Autòdrom Nacional (baixador)
Autòdrom Nacional (baixador)
Hola, bona tarda.
Avui he vist un documental molt interessant a La 2, sobre l'antic autòdrom nacional, de 1923 aprop de Sant Pere de Ribes. Resulta que en el seu moment, van obrir un baixador aprop de les instalacions anomenat Autòdrom Baixador. Sé que que l'autodrom va tancar, i encara existeix entre la vegetació, però que se n'ha fet de el baixador?
Sortía una imatge de una locomotora de vapor en la estació. Estava compost de una marquesina de fusta i una sola andana segons la imatge que van mostrar. Es va tallar el ramal? encara hi es la via? i el baixador?
Mercès per la vostra atenció.
Avui he vist un documental molt interessant a La 2, sobre l'antic autòdrom nacional, de 1923 aprop de Sant Pere de Ribes. Resulta que en el seu moment, van obrir un baixador aprop de les instalacions anomenat Autòdrom Baixador. Sé que que l'autodrom va tancar, i encara existeix entre la vegetació, però que se n'ha fet de el baixador?
Sortía una imatge de una locomotora de vapor en la estació. Estava compost de una marquesina de fusta i una sola andana segons la imatge que van mostrar. Es va tallar el ramal? encara hi es la via? i el baixador?
Mercès per la vostra atenció.
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Grècies, gracies per la vostra atenció, però acabo de trobar l'autòdrom a l'Hipermapa, i ja tinc situat el baixador, si no m'equivoco, es a les imatges que poso acontinuació.
Si es cert, un dia d'aquests hi vaig, a l'autòdrom no perquè es propietat privada, però el baixador si, ja que tinc uns amics que viuen aprop.
Vista general amb l'autòdrom i el baixador
El baixador
PD: Algú hi ha estat?
Si es cert, un dia d'aquests hi vaig, a l'autòdrom no perquè es propietat privada, però el baixador si, ja que tinc uns amics que viuen aprop.
Vista general amb l'autòdrom i el baixador
El baixador
PD: Algú hi ha estat?
Ostras pues igual he pasado cientos de veces por allí. Yo tb he visto el reportaje y por la imagen que pones está prácticamente al otro lado de la vía a la altura de la Iglesia del Vinyet (unos metros hacia Vilanova). Creo que hay un restaurant Masia no se que ....
Para entrar a esa zona hay un paso bajo RENFE , que pone algo así como Centre de Disseny de SEAT que está al otro lado de las vías
Para entrar a esa zona hay un paso bajo RENFE , que pone algo así como Centre de Disseny de SEAT que está al otro lado de las vías
Impresionante el reportaje, yo también lo vi. Y una pena que el circuito no se mantuviera abierto
enlace a google maps:
http://maps.google.es/maps?f=q&hl=es&q= ... 1&t=k&om=1
enlace a google maps:
http://maps.google.es/maps?f=q&hl=es&q= ... 1&t=k&om=1
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En algunos foros se ha tratado recientemente de la conveniencia de establecer un apeadero entre Sitges y Vilanova i la Geltrú. Realmente no sería nada nuevo.
Hace tres o cuatro años tuve noticia de la existencia de un billete MZA de 1908 con destino VINYET (SITJES). A partir de ese cabo he intentado algunas veces deshacer el ovillo, pero la verdad es que no lo lograba. Me he puesto ahora a juntar cosas sueltas que tenía y creo que se puede reconstruir la historia, aunque sea a trazos gruesos.
A principios del siglo pasado Sitges vivió una época muy interesante. Era un pueblo muy pintoresco que había salido recientemente de su aislamiento gracias al FC de VVB y a la carretera de las costas. La pérdida de Cuba motivó la llegada de importantes capitales. La intelectualidad de Barcelona, dando a conocer el pueblo en toda Europa y Norteamérica, lo puso de moda y lo convirtió en polo de atracción de todas las novedades. El automóvil era una novedad, y el deporte automovilístico más novedad todavía. Aquellas gentes consiguieron organizar la primera carrera automovilística de España, la Copa Cataluña de "voiturettes", por el circuito del bajo Panadés comprendiendo la ruta Sitges - Sant Pere de Ribes - Canyelles - Vilanova i la Geltrú - Sitges. En la campa situada junto al Santuario del Vinyet se montó todo lo necesario para que el evento fuera sonado. Todo el mundo tiró la casa por la ventana, y hasta se implicó a la compañía MZA que dispuso un apeadero para que Barcelona se volcase en las carreras. El jueves 28 de Mayo de 1908, festividad de la Ascensión, el éxito fue total, según la prensa de la época. Y ésta es la historia del apeadero del Vinyet, que debió estar en el pk 641,6 de la línea Madrid - Barcelona, por entonces todavía de vía única.
