Corredor Mediterrani
- cristian26
- N7
- Posts: 544
- Joined: Saturday 24/11/2007 20:00
- Location: Granollers
Re: Corredor Mediterrani
El PSC s'hauria de fer mirar el seu catalanisme, recolzant a ZP en tot el que aquest diu, fins i tot en qüestions que van contra Catalunya i la seva economia...
Qui té el cul llogat, no seu quan vol.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Competitivitat del ferrocarril
No, no i no. Tots aquests suposats experts en infraestructures i esports, que vagin a fer unes vacancetes a Suïssa deixant-se el cotxe al garatge de casa, i ja em diran.metring wrote:El tren només és competitiu en relació amb el cotxe i el camió en distàncies llargues i per a grans volums i a més, quan l’actual eix transversal viari sigui desdoblat, encara tindrà menys sentit fer un tren entre Girona i Lleida.
Més, en un fil que properament obriré a "Oci i divertiments".
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
FERRMED defensa el Corredor Mediterrani a Brussel·les
http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=3647920
DIMARTS, 27/10/2009 - 06:00h
Empresaris del país defensen a Brussel·les la importància del corredor mediterrani
Segons un estudi de FERRMED, aquest eix ferroviari és més econòmic, ràpid i ecològic
L'associació FERRMED, que aplega cent cinquanta empreses europees, moltes del nostre país, presenta avui al Comitè Econòmic i Social Europeu les conclusions d'un estudi que destaca la importància estratègica del corredor mediterrani. Segons l'informe, un gran eix ferroviari de mercaderies Escandinàvia-Rin-Roine-Mediterrània Occidental serà més econòmic, ràpid i ecològic. Les empreses esperen convèncer la UE perquè aprovi un pla d'inversions urgent.
Segons l'estudi, el gran eix mediterrani, de 1.700 km, costaria menys diners que no pas l'eix Algesires-Madrid-Irun-Lió-Ginebra, de 2.200 km. També conclou que reduiria de 900.000 tones l'any les emissions de CO2, perquè hi hauria un nombre menor de camions a la carretera.
Fa temps que els sectors empresarials del nostre país aposten i treballen per un corredor mediterrani, no solament de mercaderies, sinó també de passatgers. No és casualitat, si tenim en compte que l'estudi de FERRMED considera els ports de Barcelona i de València els més importants de l'eix mediterrani, perquè són la porta d'entrada, al sud del continent, de les mercaderies procedents de l'Àsia. Les cambres de comerç catalana i valenciana han estat de les institucions que més han lluitat per aquest eix mediterrani. També autors com el geògraf Josep Vicent Boira, que fa temps que insisteix en la importància del corredor per al futur de les empreses del nostre país.
L'estudi, en què han participat dotze empreses consultores de prestigi d'Europa, subratlla, a més, els resultats positius que l'eix tindria per al Principat i el País Valencià, segons criteris socioeconòmics. I es presentarà el dia 29 a València i el 18 de novembre a Barcelona.
DIMARTS, 27/10/2009 - 06:00h
Empresaris del país defensen a Brussel·les la importància del corredor mediterrani
Segons un estudi de FERRMED, aquest eix ferroviari és més econòmic, ràpid i ecològic
L'associació FERRMED, que aplega cent cinquanta empreses europees, moltes del nostre país, presenta avui al Comitè Econòmic i Social Europeu les conclusions d'un estudi que destaca la importància estratègica del corredor mediterrani. Segons l'informe, un gran eix ferroviari de mercaderies Escandinàvia-Rin-Roine-Mediterrània Occidental serà més econòmic, ràpid i ecològic. Les empreses esperen convèncer la UE perquè aprovi un pla d'inversions urgent.
Segons l'estudi, el gran eix mediterrani, de 1.700 km, costaria menys diners que no pas l'eix Algesires-Madrid-Irun-Lió-Ginebra, de 2.200 km. També conclou que reduiria de 900.000 tones l'any les emissions de CO2, perquè hi hauria un nombre menor de camions a la carretera.
Fa temps que els sectors empresarials del nostre país aposten i treballen per un corredor mediterrani, no solament de mercaderies, sinó també de passatgers. No és casualitat, si tenim en compte que l'estudi de FERRMED considera els ports de Barcelona i de València els més importants de l'eix mediterrani, perquè són la porta d'entrada, al sud del continent, de les mercaderies procedents de l'Àsia. Les cambres de comerç catalana i valenciana han estat de les institucions que més han lluitat per aquest eix mediterrani. També autors com el geògraf Josep Vicent Boira, que fa temps que insisteix en la importància del corredor per al futur de les empreses del nostre país.
L'estudi, en què han participat dotze empreses consultores de prestigi d'Europa, subratlla, a més, els resultats positius que l'eix tindria per al Principat i el País Valencià, segons criteris socioeconòmics. I es presentarà el dia 29 a València i el 18 de novembre a Barcelona.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Entrevista amb Joan Amorós
Entrevista amb Joan Amorós, secretari general de l'associació Ferrmed: http://www.vilaweb.tv/?video=5878
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- rogermelcior
- N5
- Posts: 147
- Joined: Monday 14/09/2009 20:08
- Location: Badalona
- Contact:
Re: Corredor Mediterrani
Avui la organització FERMED ha presentat un estudi sobre la viabilitat del corredor del mediterrani per LAV. Ha estat finançat per Catalunya, el País Valencià, França i la UE.
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/1 ... _78530.php
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/1 ... _78530.php
Aval europeu al corredor ferroviari del Mediterrani Entitats i empreses dels principals Estats comunitaris presenten un estudi sobre els avantatges de la ruta que travessa Catalunya Ho diuen els llibres d’història i ho diu el sentit comú, el pas natural de la península Ibèrica a Europa és Catalunya. D’intents polítics i artificials per passar per altres llocs se’n poden fer molts, però cap té els avantatges econòmics, energètics i ecològics que té el Corredor del Mediterrani. Això és el que demostra un gran estudi europeu que situa el Corredor del Mediterrani en la ruta ferroviària que passa per les principals regions econòmiques europees des d’Algesires fins a Estocolm.
L’estudi l’ha realitzat Ferrmed, un lobby que compta amb el suport de més 130 empreses i entitats europees. Es tracta d’un estudi fet únicament amb criteris econòmics que demostra que el corredor que passa per Catalunya és el més ràpid, sostenible i lògic i que, per tant, cal que sigui una prioritat política. Només la redacció de l’estudi ja ha costat 3,2 milions, que han estat finançats per la Comissió Europea i els governs de Catalunya, França, Luxemburg, Brussel·les, Flandes i el País Valencià.
L’informe té el punt de mira posat en la comissió de transports del Parlament Europeu, que durant el 2010 decidirà els corredors de transport prioritaris. L’objectiu és que els parlamentaris que l’integren, entre els quals hi ha personatges tan poc partidaris d’aquesta infraestructura com Magdalena Álvarez, es rendeixin a l’evidència i apostin per invertir en aquesta infraestructura. De fet, bona part del corredor ja és una realitat. De Lió cap al nord, la infraestructura existent ja permet un gran trànsit de trens.
El problema és la part sud, que és on hi ha més deficiències i obstacles –com l’ample de via espanyol– i és on el corredor s’ha vist frenat fins ara per les baixes inversions dels governs espanyol i francès. El secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, però, es mostra confiat que l’estudi canviarà les coses. “Els francesos ja s’han adonat de la importància del corredor i comencen a invertir-hi”, explica Amorós, que té perfectament memoritzada la xarxa de trens europea i les deficiències que ara presenta.
