Direcció del Pantògraf

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Post Reply

Quina es la millor orientació del pantògraf?

"V" en contra de la marxa del tren (fletxa verda a la imatge)
4
36%
"V" orientada cap a la marxa del tren (fletxa vermella a la imatge)
4
36%
Les dues orientacions
3
27%
 
Total votes: 11

User avatar
ElDesi1994
N7
N7
Posts: 343
Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
Facebook: Josué Ferrero
Location: Mollet del Vallès
Contact:

Direcció del Pantògraf

Post by ElDesi1994 »

Sempre he tingut la mateixa pregunta. Quina es la millor orientació d'un pantògraf en marxa?

Amb la "v" per darrera (fletxa verda i més comú).
Amb la "v" per davant (fletxa vermella).
pantografo.png
Imatge extreta d'un simulador per ordinador i exemple bàsic.
(55.76 KiB) Downloaded 682 times
Parlem amb propietat.
marc
N8
N8
Posts: 666
Joined: Tuesday 25/11/2008 23:11
Location: Vic, Osona, Catalunya

Re: Direcció del Pantògraf

Post by marc »

Jo tambe m'havia fet la mateixa pregunta abans, pero si t'hi pares a pensar molta importancia no deu tenir, ja que per exemple en el TRAM, el metro i fgc els pantografs circulen en les dues direccions indistintament. Els casos mes sonats son en els citadis i els GTW dels cremalleres on els pantografs (en el Tram nomes un) estan orientats en el mateix sentit, cosa que en el seu moment (que haig de confessar que no fa massa temps) em va fer arribar a aquesta conclusió
De nou al FTC
User avatar
ElDesi1994
N7
N7
Posts: 343
Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
Facebook: Josué Ferrero
Location: Mollet del Vallès
Contact:

Re: Direcció del Pantògraf

Post by ElDesi1994 »

També moltes vegades, es veuen (per exemple) locomotores de mercaderies com la 253 o la 269 amb el pantògraf "a l'inrevès".

Jo tinc una 252 d'escala h0, a la que se li poden elevar els pantògrafs, i sembla, que amb la posició "correcta" ofereixen més resistència a una força frontal...
Parlem amb propietat.
oriolp13
N9
N9
Posts: 2191
Joined: Sunday 13/05/2007 22:44
Location: Llinars del Vallès

Re: Direcció del Pantògraf

Post by oriolp13 »

Pel que tinc més o menys vist, la AV porta la < invers al sentit de la marxa (fletxa verda)
Trens nous com 449, i civie's també.

La resta de Rodalies i MD sol portar-lo com la fletxa vermella, la < a favor del sentit de la marxa.

EL que no sé és el sentit, si és per amortiguar millor o que, no en tinc ni idea :|
Salutacions,

Oriol
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Observacions

Post by Guigui »

Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
UT440_132M
N10
N10
Posts: 3951
Joined: Monday 03/03/2008 17:18
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contact:

Depen del tren

Post by UT440_132M »

Guigui wrote:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Això passa amb la pràctica totalitat de trens de rodalia i regionals, que el porten com mostra la fletxa vermella, tot i que a vegades també com mostra la fletxa verda. Per exemple a Vic o Ripoll, és totalment habitual veure com els trens que acaben recorregut allà, canvien el pantògraf de direcció, quan fan el canvi de cabina. Llavors en el cas dels FGC, la cosa canvia, he vist les 213 de la LL-A, que porten els dos aixecats, a Núria, els automotors BEH 4/8 el porten de forma en la que mostra la fletxa verda. En canvi els GTW 2/6, tant de Núria com de Montserrat, només en porten un, i sempre va en la mateixa direcció (l'auxiliar no el contemplo).
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a
Altaria_Trianilla
N7
N7
Posts: 454
Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
Location: Sabadell ( Barcelona )
Contact:

Re: Observacions

Post by Altaria_Trianilla »

Guigui wrote:Els trens d'FGC i l'FMB el duen indistintament. En canvi, he vist màquines que, en canviar de sentit, han abaixat un pantògraf i aixecat l'altre, que solia ser sempre el del darrere segons el sentit de la marxa.
Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
Image
victorcasta
N10
N10
Posts: 4267
Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
Location: Horta

