Ara també ho volen fer a les marquesines:
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... PK=1022&h=
BCN porta l’energia solar a les parades de bus amb marquesina
1. • L’EMT finalitza el muntatge de 100 pals autònoms i en planeja una segona fase
2. • Els comptes d’aquest any condicionaran que es desenvolupi per tota l’àrea metropolitana
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA
Final de la primera fase. Barcelona i 17 municipis més integrats a l’àrea metropolitana ja disposen de 100 parades de bus amb alimentació solar –22 a la capital– que informen l’usuari del temps d’espera real, actualitzat cada 30 segons. Els últims pals es van instal·lar el mes passat i ara és el moment que l’Entitat Metropolitana del Transport (EMT), amb el pressupost de l’any que ve a la mà, es plantegi fins on pot arribar la segona fase d’expansió d’aquest nou i ecològic mobiliari. Hi ha un objectiu clar: apostar pel poder del sol també a les marquesines.
Un cop passats sis mesos des que es van començar a muntar, a l’octubre, l’EMT no troba més que elogis per aquest enginy català, nascut de la tecnologia de l’empresa de Ripollet Capmar i de l’enginy de l’Istituto Europeo di Design de Barcelona. «No hem tingut cap problema, són molt eficients i totalment autònomes, i durant l’hivern no han tingut cap problema de subministrament», resumeixen fonts de l’EMT, que asseguren que aquest dispositiu és «pioner a tot el món».
DISSENY CRIDANER / La parada crida l’atenció. Els viatgers se la miren amb dubtes, com si els haguessin pres el bus i aquest artefacte fos un revolucionari element publicitari. Però no, s’hi acosten i comencen a investigar amb curiositat ciutadana. Això és el que va succeir fa escassos dies a la parada situada al carrer de Balmes, a sota la plaça de Molina. «Si la informació que aporta la pantalla és fiable, em sembla una molt bona idea», apuntava Carmen, una dona que treballa mitja jornada i que ja se n’anava cap a casa amb el bus 17, que va arribar pocs segons abans del que havia promès.
Manuel, un estudiant de 16 anys amb la tarda lliure, semblava encantat amb el fet de poder «recolzar el cul mentre t’esperes» i comentava que troba a faltar poder entrar al bus per la porta del darrere, una cosa que sí que fan els usuaris del transport públic a molts països europeus però que TMB encara ni es planteja. La por que augmenti el frau i els dubtes sobre la dificultat tan mediterrània d’aplicar la premissa de deixar sortir abans d’entrar en tenen la culpa.
La placa solar del sostre en condiciona el disseny, que sembla pensat fins a l’últim detall, amb pantalla informativa de llums LED, un panell amb els mapes de les línies que s’aturen en aquest punt i un petit aplic de fusta on una persona es pot relaxar recolzant-s’hi. Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), aplaudeix la iniciativa, sobretot pel fet que «aporta informació dinàmica sobre el servei, fet que ajuda a generar confiança en el bus i dóna a l’usuari l’opció de decidir si val la pena esperar-se».
PAS SEGÜENT / La instal·lació d’aquestes parades suposa una despesa d’uns 3.000 euros per exemplar, un preu de broma si es té en compte que el muntatge de pantalles alimentades per electricitat –la majoria són al passeig de Gràcia– requereix una inversió d’uns 15.000 euros. Gràcies a l’energia gratuïta del sol, no és necessari obrir el terra ni buscar una presa de corrent, i així, a primera vista, aquesta sembla l’opció de futur més intel·ligent, si el pressupost ho permet.
A l’octubre, l’EMT va avançar la intenció d’expandir aquesta tecnologia a 500 parades més, però avui, amb aquesta mala època entossudida a quedar-se una estona més, ja ningú s’atreveix a aventurar una xifra. S’imposa la prudència, i potser per això l’organisme que gestiona el transport públic de l’àrea metropolitana diu ara que hi ha «la intenció ferma de seguir progressant en aquesta línia, no per canviar-les totes, ni de bon tros, però sí per col·locar-les als punts de més afluència de viatgers i començar a instal·lar-les a les marquesines».
Aquesta última intenció no sembla que hagi de ser una tasca fàcil, ja que les empreses que gestionen aquest tipus de parades (com JCDecaux, Clear Channel i Cemusa) s’hi haurien d’implicar, no només moralment, sinó també econòmicament.