"t'enrecordes?...." o el fil de la nostalgia
"t'enrecordes?...." o el fil de la nostalgia
Hola:
Arrel de la desaparicio (que ja he comentat en atre fil) de la guixeta de venda de bitllets de Hospital de Sant Pau (costat Cartagena), m'ha vingut al cap coses que han anat desapareixent de les estacions, vestibuls, etc. del metro.
A primer cop m'enrecordo en aquest acces, el kiosk de premsa (on abans hi era la guixeta), el bar (on ara hi ha el kiosk). Per on ara estan les portes "clanc-clanc" abans hi eren les "taquilles monopersonals" (hi havien dues) amb el senyor/a taquiller i aquelles maquines electriques que "escopien" els bitllets, aquells tampons de tinta verda (les primeres "multiviatge" de color rosa de 5 viatges o les grises que tenies que fer el viatge d'anada abans de les 8 del mati). On ara estan els torniquets estaven les portes "clanc-clanc".
Algu s'enrecorda de les maquines de llaminaduras?, a pta o a 5 ptas . Els rombs d'estacio "Dos de Mayo" de metall (clonc-clonc). El rellotge Duward penjant del sostre. Les papereres verdas.... Ei, el cap d'estacio!. Em sembla recordar que fins i tot tenia una mena de panells sinoptics amb llumetas i botonets que imagino que servien per tenir localitzat per on anava el tren de cada via....
Moment nostalgia.... ho sento
Ah, el bitllet senzill valia la bonica cuantitat de 5 ptas!. (Deu meu!, estic parlant de la prehistoria gairebe!.... be, si vaig veure fins i tot els "600" corrents per la linia, aixi que....)
Algu s'enrecorda d'aguna cosa mes?
Sal.lutacions:
Serie600
PD: Pregunta historica sense premi. L'antiga L2 anava de Sagrera a Vilapiscina i a Horta despres, aleshores l'ampliacio desde Sagrera fins Diagonal com es pot considerar, L2 o L5, tenint en compte que l'antiga L5 (que finalment va absorbir la primitiva L2) finalitzava a Diagonal?. Es un dubte "existencial".
Possant-lo clar: Antiga L2: Horta<->Sagrera. Antiga L5: San Ramon<->Diagonal. Tram indefinit Diagonal<->Campo del Arpa (?), teoricament amb "l'absorcio" ja seria L5, no?
Arrel de la desaparicio (que ja he comentat en atre fil) de la guixeta de venda de bitllets de Hospital de Sant Pau (costat Cartagena), m'ha vingut al cap coses que han anat desapareixent de les estacions, vestibuls, etc. del metro.
A primer cop m'enrecordo en aquest acces, el kiosk de premsa (on abans hi era la guixeta), el bar (on ara hi ha el kiosk). Per on ara estan les portes "clanc-clanc" abans hi eren les "taquilles monopersonals" (hi havien dues) amb el senyor/a taquiller i aquelles maquines electriques que "escopien" els bitllets, aquells tampons de tinta verda (les primeres "multiviatge" de color rosa de 5 viatges o les grises que tenies que fer el viatge d'anada abans de les 8 del mati). On ara estan els torniquets estaven les portes "clanc-clanc".
Algu s'enrecorda de les maquines de llaminaduras?, a pta o a 5 ptas . Els rombs d'estacio "Dos de Mayo" de metall (clonc-clonc). El rellotge Duward penjant del sostre. Les papereres verdas.... Ei, el cap d'estacio!. Em sembla recordar que fins i tot tenia una mena de panells sinoptics amb llumetas i botonets que imagino que servien per tenir localitzat per on anava el tren de cada via....
Moment nostalgia.... ho sento
Ah, el bitllet senzill valia la bonica cuantitat de 5 ptas!. (Deu meu!, estic parlant de la prehistoria gairebe!.... be, si vaig veure fins i tot els "600" corrents per la linia, aixi que....)
Algu s'enrecorda d'aguna cosa mes?