Amb aquests anys d’experiència, Amorós és conscient que ha de fugir de la política i refugiar-se en els avantatges econòmics que suposaria la millora del corredor. “Els resultats de l’estudi demostren la viabilitat del projecte des del punt de vista econòmic”, assenyala Amorós. La inversió total que caldria fer –repartida entre la UE, els Estats i també empreses privades– és de 177.000 milions d’euros, aproximadament el doble del que costarà implantar l’alta velocitat a Espanya. De fet, gairebé un terç d’aquests diners s’haurien de gastar dins l’Estat espanyol. “A banda de la inversió d’alta velocitat és necessari que el govern es plantegi canviar l’ample de via de la línia convencional en tot el Corredor del Mediterrani”, reclama Amorós.
L’estudi de Ferrmed serà presentat avui a través de la Cambra de Comerç a la societat civil catalana. En aquest sentit, Amorós considera que el corredor és una oportunitat única perquè Catalunya pugui “entrar en una altra dimensió, en què el nostre mercat sigui l’europeu”. Com si Muret no hagués existit.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
I ara, què?
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/11 ... _78644.php
Més pressió a Foment
El govern assumeix la proposta del ‘lobby’ pel Corredor Mediterrani i lamenta els incompliments de l’Estat en les inversions, mentre que els empresaris demanen fermesa política
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 19/11/2009 01:31
“Tenim el producte i ara l’hem de vendre”. El secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, va presentar ahir l’estudi sobre el Corredor del Mediterrani amb un objectiu molt clar: que tota la societat catalana no deixi escapar aquest tren. Que empreses, entitats i sobretot polítics utilitzin totes les armes possibles per fer realitat una infraestructura cabdal per al futur de l’economia catalana.
Tots els que es van reunir a la Llotja de Mar per conèixer l’estudi, que ahir va avançar en exclusiva l’AVUI, tenien clar que si aquest corredor no és una realitat avui a Catalunya és pels entrebancs històrics del govern espanyol. El primer a reconèixer-ho va ser el mateix conseller Nadal, que va recordar que ha hagut de “remoure aigües” amb el PP del País València perquè l’Estat escoltés. Amb tot es va mostrar confiat que el ministre Blanco complirà la paraula i convertirà en prioritari el Corredor Mediterrani.
Més contundent va ser el vicepresident Carod-Rovira assegurant que no es creu les “declaracions” “ni els mapes sense pressupostos” del govern espanyol. “No hi ha d’haver cap més trobada o reunió amb el govern sense posar el Corredor Mediterrani com a prioritat”, va demanar Carod als empresaris. També des del vessant empresarial, el president del Consell de Cambres, Miquel Valls, va reclamar a Foment que passi de les paraules als fets i aprofiti la presidència espanyola de la Unió Europea per “prendre decisions i assumir compromisos”.
Valls va tocar la tecla encertada, ja que el 2010 serà clau per saber si la proposta que fa Ferrmed és viable. La presidència espanyola en el primer semestre ha de coincidir amb la decisió de la Comissió de Transports de declarar o no l’eix mediterrani com a prioritari. Malgrat que el corredor és viable econòmicament, la seva construcció depèn absolutament dels criteris polítics dels Estats i d’una Comissió de Transports sense cap català i amb la presència de Magdalena Álvarez. Per tot plegat, a Amorós l’espera una agenda atapeïda en els pròxims mesos. Un dels primers que el rebran serà el ministre Blanco, a qui ahir li devien xiular les orelles.
Més pressió a Foment
El govern assumeix la proposta del ‘lobby’ pel Corredor Mediterrani i lamenta els incompliments de l’Estat en les inversions, mentre que els empresaris demanen fermesa política
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 19/11/2009 01:31
“Tenim el producte i ara l’hem de vendre”. El secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, va presentar ahir l’estudi sobre el Corredor del Mediterrani amb un objectiu molt clar: que tota la societat catalana no deixi escapar aquest tren. Que empreses, entitats i sobretot polítics utilitzin totes les armes possibles per fer realitat una infraestructura cabdal per al futur de l’economia catalana.
Tots els que es van reunir a la Llotja de Mar per conèixer l’estudi, que ahir va avançar en exclusiva l’AVUI, tenien clar que si aquest corredor no és una realitat avui a Catalunya és pels entrebancs històrics del govern espanyol. El primer a reconèixer-ho va ser el mateix conseller Nadal, que va recordar que ha hagut de “remoure aigües” amb el PP del País València perquè l’Estat escoltés. Amb tot es va mostrar confiat que el ministre Blanco complirà la paraula i convertirà en prioritari el Corredor Mediterrani.
Més contundent va ser el vicepresident Carod-Rovira assegurant que no es creu les “declaracions” “ni els mapes sense pressupostos” del govern espanyol. “No hi ha d’haver cap més trobada o reunió amb el govern sense posar el Corredor Mediterrani com a prioritat”, va demanar Carod als empresaris. També des del vessant empresarial, el president del Consell de Cambres, Miquel Valls, va reclamar a Foment que passi de les paraules als fets i aprofiti la presidència espanyola de la Unió Europea per “prendre decisions i assumir compromisos”.
Valls va tocar la tecla encertada, ja que el 2010 serà clau per saber si la proposta que fa Ferrmed és viable. La presidència espanyola en el primer semestre ha de coincidir amb la decisió de la Comissió de Transports de declarar o no l’eix mediterrani com a prioritari. Malgrat que el corredor és viable econòmicament, la seva construcció depèn absolutament dels criteris polítics dels Estats i d’una Comissió de Transports sense cap català i amb la presència de Magdalena Álvarez. Per tot plegat, a Amorós l’espera una agenda atapeïda en els pròxims mesos. Un dels primers que el rebran serà el ministre Blanco, a qui ahir li devien xiular les orelles.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Trens apartats a Catalunya
Durant aquests mesos de presidència de la UE, veurem en que queda finalment el corredor del mediterrani en ample UIC, perque sense això la liberalització es paper mullat. Hi haurà encara més fronteres que mai. Sense comptar els canviadors d'ample pels viatgers, les mercaderies ho tenen pelut. Compartir les vies de gran velocitat no és res més que una "Jaimitada" perquè limita d'entrada el tonatge i això enlloc d'aportar una solució representa problemes afegits (manteniment de les vies, horaris, etc.), però ja se sap que a Espanya sempre hi ha un problema per a cada solució. La qüestió es no afrontar res i mirar de passar la patata calenta al veí.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
Re: Corredor Mediterrani
Fa uns mesos va sortir la notícia que Zapatero volia fer un eix d'Alta Velocitat València-Saragossa-Canfranc-Pau. Jo no sé quin sentit té fer aquesta línia quan el corredor mediterrani per Catalunya (molt més necessari) encara no està fet. A mi em sembla una decisió política: potser Zapatero s'està preparant per a la independència de Catalunya? O potser és una de tantes mentides del president espanyol?
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: Corredor Mediterrani
No company, res de preparar-se per lo que no es creu, el que passa és que els seus vots a Catalunya són amb contracte fix, com diuen alguns, vot caciquista, però a la resta necessita guanyar-se'ls. Aquí posarà cartells de "La Catalunya optimista" o "Si tu no hi vas...", mentre allà posaran "Hemos hecho... por ti"Sagrerenc wrote:Fa uns mesos va sortir la notícia que Zapatero volia fer un eix d'Alta Velocitat València-Saragossa-Canfranc-Pau. Jo no sé quin sentit té fer aquesta línia quan el corredor mediterrani per Catalunya (molt més necessari) encara no està fet. A mi em sembla una decisió política: potser Zapatero s'està preparant per a la independència de Catalunya? O potser és una de tantes mentides del president espanyol?
