Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Hola a tots, fa temps que tinc un dubte existencial, i potser aquí m'ho podeu respondre
Fa un any vaig estar de passada a la ciutat de Bratislava (Eslovàquia). Allà els trolebusos son força comuns. No vaig tenir molt temps per fixar-me, pero no acababa d'entendre còm van agafats els pantògrafs a la catenària. En concret, en llocs on hi ha desviaments, no se com ho fan per agafar uns cables enlloc d'uns altres. Alguna idea, o explicació gràfica?
Estaria molt agraït!
Fa un any vaig estar de passada a la ciutat de Bratislava (Eslovàquia). Allà els trolebusos son força comuns. No vaig tenir molt temps per fixar-me, pero no acababa d'entendre còm van agafats els pantògrafs a la catenària. En concret, en llocs on hi ha desviaments, no se com ho fan per agafar uns cables enlloc d'uns altres. Alguna idea, o explicació gràfica?
Estaria molt agraït!
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
En els desviaments hi ha un "canvi de via" per dir-ne d'alguna manera, que funciona sincronitzat amb els canvis de via situats al terra. Si busques fotos de trolebusos pel flickr segur que en trobes alguna on es pot veure. En tinc diverses pero no les puc penjar perque no tinc permis dels autors
De nou al FTC
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
No m'acabo de fer la idea (soc una mica cap-quadrat), però gràcies per l'aportació
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Canvis de via a terra
Com pot haver-hi canvis de via a terra si els trolebusos no circulen per vies sinó per l'asfalt com un autobús?marc wrote:En els desviaments hi ha un "canvi de via" per dir-ne d'alguna manera, que funciona sincronitzat amb els canvis de via situats al terra. Si busques fotos de trolebusos pel flickr segur que en trobes alguna on es pot veure. En tinc diverses pero no les puc penjar perque no tinc permis dels autors
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Lapsus. Volia amb el mateix funcionament que els que hi ha a terra. Per cert les xarxes tramviaires que funcionen o funcionaven amb troley tambe utilitzaven aquet sistema
De nou al FTC
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Pocs són els trolebusos guiats, i per tant, amb instal·lació al terra. La majoria de trolebusos son guiats amb el volant del conductor i no tenen cap tipus d'instal·lació al terra.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Sense tenir gaire idea de com pot funcionar, m'imagino que mes o menys que deu anar com als tramvies:
Avans del desviament, als cables hi han uns sensors, que depenent de la velocitat a la que es pasa, activan el desviament cap un costat o al altre.
En els tramvies es veia perfectament que avans de l'agulla, a la part de dalt del cable hi havía soldat una peça de uns 15 cm.
Al arrivar a la zona propera, uns tramvías frenavan, i altres anavan a la velocitat normal, i aixo es lo que activava l'agulla.
Avans del desviament, als cables hi han uns sensors, que depenent de la velocitat a la que es pasa, activan el desviament cap un costat o al altre.
En els tramvies es veia perfectament que avans de l'agulla, a la part de dalt del cable hi havía soldat una peça de uns 15 cm.
Al arrivar a la zona propera, uns tramvías frenavan, i altres anavan a la velocitat normal, i aixo es lo que activava l'agulla.
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Tota una tecnologia, que el pantograf a fet desapareixer... sort que encara ens queden els troleybusos i el tramvia blau
De nou al FTC
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
I jo que pensaba que el conductor donaria algun tipus d'ordre mitjançant un botó o alguna cosa així...
Si torno a anar a un lloc on hi hagin trolebusos, intentaré grabar els 'canvis de catenària' a veure si m'ho puc estudiar amb deneniment .
Si torno a anar a un lloc on hi hagin trolebusos, intentaré grabar els 'canvis de catenària' a veure si m'ho puc estudiar amb deneniment .
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
foronda 141 podries explicar mes detalladament el funcionament dels canvis de via i dels canvis de troley siusplau, perque no acabo d'entendre el funcionament i menys la tecnologia que utilitzaven, ja que crec que en aquella epoca si es que aixo realment existia devia ser tecnologia punta.
De nou al FTC
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Com ja hi posat avans, de mecánica no en tinc ni idea, i lo que hi escrit es de simple observació visual.
Poc avans de arrivar a un desviament, al cable del tramvía a la part de dalt hi anava conectada una peça de uns 15 cm. i segons si el tramvía pasava a velocitat normal, o be frenant per aquesta peça, l'agulla s'activava cap un costat o cap l'altre.
A vegadas l'invent fallava, i per aixo dintre de tots els tramvies portavan una gran barra de ferro per canviar manualment el desvío en cas necesari.
A, i els troleibusos no han portat mai pantograf, sino trolei (com el seu nom indica)
Poc avans de arrivar a un desviament, al cable del tramvía a la part de dalt hi anava conectada una peça de uns 15 cm. i segons si el tramvía pasava a velocitat normal, o be frenant per aquesta peça, l'agulla s'activava cap un costat o cap l'altre.
A vegadas l'invent fallava, i per aixo dintre de tots els tramvies portavan una gran barra de ferro per canviar manualment el desvío en cas necesari.
