Orient Express
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Orient Express
http://www.vilaweb.cat/noticia/3668619/ ... jecte.html
Autor/s: Martí Crespo
Orient Express: fi de trajecte
Inspirant-se en els trens nocturns de luxe que George Mortimer Pullman havia posat en marxa als EUA en ple segle XIX, l'empresari belga Georges Nagelmackers va fundar el 1876 la Compagnie Internationale des Wagons-Lits. La idea era d'endegar luxoses línies de llarg trajecte pel continent europeu: Nagelmackers hi posava els vagons (veritables hotels sobre rodes amb totes les comoditats) i les companyies ferroviàries de l'època, vies, estacions i locomotores. El 1883 va començar a rodar la línia més famosa de Wagons-Lits, l'Orient Express, que enllaçava la capital cultural europea, París, amb la porta de l'Orient, Constantinoble. Els passatgers, durant quinze dies, passaven per Estrasburg, Munic, Viena, Budapest, Bucarest i Giurgiu, on travessaven el Danubi amb ferri fins a Ruse (Bulgària). Des d'allà, un segon tren els portava a Varna i, amb vaixell de vapor, arribaven a la destinació final (mapa).
A banda l'Orient Express original, Nagelmackers va impulsar el Simplon Orient Express (amb Calais i Istanbul o Atenes als extrems) i el famós Transsiberià, que des del 1916 recorre els 9.288 quilòmetres que hi ha entre Moscou i Vladivòstok. L'Orient Express va superar guerres mundials i cortines de ferro, però no va poder fer res contra la pressió dels trens diürns de gran velocitat. El 1977 va començar a perdre embranzida, quan es va escurçar el trajecte inicial de París a Viena, i els luxosos vagons històrics van quedar encara més enrere. El nom, tanmateix, es va mantenir fins i tot el 2007, quan París va deixar de ser l'estació de referència i l'Orient Express va passar a enllaçar de nit Estrasburg i Viena... Fins aquesta setmana: l'EuroNight 461 'Orient Express' dels ferrocarrils austríacs ha vist com dilluns queia definitivament el mític nom encunyat fa cent vint-i-sis anys per Nagelmackers.
Desaparegut també nominalment de la xarxa ferroviària, doncs, l'Orient Express resta des d'ara lligat al record, com a principal referent de l'esplendor sobre rodes i com a gran exemple de la passió per l'Orient que va abrusar l'Europa a cavall dels segles XIX i XX. Hi van contribuir, a forjar aquesta imatge, novel·les de misteri com 'Assassinat a l'Orient Express' (1934) d'Agatha Christie i 'El tren d'Istanbul' (1932) de Graham Greene.
Per a recordar l'Orient Express és molt útil de visitar la web Seat Sixty-One, de l'anglès Mark Smith, en què hi ha publicat un interessant article sobre el tren insígnia de la Compagnie Internationale des Wagons-Lits. S'hi esmenten dades cronològiques, anècdotes, detalls i bibliografia sobre les línies impulsades per Nagelmackers. Com explica Smith, des del 1992 hi ha un tren turístic anomenat Simplon Orient Express (fotos, vídeo i vídeo), però sense lligam directe amb la línia de Wagons-Lits que anava de Calais a Istanbul o Atenes.
Autor/s: Martí Crespo
Orient Express: fi de trajecte
Inspirant-se en els trens nocturns de luxe que George Mortimer Pullman havia posat en marxa als EUA en ple segle XIX, l'empresari belga Georges Nagelmackers va fundar el 1876 la Compagnie Internationale des Wagons-Lits. La idea era d'endegar luxoses línies de llarg trajecte pel continent europeu: Nagelmackers hi posava els vagons (veritables hotels sobre rodes amb totes les comoditats) i les companyies ferroviàries de l'època, vies, estacions i locomotores. El 1883 va començar a rodar la línia més famosa de Wagons-Lits, l'Orient Express, que enllaçava la capital cultural europea, París, amb la porta de l'Orient, Constantinoble. Els passatgers, durant quinze dies, passaven per Estrasburg, Munic, Viena, Budapest, Bucarest i Giurgiu, on travessaven el Danubi amb ferri fins a Ruse (Bulgària). Des d'allà, un segon tren els portava a Varna i, amb vaixell de vapor, arribaven a la destinació final (mapa).