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Política i totxo
http://www.transport.cat/viewtopic.php?p=142547#p142547
A més, cal afegir-hi la sempiterna dependència del totxo, que si fos per aquest sector, tot el continent seria un formatge d'Emmental.
A més, cal afegir-hi la sempiterna dependència del totxo, que si fos per aquest sector, tot el continent seria un formatge d'Emmental.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Política i totxo
Llegint la notícia d'aquest link, veig que el periodista que ho escriu creu la cosa més normal del món que el fet d'estar a favor d'un traçat o d'altre depengui de la procedència geogràfica dels polítics que ho han de decidir.Guigui wrote:http://www.transport.cat/viewtopic.php?p=142547#p142547
A més, cal afegir-hi la sempiterna dependència del totxo, que si fos per aquest sector, tot el continent seria un formatge d'Emmental.
És que no hi ha cap polític que es basi en criteris d'eficiència, de rendibilitat i de sostenibilitat? No se suposa que els polítics, siguin de la regió que siguin, i del color polític que siguin, han de representar tots els ciutadans de tot el territori que representen?
Quants camions travessen cada dia els Pirineus centrals, i quants travessen diàriament la serra de l'Albera o el Bidasoa? És que qualsevol que s'ho miri amb objectivitat veurà que l'eix per Aragó és molt menys rendible, eficient i sostenible que els eixos pel País Basc i per Catalunya.
Quin millor lobby tindria Catalunya, que disposar d'un Estat propi? Ningú dubtaria que Catalunya s'hauria de connectar ferroviàriament amb els seus estats veïns. Espanya vol impedir al màxim les relacions de Catalunya amb Europa. Recordem que la primera línia d'alta velocitat ideada a Espanya va ser la Barcelona-frontera francesa, i encara no està feta...
Re: Corredor Mediterrani
Em temo que la cosa va per aquí, per intentar callar les crítiques que els hi venen des de l'Aragó.Sagrerenc wrote:O potser és una de tantes mentides del president espanyol?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Estudi informatiu Castelló-Tarragona
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/01 ... _83972.php
Foment adjudica l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat Castelló-Tarragona del corredor del Mediterrani
ACN
Tarragona
Ult. Act. 11/01/2010 12:01
El Ministeri de Foment ha adjudicat a l'empresa Ibérica de Estudios e Ingeniería, SA (Iberinsa) el contracte per a la redacció de l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat Castelló-Tarragona del corredor ferroviari del Mediterrani. El pressupost de l'adjudicació és d'1,6 MEUR. La longitud aproximada del tram és de 190 quilòmetres, i l'obra permetrà la separació entre el trànsit de mercaderies i el de passatgers. L'estudi analitzarà i definirà les actuacions necessàries per complementar en ample internacional l'actual doble via mixta d'ample ibèric, que està operativa entre Castelló i Vandellòs (Baix Camp), i en construcció entre Vandellòs i Tarragona.
El tram de l'estudi informatiu serà el comprès entre Castelló, on es connectarà, al sud o al nord de la ciutat, tant amb la línia existent com amb la futura línia d'alta velocitat; i l'àrea de Tarragona, on es connectarà amb la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona i amb la xarxa convencional.L'objectiu final és configurar un corredor que serveixi, per una banda, a les necessitats del trànsit d'alta velocitat (mitja i llarga distància) en ample internacional i, per l'altra, als serveis de mercaderies i la resta dels serveis de viatgers, sense que es produeixi interferència entre els dos tipus de trànsit.La solució adoptada es desenvoluparà amb el nivell de detall suficient per servir de base al procés d'audiència i informació pública.
Antecedents
En la passada dècada, es va completar i posar en servei la duplicació i adequació dels trams València-Castelló i Castelló-Vandellòs, implantant-se el servei anomenat 'Euromed', que ha revitalitzat el paper del ferrocarril en aquest corredor amb un temps de viatge entre València i Barcelona d'aproximadament tres hores. Durant la redacció dels estudis de la nova Línia d'Alta Velocitat Madrid-Llevant, es va constatar la necessitat d'augmentar la capacitat en el tram amb major càrrega, València-Castelló, que registra un important trànsit de rodalies, que limiten la velocitat dels trens més ràpids. Entre Vandellòs i Tarragona es troba actualment en construcció un nou traçat d'alta velocitat i trànsit mixt que substituirà l'actual en via única i connectarà amb la línia Madrid-Barcelona i amb la xarxa convencional. Aquest nou traçat inclou un canviador d'ample a la nova estació situada al costat de l'aeroport de Reus, gràcies al qual totes les circulacions del corredor podran accedir a Barcelona per la línia del TGV Madrid-Barcelona. Un cop acabin totes les actuacions en marxa, el temps de viatge entre València i Barcelona serà de dues hores. Els trànsits entre Castelló i Tarragona estan actualment formats per serveis de llarg recorregut entre Màlaga, Múrcia, Alacant, o València, i Barcelona o la frontera; serveis d'àmbit regional entre les ciutats de València, Tortosa i Barcelona, i serveis de mercaderies. Els trànsits de mercaderies corresponen en la seva major part a circulacions de càrregues i de transport combinat que discorre principalment cap al nord pel corredor del Mediterrani.
Foment adjudica l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat Castelló-Tarragona del corredor del Mediterrani
ACN
Tarragona
Ult. Act. 11/01/2010 12:01
El Ministeri de Foment ha adjudicat a l'empresa Ibérica de Estudios e Ingeniería, SA (Iberinsa) el contracte per a la redacció de l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat Castelló-Tarragona del corredor ferroviari del Mediterrani. El pressupost de l'adjudicació és d'1,6 MEUR. La longitud aproximada del tram és de 190 quilòmetres, i l'obra permetrà la separació entre el trànsit de mercaderies i el de passatgers. L'estudi analitzarà i definirà les actuacions necessàries per complementar en ample internacional l'actual doble via mixta d'ample ibèric, que està operativa entre Castelló i Vandellòs (Baix Camp), i en construcció entre Vandellòs i Tarragona.
El tram de l'estudi informatiu serà el comprès entre Castelló, on es connectarà, al sud o al nord de la ciutat, tant amb la línia existent com amb la futura línia d'alta velocitat; i l'àrea de Tarragona, on es connectarà amb la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona i amb la xarxa convencional.L'objectiu final és configurar un corredor que serveixi, per una banda, a les necessitats del trànsit d'alta velocitat (mitja i llarga distància) en ample internacional i, per l'altra, als serveis de mercaderies i la resta dels serveis de viatgers, sense que es produeixi interferència entre els dos tipus de trànsit.La solució adoptada es desenvoluparà amb el nivell de detall suficient per servir de base al procés d'audiència i informació pública.