La Copa Cataluña continuó en otros escenarios, y aunque en el Baix Penedès siguieron haciéndose carreras no tengo noticia de ninguna tan importante como para que MZA volviera a habilitar un apeadero y establecer servicios especiales. El auge de Sitges como destino turístico llevó en el año 1919 a la constitución de la S.A. Parques y Edificaciones, cuyo objeto era crear una ciudad jardín con el nombre de Terramar, en la zona contigua a la riera de Ribes; se intentó instalar hasta una escuela de aviación allí. En 1922 se creó la S.A. Autódromo Nacional, para la construcción y explotación del primer circuito permanente de España, en las proximidades de Terramar, aunque más hacia el interior, ya en el T.M. de Sant Pere de Ribes. Este es el origen del AUTODROMO NACIONAL, inaugurado en Octubre de 1923 con la celebración del II G.P. de Automovilismo de España. En esas mismas fechas se empezó a construir el Hotel Terramar en el Paseo Marítimo, que fue terminado en 1932.
Según documentos de la época el edificio del apeadero era una sencilla construcción de madera, situada a la altura del pk 641 junto a la vía impar (había vía doble desde 1914). Desde allí hasta las tribunas del circuito hay más de 800 metros, una distancia mayor que la existente hasta el hotel Terramar. El caso es que desde el punto de vista organizativo las cosas nunca fueron nada bien para el circuito, ni tampoco en lo deportivo. Ya no volvió a correrse ningún G.P. de la categoría y la rápida evolución mecánica de los coches lo dejó obsoleto en poco tiempo, condenándolo a una vida lánguida durante unos cuantos años. El apeadero siguió funcionando con ese nombre por lo menos hasta 1926, en que aparece así nombrado en un billete. Entre 1927 y 1933 las escasas referencias que he localizado lo nombran como TERRAMAR.
¿Cuándo dejó de prestar servicio? Aún no he podido averiguarlo, pero no aparece incluído en el completísimo mapa publicado en 1935 por la revista Ferrocarriles y Tranvías, ni en otros mapas posteriores como el Forcano de 1948. Una foto de los años 60 pone de manifiesto que allí seguían los andenes, aunque no el edificio. Ahora ya, nada queda.
Hace tres o cuatro años tuve noticia de la existencia de un billete MZA de 1908 con destino VINYET (SITJES). A partir de ese cabo he intentado algunas veces deshacer el ovillo, pero la verdad es que no lo lograba. Me he puesto ahora a juntar cosas sueltas que tenía y creo que se puede reconstruir la historia, aunque sea a trazos gruesos.
A principios del siglo pasado Sitges vivió una época muy interesante. Era un pueblo muy pintoresco que había salido recientemente de su aislamiento gracias al FC de VVB y a la carretera de las costas. La pérdida de Cuba motivó la llegada de importantes capitales. La intelectualidad de Barcelona, dando a conocer el pueblo en toda Europa y Norteamérica, lo puso de moda y lo convirtió en polo de atracción de todas las novedades. El automóvil era una novedad, y el deporte automovilístico más novedad todavía. Aquellas gentes consiguieron organizar la primera carrera automovilística de España, la Copa Cataluña de "voiturettes", por el circuito del bajo Panadés comprendiendo la ruta Sitges - Sant Pere de Ribes - Canyelles - Vilanova i la Geltrú - Sitges. En la campa situada junto al Santuario del Vinyet se montó todo lo necesario para que el evento fuera sonado. Todo el mundo tiró la casa por la ventana, y hasta se implicó a la compañía MZA que dispuso un apeadero para que Barcelona se volcase en las carreras. El jueves 28 de Mayo de 1908, festividad de la Ascensión, el éxito fue total, según la prensa de la época. Y ésta es la historia del apeadero del Vinyet, que debió estar en el pk 641,6 de la línea Madrid - Barcelona, por entonces todavía de vía única.
