La mega-avaria de les línies L9 i L10

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
User avatar
Platanito
N9
N9
Posts: 2396
Joined: Friday 17/06/2005 9:22
Location: La Bordurie

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by Platanito »

wefer wrote:Paral·lelament, sembla lògic que rodi algun cap per no haver pensat en un sistema alternatiu abans de trobar-se amb el problema. Sempre, sempre i sempre cal que hi hagi sistemes alternatius, en tot.
Al projecte L9 no s'han pensat sistemes alternatius, sino la redundància dels sistemes informàtics. Em consta que l'avaria ha vingut ocasionada precisament per una errada prèvia de Siemens que no s'ha detectat fins que s'ha posat en marxa el sistema redundat.
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
User avatar
traveller
N6
N6
Posts: 255
Joined: Friday 24/08/2007 20:48

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by traveller »

El LLOP wrote:L'ATP està basat als enclavaments no al telecomandament de trànsit, per la qual cosa les probabilitats de que caiguin tots els enclavaments d'una línia es molt petita. A la L2 i L4, encara que caiguessin les comunicacions entre la línia i el CTC, es podria seguir donant servei perquè a dintre dels trens hi ha personal, cosa que ja ha passat. Això és impossible a la línia 9 (i 10) ja que si cauen les comunicacions ja no es poden controlar els trens ni hi ha personal suficient per poder-los portar tots.

Quan parlo d'un porqueria de sistema que no funciona es òbviament una opinió personal meva. Però durant aquests temps d'ampliacions i obres noves en tots els aspectes, ha passat personal pel CCM que ha treballat muntant sistemes a d'altres explotacions (fins i tot a altres parts del món) i l'opinió després de veure l'interface i el posterior funcionament, era molt semblant a la meva.
No és tan extranya una avaria d'enclavaments a línies convencionals; és poc freqüent, però saps que passa. El que ha passat a L9/10 no ha sigut una avaria total del sistema, ja que era possible donar servei a diferents trams; no és comparable a una caiguda de tots els enclavaments. A L9/10 fa temps ja hi va haver una pèrdua de comunicacions amb el PCC, es va haver de donar servei des del PCE i va ser totalment transparent. Quant al personal, a la mínima que hi ha certa possibilitat de fallada, els TOLA que hi ha a les estacions s'embarquen als trens, i t'asseguro que hi ha més de 10 treballant alhora com per cobrir tots els trens.

Matitzaria el que ha dit Platanito, i diria que no ha sigut una errada de SIEMENS, sinó una cadena d'errades provocades per SIEMENS a nivell software.

Per cert, que tal la inauguració de L5? Al nou tram no hi ha tren stop i cada vegada que falla l'atp (sovint) heu de dessallotjar passatge per sortir en mode especial... I el mateix a la nova estació de L2. Aquí l'enemic no és l'automatisme, ja que si som objectius hi ha pastís per tothom, sigui una línia automàtica o convencional.
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by El LLOP »

traveller wrote:Per cert, que tal la inauguració de L5? Al nou tram no hi ha tren stop i cada vegada que falla l'atp (sovint) heu de dessallotjar passatge per sortir en mode especial... I el mateix a la nova estació de L2. Aquí l'enemic no és l'automatisme, ja que si som objectius hi ha pastís per tothom, sigui una línia automàtica o convencional.
desallotjar passatge per una pèrdua de codis encara que no hi hagui tren-stop? Pues va a ser que no, perquè hi ha una cosa que es diu "Reglament de circulació del FCMB" que funciona sempre i no s'espalla mai. Altre cosa es que l'avaria fos redundant i/o a tots els trens però per una pèrdua de codis no.
User avatar
traveller
N6
N6
Posts: 255
Joined: Friday 24/08/2007 20:48

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by traveller »