Antecedents
En la passada dècada, es va completar i posar en servei la duplicació i adequació dels trams València-Castelló i Castelló-Vandellòs, implantant-se el servei anomenat 'Euromed', que ha revitalitzat el paper del ferrocarril en aquest corredor amb un temps de viatge entre València i Barcelona d'aproximadament tres hores. Durant la redacció dels estudis de la nova Línia d'Alta Velocitat Madrid-Llevant, es va constatar la necessitat d'augmentar la capacitat en el tram amb major càrrega, València-Castelló, que registra un important trànsit de rodalies, que limiten la velocitat dels trens més ràpids. Entre Vandellòs i Tarragona es troba actualment en construcció un nou traçat d'alta velocitat i trànsit mixt que substituirà l'actual en via única i connectarà amb la línia Madrid-Barcelona i amb la xarxa convencional. Aquest nou traçat inclou un canviador d'ample a la nova estació situada al costat de l'aeroport de Reus, gràcies al qual totes les circulacions del corredor podran accedir a Barcelona per la línia del TGV Madrid-Barcelona. Un cop acabin totes les actuacions en marxa, el temps de viatge entre València i Barcelona serà de dues hores. Els trànsits entre Castelló i Tarragona estan actualment formats per serveis de llarg recorregut entre Màlaga, Múrcia, Alacant, o València, i Barcelona o la frontera; serveis d'àmbit regional entre les ciutats de València, Tortosa i Barcelona, i serveis de mercaderies. Els trànsits de mercaderies corresponen en la seva major part a circulacions de càrregues i de transport combinat que discorre principalment cap al nord pel corredor del Mediterrani.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Corredor Mediterrani
http://www.vialibre-ffe.com/noticias.as ... 76&cs=infr
Presentada la línea de alta velocidad entre Valencia y Castellón
El ministro de Fomento presentó ayer la nueva relación ferroviaria, cuyas obras finalizarán en 2014
El ministro de Fomento, José Blanco, acompañado por el presidente de Adif, Antonio González Marín, presentaron ayer en Castellón la nueva relación ferroviaria entre Valencia y Castellón, enmarcada en la línea de alta velocidad Madrid-Castilla La Mancha-Comunidad Valenciana-Región de Murcia.
(09/04/2010) El Ministerio de Fomento ha licitado recientemente las obras de construcción de plataforma de todos los tramos de esta línea por un importe global de unos 770 millones de euros.
El trayecto entre Valencia y Castellón tiene una longitud de 61,7 kilómetros y se ha proyectado con vía doble de ancho UIC, para una velocidad de 350 km/h y tráfico mixto. En su intervención, el ministro de Fomento anunció también que las obras de esta línea finalizarán en 2014.
Blanco destacó que, una vez llegue la alta velocidad a Valencia –a finales del presente año– , los ciudadanos de Castellón también se beneficiarán de una reducción de los tiempos de viaje, gracias a la instalación de un cambiador de ancho en Valencia. Así, el viaje entre Madrid y Castellón se reducirá a menos de tres horas.
Descripción de la línea Valencia-Castellón
El trazado se inicia al norte de la ciudad de Valencia, donde conecta con el Nuevo Eje Pasante de Valencia (actualmente en proyecto), junto a la línea de ferrocarril convencional Valencia-Tarragona, por su lado oeste. Una vez sobrepasado El Puig, se dirige hacia Puzol, bordeando la localidad por el este. Tras cruzar la autovía V-21 mediante un viaducto de 835 metros de longitud, vuelve a situarse en paralelo al corredor ferroviario ya existente.
Los diversos ramales de la futura conexión con el puerto de Sagunto y la autovía V-23 se salvan mediante un viaducto de casi novecientos metros, el de mayor longitud de todo el tramo.
En la provincia de Castellón, el trazado se aproxima al corredor de la autopista AP-7, con objeto de minimizar el impacto ambiental. Discurre sobre los núcleos urbanos de Alquerías del Niño Perdido y Burriana, cruzando el río Seco con un viaducto de 482 metros y posteriormente atraviesa el río Mijares hacia Almazora y Castellón.
Al final del trayecto, discurrirá sobre la plataforma existente del ferrocarril convencional Valencia-Tarragona. Ambas líneas llegarán soterradas a la actual estación de Adif en Castellón: la de alta velocidad por el túnel existente y la de ancho convencional por un túnel paralelo de nueva construcción (1.335 metros de longitud). Desde aquí, se prevé su continuidad hasta Tarragona, integrándose en el Corredor Mediterráneo.
Més informacio: http://www.vialibre-ffe.com/noticias.as ... 76&cs=infr
Presentada la línea de alta velocidad entre Valencia y Castellón
El ministro de Fomento presentó ayer la nueva relación ferroviaria, cuyas obras finalizarán en 2014
El ministro de Fomento, José Blanco, acompañado por el presidente de Adif, Antonio González Marín, presentaron ayer en Castellón la nueva relación ferroviaria entre Valencia y Castellón, enmarcada en la línea de alta velocidad Madrid-Castilla La Mancha-Comunidad Valenciana-Región de Murcia.
(09/04/2010) El Ministerio de Fomento ha licitado recientemente las obras de construcción de plataforma de todos los tramos de esta línea por un importe global de unos 770 millones de euros.
El trayecto entre Valencia y Castellón tiene una longitud de 61,7 kilómetros y se ha proyectado con vía doble de ancho UIC, para una velocidad de 350 km/h y tráfico mixto. En su intervención, el ministro de Fomento anunció también que las obras de esta línea finalizarán en 2014.
Blanco destacó que, una vez llegue la alta velocidad a Valencia –a finales del presente año– , los ciudadanos de Castellón también se beneficiarán de una reducción de los tiempos de viaje, gracias a la instalación de un cambiador de ancho en Valencia. Así, el viaje entre Madrid y Castellón se reducirá a menos de tres horas.
Descripción de la línea Valencia-Castellón
El trazado se inicia al norte de la ciudad de Valencia, donde conecta con el Nuevo Eje Pasante de Valencia (actualmente en proyecto), junto a la línea de ferrocarril convencional Valencia-Tarragona, por su lado oeste. Una vez sobrepasado El Puig, se dirige hacia Puzol, bordeando la localidad por el este. Tras cruzar la autovía V-21 mediante un viaducto de 835 metros de longitud, vuelve a situarse en paralelo al corredor ferroviario ya existente.
Los diversos ramales de la futura conexión con el puerto de Sagunto y la autovía V-23 se salvan mediante un viaducto de casi novecientos metros, el de mayor longitud de todo el tramo.
En la provincia de Castellón, el trazado se aproxima al corredor de la autopista AP-7, con objeto de minimizar el impacto ambiental. Discurre sobre los núcleos urbanos de Alquerías del Niño Perdido y Burriana, cruzando el río Seco con un viaducto de 482 metros y posteriormente atraviesa el río Mijares hacia Almazora y Castellón.
Al final del trayecto, discurrirá sobre la plataforma existente del ferrocarril convencional Valencia-Tarragona. Ambas líneas llegarán soterradas a la actual estación de Adif en Castellón: la de alta velocidad por el túnel existente y la de ancho convencional por un túnel paralelo de nueva construcción (1.335 metros de longitud). Desde aquí, se prevé su continuidad hasta Tarragona, integrándose en el Corredor Mediterráneo.
Més informacio: http://www.vialibre-ffe.com/noticias.as ... 76&cs=infr
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Corredor Mediterrani
..."se prevé"...
Yo también lo preveo....
Almenys ja està en obres el tram Camp de Tarragona-Vandellòs, i el by-pass de Puigdelfí, crec que també està en obres...
Ja és alguna cosa...
Yo también lo preveo....
Almenys ja està en obres el tram Camp de Tarragona-Vandellòs, i el by-pass de Puigdelfí, crec que també està en obres...
Ja és alguna cosa...
Re: Corredor Mediterrani
http://www.lamalla.cat/economia/article?id=375257
Els empresaris preparen un acte en defensa del Corredor del Mediterrani
La UE podria decidir dimarts si aporta el finançament necessari per una infraestructura considerada clau
EFE / LAMALLA.CAT
Va ser ignorada durant el govern d'Aznar, quan es va decidir donar prioritat a l'eix Algesires-Madrid-Saragossa-Tolosa de Llenguadoc. Però durant anys els empresaris catalans no han deixat de moure fils per aconseguir que el govern espanyol primer, i la Comissió Europea després, reconsiderin una infraestructura que resulta clau per a la indústria del país. Els experts coincideixen a assenyalar que una bona xarxa de transport de mercaderies per ferrocarril és una aposta de futur que, si no es pren, pot hipotecar el desenvolupament del país. Aquest dimarts arriba el moment culminant, ja que els ministres de Transport de la Unió es reuneixen, justament a Saragossa, per parlar del tema.
imatge
EFE/Jaume Sellart
El transport de mercaderies per ferrocarril ajudarà a descongestionar les carreteres, i es considera més segur.
