La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by metring »

En aquesta notícia de l'Hemeroteca de La Vanguardia, es parla del soterrament de les vies dels Ferrocarrils Catalans entre Barcelona i L'Hospitalet:

http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 28-033.pdf

El Intenso trasiego de viajeros de los
Ferrocarriles Catalanes, especialmente en el
tramo de cercanias, unido a los graves
problemas planteado as los ayuntamientos
de Hospitalet y Barcelona por la existencia
de pasos a nivel con barrera que dificultan
extraordinariamente el tráfico por avenidas
de intensa circulación motivaron un proyecto
conjunt odo los mencionado ayuntamientos y la compañía de los Ferrocarriles
Catalanes con el fin de dar solución a este
problema. Téngase en cuenta que en Hospitalet, solamente, el trazado presenta
veinte pasos a nivel, de los cuales nueve
son con guarda. Si los citados pasos se
cerraran de acuerdo con el Código de Cir-
culación ,en el curso de una hora sólo
permanecer abierto durante unos dos
minutos, a intervalos. Esto obliga a que
las entradas a Hospitalet estén supedita-
das a un continuo colapso que dificultan extraordinariamente
la fluidez viaria...(continua)
liniadelRipollés
N10
N10
Posts: 3191
Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by liniadelRipollés »

Per fi he sabur la raó per la que l'Hospitalet d'FGC té quatre vies. Als primers anys vuitanta, la Generalitat va pendre la decisió de tancar el tram Barcelona-L'Hospitalet i deixar Av. Carrilet com a terminal de Catalans.

Afortunadament, després es va corregir la decisió, tot i l'enorme cost de soterrar.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
josep_serre
N9
N9
Posts: 2158
Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contact:

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by josep_serre »

Més aviat aquesta era la intenció del Ministeri d'Obres Públiques en previsió de l'arribada del metro.
liniadelRipollés wrote:Per fi he sabur la raó per la que l'Hospitalet d'FGC té quatre vies. Als primers anys vuitanta, la Generalitat va pendre la decisió de tancar el tram Barcelona-L'Hospitalet i deixar Av. Carrilet com a terminal de Catalans.

Afortunadament, després es va corregir la decisió, tot i l'enorme cost de soterrar.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by 122-042-132 »

Exacte, m'en recordo perfectament de quan és va plantejar aquesta proposta, i com molt bé dius, no va ser la Generalitat, estem parlant de finals dels anys 70, sino el Ministeri d'Obres Públiques. Quan va esser traspassat a la Generalitat, és va tirar endavant el tunel cap a Sant Josep i per GranVia, fins a la Plaça d'Espanya. Salut
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by 122-042-132 »

Una cosa que vull comentar, la gran tasca que fa Metring, cercant informació de tot tipus, tant a la hemeroteca de La Vanguardia, com d'ença d'altres fonts documentals. Ho comento en general, no només per aquest fil en concret.
Una gran feina que hem d'agraïr tots el aficionats i amants del nostres ferrocarrils, de la nostra història i del nostre Païs. Salut
User avatar
m.h.t.
N9
N9
Posts: 2223
Joined: Sunday 30/08/2009 17:37
Location: Badalona

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by m.h.t. »

Ahir, el programa "Made in L'Hospitalet" de TV L'Hospitalet es va dedicar a parlar sobre l'antic tram en superfície del carrilet a L'Hospitalet. Entrevistaven al president d'FGC (que es hospitalenc).

Molt curiós veure imatges de l'època i com la gent recorda aquest ramal.
Salvem l'Estació de França!
Altaria_Trianilla
N7
N7
Posts: 454
Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
Location: Sabadell ( Barcelona )
Contact:

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Altaria_Trianilla »

m.h.t. wrote:Ahir, el programa "Made in L'Hospitalet" de TV L'Hospitalet es va dedicar a parlar sobre l'antic tram en superfície del carrilet a L'Hospitalet. Entrevistaven al president d'FGC (que es hospitalenc).