Sal.lutacions:
Serie600
PD: Pregunta historica sense premi. L'antiga L2 anava de Sagrera a Vilapiscina i a Horta despres, aleshores l'ampliacio desde Sagrera fins Diagonal com es pot considerar, L2 o L5, tenint en compte que l'antiga L5 (que finalment va absorbir la primitiva L2) finalitzava a Diagonal?. Es un dubte "existencial".
Possant-lo clar: Antiga L2: Horta<->Sagrera. Antiga L5: San Ramon<->Diagonal. Tram indefinit Diagonal<->Campo del Arpa (?), teoricament amb "l'absorcio" ja seria L5, no?
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Els bancs i les bàscules.
Els primers, de plàstic setantero semblaven sortits de la primera època del 1,2,3 i feien conjunt amb els dels 1000.
I les bàscules. Ni idea de quantes pessentes costaven, però n'hi havia a totes les estacions. Amb el peu verd i la part de l'agulla blanca, crec recordar.
Els primers, de plàstic setantero semblaven sortits de la primera època del 1,2,3 i feien conjunt amb els dels 1000.
I les bàscules. Ni idea de quantes pessentes costaven, però n'hi havia a totes les estacions. Amb el peu verd i la part de l'agulla blanca, crec recordar.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Hola:
Em sembla que costaven "un duru" . A la web del SantFeliuenc, busqueu les fotos de "Correus" (estan en blanc i negre pero) i es veu una. Parlant de bascules, hi havien unes que hi tenien un disc de colors (vermell i blanc) que et donaven el pes en una "fitxa" de cartro, on per una banda hi era el pes i per l'altre era una foto de variat tema.
Tambe m'enrecordo a Diagonal L3 cuan hi havia el "lletreru" que anunciava el final del convoi que entrava en aquell moment, o be "Correos o be "Pueblo Seco" (per conservar la nomenclatura de l'epoca).
Als 300 el sistema d'obrir i tancar les portes era una mena de caixeti que es controlaba amb una mena de "clau allen" per obrir i tancar, pero el "claxon" era un boto que hi havia per sobre d'aquesta caixa que no quedaba bloquejat de cap manera..... (un era petit.... no savia el que feia....)
Sal.lutacions:
Serie600
Em sembla que costaven "un duru" . A la web del SantFeliuenc, busqueu les fotos de "Correus" (estan en blanc i negre pero) i es veu una. Parlant de bascules, hi havien unes que hi tenien un disc de colors (vermell i blanc) que et donaven el pes en una "fitxa" de cartro, on per una banda hi era el pes i per l'altre era una foto de variat tema.
Tambe m'enrecordo a Diagonal L3 cuan hi havia el "lletreru" que anunciava el final del convoi que entrava en aquell moment, o be "Correos o be "Pueblo Seco" (per conservar la nomenclatura de l'epoca).
Als 300 el sistema d'obrir i tancar les portes era una mena de caixeti que es controlaba amb una mena de "clau allen" per obrir i tancar, pero el "claxon" era un boto que hi havia per sobre d'aquesta caixa que no quedaba bloquejat de cap manera..... (un era petit.... no savia el que feia....)
Sal.lutacions:
Serie600
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
Re: "t'enrecordes?...." o el fil de la nostalgia
Bé, el projecte de la línia II indicava que la línia havia de continuar cap al centre de Barcelona resseguint el traçat que es va inaugurar el 1993 (i que com sabem ja era construit des dels anys setanta). D'altra banda, la línia V es va dissenyar com a "Transversal Alto", cosa que indica que el seu traçat anava paral.lel al mar, Collserola i el Transversal de tota la vida. Per tant, el tros Diagonal-Sagrada Família havia de pertànyer a la línia V. Com ja sabem, el tros de línia II que ja funcionava es va annexionar a la línia V perquè les obres del tram entre Sagrada Família i Poble Sec (actual Paral.lel) anaven amb dificultats.Serie600 wrote: PD: Pregunta historica sense premi. L'antiga L2 anava de Sagrera a Vilapiscina i a Horta despres, aleshores l'ampliacio desde Sagrera fins Diagonal com es pot considerar, L2 o L5, tenint en compte que l'antiga L5 (que finalment va absorbir la primitiva L2) finalitzava a Diagonal?. Es un dubte "existencial".