L'opció catalana és que el corredor que ha de servir per connectar Àfrica amb Europa del Nord ho faci seguint el mediterrani i no l'interior de la península, que va ser l'opció escollida durant l'administració Aznar. A favor d'aquesta opció hi ha el fet que és justament en la mediterrània on es concentra el major pes de l'activitat econòmica espanyola. I, a més, hi ha els ports, una intermodalitat que interessa especialment a la Comissió Europea. La indústria catalana creu que es juga el seu futur i és per això que ha esmerçat moltes hores en reunions no públiques per aconseguir que la Unió Europea doni suport al projecte. Hi compta amb la col·laboració dels empresaris valencians.
Ara els empresaris catalans preparen un gran acte per reivindicar el desenvolupament del Corredor Mediterrani, un passadís d'ample internacional que connecti les ciutats i ports mediterranis, des d'Algesires fins a Barcelona, amb França, el centre i el nord d'Europa. La Comissió Europea ha de decidir si inclou o no el Corredor Mediterrani com projecte prioritari dins de les infraestructures del transport, el que suposaria, entre d'altres coses, la possibilitat d'accedir al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per al seu finançament. La decisió es podria prendre dimarts que ve, dia 8, a la reunió de ministres europeus de Transports a Saragossa per tractar la revisió de la xarxa transeuropea de transport. Es dóna la circumstància que les últimes setmanes, i davant la creixent pressió catalana, els governs autonòmics d'Aragó i Madrid han fet pinya tal d'intentar que el projecte que triomfi sigui el seu. L'opció resultaria però més costosa per Europa, ja que travessar els pirineus per Aragó presenta una major complexitat tècnica i deixa una major petjada mediambiental
L'acte que preparen els empresaris reuniria a tot el sector industrial català i a l'anomenada "societat civil"; se sumaria al queja es va celebrar a València i va comptar amb la participació d'empresaris valencians, catalans i balears. L'acte estaria en la línia del qual van organitzar la Cambra de Comerç de Barcelona, Foment del Treball i el RACC el mes de març de 2007 per reivindicar l'aeroport del Prat com a plataforma de connexió de vols intercontinentals.
Crear sinèrgies
Els empresaris catalans prefereixen aquesta opció de l'arc mediterrani davant l'alternativa d'un corredor que connecti Madrid i Aragó amb França mitjançant el túnel de Canfranc, la travessia central del Pirineu davant el Corredor Mediterrani. El president de la fundació privada d'empresaris catalans FemCat, Josep Mateu, ha explicat a Efe que potenciar el Corredor del Mediterrani és "una aposta de futur important" perquè crearia sinergies entre el trànsit terrestre i ferroviari, els ports, aeroports i tot el sector industrial de la zona.
Mateu considera que es tracta d'apostar per una zona "ja consolidada", amb una indústria potent, ja que el 40% de les exportacions d'Espanya es fan a l'àrea de Catalunya i Llevant. Per a Mateu, voler obrir ara "altres vies que no són prioritàries" i no optar per aquest corredor "seria un error estratègic important". El president de Cecot, Antoni Abad, ha expressat la seva "preocupació" perquè amb aquesta infraestructura "ens juguem el futur", ja que és fonamental perquè connecta els ports de l'arc Mediterrani amb el ferrocarril i promou el transport intermodal.
Per al vicepresident de Copcisa, Eloi Carbonell, el corredor situaria aquesta zona en la "primera divisió" mundial d'àrees logístiques, al nivell de zones com per exemple el Benelux, el que suposaria un gran impuls per al país.
Un projecte rendible
Des de la Cambra de Comerç de Barcelona no es contempla la possibilitat que el Govern espanyol endarrereixi el projecte d'aquest eix ferroviari malgrat la retallada de la despesa pública o per afavorir la travessia central dels Pirineus. Segons la Cambra, l'eix oriental suma un 35% de l'activitat productiva d'Espanya i considera que per sortir de la crisi s'ha de "prioritzar" els projectes per la seva rendibilitat social, ambiental i econòmica i el Corredor Mediterrani "garanteix aquesta rendibilitat".
El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, confia en què el president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, "mantindrà el seu compromís" d'incloure el Corredor Mediterrani com a projecte prioritari en la revisió de la política de xarxes de transport que porta a terme la Comissió Europea.
Un cost més elevat
Segons un estudi presentat per Ferrmed, l'associació empresarial que promou grans eixos ferroviaris de mercaderies europees, l'execució del Corredor Mediterrani entre Algesires i la frontera francesa suposaria una inversió total de 41.000 milions d'euros, però això seria el conjunt de l'obra que inclouria, entre d'altres coses, la construcció de terminals per connectar amb els ports. El pressupost per adaptar les vies dels trens a l'ample internacional requeriria uns 2.000 milions.
En declaracions a Efe, el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, ha dit que no té sentit parlar ara, en un moment de crisi com l'actual, de fer una nova travessia pel Pirineu si només amb canviar l'ample de via en la línia de Portbou i d'Irun es podrien registrar fins a 260 trens al dia en cada línia. A més, Amorós ha indicat que aquest corredor és fonamental per a les mercaderies que arriben d'Àsia, ja que utilitzant el Mediterrani com a porta d'entrada a Europa aquestes mercaderies s'estalvien entre tres i cinc dies de viatge.
Els empresaris preparen un acte en defensa del Corredor del Mediterrani
La UE podria decidir dimarts si aporta el finançament necessari per una infraestructura considerada clau
EFE / LAMALLA.CAT
Va ser ignorada durant el govern d'Aznar, quan es va decidir donar prioritat a l'eix Algesires-Madrid-Saragossa-Tolosa de Llenguadoc. Però durant anys els empresaris catalans no han deixat de moure fils per aconseguir que el govern espanyol primer, i la Comissió Europea després, reconsiderin una infraestructura que resulta clau per a la indústria del país. Els experts coincideixen a assenyalar que una bona xarxa de transport de mercaderies per ferrocarril és una aposta de futur que, si no es pren, pot hipotecar el desenvolupament del país. Aquest dimarts arriba el moment culminant, ja que els ministres de Transport de la Unió es reuneixen, justament a Saragossa, per parlar del tema.
imatge
EFE/Jaume Sellart
El transport de mercaderies per ferrocarril ajudarà a descongestionar les carreteres, i es considera més segur.
L'opció catalana és que el corredor que ha de servir per connectar Àfrica amb Europa del Nord ho faci seguint el mediterrani i no l'interior de la península, que va ser l'opció escollida durant l'administració Aznar. A favor d'aquesta opció hi ha el fet que és justament en la mediterrània on es concentra el major pes de l'activitat econòmica espanyola. I, a més, hi ha els ports, una intermodalitat que interessa especialment a la Comissió Europea. La indústria catalana creu que es juga el seu futur i és per això que ha esmerçat moltes hores en reunions no públiques per aconseguir que la Unió Europea doni suport al projecte. Hi compta amb la col·laboració dels empresaris valencians.
