wefer wrote:Sagrerenc wrote:Això no és cert. Els components més importants que determinen el consum energètic d'un vehicle són el fregament amb el paviment i el fregament amb l'aire.
El consum de gasolina d'un cotxe es medeix en litres gastats per cada 100 Km recorreguts, és a dir, el consumit en funció de la distància recorreguda. Per tant, els consums més alts no són en cap cas quan es circula a altes velocitats sinó tot el contrari, quan es circula per ciutat a baixes velocitats i amb arrencades i parades contínues. De fet, aquest és un dels punts forts dels automòbils elèctrics i híbrids, els quals paren el motor a l'estar parats i recuperen l'energia de les frenades
Crec que estem barrejant conceptes. Aquí no s'està parlant de trajecte en ciutat amb acceleracions i frenades contínues, sinó de recorreguts per autopista i vies ràpides.
Per tant, continuo dient que a 140 km/h es gasta més que a 120 km/h, i a aquesta velocitat més que a 90 km/h.
wefer wrote:Sagrerenc wrote:Et deixes un petit detall. El 1970 a Catalunya hi havia 1 milió de vehicles, el 1980 n'hi havia 2 milions i ara ja passem dels 5 milions.
Sí però també et deixes una cosa. Els cotxes dels anys 80 gastaven pràcticament el doble que els actuals, i a sobre no portaven gairebé cap tipus de mesura anticontaminació com els catalitzadors, avui dia obligatoris, per no parlar que la benzina era amb plom. Amb això no vull dir que no s'hagi de baixar la contaminació, això és evident, però dubto que la contaminació dels cotxes sigués gaire inferior fa 20 anys.
Estic d'acord en que un cotxe d'ara contamina bastant menys que un d'abans, però segueixo pensant que el milió de cotxes de fa 40 anys contaminava menys que els 5 milions d'ara. Per altra banda, és possible que la qualitat de l'aire fa 40 anys fos pitjor que l'actual, però també cal tenir en compte que llavors hi havia moltes més indústries contaminants que ara, i més concentrades a l'àmbit de Barcelona.
wefer wrote:Sagrerenc wrote:Qui perdi la concentració conduint, que agafi el transport públic o un taxi i no caldrà que estigui concentrat.
Quan hi ha una alternativa real, evidentment. El problema és que moltes vegades aquesta alternativa no hi és.
Estaràs d'acord amb mi que si l'alternativa no hi és, s'ha de crear.
wefer wrote:Igualment, anem amb compte en adaptar el transport públic a les necessitats reals de la demanda ja que, per exemple, el consum per viatger d'un tren regional de la DB és pràcticament el mateix que si anés en automòbil
Si l'ocupació d'una línia de tren és d'un 20% cal posar-hi trens més petits. En conseqüència, menys massa a moure i, per tant, menys emissions. En el cas de Catalunya, qualsevol línia regional de les existents pot tenir demanda per a un servei cada hora, si es fa una bona gestió.
Que gasti més un autobús o un rodalies que un TGV és degut sobretot a que els primers han de fer aturades, acceleracions i frenades constants, mentre que el TGV té una velocitat constant en la major part del seu recorregut. El mateix aplicat als cotxes: podríem dir que el rodalies és l'equivalent a la conducció per ciutat, i el TGV a la conducció per autopista.
A més, si un TGV el fas anar de Barcelona a Madrid a 120 km/h és evident que consumirà menys que fent-ho a 300 km/h. Ara bé, crec justificat que el TGV circuli a 300 km/h, tot i contaminar més, ja que té un temps de recorregut competitiu amb l'avió, que té unes emissions superiors.
wefer wrote:Sagrerenc wrote:El que cal en aquests casos és fer els carrils més estrets, per tal d'ampliar els vorals o crear un carril bus allà on hi hagi espai.
Total, absolutament i radicalment en desacord. La reducció de l'amplada dels carrils provoca més topades ja que es perd el marge de maniobra en cas d'emergència per esquivar un altre cotxe.
En cap cas accepto que es jugui amb la seguretat de la gent ni tan sols en nom de l'ecologia. Ho sento, però no.
El marge de maniobra és funció de la velocitat. Si estem dient que "és avorrit" anar a 80 km/h en una autopista és, sobretot, perquè l'amplada del carril és excessiva.
I jo tampoc accepto que es jugui amb la seguretat de la gent en nom de voler anar a 140 km/h (tornant a l'origen del tema).