A banda l'Orient Express original, Nagelmackers va impulsar el Simplon Orient Express (amb Calais i Istanbul o Atenes als extrems) i el famós Transsiberià, que des del 1916 recorre els 9.288 quilòmetres que hi ha entre Moscou i Vladivòstok. L'Orient Express va superar guerres mundials i cortines de ferro, però no va poder fer res contra la pressió dels trens diürns de gran velocitat. El 1977 va començar a perdre embranzida, quan es va escurçar el trajecte inicial de París a Viena, i els luxosos vagons històrics van quedar encara més enrere. El nom, tanmateix, es va mantenir fins i tot el 2007, quan París va deixar de ser l'estació de referència i l'Orient Express va passar a enllaçar de nit Estrasburg i Viena... Fins aquesta setmana: l'EuroNight 461 'Orient Express' dels ferrocarrils austríacs ha vist com dilluns queia definitivament el mític nom encunyat fa cent vint-i-sis anys per Nagelmackers.
Desaparegut també nominalment de la xarxa ferroviària, doncs, l'Orient Express resta des d'ara lligat al record, com a principal referent de l'esplendor sobre rodes i com a gran exemple de la passió per l'Orient que va abrusar l'Europa a cavall dels segles XIX i XX. Hi van contribuir, a forjar aquesta imatge, novel·les de misteri com 'Assassinat a l'Orient Express' (1934) d'Agatha Christie i 'El tren d'Istanbul' (1932) de Graham Greene.
Per a recordar l'Orient Express és molt útil de visitar la web Seat Sixty-One, de l'anglès Mark Smith, en què hi ha publicat un interessant article sobre el tren insígnia de la Compagnie Internationale des Wagons-Lits. S'hi esmenten dades cronològiques, anècdotes, detalls i bibliografia sobre les línies impulsades per Nagelmackers. Com explica Smith, des del 1992 hi ha un tren turístic anomenat Simplon Orient Express (fotos, vídeo i vídeo), però sense lligam directe amb la línia de Wagons-Lits que anava de Calais a Istanbul o Atenes.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Orient Express
ara que ho veig, que era exactament aquesta Compagnie Internationale des Wagons-Lits
De nou al FTC
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
CIWL
Era una empresa especialitzada en serveis ferroviaris nocturns amb cotxes llit, i que ara es limita a servei de càtering a bord d'alguns trens (també de Renfe).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Existir, existeix
Sí, però té ben poc a veure amb els seus inicis.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Tren de luxe
En versions recents descafeïnades, sí. Però clàssicament, ha sigut un tren de luxe. Per a turisme, viatges, negocis... el que vulguis. Però bàsicament, de luxe.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Orient Express
I el tema assassinats, n'hi han hagut gaires?
Re: Tren de luxe
Però llavors... quants n'hi havien/n'hi han de versions de l'Orient Express? I... qui és el que ha estat suprimit?Guigui wrote:En versions recents descafeïnades, sí. Però clàssicament, ha sigut un tren de luxe. Per a turisme, viatges, negocis... el que vulguis. Però bàsicament, de luxe.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Llegir
L'article que obre el fil te'n donarà una idea aproximada.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Orient Express
O sigui... resumidament, que n'hi havien dos: el bo, i el d'imitació que, per dir-ho així és el turístic. El turístic suposo que continuarà com a Orient Exprés turístic, mentre que l'altre passa a ser un tren corrent de Llarga Distancia.
Això és el que he entès.
Això és el que he entès.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Poqueta cosa
No. En queda un servei turístic ocasional amb aquesta denominació. Però això és tot el que té a veure amb l'original.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Orient Express
Es a dir fent comptes dels trens il·lustres que queden: lusitania expres, catalan talgo, bernina expres, transiverià, i em sembla que no m'en deixo cap
a si el cremallera de Núria
a si el cremallera de Núria
De nou al FTC
Re: Orient Express
Bona tarda.
Si, ho és.Jordi Freixas wrote:El Lusitania Exprés no serà el Tren Hotel Lusitania, no?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Trens il·lustres
Uns quants: Tren Groc, Glacier Express, Ferrocarril Central Andino, TranzAlpine, etc.marc wrote:Es a dir fent comptes dels trens il·lustres que queden: lusitania expres, catalan talgo, bernina expres, transiverià, i em sembla que no m'en deixo cap
I, per cert, el Catalan Talgo ja no és el que era des que el van escapçar. Per mi, l'autèntic serà sempre el que arribava fins a Ginebra.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Orient Express
Si us plau, pots ficar un enllaç públic per a que el consultem? Gràcies
El licor Calisay no se bebe, se saborea