Re: Direcció del Pantògraf

Post by victorcasta »

Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Enganxada

Post by Guigui »

Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
BRILL 18
N7
N7
Posts: 632
Joined: Thursday 20/04/2006 13:42
Location: Sant Quirze del Valles

Re: Direcció del Pantògraf

Post by BRILL 18 »

Segons tinc entes a RENFE, la normativa diu que han de dur pujat el segon pantograf en sentit de marxa, en camvi a SNCF el primer, desconec els motius
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Evolució històrica de la forma dels pantògrafs

Post by Guigui »

Per tant, i tornant a la pregunta inicial del fil, la direcció del pantògraf no té importància. De fet, no cal oblidar que els primers pantògrafs tenien un doble marc trapezoïdal en lloc de dos braços articulats en forma de V ajaguda.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
Altaria_Trianilla
N7
N7
Posts: 454
Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
Location: Sabadell ( Barcelona )
Contact:

Re: Enganxada

Post by Altaria_Trianilla »

Guigui wrote:
Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
Ho tenia entès així:
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "

;)
Image
User avatar
Pere
N9
N9
Posts: 1566
Joined: Tuesday 14/03/2006 19:55
Location: Alguna estació de rodalies <--> Sabadell Rambla

Re: Enganxada

Post by Pere »

Altaria_Trianilla wrote:
Guigui wrote:
Altaria_Trianilla wrote:Normalment porten el del darrera (encara que no sempre) per que així, en cas d'enganxada, puguin continuar amb el pantògraf davanter.
En cas d'enganxada, el tros malmès de catenària sol ser tan llarg que no hi ha pantògraf davanter que ajudi.
Ho tenia entès així:
"En el caso de un enganchón (el pantografo del tren se queda pegado un instante a la catenaria), el pantografo sale proyectado del tren. Si se usa el pantografo delantero, la proyección de este puede destruir el pantógrafo trasero. Es por eso que se usa el trasero, así en caso de enganchón y siempre que la catenaria haya sobrevivido, se puede continuar la marcha con el pantógrafo delantero. "

;)
Aprofito per dir que en cas d'haver-hi catenària rígida, per aquells que no en són gaire amants, la segona situació es dona el 99,99% de les enganxades amb el fil de coure que té la barra rígida.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Direcció del Pantògraf

Post by genissimon »

A la renfe, només es fa servir el pantògraf davanter en cas que al primer vagó de la locomotora hi viatgin automòbils. Si es fa servir el pantògraf posterior, les guspires poden malmetre els vidres i la pintura dels automòbils a més que els embruten amb el greix de la catenària.

A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.

Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
josep_serre
N9
N9
Posts: 2158
Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contact:

Re: Direcció del Pantògraf

Post by josep_serre »

A FGC s'utilitza només un dels pantògrafs en els trens de la sèrie 111 normalment el del costat Vallès, en els trens de la sèrie 112 i 213 s'utilitzen els dos pantògrafs, en els trens de la sèrie 211 s'utilitzava un pantògraf, l'únic que tenien.

En aquest cas però té a veure amb que cada pantògraf alimenta un o uns cotxes motors en concret i l'altre pantògraf un altre.
victorcasta wrote:Serà a FGC, perquè a FMB es porten tots els pantògrafs apujats.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
User avatar
ElDesi1994
N7
N7
Posts: 343
Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
Facebook: Josué Ferrero
Location: Mollet del Vallès
Contact:

Re: Direcció del Pantògraf

Post by ElDesi1994 »

genissimon wrote:A la SNCF, a la xarxa electrificada a 1500 Vcc és costum dels maquinistes arrancar amb els dos pantògrafs elevats, per disminuir l'amperatge del corrent que passa per cada pantògraf. Un cop en marxa n'abaixen un.
Si, recordo que moltes vegades aixequen el pantògraf que queda al frenar a les estacions.
Parlem amb propietat.
Post Reply

Return to “Ferrocarril en general”