El LLOP wrote:
traveller wrote:Per cert, que tal la inauguració de L5? Al nou tram no hi ha tren stop i cada vegada que falla l'atp (sovint) heu de dessallotjar passatge per sortir en mode especial... I el mateix a la nova estació de L2. Aquí l'enemic no és l'automatisme, ja que si som objectius hi ha pastís per tothom, sigui una línia automàtica o convencional.
desallotjar passatge per una pèrdua de codis encara que no hi hagui tren-stop? Pues va a ser que no, perquè hi ha una cosa que es diu "Reglament de circulació del FCMB" que funciona sempre i no s'espalla mai. Altre cosa es que l'avaria fos redundant i/o a tots els trens però per una pèrdua de codis no.
Aquest "Reglament de Circulació del FCMB" on esmenta els diferents modes de conducció estableix que si s'ha de circular en mode especial s'ha d'anar "Sense passatge fins a la seva retirada en les línies sense Tren Stop o Sares". En cap moment he parlat d'una pèrdua de codis, ja que no es pot considerar avaria; sinó de fallada de l'ATP embarcat o de l'enclavament. Òbviament existeix el blocatge telefònic, pero depenent de la naturalesa de la incidencia no sempre és viable.
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by El LLOP »

en cas de caiguda de l'enclavament el que hi ha es un servei parcial, i punt. Amb totes les incidències que hi han hagut al metro (que n'hi han hagut moltes i de greus) MAI el metro havia dit: "demà i demà passat, tancarem el metro dues hores abans perquè aquesta gent pugui arreglar la incidència". S'ha arreglat quan s'ha pogut, s'han posat pedaços, el que fos, però la prioritat sempre ha estat donar servei al passatge. A fi de comptes no importa gaire que es el que concretament va parar les línies, sinó el mal precedent que suposa el restringir l'ús del metro als ciutadans posant els mantenidors per davant d'ells.
Last edited by El LLOP on Thursday 26/08/2010 17:03, edited 2 times in total.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by metring »

És cert, ara que ho dius. Sempre hi han hagut avaries, atropellaments, i mai ha calgut interrompre dos dies cap línia. Entenc lo de la prioritat de donar servei als usuaris, tal i com ho has explicat, cosa que fa que aquest cas hagi estat força estrany, tot i que imagino un altre tipus de cas: que durant la guerra civil fos interromput el servei del FMB i del GMB, però res més de tant bèstia com per fer aturar dues línies com ha passat recentment.
victorcasta
N10
N10
Posts: 4267
Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
Location: Horta

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by victorcasta »

El LLOP wrote:en cas de caiguda de l'enclavament el que hi ha es un servei parcial, i punt.
I si es cau l'enclavament que controla el tram Horta - Vall d'Hebron i no es pot solucionar durant dies, el que es farà serà un parcial Cornellà - Horta durant els mateixos dies que duri l'avaria a l'enclavament, ja que no es pot circular amb passatge per aquest tram en cas de caiguda de l'ATP. Per cert, a l'avaria de L9/L10 també hi va haver serveis parcials.
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by El LLOP »

victorcasta wrote:
El LLOP wrote:en cas de caiguda de l'enclavament el que hi ha es un servei parcial, i punt.
I si es cau l'enclavament que controla el tram Horta - Vall d'Hebron i no es pot solucionar durant dies, el que es farà serà un parcial Cornellà - Horta durant els mateixos dies que duri l'avaria a l'enclavament, ja que no es pot circular amb passatge per aquest tram en cas de caiguda de l'ATP. Per cert, a l'avaria de L9/L10 també hi va haver serveis parcials.
indiscutiblement i se'n va la corrent com fa uns anys, s'apagarà tot el metro. Però si es cau l'enclavament de Vall d'Hebron, no es tancarà tota la lìnia 5, ni es posarà servei substitori d'autobusos Horta- Cornellà.
josep_serre
N9
N9
Posts: 2158
Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
Contact:

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by josep_serre »