Possant-lo clar: Antiga L2: Horta<->Sagrera. Antiga L5: San Ramon<->Diagonal. Tram indefinit Diagonal<->Campo del Arpa (?), teoricament amb "l'absorcio" ja seria L5, no?
A l'estació de Muntaner del "Tren de Sarrià" hi havia unes escales mecàniques veritablement autèntiques. Enlloc de tenir els graons com les actuals, amb un estriat fi, tenien un estriat enorme, com si a sobre dels graons hi haguessin posat llistons de fusta. Ah, i a més a més, crec recordar que eren de fusta. Crec recordar que només hi cabia una persona a cada graó, o almenys que eren molt estretes. A dalt, al vestíbul, a l'interior les guixetes, hi havia un munt de bitllets dels de cartró, de diversos tipus i diversos colors, però no vaig aconseguir mai que me'n donessis cap per molt que vaig insistir. Ara fa setze anys que no passo per aquesta estació (si no és dins d'un tren) i no sé com està, però m'he fixat que aquelles escales ja no hi son.
A la Línia 1 recordo que a les estacions, a cada andana, hi havia com una habitació de mamposteria, amb la forma i els colors blanc-blau dels combois del metro tipus 400/500, i hi deia "cap d'estació". Deprés les varen pintar de gris. Hi havia com un despatxet on només hi havia una taula, algun quadre elèctric, i uns telèfons que m'interessaven moltíssim (és que faig col·lecció de telèfons antics i els arreglo), i que segons em varen explicar servien per comunicar-se entre les estacions adjacents, en cas d'haver de fer bloqueig telefònic. No hi havia mai ningú allà dins.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Els cartells lluminosos de transbordament (en el color de la línia)
A Passeig de Gràcia, fins fa no massa anys, encara hi havia un (o encara hi és?)
I posats a trobar a faltar, jo el que més trobo a faltar és l'Avinguda de la Llum. Irrepetible. Llàstima que FGC, del que encara en queda a l'extrem sud (Sephora a banda), hagi pintat de blanc l'òptica (fins fa pocs anys encara estava en color negre i amb els anuncis "Gafas de sol a 500 pts.") i les portes del cinema (abans d'un vermell més que aparent, donada la seva funció crepuscular de sala X, amb la guixeta del mateix color), del que per adobar-ho ha eliminar la guixeta i ha tapat completament les portes.
A Passeig de Gràcia, fins fa no massa anys, encara hi havia un (o encara hi és?)
I posats a trobar a faltar, jo el que més trobo a faltar és l'Avinguda de la Llum. Irrepetible. Llàstima que FGC, del que encara en queda a l'extrem sud (Sephora a banda), hagi pintat de blanc l'òptica (fins fa pocs anys encara estava en color negre i amb els anuncis "Gafas de sol a 500 pts.") i les portes del cinema (abans d'un vermell més que aparent, donada la seva funció crepuscular de sala X, amb la guixeta del mateix color), del que per adobar-ho ha eliminar la guixeta i ha tapat completament les portes.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
PD: Algú té fotos de l'Avinguda de la Llum? A banda de la típica (inauguració) que surt a "La ciutat transportada", alguna més en un llibre recent sobre els canvis a Barcelona (ara no recordo el títol), i el mític videoclip de Loquillo y Trogloditas (immenses imatges, immensa cançó), no n'he aconseguit més.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
L'escala era de fusta i la patent original era Belga i les construia MACOSA i les reparaba també, els bitllets que et cridaben l'atenció (de cartró) formaben part del maguetzem, per si la maq, que imprimia els bitllets de cartrolina s'espallaba, ... Els de color vert eren de segona classe i els de color marró de tercera, També hi havien uns bitllets am unes tires a lo llarg de color blanc, vert, (estretetes i dues, i el forat al mitx), hi havien am preu i sense (imprés, clar). El Sr. liniadelRipollés, ens podria donar una xerrada a, ..... sobre tots els bitllets, inclossos els fraus, ....awe wrote:A l'estació de Muntaner del "Tren de Sarrià" hi havia unes escales mecàniques veritablement autèntiques. Enlloc de tenir els graons com les actuals, amb un estriat fi, tenien un estriat enorme, com si a sobre dels graons hi haguessin posat llistons de fusta. Ah, i a més a més, crec recordar que eren de fusta. Crec recordar que només hi cabia una persona a cada graó, o almenys que eren molt estretes. A dalt, al vestíbul, a l'interior les guixetes, hi havia un munt de bitllets dels de cartró, de diversos tipus i diversos colors, però no vaig aconseguir mai que me'n donessis cap per molt que vaig insistir. Ara fa setze anys que no passo per aquesta estació (si no és dins d'un tren) i no sé com està, però m'he fixat que aquelles escales ja no hi son.