La Copa Cataluña continuó en otros escenarios, y aunque en el Baix Penedès siguieron haciéndose carreras no tengo noticia de ninguna tan importante como para que MZA volviera a habilitar un apeadero y establecer servicios especiales. El auge de Sitges como destino turístico llevó en el año 1919 a la constitución de la S.A. Parques y Edificaciones, cuyo objeto era crear una ciudad jardín con el nombre de Terramar, en la zona contigua a la riera de Ribes; se intentó instalar hasta una escuela de aviación allí. En 1922 se creó la S.A. Autódromo Nacional, para la construcción y explotación del primer circuito permanente de España, en las proximidades de Terramar, aunque más hacia el interior, ya en el T.M. de Sant Pere de Ribes. Este es el origen del AUTODROMO NACIONAL, inaugurado en Octubre de 1923 con la celebración del II G.P. de Automovilismo de España. En esas mismas fechas se empezó a construir el Hotel Terramar en el Paseo Marítimo, que fue terminado en 1932.
Según documentos de la época el edificio del apeadero era una sencilla construcción de madera, situada a la altura del pk 641 junto a la vía impar (había vía doble desde 1914). Desde allí hasta las tribunas del circuito hay más de 800 metros, una distancia mayor que la existente hasta el hotel Terramar. El caso es que desde el punto de vista organizativo las cosas nunca fueron nada bien para el circuito, ni tampoco en lo deportivo. Ya no volvió a correrse ningún G.P. de la categoría y la rápida evolución mecánica de los coches lo dejó obsoleto en poco tiempo, condenándolo a una vida lánguida durante unos cuantos años. El apeadero siguió funcionando con ese nombre por lo menos hasta 1926, en que aparece así nombrado en un billete. Entre 1927 y 1933 las escasas referencias que he localizado lo nombran como TERRAMAR.
¿Cuándo dejó de prestar servicio? Aún no he podido averiguarlo, pero no aparece incluído en el completísimo mapa publicado en 1935 por la revista Ferrocarriles y Tranvías, ni en otros mapas posteriores como el Forcano de 1948. Una foto de los años 60 pone de manifiesto que allí seguían los andenes, aunque no el edificio. Ahora ya, nada queda.
Last edited by sanlucar-playa on Thursday 15/02/2007 1:09, edited 2 times in total.
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Molt interessant, per fi hi ha notícies de la segona estació de Sitges.
La veritat és que l'estat actual de l'autòdrom és bastant pèssim, però és relativament fàcil d'arribar des de Sitges, i és una bona excursió per fer en bicicleta.
La veritat és que l'estat actual de l'autòdrom és bastant pèssim, però és relativament fàcil d'arribar des de Sitges, i és una bona excursió per fer en bicicleta.
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Benvingut, Sanlúcar-playa.
sanlucar-playa wrote:En algunos foros se ha tratado recientemente de la conveniencia de establecer un apeadero entre Sitges y Vilanova i la Geltrú. Realmente no sería nada nuevo.
Hace tres o cuatro años tuve noticia de la existencia de un billete MZA de 1908 con destino VINYET (SITJES). A partir de ese cabo he intentado algunas veces deshacer el ovillo, pero la verdad es que no lo lograba. Me he puesto ahora a juntar cosas sueltas que tenía y creo que se puede reconstruir la historia, aunque sea a trazos gruesos.
A principios del siglo pasado Sitges vivió una época muy interesante. Era un pueblo muy pintoresco que había salido recientemente de su aislamiento gracias al FC de VVB y a la carretera de las costas. La pérdida de Cuba motivó la llegada de importantes capitales. La intelectualidad de Barcelona, dando a conocer el pueblo en toda Europa y Norteamérica, lo puso de moda y lo convirtió en polo de atracción de todas las novedades. El automóvil era una novedad, y el deporte automovilístico más novedad todavía. Aquellas gentes consiguieron organizar la primera carrera automovilística de España, la Copa Cataluña de "voiturettes", por el circuito del bajo Panadés comprendiendo la ruta Sitges - Sant Pere de Ribes - Canyelles - Vilanova i la Geltrú - Sitges. En la campa situada junto al Santuario del Vinyet se montó todo lo necesario para que el evento fuera sonado. Todo el mundo tiró la casa por la ventana, y hasta se implicó a la compañía MZA que dispuso un apeadero para que Barcelona se volcase en las carreras. El jueves 28 de Mayo de 1908, festividad de la Ascensión, el éxito fue total, según la prensa de la época. Y ésta es la historia del apeadero del Vinyet, que debió estar en el pk 641,6 de la línea Madrid - Barcelona, por entonces todavía de vía única.
