava intacta.
2. I l'altre motiu, imagino, era la inexperiència en aquesta mena de construccions. Un cul-de-sac dieu, però potser no hi havia prou pressupost per fer el túnel més llarg, no era el mateix tendir via a l'aire lliure que en túnels prèviament construits,...
Només es tracta de la meva opinió, no donc res per segur. A Barcelona i concretament en casos com aquests, deduir segons la lògica fa que més d'una vegada ens enganxem els dits.
Què és alló??
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament, i pel qual (donat que hi ha més restes visibles de Catalunya-I que de Fernando, per posar un exemple) "exigeixo" la inclusió d'aquesta estació al llistat general d'estacions-fantasma.
Què és alló??
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Quin?Alemany wrote:Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament
Estic totalment d'acord, ja que s'ha demostrat que les dues estacions s'ubiquen a llocs diferents i té més lògica parlar d'aquestes restes més que notables que no de l'antiga estació d'Universitat, per donar un exemple.Alemany wrote:"exigeixo" la inclusió d'aquesta estació al llistat general d'estacions-fantasma.
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
És una persona que per les seves obligacions reparteix com pot la seva afició entre els ferrocarrils i altres mitjans de transport com els autobusos (amb molt bon criteri, al meu entendre). Com que em temo que encara no és membre d'aquest fòrum, el nomenaré de moment com un "bon amic" de l'afició que ens interessa.Platanito wrote:Quin?Alemany wrote:Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament
Què és alló??
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
He dit "quin", no "qui"... Quin detall. la persona m'és ben igual.Alemany wrote:És una persona que per les seves obligacions reparteix com pot la seva afició entre els ferrocarrils i altres mitjans de transport com els autobusos (amb molt bon criteri, al meu entendre). Com que em temo que encara no és membre d'aquest fòrum, el nomenaré de moment com un "bon amic" de l'afició que ens interessa.Platanito wrote:Quin?Alemany wrote:Per cert, fa uns dies un col·lega em va fer veure un petit detall en el que jo no havia caigut degut a mals vicis del raonament
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
Ah, ja m'estranyava tanta "cotilleria" El detall era el que us comentava, que sent una estació diferent encara que al costat de la nova i donat que queden encara alguns elements, no se la considerés com "estació fantasma".Platanito wrote: He dit "quin", no "qui"... Quin detall. la persona m'és ben igual.
Què és alló??
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
La primera imatge que adjunto correspon a un plànol on he superposat la superfície amb un plànol que tenia de les andanes de Pl. Catalunya. En ell he assenyalat la zona del vestíbul provisional de 1926 i la zona on es troba el pont amb que les vies de RENFE i metro salven la L1. Aquest pont es pot veure des de les andanes de RENFE (segona imatge).
El fet és que la construcció d’aquest pont data de 1924, tal com es pot veure a La Vanguardia del 9 de maig de 1924.
http://hemeroteca.lavanguardia.es/previ ... 7/pdf.html
Així que les obres del tran,sversal en la seva primera fase que finalitza al 1926 amb la inauguració del primer tram i l’estació provisional, no es varen limitar a l’estació provisional si no que a continuació d’aquesta deurien està construint l’estació central.
El fet és que la construcció d’aquest pont data de 1924, tal com es pot veure a La Vanguardia del 9 de maig de 1924.
http://hemeroteca.lavanguardia.es/previ ... 7/pdf.html
Així que les obres del tran,sversal en la seva primera fase que finalitza al 1926 amb la inauguració del primer tram i l’estació provisional, no es varen limitar a l’estació provisional si no que a continuació d’aquesta deurien està construint l’estació central.
- Attachments
-
- CATALUNYA 600.jpg (95.84 KiB) Viewed 3291 times
-
- ADIF Catalunya Puente 2010 01 30 2.jpg (82.26 KiB) Viewed 3290 times
http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Re: Estació Catalunya L1 (1926-1932)
A l’entrada anterior he exposats el fet que “darrera” de l’estació provisional de 1926 al 1924 s’estaven fent obres dels transversals, uns fets. Ara obro el debat per veure si som capaços de fixar la historia d’aquestes obres:
Parlem d’una estació provisional, però no és casualitat que en la volta de l’estació provisional càpiguen actualment 4 vies i una andana central? Segurament, més que una estació provisional correspon a una primera fase de l’estació central que tenia el projecte original. Adjunto imatge, extreta del llibre del Salmeron, amb el projecte original de F. Reyes (1912). Observeu que a la zona de l’estació provisional ja hi havien prevites quatre vies.
La meva teoria és que davant de la necessitat d’inaugurar, es va obrir una primera part de les obres i llavors dos fets varen canviar la historia d’aquest ferrocarril:
- L’èxit de passatgers funcionant a mode de metro va fer veure als responsables del projecte que la idea de fer un ferrocarril per unir les estacions terminals de Barcelona no tenia cabuda, doncs el túnel no tenia capacitat per aquests serveis. Doncs els serveis de metro ja l’ocupaven.
- Problemes financers.
Davant d’aquesta situació va ser quan la part final del projecte, va canviar de rumb, i es va pactar amb Norte la seva finalització. I Norte ja va aprofitar una part de les obres del transversals com el pont sobre el Gran Metro.
Què us sembla?
Parlem d’una estació provisional, però no és casualitat que en la volta de l’estació provisional càpiguen actualment 4 vies i una andana central? Segurament, més que una estació provisional correspon a una primera fase de l’estació central que tenia el projecte original. Adjunto imatge, extreta del llibre del Salmeron, amb el projecte original de F. Reyes (1912). Observeu que a la zona de l’estació provisional ja hi havien prevites quatre vies.
La meva teoria és que davant de la necessitat d’inaugurar, es va obrir una primera part de les obres i llavors dos fets varen canviar la historia d’aquest ferrocarril:
- L’èxit de passatgers funcionant a mode de metro va fer veure als responsables del projecte que la idea de fer un ferrocarril per unir les estacions terminals de Barcelona no tenia cabuda, doncs el túnel no tenia capacitat per aquests serveis. Doncs els serveis de metro ja l’ocupaven.
- Problemes financers.
Davant d’aquesta situació va ser quan la part final del projecte, va canviar de rumb, i es va pactar amb Norte la seva finalització. I Norte ja va aprofitar una part de les obres del transversals com el pont sobre el Gran Metro.
Què us sembla?
- Attachments
-
- Catalunya 1912.jpg (38.61 KiB) Viewed 3287 times
http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.