A, i els troleibusos no han portat mai pantograf, sino trolei (com el seu nom indica)
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Pero la barra de ferro que duien no servia per moure els canvis de vies? Ostres la cosa es comença a complicar
De nou al FTC
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Barra de ferro
Però si és el que diu! I potser que anem tancant el tema tramvies, que al final ni sabrem de què parlem en aquest fil...
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
-
- N3
- Posts: 24
- Joined: Monday 17/11/2008 21:28
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Hola,
Permeteu-me que us ho expliqui amb un dibuix que adjunto, el sistema és el mateix per troleibusos i tramvies que fan servir el clàssic tròlei. El tròlei no va "enganxat" a la catenària, més aviat aquest pressiona sobre la part inferior de la mateixa fent lliscar una roda acanalada. Mentre hi hagi contacte passa el corrent elèctric.
Els desviaments s'activen des del vehicle amb un comandament similar al dels intermitents, un desviament el que fa es canviar posició una pletina desviant la rodeta acanalada.
Ara uns enllaços a una coneguda web on crec que el sistema és força visible:
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... s/07_b.htm (un troleibús)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/22.htm (un tramvia clàssic)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/20.htm (es veu clarament la roda acanalada abaixada)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/06.htm (sortint d'un desviament en el qual quatre cables es converteixen en dos)
Espero que us hagi estat útil
Salutacions,
Lluís
Permeteu-me que us ho expliqui amb un dibuix que adjunto, el sistema és el mateix per troleibusos i tramvies que fan servir el clàssic tròlei. El tròlei no va "enganxat" a la catenària, més aviat aquest pressiona sobre la part inferior de la mateixa fent lliscar una roda acanalada. Mentre hi hagi contacte passa el corrent elèctric.
Els desviaments s'activen des del vehicle amb un comandament similar al dels intermitents, un desviament el que fa es canviar posició una pletina desviant la rodeta acanalada.
Ara uns enllaços a una coneguda web on crec que el sistema és força visible:
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... s/07_b.htm (un troleibús)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/22.htm (un tramvia clàssic)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/20.htm (es veu clarament la roda acanalada abaixada)
http://www.arca-bus.org/foto_bus/foto_b ... ges/06.htm (sortint d'un desviament en el qual quatre cables es converteixen en dos)
Espero que us hagi estat útil
Salutacions,
Lluís
- Attachments
-
- trole Layout1 (1).jpg
- (32.41 KiB) Downloaded 390 times
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Cuando el tranvía llegaba a la pieza en el cable , el conductor frenaba, con el freno de aire ó de cadena y al mismo tiempo daba más marcha al tranvía, con lo movia el electroiman que habia en el cambio de agujas.foronda 141 wrote:Com ja hi posat avans, de mecánica no en tinc ni idea, i lo que hi escrit es de simple observació visual.
Poc avans de arrivar a un desviament, al cable del tramvía a la part de dalt hi anava conectada una peça de uns 15 cm. i segons si el tramvía pasava a velocitat normal, o be frenant per aquesta peça, l'agulla s'activava cap un costat o cap l'altre.
A vegadas l'invent fallava, i per aixo dintre de tots els tramvies portavan una gran barra de ferro per canviar manualment el desvío en cas necesari.
A, i els troleibusos no han portat mai pantograf, sino trolei (com el seu nom indica)
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
Recuerdo que a principio de los años 50 en el cruce de Repùblica Argentina - Crawinquel existia un cambio de agujas manual, al llegar el tranvía de la linea 26 bajaba el cobrador y cambiaba manualmente la aguja y a continuación en un poste que habia justo delante de la iglesias tiraba de una cuerda que habia en el y movia el cable para que el trole siguiera Republica Argentina arriba, cuando el tranvía habia pasado el cambio de agujas soltaba la cuerda y entonces mediante un muelle el cambio del trole quedaba dirección Crawinquel, cambiaba tambien la aguja y a si la lineas 22 y 23 no hacian ningun cambio manual
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
En resum, a veure si ho he entes be. Tant els tramvies com els troleibusos funcionen amb un sistema casi identic de troley, i per canviar la direcció de la catenaria es fa de manera similar a un canvi de vies. Ara em queda un dubte, com es que el troleibus pot moure's per una zona d'uns 3 metres cap a cada costat de la catenaria sense que el troley surti de lloc perque segons he sentit en els tramvies era habitual que el troley sortis del cable en canvi en els troleibusos no sol passar, com funciona aixo?
De nou al FTC
Re: Pregunta: pantògrafs dels trolebusos
El patin del trolebus tenia movimiento giratoriomarc wrote:En resum, a veure si ho he entes be. Tant els tramvies com els troleibusos funcionen amb un sistema casi identic de troley, i per canviar la direcció de la catenaria es fa de manera similar a un canvi de vies. Ara em queda un dubte, com es que el troleibus pot moure's per una zona d'uns 3 metres cap a cada costat de la catenaria sense que el troley surti de lloc perque segons he sentit en els tramvies era habitual que el troley sortis del cable en canvi en els troleibusos no sol passar, com funciona aixo?