Molt curiós veure imatges de l'època i com la gent recorda aquest ramal.
Just 1 any desprès de l'últim post, 10 de juny de 2009, quina casualitat :)
Image
User avatar
m.h.t.
N9
N9
Posts: 2223
Joined: Sunday 30/08/2009 17:37
Location: Badalona

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by m.h.t. »

Vaja! No m'havia fixat al recuperar el post... :D
Salvem l'Estació de França!
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Lluita1714 »

"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Alemany »

Jo tinc uns quants dubtes respecte a aquesta línia/linies que surten de la pl. Espanya, ja que no ha estat mai el meu fort, i llegint el que heu penjat encara m'he fet una mica més d'embolic. El meu gran dubte ve de que no acabo de saber a quin any es va construïr l'estació de la pl. Espanya, ja que em pensava que no era excessivament antiga fins que vaig veure que està construïda amb bigues de reblons. Crec que substituia a l'estació de Magòria (?) que va deixar de fer-se servir als primers anys 60(?), i per tant tampoc sé de quan data el túnel cap a Hospitalet. Si recordo les obres de mitjans dels 90, però parlo de més antic.

Algú qe m'hagi entés em pot ajudar?
Què és alló??
User avatar
foronda 141
N8
N8
Posts: 852
Joined: Monday 14/08/2006 21:14
Location: Poblenou

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by foronda 141 »

Segons el llibre de Carles Salmerón "Els Ferrocarrils Catalans I" la línia de Pl. Espanya-Bordeta es va inaugurar el 27 de maig de 1926.
El tunel d'acces era de vía única, i el mateix día s'inaugurá la electrificació fins a Sant Boi.
A partir de 1926 l'estació de Magoria quedà nomes per mercaderies i els trens de viatgers deixaren de fer-hi parada.
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Alemany »

foronda 141 wrote:Segons el llibre de Carles Salmerón "Els Ferrocarrils Catalans I" la línia de Pl. Espanya-Bordeta es va inaugurar el 27 de maig de 1926.
El tunel d'acces era de vía única, i el mateix día s'inaugurá la electrificació fins a Sant Boi.
A partir de 1926 l'estació de Magoria quedà nomes per mercaderies i els trens de viatgers deixaren de fer-hi parada.
Gràcies per les dades Foronda. En realitat i com ja he dit, el tema dels catalans el tinc al tinter des de fa molts anys... El fet d'haver-los tingut lluny i quasi no haver-los fet servit mai ha fonamentat els meus deconeixements.
Què és alló??
evody
N6
N6
Posts: 184
Joined: Wednesday 20/01/2010 18:00

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by evody »

Alguien tiene datos sobre la construccion del tunel y la estacion de plaza espanya? En el libro de Salmeron no dice casi nada, ni tampoco hay grafico alguno. Creo que el tunel antiguo en lugar de estar aliniado con la boveda de la estacion, discurria en parte paralelo a esta.....

De ser asi, quizas era por si se decidia prolongarlo?

direccion _________________________________ estacion
< Bordeta ______________/___________/______ Tranversal >
______________________________/_______

Intento hacer un grafico de como creo eran las vias :x
User avatar
davidbarna
N5
N5
Posts: 110
Joined: Friday 29/09/2006 21:44
Location: Barcelona

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by davidbarna »

L'estació de Magòria va estar operativa fins a mitjans dels anys 70. Es feia servir per trens de mercaderies, però també alguna temporada havia acollit trens de passatgers. Això va passar per exemple, després d'un incendi que hi va haver dins de l'estació de Plaça Espanya a principis dels seixanta.

A principis dels vuitanta encara era possible veure les vies en tot aquell tram. Sortint de l'estació, hi havia un petit pont metàl·lic sobre el carrer Mn. Amadeu Oller (retirat l'any 1984 o 1985) i continuava entre Can Batlló i la vorera muntanya de la Gran Via. Després anava davallant fins a coincidir amb el final del túnel subterrani (que estava més o menys a l'alçada de l'inici de l'Avinguda del Carrilet) i de la línia del Port (que creuava per sota la Gran Via a l'alçada del carrer Química). D'aquest darrer encara quedaven algunes restes l'any 2006, quan es va començar a fer un bloc d'habitatges de lloguer protegit. Us adjunto una foto.
tunel quimica.jpg
tunel quimica.jpg (192.56 KiB) Viewed 4540 times
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Alemany »

davidbarna wrote:L'estació de Magòria va estar operativa fins a mitjans dels anys 70. Es feia servir per trens de mercaderies, però també alguna temporada havia acollit trens de passatgers. Això va passar per exemple, després d'un incendi que hi va haver dins de l'estació de Plaça Espanya a principis dels seixanta.

