No se si hi ha tema específic.
El DPTOP sotmet a informació pública el darrer tram del perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera
El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) publica avui l’anunci mitjançant el qual s’inicia el procés d’informació pública de l’Estudi informatiu actualitzat que inclou el darrer tram del perllongament de l’L4 entre l’estació de la Pau i la Sagrera. L’actuació preveu construir un nou tram de túnel de 315 metres de longitud, que enllaçarà amb la cua de maniobres a l’estació de la Pau, així com una nova estació al carrer de Santander.
L’actuació que se sotmet a informació pública comportarà una inversió de prop de 120 MEUR i tindrà un termini d’execució de 32 mesos. Es preveu que el perllongament beneficiï a prop de 43.690 viatgers al dia. Amb aquesta actuació es completen els 2,8 km de perllongament de l’L4 que han de permetre connectar la Pau amb la Sagrera.
El DOGC publica avui l’anunci a partir del qual s’inicia el procés d’informació pública de l’Estudi informatiu i l’Estudi d’impacte ambiental actualitzat del perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera, perquè administracions, entitats i particulars que ho vulguin el puguin consultar durant un període de 60 dies hàbils i adreçar les consideracions que estimin al Departament.
El perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera abasta una longitud total de 2,8 quilòmetres, entre els quals hi ha un tram de nova construcció, de 315 m de longitud, on s’ubicarà la nova estació de Santander, un tram de túnel ja perforat de 2,1 km que caldrà condicionar, i un tram corresponent a la cua de maniobres de La Pau que s’haurà de remodelar. D’altra banda, l’actuació també comportarà la modificació dels esquemes de les vies de les diferents línies en l’accés al Triangle Ferroviari.
L’actuació objecte de la informació pública, que inclou un nou tram de túnel de 315 m i la futura estació de Santander té un cost aproximat de 120 MEUR, i es preveu un termini d’execució de 32 mesos, d’acord amb l’alternativa considerada com a més adient.
El perllongament, per trams
L’actuació que ara se sotmet a informació pública completa la prolongació de l’L4 des de l’estació actual de la Pau fins a la Sagrera amb el nou tram de túnel de 315 metres i la nova estació.
Tram de nova construcció: 315 metres
Es tracta del tram de 315 metres de longitud que enllaça el túnel ja construït per a l’L9, a la Via Trajana, amb l’actual cua de maniobres de La Pau. Així, el nou túnel es construirà entre pantalles amb una amplada de 8,60 metres en la major part del tram i seguirà l’esquema de vies convencional, en paral·lel i al mateix nivell.
Des de la cua de maniobres existent al carrer de Ca n’Oliva, el traçat d’aquest tram discorre en lleugera corba en direcció nord, creuant el carrer de Santander, on es construirà la nova estació en un tram de recta.Des d’aquí, continuarà recte i soterrat paral·lel a la Rambla de Prim, i enllaçarà amb el tram de túnel ja construït en lleugera corba en sentit oest. Aquest tram haurà de permetre la transició del model de vies convencionals de l’L4 al model de vies superposades del tram de túnel ja construït que s’utilitza ara pel servei de l’L9/L10.
Això obliga a aixecar una via respecte de l’altra un cop superada l’estació de Santander, per assegurar la perfecte continuïtat de les vies. Així, mentre una via ascendirà amb pendent màxim del 4%, l’altra descendirà també amb el mateix pendent fins a assolir les cotes de la via superior i inferior del tram contigu ja construït.
Nova estació de Santander
S’ubicarà dins d’aquest tram de nova construcció, se situarà entre el carrer de Ca n’Oliva i el carrer de Santander. L’estació ocuparà un espai de 17,4 metres d’ample entre pantalles i 100 metres de longitud, serà de tipus convencional i amb andanes laterals. Es construirà a cel obert, mitjançant murs pantalla, i disposarà d’un vestíbul únic adjacent i amb accés des del carrer de Santander, adaptat a persones amb mobilitat reduïda. Així, disposarà d’un ascensor a peu de carrer que connectarà amb el vestíbul, i dos més per enllaçar amb les andanes. Es preveu que la nova estació de Santander tingui prop de 3.000 usuaris al dia i que tot el perllongament de l’L4 arribi als 43.690 viatgers beneficiats quan estigui en ple funcionament.
L’Estudi informatiu inclou a més altres actuacions per adaptar i completar el tram ja construït i fer-lo compatible amb el servei de l’L4 :
- Remodelació de la cua de maniobres de la Pau: 350 metres
L’estudi preveu la remodelació del tram de 350 metres de longitud que actualment s’utilitza com a cua de maniobres de La Pau, i que és final de l’L4. Així, es renovaran les vies i la superestructura, i les dues vies terminals de la cua de maniobres passaran a ser vies generals. Amb el perllongament, el nou final de línia serà a l’altura de la plaça de les Havaneres, on s’ubicarà la cua de maniobres (entre la Sagrera i el pou de les Havaneres). Tot i això, a La Pau es mantindrà la possibilitat de canvi de vies, i la connexió amb l’L2.
- Condicionament del tram de túnel ja construït: 2,1 quilòmetres
Es tracta del tram de túnel de l’L4 entre el pou de Via Trajana i el de la plaça de les Havaneres que actualment està donant servei a l’L9/L10. El DPTOP el va completar al juliol del 2008, amb l’objectiu de permetre l’entrada en funcionament el passat 26 de juny dels ramals de Badalona i Santa Coloma de Gramenet de l’L9/L10 fins a La Sagrera. En el túnel paral·lel, que és el pròpiament de l’L9/L10 i es posarà en servei amb el tram III, continuen les obres del túnel que ja està perforat fins a Guinardó.
Per això, aquest tram de túnel de l’L4 s’ha construït amb característiques de l’L9/L10, amb vies superposades, en comptes de l’esquema de vies convencional (vies en paral·lel i al mateix nivell).
El tram comprèn 2 estacions, que inicialment donaran servei a l’L9/L10 i després seran de l’L4: l’intercanviador de la Sagrera i Sagrera - TAV. Actualment només està en servei l’estació de la Sagrera.
Per aquest tram de túnel del perllongament de l’L4, l’estudi que ara se sotmet a informació pública concreta el seu condicionament interior, per adequar els sistemes generals i centres de control de senyalització, comunicacions i energia als usos i requeriments futurs de l’L4.
- Adequació de l’accés al Triangle Ferroviari
Finalment, l’actuació comporta la modificació de la configuració original d’accés al Triangle Ferroviari de la xarxa de metro.
Així, amb el perllongament de l’L4, aquesta línia arribarà al Triangle Ferroviari per un altre accés a través del túnel de la Via Trajana, que serà compartit amb l’L9.
- Nou ascensor a la Pau entre vestíbul i andana
L’estació de la Pau, intercanviador entre l’L2 i l’L4, en servei, està adequada a PMR amb un ascensor entre vestíbul i carrer; un altre, amb dues parades, entre vestíbul i andanes de l’L4 i l’L2 i un tercer entre vestíbul i l’altre andana de l’L2. L4 està adaptada a PMR ja que només s’explota des d’una de les dues andanes laterals.
En deixar de ser l’estació de l’L4 final de línia es passarà a explotar amb les dues andanes i cal un quart ascensor que comuniqui el vestíbul amb l’andana sentit Trinitat Nova. Aquesta actuació s’inclou en el perllongament de l’L4.