Ara els empresaris catalans preparen un gran acte per reivindicar el desenvolupament del Corredor Mediterrani, un passadís d'ample internacional que connecti les ciutats i ports mediterranis, des d'Algesires fins a Barcelona, amb França, el centre i el nord d'Europa. La Comissió Europea ha de decidir si inclou o no el Corredor Mediterrani com projecte prioritari dins de les infraestructures del transport, el que suposaria, entre d'altres coses, la possibilitat d'accedir al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per al seu finançament. La decisió es podria prendre dimarts que ve, dia 8, a la reunió de ministres europeus de Transports a Saragossa per tractar la revisió de la xarxa transeuropea de transport. Es dóna la circumstància que les últimes setmanes, i davant la creixent pressió catalana, els governs autonòmics d'Aragó i Madrid han fet pinya tal d'intentar que el projecte que triomfi sigui el seu. L'opció resultaria però més costosa per Europa, ja que travessar els pirineus per Aragó presenta una major complexitat tècnica i deixa una major petjada mediambiental
L'acte que preparen els empresaris reuniria a tot el sector industrial català i a l'anomenada "societat civil"; se sumaria al queja es va celebrar a València i va comptar amb la participació d'empresaris valencians, catalans i balears. L'acte estaria en la línia del qual van organitzar la Cambra de Comerç de Barcelona, Foment del Treball i el RACC el mes de març de 2007 per reivindicar l'aeroport del Prat com a plataforma de connexió de vols intercontinentals.
Crear sinèrgies
Els empresaris catalans prefereixen aquesta opció de l'arc mediterrani davant l'alternativa d'un corredor que connecti Madrid i Aragó amb França mitjançant el túnel de Canfranc, la travessia central del Pirineu davant el Corredor Mediterrani. El president de la fundació privada d'empresaris catalans FemCat, Josep Mateu, ha explicat a Efe que potenciar el Corredor del Mediterrani és "una aposta de futur important" perquè crearia sinergies entre el trànsit terrestre i ferroviari, els ports, aeroports i tot el sector industrial de la zona.
Mateu considera que es tracta d'apostar per una zona "ja consolidada", amb una indústria potent, ja que el 40% de les exportacions d'Espanya es fan a l'àrea de Catalunya i Llevant. Per a Mateu, voler obrir ara "altres vies que no són prioritàries" i no optar per aquest corredor "seria un error estratègic important". El president de Cecot, Antoni Abad, ha expressat la seva "preocupació" perquè amb aquesta infraestructura "ens juguem el futur", ja que és fonamental perquè connecta els ports de l'arc Mediterrani amb el ferrocarril i promou el transport intermodal.
Per al vicepresident de Copcisa, Eloi Carbonell, el corredor situaria aquesta zona en la "primera divisió" mundial d'àrees logístiques, al nivell de zones com per exemple el Benelux, el que suposaria un gran impuls per al país.
Un projecte rendible
Des de la Cambra de Comerç de Barcelona no es contempla la possibilitat que el Govern espanyol endarrereixi el projecte d'aquest eix ferroviari malgrat la retallada de la despesa pública o per afavorir la travessia central dels Pirineus. Segons la Cambra, l'eix oriental suma un 35% de l'activitat productiva d'Espanya i considera que per sortir de la crisi s'ha de "prioritzar" els projectes per la seva rendibilitat social, ambiental i econòmica i el Corredor Mediterrani "garanteix aquesta rendibilitat".
El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, confia en què el president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, "mantindrà el seu compromís" d'incloure el Corredor Mediterrani com a projecte prioritari en la revisió de la política de xarxes de transport que porta a terme la Comissió Europea.
Un cost més elevat
Segons un estudi presentat per Ferrmed, l'associació empresarial que promou grans eixos ferroviaris de mercaderies europees, l'execució del Corredor Mediterrani entre Algesires i la frontera francesa suposaria una inversió total de 41.000 milions d'euros, però això seria el conjunt de l'obra que inclouria, entre d'altres coses, la construcció de terminals per connectar amb els ports. El pressupost per adaptar les vies dels trens a l'ample internacional requeriria uns 2.000 milions.
En declaracions a Efe, el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, ha dit que no té sentit parlar ara, en un moment de crisi com l'actual, de fer una nova travessia pel Pirineu si només amb canviar l'ample de via en la línia de Portbou i d'Irun es podrien registrar fins a 260 trens al dia en cada línia. A més, Amorós ha indicat que aquest corredor és fonamental per a les mercaderies que arriben d'Àsia, ja que utilitzant el Mediterrani com a porta d'entrada a Europa aquestes mercaderies s'estalvien entre tres i cinc dies de viatge.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
CM vs. TCP
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/06 ... 101061.php
L’hora de la veritat per al Corredor Mediterrani
Els ministres de Transport europeus es reuneixen a Saragossa per decidir si hi donen prioritat. Madrid i Aragó pressionen perquè s’esculli la travessa central dels Pirineus
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 08/06/2010 02:41
El Corredor Mediterrani se la juga des d’avui a Saragossa. I ho fa en camp contrari. La trobada de ministres de Transports de la Unió Europea que es farà a la capital aragonesa ha de servir per posar les bases de l’elecció en els pròxims mesos de quines són les xarxes transeuropees de transport que rebran finançament comunitari. Aquesta decisió, traslladada a l’àmbit estatal, vol dir bàsicament triar entre el Corredor Mediterrani i l’anomenada Travessia Central dels Pirineus (TCP), que precisament passa per Aragó i arracona Catalunya.
De fet, l’objectiu del corredor aragonès, més o menys dissimulat en funció de qui el proposava, era aquest: excloure els ports catalans d’una via de gran capacitat per accedir a Europa. Va ser en època del PP quan aquest corredor va ser declarat prioritari per la UE. Però també ha estat durant el mandat del PSOE que el govern espanyol ha mantingut l’aposta per un corredor més car que el Mediterrani i amb una rendibilitat econòmica i social difícil de demostrar.
Però com ja s’ha demostrat amb les inversions en alta velocitat, el ministeri de Foment no sempre aposta per la racionalitat econòmica, sinó que prefereix planificar infraestructures pensant en criteris electorals. Només així s’entén que el corredor Algesires-Madrid-Saragossa hagi pogut passar per davant del del Mediterrani durant anys. Passa, però, que els ministres dels principals països europeus (com França o Alemanya) ja estan tips d’abocar recursos en infraestructures espanyoles que s’han mostrat completament ineficients.
El primer que cal dir és que la TCP costaria 11.600 milions d’euros i no 5.000 com defensen el govern aragonès i madrileny. El túnel base que caldria fer per superar els Pirineus a la província d’Osca hauria de fer 47 quilòmetres. I caldria afegir-ne 13 més de túnels secundaris, ja que és al tram aragonès on la franja pirenaica és més ampla.
A banda de la inversió, un altre handicap del corredor que passa pel centre de la Península són les característiques del tram d’alta velocitat entre Sevilla i Saragossa, amb pendents molt elevats, no aptes per passar-hi trens de gran tonatge. I, per si tot això fos poc, el traçat que la línia hauria d’adoptar un cop passats els Pirineus no és gens clar. A partir de Tolosa de Llenguadoc, per connectar amb Lió, que és el centre ferroviari més gran d’Europa, caldria creuar el massís central francès i França no sembla disposada a una inversió d’aquestes característiques.
En canvi, el posicionament del govern francès respecte al Corredor Mediterrani ha fet un gir de 180 graus en els darrers dos anys. D’estar-hi radicalment en contra han vist que també era una bona oportunitat de desenvolupament de les regions occitanes i provençals. Atenent a criteris d’eficiència de transport, el del Mediterrani presenta grans avantatges competitius. I la inversió necessària per tirar-lo endavant és molt barata: 1.600 milions d’euros per transformar a l’ample europeu la via actual entre Portbou i Cartagena.