Bé, els operaris del manteniment han de treballar i han de tenir les màximes facilitats per fer-ho raonablement, jo penso que le problema és que es dissenya tot com si fos perfecte i no es compte que pot avariar-se i poder actuar en cas d'avaria de forma raonable
El LLOP wrote:en cas de caiguda de l'enclavament el que hi ha es un servei parcial, i punt. Amb totes les incidències que hi han hagut al metro (que n'hi han hagut moltes i de greus) MAI el metro havia dit: "demà i demà passat, tancarem el metro dues hores abans perquè aquesta gent pugui arreglar la incidència". S'ha arreglat quan s'ha pogut, s'han posat pedaços, el que fos, però la prioritat sempre ha estat donar servei al passatge. A fi de comptes no importa gaire que es el que concretament va parar les línies, sinó el mal precedent que suposa el restringir l'ús del metro als ciutadans posant els mantenidors per davant d'ells.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by metring »

http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... agost.html

El govern multa Siemens amb 100.000 euros per l'avaria a l'L9 i L10 a l'agost

També insta la companyia a millorar el sistema informàtic, causant de l'aturada dels combois
L'incidència va costar uns 300.000 euros a TMB
06/10/10 02:00 - barcelona - Jose G. Navarro



Un mes i mig després que una avaria tècnica afectés durant tres dies el servei de les noves línies 9 i 10 de metro, el govern ha passat factura per la incidència. Siemens, l'empresa responsable del sistema de conducció automàtica de combois que caracteritza aquestes línies, ha pagat els plats trencats, econòmicament i tècnicament.

En el primer d'aquests sentits, la companyia ha estat multada amb poc més de 100.000 euros per tal de compensar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per la despesa que va haver de fer mentre el servei va estar interromput aquells dies. Un cost que va incloure, entre d'altres coses, l'habilitació d'un servei de busos llançadora per cobrir el trajecte entre les estacions afectades, la contractació de personal extra per informar els usuaris i el fet de perdre les validacions de bitllets que s'haurien abonat durant aquelles jornades.

La sanció a Siemens, però, difereix molt dels prop de 300.000 euros que TMB va estimar com a quantitat susceptible de ser indemnitzada, després que el govern l'instés a quantificar-ho, si, com ha passat finalment, l'expedient que va obrir llavors per esclarir les causes de l'avaria es resolia amb una multa. Amb tot, ahir cap responsable de TMB va fer valoracions sobre la indemnització final.

L'amonestació del govern a Siemens també s'estén al vessant tècnic. Així, l'ha instat a fer millores en el sistema informàtic que controla la circulació dels trens per aquestes línies. I és que totes dues parts han constatat que aquella avaria va respondre a un problema de connexió entre el software de l'espai central que coordina els combois i el dels trens, i que va provocar que aquests no obeïssin les ordres rebudes, especialment quan eren a l'entrada de les estacions

Aquesta actualització informàtica, una detecció més ràpida dels punts d'incidència i la realització de les proves pertinents que garanteixin el funcionament del servei són les mesures que el govern ha ordenat fer, de manera “immediata”, a la companyia. Fonts del govern van considerar “justos” els requeriments a Siemens, i han recordat que totes dues línies han funcionat amb efectivitat el “99%” del temps.

LES XIFRES
3
dies
va estar aturada la
circulació en diverses estacions de l'L9 i l'10, sobretot a Badalona i Santa Coloma.
6
autobusos llançadora
va habilitar TMB a l'agost per cobrir el servei, amb parada a les estacions afectades.
Ahir, una nova incidència

Com reconeixen fonts del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, la de l'agost va ser la primera gran avaria a les línies 9 i 10 del metro. Però ahir es van repetir les mateixes incidències –i sembla que pel mateix motiu– en una d'aquestes línies, ja que la circulació va estar interrompuda des de les cinc de la matinada en una part del trajecte, entre l'estació de Bon Pastor i la de Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet. L'avaria es va resoldre a tres quarts de vuit del matí i fins llavors la companyia va habilitar un servei alternatiu de busos.
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: La mega-avaria de les línies L9 i L10

Post by El LLOP »

Crec que amb 100.000 euros l'hi han fet un bon preu, tenint en compte el que haurà cobrat a TMB pel sistema. No obstant trobo bé que el fet de donar pel sac a la gent no els hi surti gratis a aquestes empreses, encara que el cost els hi sigui irrisori. Almenys algú haurà hagut de donar explicacions.
Post Reply

Return to “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”