La Copa Cataluña continuó en otros escenarios, y aunque en el Baix Penedès siguieron haciéndose carreras no tengo noticia de ninguna tan importante como para que MZA volviera a habilitar un apeadero y establecer servicios especiales. El auge de Sitges como destino turístico llevó en el año 1919 a la constitución de la S.A. Parques y Edificaciones, cuyo objeto era crear una ciudad jardín con el nombre de Terramar, en la zona contigua a la riera de Ribes; se intentó instalar hasta una escuela de aviación allí. En 1922 se creó la S.A. Autódromo Nacional, para la construcción y explotación del primer circuito permanente de España, en las proximidades de Terramar, aunque más hacia el interior, ya en el T.M. de Sant Pere de Ribes. Este es el origen del AUTODROMO NACIONAL, inaugurado en Octubre de 1923 con la celebración del II G.P. de Automovilismo de España. En esas mismas fechas se empezó a construir el Hotel Terramar en el Paseo Marítimo, que fue terminado en 1932.
Según documentos de la época el edificio del apeadero era una sencilla construcción de madera, situada a la altura del pk 641 junto a la vía impar (había vía doble desde 1914). Desde allí hasta las tribunas del circuito hay más de 800 metros, una distancia mayor que la existente hasta el hotel Terramar. El caso es que desde el punto de vista organizativo las cosas nunca fueron nada bien para el circuito, ni tampoco en lo deportivo. Ya no volvió a correrse ningún G.P. de la categoría y la rápida evolución mecánica de los coches lo dejó obsoleto en poco tiempo, condenándolo a una vida lánguida durante unos cuantos años. El apeadero siguió funcionando con ese nombre por lo menos hasta 1926, en que aparece así nombrado en un billete. Entre 1927 y 1933 las escasas referencias que he localizado lo nombran como TERRAMAR.
¿Cuándo dejó de prestar servicio? Aún no he podido averiguarlo, pero no aparece incluído en el completísimo mapa publicado en 1935 por la revista Ferrocarriles y Tranvías, ni en otros mapas posteriores como el Forcano de 1948. Una foto de los años 60 pone de manifiesto que allí seguían los andenes, aunque no el edificio. Ahora ya, nada queda.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
- faristol
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La historia del circuit es impresionant i mes el fet que encara es conservi quasi intacte, el que no coneixia es que hi habia hagut algun baixador, interesant sera questio de investigar...., un altre nexe entre le meves aficions.
Per si voleu saber mes del circuit, ja que visitar-lo es bastant dificil:
http://users.pandora.be/les.consultants.bvba1/sitges/
http://www.elcomerciodigital.com/pg0606 ... P-240.html
http://www.gdecarli.it/Circuiti/ESP/fot ... /index.htm
http://www.craksracing.com/modules.php? ... int&sid=76
http://alvolante.ifrance.com/alvolante/autodromo.html
Em sembla que enlloc diu res del baixador.
Ja se que es una pagina de ferrocarrils pero aquestes coses històriques crec que son prou interesants.
Per si voleu saber mes del circuit, ja que visitar-lo es bastant dificil:
http://users.pandora.be/les.consultants.bvba1/sitges/
http://www.elcomerciodigital.com/pg0606 ... P-240.html
http://www.gdecarli.it/Circuiti/ESP/fot ... /index.htm
http://www.craksracing.com/modules.php? ... int&sid=76
http://alvolante.ifrance.com/alvolante/autodromo.html
Em sembla que enlloc diu res del baixador.
Ja se que es una pagina de ferrocarrils pero aquestes coses històriques crec que son prou interesants.
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Re: Autòdrom de Miramar (Sitges/Sant Pere de Ribes)
Ahir parlant amb el meu cunyat em va estar comentant que havia estat passant el matí fent fotos en un circuït prop de Sitges.
Doncs resulta que han netejat l'autòdrom i sembla que al menys permeten, amb permís, accedir-hi.
Ha estat fent unes quantes fotos als cotxes dels qual és importador oficial i juraria que és el mateix:
http://luxurynews.es/luxgallery/#/conte ... ER/01.jpg/
Doncs resulta que han netejat l'autòdrom i sembla que al menys permeten, amb permís, accedir-hi.
Ha estat fent unes quantes fotos als cotxes dels qual és importador oficial i juraria que és el mateix:
http://luxurynews.es/luxgallery/#/conte ... ER/01.jpg/
- lauria1226
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Re: Autòdrom Nacional (baixador)
Aqui us poso una foto d'un TAF passant pel baixador als anys 60s del segle passat. La foto és de Jordi Solà Viñas i està treta de Tranvía portal pujada per l'usuari E-1001. Ho dic per a que es tingui en compte, però m'ha semblat un document prou important i il.lustratiu.
