Direcció del Pantògraf
- ElDesi1994
- N7
- Posts: 343
- Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
- Facebook: Josué Ferrero
- Location: Mollet del Vallès
- Contact:
Direcció del Pantògraf
Sempre he tingut la mateixa pregunta. Quina es la millor orientació d'un pantògraf en marxa?
Amb la "v" per darrera (fletxa verda i més comú).
Amb la "v" per davant (fletxa vermella).
Amb la "v" per darrera (fletxa verda i més comú).
Amb la "v" per davant (fletxa vermella).
Parlem amb propietat.
Re: Direcció del Pantògraf
Jo tambe m'havia fet la mateixa pregunta abans, pero si t'hi pares a pensar molta importancia no deu tenir, ja que per exemple en el TRAM, el metro i fgc els pantografs circulen en les dues direccions indistintament. Els casos mes sonats son en els citadis i els GTW dels cremalleres on els pantografs (en el Tram nomes un) estan orientats en el mateix sentit, cosa que en el seu moment (que haig de confessar que no fa massa temps) em va fer arribar a aquesta conclusió
De nou al FTC
- ElDesi1994
- N7
- Posts: 343
- Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
- Facebook: Josué Ferrero
- Location: Mollet del Vallès
- Contact:
Re: Direcció del Pantògraf
També moltes vegades, es veuen (per exemple) locomotores de mercaderies com la 253 o la 269 amb el pantògraf "a l'inrevès".
Jo tinc una 252 d'escala h0, a la que se li poden elevar els pantògrafs, i sembla, que amb la posició "correcta" ofereixen més resistència a una força frontal...
Jo tinc una 252 d'escala h0, a la que se li poden elevar els pantògrafs, i sembla, que amb la posició "correcta" ofereixen més resistència a una força frontal...
Parlem amb propietat.
Re: Direcció del Pantògraf
Pel que tinc més o menys vist, la AV porta la < invers al sentit de la marxa (fletxa verda)
Trens nous com 449, i civie's també.
La resta de Rodalies i MD sol portar-lo com la fletxa vermella, la < a favor del sentit de la marxa.
EL que no sé és el sentit, si és per amortiguar millor o que, no en tinc ni idea
Trens nous com 449, i civie's també.
La resta de Rodalies i MD sol portar-lo com la fletxa vermella, la < a favor del sentit de la marxa.
EL que no sé és el sentit, si és per amortiguar millor o que, no en tinc ni idea
Salutacions,
Oriol
Oriol
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Observacions
Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- UT440_132M
- N10
- Posts: 3951
- Joined: Monday 03/03/2008 17:18
- Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
- Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
- Contact:
Depen del tren
Això passa amb la pràctica totalitat de trens de rodalia i regionals, que el porten com mostra la fletxa vermella, tot i que a vegades també com mostra la fletxa verda. Per exemple a Vic o Ripoll, és totalment habitual veure com els trens que acaben recorregut allà, canvien el pantògraf de direcció, quan fan el canvi de cabina. Llavors en el cas dels FGC, la cosa canvia, he vist les 213 de la LL-A, que porten els dos aixecats, a Núria, els automotors BEH 4/8 el porten de forma en la que mostra la fletxa verda. En canvi els GTW 2/6, tant de Núria com de Montserrat, només en porten un, i sempre va en la mateixa direcció (l'auxiliar no el contemplo).Guigui wrote:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
-
- N7
- Posts: 454
- Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
- Location: Sabadell ( Barcelona )
- Contact:
Re: Observacions
Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.Guigui wrote:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Direcció del Pantògraf
Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Enganxada
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Direcció del Pantògraf
Segons tinc entes a RENFE, la normativa diu que han de dur pujat el segon pantograf en sentit de marxa, en camvi a SNCF el primer, desconec els motius
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Evolució històrica de la forma dels pantògrafs
Per tant, i tornant a la pregunta inicial del fil, la direcció del pantògraf no té importància. De fet, no cal oblidar que els primers pantògrafs tenien un doble marc trapezoïdal en lloc de dos braços articulats en forma de V ajaguda.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
-
- N7
- Posts: 454
- Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
- Location: Sabadell ( Barcelona )
- Contact:
Re: Enganxada
Ho tenia entès així:Guigui wrote:En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "
- Pere
- N9
- Posts: 1566
- Joined: Tuesday 14/03/2006 19:55
- Location: Alguna estació de rodalies <--> Sabadell Rambla
Re: Enganxada
Aprofito per dir que en cas d'haver-hi catenària rígida, per aquells que no en són gaire amants, la segona situació es dona el 99,99% de les enganxades amb el fil de coure que té la barra rígida.Altaria_Trianilla wrote:Ho tenia entès així:Guigui wrote:En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Direcció del Pantògraf
A la renfe, només es fa servir el pantògraf davanter en cas que al primer vagó de la locomotora hi viatgin automòbils. Si es fa servir el pantògraf posterior, les guspires poden malmetre els vidres i la pintura dels automòbils a més que els embruten amb el greix de la catenària.
A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.
Salut !!
A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: Direcció del Pantògraf
A FGC s'utilitza només un dels pantògrafs en els trens de la sèrie 111 normalment el del costat Vallès, en els trens de la sèrie 112 i 213 s'utilitzen els dos pantògrafs, en els trens de la sèrie 211 s'utilitzava un pantògraf, l'únic que tenien.
En aquest cas però té a veure amb que cada pantògraf alimenta un o uns cotxes motors en concret i l'altre pantògraf un altre.
En aquest cas però té a veure amb que cada pantògraf alimenta un o uns cotxes motors en concret i l'altre pantògraf un altre.
victorcasta wrote:Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
- ElDesi1994
- N7
- Posts: 343
- Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
- Facebook: Josué Ferrero
- Location: Mollet del Vallès
- Contact:
Re: Direcció del Pantògraf
Si, recordo que moltes vegades aixequen el pantògraf que queda al frenar a les estacions.genissimon wrote:A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.
Parlem amb propietat.