Fran-Ikarus wrote:Els cartells lluminosos de transbordament (en el color de la línia)
A Passeig de Gràcia, fins fa no massa anys, encara hi havia un (o encara hi és?)
I posats a trobar a faltar, jo el que més trobo a faltar és l'Avinguda de la Llum. Irrepetible. Llàstima que FGC, del que encara en queda a l'extrem sud (Sephora a banda), hagi pintat de blanc l'òptica (fins fa pocs anys encara estava en color negre i amb els anuncis "Gafas de sol a 500 pts.") i les portes del cinema (abans d'un vermell més que aparent, donada la seva funció crepuscular de sala X, amb la guixeta del mateix color), del que per adobar-ho ha eliminar la guixeta i ha tapat completament les portes.
Jo tinc fotos de L'Avinguda de la Llum, encara no están digitalitzades (i que les trobi, ..... 8) )
Quan la Optica estava de color blanc, habia trobat dintre, .. una persona dormint la mona, ... o dues fent ....
Ara que el millor puesto per dormir la mona era la taquilla del cine, entrabes, seues a terra tancabes la porta i a dormir, ... ho vaig descobrir una nit quan ja havia tancat las portes de l'estació que en va apareixer una persona que volia sortir, .... (está molt clar, ... vosaltres ho entendre-ho, avans era un SERVEI PUBLIC, ara no ho sé ....
- He2/2
- N4
- Posts: 63
- Joined: Wednesday 28/09/2005 23:00
- Location: Viladecavalls (Vallès Occidental)
- Contact:
Bitllets
Els bitllets del Tren de Sarrià eren el tipics Edmonson de cartró. Tots eren de cartró marró, pero portaven dos números grossos que indicaven l'estació d'origen i de destí (1=Barcelona, 2= Provença, etc.), a part de portaro escrit. Aquests números weren els que eren de color vert per a la 3ª classe i vermell per a la 2ª. Sempre els recollien a la sortida, i si et tocava un "capicua" havies de negociar amb l'empleat per que t'el deixés quedar.
A mitjans dels anys 60 es van arrodonir tots els import a múltiples de 50 cèntims (de pesseta!), amb la qual cosa resultava que determinats trajectes valien el mateix en 2ª que en 3ª. Els viatgers habituals sempre anavem en 2ª.
La primera vegada que vaig agafar el Metro (m'hi va dur el meu avi) va ser a la línia 1. Deuria fer poc que s'havia inagurat la perllongació fins a Fabra i Puig. El bitllet costava 80 cèntims (0,80 Pta) i eren bitllets de cartrolina expedits a màquina. Poc després va pujar a 1 Pta. i després va valdre 1,50 Pta. i més endevant 2,00 Pta. Aquest preu va durar bastant temps, i quan van inagurar el primer tram de la línia 5, entre Sants i Collblanc van posar el bitllet d'aquest tram a 2,50 Pta. mantenint el preu de les altres línies, de manera que al passadís d'intercomunicació de Sants hi havia unes "taquilles"(1) on et cobraven els dos ralets (50 cèntims) de diferència.