A principis dels vuitanta encara era possible veure les vies en tot aquell tram. Sortint de l'estació, hi havia un petit pont metàl·lic sobre el carrer Mn. Amadeu Oller (retirat l'any 1984 o 1985) i continuava entre Can Batlló i la vorera muntanya de la Gran Via. Després anava davallant fins a coincidir amb el final del túnel subterrani (que estava més o menys a l'alçada de l'inici de l'Avinguda del Carrilet) i de la línia del Port (que creuava per sota la Gran Via a l'alçada del carrer Química). D'aquest darrer encara quedaven algunes restes l'any 2006, quan es va començar a fer un bloc d'habitatges de lloguer protegit. Us adjunto una foto.
Precisament va ser al 1985 quan es va clausurar la línia anomenada del "tren de la potassa", que baixava des de la Gran Via al port pel carrer Mare de Déu de Port. Imagino que la línia sortia des del pati de Magòria (?), i si era així, no recordo com atravessava la Gran Vía cap al port. ¿Algú ho sap?
Què és alló??
evody
N6
N6
Posts: 184
Joined: Wednesday 20/01/2010 18:00

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by evody »

Alemany wrote:
davidbarna wrote:L'estació de Magòria va estar operativa fins a mitjans dels anys 70. Es feia servir per trens de mercaderies, però també alguna temporada havia acollit trens de passatgers. Això va passar per exemple, després d'un incendi que hi va haver dins de l'estació de Plaça Espanya a principis dels seixanta.

A principis dels vuitanta encara era possible veure les vies en tot aquell tram. Sortint de l'estació, hi havia un petit pont metàl·lic sobre el carrer Mn. Amadeu Oller (retirat l'any 1984 o 1985) i continuava entre Can Batlló i la vorera muntanya de la Gran Via. Després anava davallant fins a coincidir amb el final del túnel subterrani (que estava més o menys a l'alçada de l'inici de l'Avinguda del Carrilet) i de la línia del Port (que creuava per sota la Gran Via a l'alçada del carrer Química). D'aquest darrer encara quedaven algunes restes l'any 2006, quan es va començar a fer un bloc d'habitatges de lloguer protegit. Us adjunto una foto.
Precisament va ser al 1985 quan es va clausurar la línia anomenada del "tren de la potassa", que baixava des de la Gran Via al port pel carrer Mare de Déu de Port. Imagino que la línia sortia des del pati de Magòria (?), i si era així, no recordo com atravessava la Gran Vía cap al port. ¿Algú ho sap?

Adjunto un planol tret del tema sobre le estacio de la bordeta on es veu clarament la bifurcacio de la riera blanca i el principi de la linea del port.
Attachments
getimage.jpg
getimage.jpg (110.95 KiB) Viewed 4698 times
User avatar
foronda 141
N8
N8
Posts: 852
Joined: Monday 14/08/2006 21:14
Location: Poblenou

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by foronda 141 »

Mes preguntas:

Quand nomes hi havia una nau a Pl. Espanya, els trens hi accedian per un tunel de una sola vía desde Magoria. Amb l'ampliació de la segona nau es va fer un nou tunel.
¿Resta operatiu el tunel de via única actualment?

També recordo que al final de l'estació vella d'Espanya en direcció a Magoria, el tunel de vía única es desviava cap l'esquerra, quedan al fondo un tunel, com una prol.longació de l'estació de dues vías, que s'utilitzaba per estacionar material movil, i no se si també com a taller.
¿Queda alguna resta d'aixo?
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by metring »

foronda 141 wrote:Mes preguntas:

Quand nomes hi havia una nau a Pl. Espanya, els trens hi accedian per un tunel de una sola vía desde Magoria. Amb l'ampliació de la segona nau es va fer un nou tunel.
¿Resta operatiu el tunel de via única actualment?

També recordo que al final de l'estació vella d'Espanya en direcció a Magoria, el tunel de vía única es desviava cap l'esquerra, quedan al fondo un tunel, com una prol.longació de l'estació de dues vías, que s'utilitzaba per estacionar material movil, i no se si també com a taller.
¿Queda alguna resta d'aixo?
És possible, jo un dia vaig veure un tren estacionat en aquest tram.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Lluita1714 »

Jo també, recordo que era un Naval, just quan van deixar de donar servei.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Alemany
N7
N7
Posts: 431
Joined: Sunday 12/07/2009 20:17
Location: Barcelona
Contact:

Re: La cobertura dels Ferrocarrils Catalans

Post by Alemany »

Segons el plànol, vol dir que des del tram subterrani de la Gran Vía partia un ramal que "emergia" a la superficie i desprès baixava cap al port?

Moltes gràcies pel plànol, Evody
Què és alló??
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”