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- Baixador autòdromTAF.jpg (171.82 KiB) Viewed 4684 times
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
Re: Autòdrom Nacional (baixador)
He trobat, cercant informació sobre l'antic baixador, una notícia del Vilaweb del 2004:
http://www.vilaweb.cat/noticia/836044/noticia.pdf
L'Ajuntament vol recuperar el baixador de Terramar.
L'actual equip de govern està a l'espera el nomenament dels nous responsables
de Renfe per tal de demanar una entrevista per concretar les millores de la línia
de rodalies al municipi. L'alcalde explicava, durant l'exposició del Pla d'Acció
Municipal, que pensen demanar la recuperació del baixador de Terramar que, a
principi del segle XX, donava servei als espectadors que es desplaçaven a
l'autòdrom de Terramar. Aquesta instal·lació va funcionar entre el 1923 i el 1930
i després va ser la seu de la fàbrica de vehicles Nacional Sitges. Aquest baixador
ara podria donar servei als veïns de Terramar, el Vinyet i les zones de les Planes.
Actualment, l'Ajuntament està pendent de signar un conveni amb Renfe per
demolir l'estació de Vallcarca, aprofitar l'estació de Garraf per situar un centre
cívic i posar murs de contenció a la zona de l'Oasi.
http://www.vilaweb.cat/noticia/836044/noticia.pdf
L'Ajuntament vol recuperar el baixador de Terramar.
L'actual equip de govern està a l'espera el nomenament dels nous responsables
de Renfe per tal de demanar una entrevista per concretar les millores de la línia
de rodalies al municipi. L'alcalde explicava, durant l'exposició del Pla d'Acció
Municipal, que pensen demanar la recuperació del baixador de Terramar que, a
principi del segle XX, donava servei als espectadors que es desplaçaven a
l'autòdrom de Terramar. Aquesta instal·lació va funcionar entre el 1923 i el 1930
i després va ser la seu de la fàbrica de vehicles Nacional Sitges. Aquest baixador
ara podria donar servei als veïns de Terramar, el Vinyet i les zones de les Planes.
Actualment, l'Ajuntament està pendent de signar un conveni amb Renfe per
demolir l'estació de Vallcarca, aprofitar l'estació de Garraf per situar un centre
cívic i posar murs de contenció a la zona de l'Oasi.
Re: Autòdrom Nacional (baixador)
Com hi ha món que cadascú explica les coses com vol. Hi ha una gran diferència entre muntar carrosseries en xassisos i motor més o menys retocat i "fabricar cotxes". El que no m'ha quedat clar és si els cotxes es "fabricaven" al baixador o a l'autòdrom. En qualsevol dels dos casos, es tractaria doncs d'un simple taller. Gràcies per la nota.metring wrote:He trobat, cercant informació sobre l'antic baixador, una notícia del Vilaweb del 2004:
http://www.vilaweb.cat/noticia/836044/noticia.pdf
L'Ajuntament vol recuperar el baixador de Terramar.
L'actual equip de govern està a l'espera el nomenament dels nous responsables
de Renfe per tal de demanar una entrevista per concretar les millores de la línia
de rodalies al municipi. L'alcalde explicava, durant l'exposició del Pla d'Acció
Municipal, que pensen demanar la recuperació del baixador de Terramar que, a
principi del segle XX, donava servei als espectadors que es desplaçaven a
l'autòdrom de Terramar. Aquesta instal·lació va funcionar entre el 1923 i el 1930
i després va ser la seu de la fàbrica de vehicles Nacional Sitges. Aquest baixador
ara podria donar servei als veïns de Terramar, el Vinyet i les zones de les Planes.
Actualment, l'Ajuntament està pendent de signar un conveni amb Renfe per
demolir l'estació de Vallcarca, aprofitar l'estació de Garraf per situar un centre
cívic i posar murs de contenció a la zona de l'Oasi.
Què és alló??
Re: Autòdrom Nacional (baixador)
Acabo de crear una entrada sobre el baixador a la wiki: http://www.transport.cat/wiki/index.php ... aixador%29 Estic pendent de saber si puc fer servir fotografies d'un llibre, però de moment és el que tenim. Sabíeu que en realitat van ser dos baixadors i no un? El primer es va construir el 1908, per a la I Copa Catalunya i era provisional, i el segon, el 1923, per quan ja es va fer l'Autòdrom.