L’hora de la veritat per al Corredor Mediterrani
Els ministres de Transport europeus es reuneixen a Saragossa per decidir si hi donen prioritat. Madrid i Aragó pressionen perquè s’esculli la travessa central dels Pirineus
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 08/06/2010 02:41
El Corredor Mediterrani se la juga des d’avui a Saragossa. I ho fa en camp contrari. La trobada de ministres de Transports de la Unió Europea que es farà a la capital aragonesa ha de servir per posar les bases de l’elecció en els pròxims mesos de quines són les xarxes transeuropees de transport que rebran finançament comunitari. Aquesta decisió, traslladada a l’àmbit estatal, vol dir bàsicament triar entre el Corredor Mediterrani i l’anomenada Travessia Central dels Pirineus (TCP), que precisament passa per Aragó i arracona Catalunya.
De fet, l’objectiu del corredor aragonès, més o menys dissimulat en funció de qui el proposava, era aquest: excloure els ports catalans d’una via de gran capacitat per accedir a Europa. Va ser en època del PP quan aquest corredor va ser declarat prioritari per la UE. Però també ha estat durant el mandat del PSOE que el govern espanyol ha mantingut l’aposta per un corredor més car que el Mediterrani i amb una rendibilitat econòmica i social difícil de demostrar.
Però com ja s’ha demostrat amb les inversions en alta velocitat, el ministeri de Foment no sempre aposta per la racionalitat econòmica, sinó que prefereix planificar infraestructures pensant en criteris electorals. Només així s’entén que el corredor Algesires-Madrid-Saragossa hagi pogut passar per davant del del Mediterrani durant anys. Passa, però, que els ministres dels principals països europeus (com França o Alemanya) ja estan tips d’abocar recursos en infraestructures espanyoles que s’han mostrat completament ineficients.
El primer que cal dir és que la TCP costaria 11.600 milions d’euros i no 5.000 com defensen el govern aragonès i madrileny. El túnel base que caldria fer per superar els Pirineus a la província d’Osca hauria de fer 47 quilòmetres. I caldria afegir-ne 13 més de túnels secundaris, ja que és al tram aragonès on la franja pirenaica és més ampla.
A banda de la inversió, un altre handicap del corredor que passa pel centre de la Península són les característiques del tram d’alta velocitat entre Sevilla i Saragossa, amb pendents molt elevats, no aptes per passar-hi trens de gran tonatge. I, per si tot això fos poc, el traçat que la línia hauria d’adoptar un cop passats els Pirineus no és gens clar. A partir de Tolosa de Llenguadoc, per connectar amb Lió, que és el centre ferroviari més gran d’Europa, caldria creuar el massís central francès i França no sembla disposada a una inversió d’aquestes característiques.
En canvi, el posicionament del govern francès respecte al Corredor Mediterrani ha fet un gir de 180 graus en els darrers dos anys. D’estar-hi radicalment en contra han vist que també era una bona oportunitat de desenvolupament de les regions occitanes i provençals. Atenent a criteris d’eficiència de transport, el del Mediterrani presenta grans avantatges competitius. I la inversió necessària per tirar-lo endavant és molt barata: 1.600 milions d’euros per transformar a l’ample europeu la via actual entre Portbou i Cartagena.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Corredor Mediterrani
http://www.lavanguardia.es/internaciona ... rdia-.html
Francia se decanta por el corredor mediterráneo
Blanco, salomónico, apoya a Levante sin desdecir a Aragón
SALVADOR ENGUIX | Zaragoza | 09/06/2010 | Actualizada a las 00:16h | Internacional
Francia defiende como opciones "lógicas" para potenciar el transporte de mercancías por ferrocarril con España mejorar las conexiones que ya existen a través de Portbou e Irún. "Estas son actualmente nuestras hipótesis de trabajo y nuestra apuestas para el transporte de mercancías por ferrocarril", subrayó ayer en Zaragoza a La Vanguardia el secretario de Estado de Transportes del Ejecutivo francés, Dominique Bussereau. La tercera opción, la Travesía Central de los Pirineos "hay que estudiarla, porque es difícil; aunque no la vemos mal y entendemos que España la quiera, mejor tres que dos", añadió.
La tesis francesa contrasta con la voluntad del Gobierno de mantener la apuesta de abrir una tercera vía de comunicación por ferrocarril perforando los Pirineos centrales. Idea que el ministro de Fomento, José Blanco, considera "compatible" con la de potenciar el corredor mediterráneo. "Los dos ejes son complementarios", declaró ayer el ministro, que participó en la conferencia de Ministros de Transportes de la UE que concluirá hoy en Zaragoza. Sin embargo, en una mesa redonda con otros ministros de transportes europeos para analizar los "cuellos de botella" en las redes transeuropeas, el ministro español afirmó, para sorpresa de muchos, que "el corredor mediterráneo es necesario y estratégico, porque conecta, además de con Europa, con el norte de África, y con el mercado asiático a través de los puertos del Mediterráneo". No hizo ninguna mención a la Travesía Central, lo que provocó cierta desazón en algunos representantes del Ejecutivo aragonés presentes.
La reunión de alto nivel de Zaragoza perfilará los criterios y la metodología que debe servir para diseñar la nueva red transeuropea de transportes; clave para que en un año puedan concretarse qué corredores son "prioritarios" para la UE. España no supo defender en el 2003 que Bruselas incorporara como "prioridad" el corredor mediterráneo, pero sí logró esta categoría para la Travesía Central de los Pirineos. España quiere ahora, ante la fuerte demanda de los sectores económicos y sociales tanto de Catalunya y Valencia, como de Aragón, dos cosas: consolidar la opción "central" y, al tiempo, convencer a los socios europeos para que las ayudas comunitarias se dirijan también al corredor mediterráneo; que debería llegar desde la frontera francesa hasta Algeciras, como recordó ayer Joan Amorós, secretario general del lobby europeo para este eje, Ferrmed.
Pero Francia tiene la clave y su opinión va a acabar condicionando el dibujo de conexiones con España. Fuentes del Ejecutivo francés reconocieron a La Vanguardia la complejidad de abrir una nueva vía a través de los Pirineos; no sólo se trata de una dificultad técnica, sino también presupuestaria. Ocurre, además, que el Gobierno francés ya está trabajando para que la alta velocidad gala enganche con la española a través de Portbou e Irún. "Deseo que pronto se pueda constituir una sociedad común entre Renfe y la SNCF a tal fin", manifestó Dominique Bussereau. Francia quiere que los corredores conecten con los puertos.
Francia se decanta por el corredor mediterráneo
Blanco, salomónico, apoya a Levante sin desdecir a Aragón
SALVADOR ENGUIX | Zaragoza | 09/06/2010 | Actualizada a las 00:16h | Internacional
Francia defiende como opciones "lógicas" para potenciar el transporte de mercancías por ferrocarril con España mejorar las conexiones que ya existen a través de Portbou e Irún. "Estas son actualmente nuestras hipótesis de trabajo y nuestra apuestas para el transporte de mercancías por ferrocarril", subrayó ayer en Zaragoza a La Vanguardia el secretario de Estado de Transportes del Ejecutivo francés, Dominique Bussereau. La tercera opción, la Travesía Central de los Pirineos "hay que estudiarla, porque es difícil; aunque no la vemos mal y entendemos que España la quiera, mejor tres que dos", añadió.