Al cremallera de Núria, els bitllets d'anada i tornada eren de dos colors i quan passava el revisor (oficialment anomenat "cap de tren") el partia pel mig, es quedava la meitat de l'anada i et tornava la meitat de la tornada. Si duies un bitllet sensill s'el quedava sencer.
(1) Tampoc existeix, amb aquest significat, la paraula "taquilla", caldria dir "finestreta", però tots ens entenem, oi?
Salutacions.
A mitjans dels anys 60 es van arrodonir tots els import a múltiples de 50 cèntims (de pesseta!), amb la qual cosa resultava que determinats trajectes valien el mateix en 2ª que en 3ª. Els viatgers habituals sempre anavem en 2ª.
La primera vegada que vaig agafar el Metro (m'hi va dur el meu avi) va ser a la línia 1. Deuria fer poc que s'havia inagurat la perllongació fins a Fabra i Puig. El bitllet costava 80 cèntims (0,80 Pta) i eren bitllets de cartrolina expedits a màquina. Poc després va pujar a 1 Pta. i després va valdre 1,50 Pta. i més endevant 2,00 Pta. Aquest preu va durar bastant temps, i quan van inagurar el primer tram de la línia 5, entre Sants i Collblanc van posar el bitllet d'aquest tram a 2,50 Pta. mantenint el preu de les altres línies, de manera que al passadís d'intercomunicació de Sants hi havia unes "taquilles"(1) on et cobraven els dos ralets (50 cèntims) de diferència.
Al cremallera de Núria, els bitllets d'anada i tornada eren de dos colors i quan passava el revisor (oficialment anomenat "cap de tren") el partia pel mig, es quedava la meitat de l'anada i et tornava la meitat de la tornada. Si duies un bitllet sensill s'el quedava sencer.
(1) Tampoc existeix, amb aquest significat, la paraula "taquilla", caldria dir "finestreta", però tots ens entenem, oi?
Salutacions.
Crec que no tots els bitllets de la línia del Vallès eren Edmonson de color marró. En recordo de verds.
També hi havia Edmonson marrons a la línia del Llobregat.
I a BCN-Rodalies ens van vendre (a mon pare i a mi) un Edmonson BLANC Barcelona Término-Tarragona per la línia de Vilafranca (qué tiempos, aquellos... ).
Durant un temps, alguns "Semidirectos" i "Tranvías" direcció Tarragona, Reus, etc. van sortir de la via 00 de Rodalies, no de la nau principal de l´Estació de França...
També hi havia Edmonson marrons a la línia del Llobregat.
I a BCN-Rodalies ens van vendre (a mon pare i a mi) un Edmonson BLANC Barcelona Término-Tarragona per la línia de Vilafranca (qué tiempos, aquellos... ).
Durant un temps, alguns "Semidirectos" i "Tranvías" direcció Tarragona, Reus, etc. van sortir de la via 00 de Rodalies, no de la nau principal de l´Estació de França...
Hola:
Jejeje... em sembla que per aqui hi ha bastat "dinosaure" apart de jo mateix.
Jo es que el soterrani d'Avinguda de la Llum no el tinc molt pressent. Recordo vagament que era una mica "cherokee" allo. Havia vist coses bastant pintoresques...
Platanito aixo que comentes ja ho havia llegit a la web d'en SantFeliuenc. El tram S. Familia <-> Diagonal ja era L5, pero entre S. Familia <-> Sagrera?.... es aqui on tinc el dubte.... Estava construit ja abans de l'absorcio, pel cual era L2 antiga sense servei o simplement la vella L5 va creixer cap a Sagrera?. Ja se que es recargolat, pero mirant els planols i amb "certa" llogica jo crec que allo era L2 fins el "desviament" tapiat de despres de Gaudi.