La tesis francesa contrasta con la voluntad del Gobierno de mantener la apuesta de abrir una tercera vía de comunicación por ferrocarril perforando los Pirineos centrales. Idea que el ministro de Fomento, José Blanco, considera "compatible" con la de potenciar el corredor mediterráneo. "Los dos ejes son complementarios", declaró ayer el ministro, que participó en la conferencia de Ministros de Transportes de la UE que concluirá hoy en Zaragoza. Sin embargo, en una mesa redonda con otros ministros de transportes europeos para analizar los "cuellos de botella" en las redes transeuropeas, el ministro español afirmó, para sorpresa de muchos, que "el corredor mediterráneo es necesario y estratégico, porque conecta, además de con Europa, con el norte de África, y con el mercado asiático a través de los puertos del Mediterráneo". No hizo ninguna mención a la Travesía Central, lo que provocó cierta desazón en algunos representantes del Ejecutivo aragonés presentes.
La reunión de alto nivel de Zaragoza perfilará los criterios y la metodología que debe servir para diseñar la nueva red transeuropea de transportes; clave para que en un año puedan concretarse qué corredores son "prioritarios" para la UE. España no supo defender en el 2003 que Bruselas incorporara como "prioridad" el corredor mediterráneo, pero sí logró esta categoría para la Travesía Central de los Pirineos. España quiere ahora, ante la fuerte demanda de los sectores económicos y sociales tanto de Catalunya y Valencia, como de Aragón, dos cosas: consolidar la opción "central" y, al tiempo, convencer a los socios europeos para que las ayudas comunitarias se dirijan también al corredor mediterráneo; que debería llegar desde la frontera francesa hasta Algeciras, como recordó ayer Joan Amorós, secretario general del lobby europeo para este eje, Ferrmed.
Pero Francia tiene la clave y su opinión va a acabar condicionando el dibujo de conexiones con España. Fuentes del Ejecutivo francés reconocieron a La Vanguardia la complejidad de abrir una nueva vía a través de los Pirineos; no sólo se trata de una dificultad técnica, sino también presupuestaria. Ocurre, además, que el Gobierno francés ya está trabajando para que la alta velocidad gala enganche con la española a través de Portbou e Irún. "Deseo que pronto se pueda constituir una sociedad común entre Renfe y la SNCF a tal fin", manifestó Dominique Bussereau. Francia quiere que los corredores conecten con los puertos.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Hi ha coses que no canvien
Espanya no n'aprèn. Fa veure a tothom que hi ha diners per a tot, mentre a França i a Brussel·les són més realistes i pretenen aprofitar el que hi ha (més barat, a més de consolidat) en lloc de jugar a Lego.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Una altra perspectiva de la reunió a Saragossa
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/06 ... 101160.php
Blanco es compromet amb el corredor de tren mediterrani
Evita prioritzar-lo per davant de l’aragonès, però França hi aposta clarament per enllaçar amb Europa central
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 09/06/2010 01:21
José Blanco va fer honor a la seva condició de gallec ahir a Saragossa. El ministre de Foment va haver de recórrer a l’ambigüitat per defensar el Corredor del Mediterrani com a prioritari sense ofendre els seus amfitrions aragonesos, que defensen amb vehemència que es mantingui com a prioritària la travessia central dels Pirineus (TCP), tot i l’alt cost d’aquesta opció.
Obligat per les circumstàncies, Blanco es va haver de pronunciar davant dels seus col·legues europeus. El lobby mediterrani, liderat per l’associació Ferrmed i amb molta representació de catalans i valencians, va trobar dos bons aliats perquè el corredor que ressegueix el Mare Nostrum sigui la principal via transeuropea de l’Estat espanyol. El primer és la crisi. El comissari europeu de Transports, Siim Kallas, va indicar que la trobada arriba en un moment crític per la retallada d’inversions públiques a tot el continent i que cal afinar molt bé les inversions. En aquest sentit, l’eix mediterrani és molt més econòmic que la TCP.
El segon aliat va ser més inesperat. El secretari de Transports francès, Dominique Bussereau, va assegurar que des de l’Elisi només es consideren dues prioritats per unir França i la península Ibèrica: l’Atlàntic, perquè és l’únic gran eix europeu que passa per París, i el Mediterrani, perquè és l’extensió natural cap al sud del corredor del Roine. De fet, gràcies a la pressió dels territoris nord-catalans i occitans, el govern francès ja va acceptar l’any passat la construcció d’una nova línia mixta –mercaderies i passatgers– entre Perpinyà i Montpeller.
Blanco, però, haurà de treballar de valent per aconseguir que la Unió Europea accepti que en poc més de 400 quilòmetres hi hagi tres corredors prioritaris. La manera més coherent de negociar-ho seria convenir que l’eix aragonès només es farà quan els passos d’Irun, Portbou i el Pertús estiguin col·lapsats. De fet, fins i tot el govern aragonès reconeixia ahir pels passadissos de la convenció que aquesta era l’opció més lògica.
Si no hi ha un canvi radical, avui el corredor del Mediterrani apareixerà a les conclusions de la cimera europea de transports. Serà el primer pas important per obtenir d’aquí pocs mesos la condició oficial de corredor prioritari i rebre inversions del pressupost comunitari.
Blanco es compromet amb el corredor de tren mediterrani
Evita prioritzar-lo per davant de l’aragonès, però França hi aposta clarament per enllaçar amb Europa central
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 09/06/2010 01:21
José Blanco va fer honor a la seva condició de gallec ahir a Saragossa. El ministre de Foment va haver de recórrer a l’ambigüitat per defensar el Corredor del Mediterrani com a prioritari sense ofendre els seus amfitrions aragonesos, que defensen amb vehemència que es mantingui com a prioritària la travessia central dels Pirineus (TCP), tot i l’alt cost d’aquesta opció.
Obligat per les circumstàncies, Blanco es va haver de pronunciar davant dels seus col·legues europeus. El lobby mediterrani, liderat per l’associació Ferrmed i amb molta representació de catalans i valencians, va trobar dos bons aliats perquè el corredor que ressegueix el Mare Nostrum sigui la principal via transeuropea de l’Estat espanyol. El primer és la crisi. El comissari europeu de Transports, Siim Kallas, va indicar que la trobada arriba en un moment crític per la retallada d’inversions públiques a tot el continent i que cal afinar molt bé les inversions. En aquest sentit, l’eix mediterrani és molt més econòmic que la TCP.
El segon aliat va ser més inesperat. El secretari de Transports francès, Dominique Bussereau, va assegurar que des de l’Elisi només es consideren dues prioritats per unir França i la península Ibèrica: l’Atlàntic, perquè és l’únic gran eix europeu que passa per París, i el Mediterrani, perquè és l’extensió natural cap al sud del corredor del Roine. De fet, gràcies a la pressió dels territoris nord-catalans i occitans, el govern francès ja va acceptar l’any passat la construcció d’una nova línia mixta –mercaderies i passatgers– entre Perpinyà i Montpeller.
Blanco, però, haurà de treballar de valent per aconseguir que la Unió Europea accepti que en poc més de 400 quilòmetres hi hagi tres corredors prioritaris. La manera més coherent de negociar-ho seria convenir que l’eix aragonès només es farà quan els passos d’Irun, Portbou i el Pertús estiguin col·lapsats. De fet, fins i tot el govern aragonès reconeixia ahir pels passadissos de la convenció que aquesta era l’opció més lògica.
Si no hi ha un canvi radical, avui el corredor del Mediterrani apareixerà a les conclusions de la cimera europea de transports. Serà el primer pas important per obtenir d’aquí pocs mesos la condició oficial de corredor prioritari i rebre inversions del pressupost comunitari.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.