(em sembla que es algo un mica "ciencia ficcio" el que estic preguntant)
Tornant a la part "remember". Jo les uniques papereres que recordo son les verdes "trapezoidals" cada dos per tres penjant caigudes (vandals n'hi ha hagut sempre, malhauradament).
Mes "remember".... I les fotos ja seria impresionant. Historia grafica del metro.... (deixa de somiar 600...)
Sal.lutacions:
Serie600
Jejeje... em sembla que per aqui hi ha bastat "dinosaure" apart de jo mateix.
Jo es que el soterrani d'Avinguda de la Llum no el tinc molt pressent. Recordo vagament que era una mica "cherokee" allo. Havia vist coses bastant pintoresques...
Platanito aixo que comentes ja ho havia llegit a la web d'en SantFeliuenc. El tram S. Familia <-> Diagonal ja era L5, pero entre S. Familia <-> Sagrera?.... es aqui on tinc el dubte.... Estava construit ja abans de l'absorcio, pel cual era L2 antiga sense servei o simplement la vella L5 va creixer cap a Sagrera?. Ja se que es recargolat, pero mirant els planols i amb "certa" llogica jo crec que allo era L2 fins el "desviament" tapiat de despres de Gaudi.
(em sembla que es algo un mica "ciencia ficcio" el que estic preguntant)
Tornant a la part "remember". Jo les uniques papereres que recordo son les verdes "trapezoidals" cada dos per tres penjant caigudes (vandals n'hi ha hagut sempre, malhauradament).
Mes "remember".... I les fotos ja seria impresionant. Historia grafica del metro.... (deixa de somiar 600...)
Sal.lutacions:
Serie600
-
- N1
- Posts: 6
- Joined: Sunday 01/01/2006 10:51
t'enrecordes o el fil de la nostalgi
Encara recordo la botiga de vi dolç i neules que hi havia ( si no recordo malament vi Massana) i una mega sala amb futbolins i una màquina de discos de vinil,d'aquelles anomenades juke-box de pe·licula del Tarantino en que les cançons estaven escrites a una pissarra a mà.I el cine cutre de L'Avinguda de la Llum.Era un lloc una mica especiall i irrepetible
Si home!
Hola!
Si et dones compte, les estacions amb base de formigó sota les vies no fan aquesta olor...I en canvi, moltes altres encara fan aquesta oloreta, aquelles que tenen encara travesses de fusta...
Ah, per cert, crec que són cancerígenes, i per això les estan retirant de molts parcs i jardins...
Salut!
Si home, i tant! Suposo que et refereixes a l'oloreta que desprenen les travesses de fusta, degut al component fungicida (per evitar fongs, malgrat que de vegades n'apareixen) que contenen...Serie600 wrote: [...] Altre cosa que trobo a faltar es la oloreta caracteristica a "tren".... No se com definir-ho. Aquella olor que feien abans les estacions. I no em referixo a olor a suat. Es una olor que tambe es pot sentir a Sants (Renfe) de vegades.... Sabeu del que parlo?.... [...]
Si et dones compte, les estacions amb base de formigó sota les vies no fan aquesta olor...I en canvi, moltes altres encara fan aquesta oloreta, aquelles que tenen encara travesses de fusta...
Ah, per cert, crec que són cancerígenes, i per això les estan retirant de molts parcs i jardins...
Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
Estava a punt de dir "gent, estem malalts, ara ns dediquem a comentar l'olor de les estacions, vies etc" però tot just he recordat que SI, que a Sants fa aquella olor d'abans i la L1 al seu tram per el centre (Urquinaona - Espanya) també, almenys es el tram que conec millor.
Recordo també l'olor de les 440 als anys 80
De totes maneres, gent, ESTEM MALALTS, però no fem mal a ningú
Vox
Recordo també l'olor de les 440 als anys 80
De totes maneres, gent, ESTEM MALALTS, però no fem mal a ningú
Vox